e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 1 november 2021, 16:06
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 november 2021, 15:12 In Tilburg:
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... ij/shimano

Nieuwe cellen er in laten zetten met grotere capaciteit.
Dan heb je zeker 625Wh.
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... o-bt-e8010
Dat schiet niet op natuurlijk :D
Vraag me ook af of die cellen met grotere capaciteit niet ook meer ruimte nodig hebben?
...
Ja, ik zag het later ook. Als je doorklikt is revisie ineens niet mogelijk :~
Deze dan?
https://www.fietsaccu.nu/?page=fietsaccu&model=660

Cellen met grotere capaciteit hebben dezelfde afmeting.
Er worden vrijwel altijd 18650 cellen gebruikt.
18mm diameter en 65mm hoog.
De nieuwe hebben bijna 2x zoveel capaciteit als die van een paar jaar terug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En die werken ook met het BMS dat Shimano in hun accu's heeft zitten, worden niet (te) warmer etc.?
Dus echt 1 op 1 te vervangen?

De 630Wh accu die Shimano zelf op de markt heeft gebracht vorig jaar is wel forser dan de 500Wh versie. In elk geval de extern te monteren uitvoering, maar ik meen dat ook de interne accu's in afmeting verschillen tussen de 500 en 630.
Ook het gewicht is anders, 2.6kg tegen 3.2kg voor de externe accu's.

Wat ik zo vind is dat ze gewoon wat extra cellen hebben toegevoegd aan de 500Wh accu, dan wordt hij natuurlijk groter en zwaarder.
Dit is een foto van de 500Wh versie:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De nieuwe Bosch intube 750 accu is ook groter (langer) dan de 625 versie. Zo groot dat bv Cube ze niet in kleine maten Stereo Hybrid kan zetten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's ook bij de huidige Merida's zo geloof ik, de kleinste maat moet het met 500Wh doen, de rest heeft de 630 accu.
Maar dat is voor heel veel ritten ook voldoende, ik heb nooit een tweede accu mee buiten die Alpentochten.

Een kleine extender (250Wh of zo) die in een bidonhouder kan is ook ideaal, alleen is er op mijn fiets echt geen ruimte voor zoiets :(
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je kijkt naar verschil in lichaamsgewicht is een iets kleinere accu in S zo erg ook niet vlgs mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 2 november 2021, 10:15 En die werken ook met het BMS dat Shimano in hun accu's heeft zitten, worden niet (te) warmer etc.?
Dus echt 1 op 1 te vervangen?

De 630Wh accu die Shimano zelf op de markt heeft gebracht vorig jaar is wel forser dan de 500Wh versie. In elk geval de extern te monteren uitvoering, maar ik meen dat ook de interne accu's in afmeting verschillen tussen de 500 en 630.
Ook het gewicht is anders, 2.6kg tegen 3.2kg voor de externe accu's.

Wat ik zo vind is dat ze gewoon wat extra cellen hebben toegevoegd aan de 500Wh accu, dan wordt hij natuurlijk groter en zwaarder.
Dit is een foto van de 500Wh versie:
Afbeelding
Als ik de Shimano foto bekijk zitten er 4 cellen parallel, en dat 10x in serie.
Dat komt blijkbaar neer op 500Wh.
Door 5 van deze cellen parallel te schakelen (en ook 10 in serie) komen ze precies op 625Wh. (5/4 x 500Wh)
Even rekenen aan jouw 500Wh accu:
10 (sets) cellen in serie = 36V
4 parallel = 500Wh, dus 500/36 = 13,8 Ah.
1 cel is dus 13,8/4 = 3,4 Ah per cel.
(Of 500Wh / 40cellen / 3,6V = 3,4 Ah)
3,4Ah of 3400mAh is best netjes voor een 18650.
Om daar overheen te gaan heb je Dure cellen nodig, dus de keuze om een 5e cel parallel te schakelen is logisch.
Dat maakt de mogelijkheid om de cellen in jouw accu te upgraden wel duur / onmogelijk. :((

Als we met gewicht rekenen zien we dat die 10 extra cellen ongeveer 600g extra wegen, dus de Shimano cellen wegen ong. 60g per stuk.
40x60g = 2,4kg
50x60g = 3kg
Dat laat in beide gevallen 200g voor het plastic, de connector en het BMS.
De rekensommetjes kloppen vrij aardig, dus we kunnen er van uit gaan dat ze idd 40 en 50 cellen gebruiken.
Zolang er 10 cellen (of 10 sets parallel geschakelde cellen) in serie worden gebruikt kunnen ze dezelfde BMS en lader gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tegen de tijd dat ik echt aan nieuwe accu('s) toe ben zijn die 630Wh's alweer afgeprijsd.
Dan nog een demper zonder piggyback erbij en ik kan er weer tegenaan tot de overstap naar een rollator :D

Hij kost nu 688,- bij HiBike, de "goedkoopste" optie die ik zo snel zag.
Dan nog een mount erbij (+/- €75) en een demper zonder piggyback en je zit over de duizend euro.

Voorlopig nog maar even niet, thank you very much :o
Dan maar zes ritten per jaar een baksteen mee in de rugzak....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan maar zes ritten per jaar een baksteen mee in de rugzak....
Dan weet je ook waar je het voor doet, zo heb je je fietsvakantie kunnen betalen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We kunnen een Frankenstein accu maken.
10 cellen erbij plakken met een piggyback op je huidige accu :o

(10 cellen, 20 draadjes en een plastic bult op je accu)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gisteren plotseling eens een rondje LDD gedaan met de Thron2. In tegenstelling tot Dordogne rijdt ik dan toch 99% in Eco. Gewoon omdat meer ondersteuning nauwelijk zinvol is ivm bochten en je al vlug richting 25 km/u max gaat op de rechte stukken. Af en toe standje hoger in een klimmetje is meer "lui" zijn ( en soms gewoon leuk), dan noodzakelijk. Ook met Eco heb je al fors extra power om vlot boven te komen.
Ik ben intussen ook steeds meer fan van full suspension op zo'n E-mtb, dat scheelt gewoon erg veel in grip, controle en comfort op zo'n route ( dat ik dat nou nog ooit zou toegeven ? :winkie: ) .
Gewoon erg veel lol gehad op de Focus Thron2 en wat heerlijk wendbare "tank" is het toch :-D

NB: ik merk dat ik steeds vaker kies tussen de E-mtb en gravelbike voor offroad en de mtb laat staan. E-mtb voor mtb-routes en gravelbike voor alle gematigde zand-grind-bos-asfalt paden toeren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn non-e hardtail staat ook vaker stil de laatste maanden moet ik toegeven...
Toevallig vorige week nog wel mee in Nijmegen geweest.

Maar ik kan zonder "e" gewoon geen snelheden meer aanhouden die het mountainbiken een beetje leuk maken. Dat is op heuvelachtige routes als Nijmegen nog te hebben, dan is het gewoon naar boven kruipen en naar beneden krijg je de snelheid kado. Maar op de vlakkere routes hier in Midden-Brabant trap ik me kapot en ga nog zo langzaam door (veel) bochten dat er amper lol aan is.

Overigens krijg je de snelheid wel kado op afdalingen, maar omdat alle energie in dat naar boven kruipen gaat zitten heb ik op een gegeven moment ook de scherpte niet meer om een beetje dynamisch af te dalen en wordt dat ook meer een soort apathisch naar beneden hobbelen :D

Ik ben wel van plan de Snowdon de komende (winter)maanden weer wat meer uit te laten, eens kijken hoe dat bevalt. Het is op zich een erg prettig rijdende fiets...
Maar de laatste maanden gaan de niet-ondersteunde ritten toch vooral op de gravelbikes (en grotendeels over de weg, wat ik niet vervelend vind in tegenstelling tot sommigen hier ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@ kermit
Zeer herkenbaar, je kunt het niet beter beschrijven :-q :-D
Ik heb mijn mtb-stal intussen fors uitgedund en heb alleen nog een oude starre Karate Monkey's en een Inbred 29 over, waar ik eigenlijk geen afscheid van kan nemen.

Ik rijd trouwens ook erg veel ( grootste deel) kmrs op de weg ( en zelfs meestal op een racefiets :oops: ) , maar omdat we het hier meestal over mtb/offroad hebben ..... moderators enzo .......winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren weer naar Nijmegen geweest met de Merida, ook nu weer geen accu-probleem. Blijft gissen naar de oorzaak van de uitval in de Alpen, maar ik ben blij dat het blijkbaar "opgelost" of in elk geval verdwenen is :D

Kleine 40km in twee uur gereden, waarbij ik redelijk relaxed klim. Nagenoeg alles in eco en ik ben totaal niet bezig met hard rijden, alleen maar op zoek naar het lekkere gevoel van vloeiend door een (kom)bocht gassen, kleine sprongetjes meepikken en genieten van het buiten zijn. Zou je het echt willen is het goed haalbaar boven de 20km/h gemiddeld over die routes te rijden denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb sinds een maandje of 2 een Cube e-mtb voor woon-werk verkeer en wilde toch eens kijken hoe dat nu in het terrein rijd.
Mijn ervaring is dat het het wel leuk maakt maar niet datzelfde “gevoel” geeft dan “gewoon” fietsen.

(was ook op Nijmegen trouwens).

Ook ligt het heel erg aan je manier van fietsen denk ik. Als je niet erg speels en technisch rijd en gewoon “lekker” een route wil rijden zonder jezelf af te matten dan is het wel leuk.

Maar ik haal ook veel uit het “halen” van een klim etc. op een E-bike is het in mijn beleving niet echt te vergelijken met gewoon fietsen.

Ik denk dat het voor de gemiddelde biker echt de toekomst is.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is niet precies hetzelfde als op een analoge bike, da's zeker. Maar het e-biken heeft zo weer z'n eigen voordelen...
En de afwegingen die je maakt kunnen ook veranderen in de loop der jaren, voor mij werd de lol van analoog biken langzaam maar zeker steeds minder. Iets met aftakeling of zo... :-{ :D
En dan komt er wellicht ooit een moment dat de balans de andere kant op doorslaat, wie weet.

Vandaag het drieluik Dorst gereden en zowaar nog een Focus e-mtb (fully) gespot, maar het was niet ons aller Monkeyrider. Wat ik natuurlijk wel even dacht toen ik de fiets zag maar een blik op de piloot gaf duidelijkheid :wink:

Ondanks de brute ondersteuning heb ik toch ook de tijd genomen om een banaantje te eten :o en het viel me weer eens op dat niemand het kleine houten schansje nam op die "vlakte" op de route van Vrachelen. Heb een man of vijf zien passeren toen ik daar zat, reden er allemaal langs af. Dit beeld komt overeen met een of twee andere keren dat ik daar even gepauzeerd heb. Laten we voorzichtig schatten dat 85% deze moordende hindernis niet neemt :D
(En zo hoog is-ie niet, ik reed er ook van de andere kant gewoon tegenop).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie