e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 17 oktober 2022, 15:06 Hier hebben we een aparte discussie over.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 5&t=155020

Dan kunnen we het hier over de techniek hebben.
Excuses, die had ik niet gezien, mocht je t nodig vinden dan verplaats mijn klaagzang maar :D
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even wat berichten verplaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: wo 12 oktober 2022, 19:58 Vraagje, mijn vers gemonteerde Shimano (STEPS8000) motortje heeft een onregelmatige piep en ik heb het sterke vermoeden dat dat van de trapas komt. Normaalgesproken zou ik al met wat olie, siliconenspray of whatever in de weer zijn gegaan, maar ik neem aan dat je niets van dat spul binnenin wilt krijgen.

Er zitten natuurlijk wel keerringen op de as maar toch...
Wat zou aan te raden zijn om te gebruiken? En ook belangrijk, wat moet je juist zeker niet doen?
Hoe is dit opgelost Kermit?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nog even weer een vraag :

Wij zijn op zoek naar een e-mtb, inzet zal enduro achtige gebruik zijn.
Daarom wou ik eigenlijk een balhoofd hoek van 65 graden.
Nu hadden wel laatst een ebike gehuurd en het viel me vooral op hoe makkelijk alles daar mee ging.
Kan het balhoofd dan ook iets steiler zijn in vergelijk met een gewone fiets ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat er geen verschil is.

Ik heb mn LTHT van een motortje voorzien en die is niet beter of slechter gaan sturen door de ombouw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: ma 17 oktober 2022, 21:16
kermit schreef: wo 12 oktober 2022, 19:58 Vraagje, mijn vers gemonteerde Shimano (STEPS8000) motortje heeft een onregelmatige piep en ik heb het sterke vermoeden dat dat van de trapas komt. Normaalgesproken zou ik al met wat olie, siliconenspray of whatever in de weer zijn gegaan, maar ik neem aan dat je niets van dat spul binnenin wilt krijgen.

Er zitten natuurlijk wel keerringen op de as maar toch...
Wat zou aan te raden zijn om te gebruiken? En ook belangrijk, wat moet je juist zeker niet doen?
Hoe is dit opgelost Kermit?
Nog niet, laatste ritten op andere fietsen gemaakt...
Maar ik ga er gewoon wat op spuiten voor de volgende rit en dan zie ik wel.

Moet nog eens achter de garantie op een los aangeschafte Shimano motor aan, kreeg destijds van de eBay shop een bericht dat je daarvoor je oude motor moet inleveren (ruilsysteem). Daar heb ik vrij pittig op terug gemaild dat ik dat onterecht vond, je betaalt immers dik voor zo'n ding. Daarna niks meer op gehoord.

Ik denk dat ik daarover beter contact met Shimano kan opnemen, NL of de Duitse importeur (de eBay shop was Duits).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zag dat je nu toch echt van je Levo af wilt ?
Dus ondanks wat technisch "gedoe" ( en met name lastig toegankelijke Shimano service/onderdelen ) is de Merida blijkbaar toch wel "DE" E-mtb voor jou (?) .
Mountainbike je nog "analoog" ?

NB ik zou er ook maar gewoon iets opspuiten, WD40 misschien? Gelukkig doet mijn Bosch het probleemloos, maar ik zou toch ook wel erg balen als ik het niet helemaal zelf zou kunnen oplossen en zo afhankelijk van service was. Is natuurlijk ook de reden dat ik stiekum zo'n goedkoop chinees dhz setje wil uitproberen waar je wel alles zelf aan kunt vervangen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij kost dat bijna even veel als mijn nieuwe Shimano motortje ;-)

De Levo "moet" alleen maar weg omdat twee van die prijzige fietsen die min of meer hetzelfde gebruik afdekken in de schuur wat teveel van het goede is.
De Merida is voor mij een soort maatpak, waarbij alles precies op z'n plek valt. Zou raar zijn om die te verkopen.

Maar als ik voor de Levo geen acceptabele prijs kan krijgen rijd ik er ook met veel plezier zelf op door.

Analoog mountainbiken komt nog sporadisch voor :oops:
Ik zit wel veel op de gravelracers zonder "e".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

MonkeyRider schreef: za 22 oktober 2022, 08:18 Ik zag dat je nu toch echt van je Levo af wilt ?
Dus ondanks wat technisch "gedoe" ( en met name lastig toegankelijke Shimano service/onderdelen ) is de Merida blijkbaar toch wel "DE" E-mtb voor jou (?) .
Mountainbike je nog "analoog" ?

NB ik zou er ook maar gewoon iets opspuiten, WD40 misschien? Gelukkig doet mijn Bosch het probleemloos, maar ik zou toch ook wel erg balen als ik het niet helemaal zelf zou kunnen oplossen en zo afhankelijk van service was. Is natuurlijk ook de reden dat ik stiekum zo'n goedkoop chinees dhz setje wil uitproberen waar je wel alles zelf aan kunt vervangen.
Wat ik onlangs nog bij mijn Bosch gedaan heb ik de lager beschermringen opnieuw voorzien van speciaal tacky grease van bosch. Had een tijd terug een conversatie met iemand die bosch motors herstelde. En het meest voorkomende probleem dat voorkomt zijn motor problemen door het indringen van water.
Hij gaf ook aan dat je dat het beste elke 3/4 maanden deed afhankelijk van het weer een hoeveel je hem poets
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: za 22 oktober 2022, 09:06 Volgens mij kost dat bijna even veel als mijn nieuwe Shimano motortje ;-)

De Levo "moet" alleen maar weg omdat twee van die prijzige fietsen die min of meer hetzelfde gebruik afdekken in de schuur wat teveel van het goede is.
De Merida is voor mij een soort maatpak, waarbij alles precies op z'n plek valt. Zou raar zijn om die te verkopen.

Maar als ik voor de Levo geen acceptabele prijs kan krijgen rijd ik er ook met veel plezier zelf op door.

Analoog mountainbiken komt nog sporadisch voor :oops:
Ik zit wel veel op de gravelracers zonder "e".
Herkenbaar; uiteindelijk zit ik ook meestal analoog alleen nog op gravel/weg racer.
Opmerking over chinees setje was ook niet bedoeld als alternatief voor E-mtb in deze klasse, dan is jouw vervangmotor waarschijnlijk een veel betere. Het is meer een "knutsel" project om met mijn oude analoge frames wat leuks met "E" te fabriceren....en dan zijn dhz reparatie opties wel handig.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@sandelcl goede tip :-q Mijn Focus Thron2 is de laatste tijd met name in toer/weg modus gebruikt met mooi weer, maar die gaat weer in MTB modus en dan pak ik dat gelijk mee. Verder nog iets dat je aan Bosch ( preventief) zou moeten doen? Heeft nog maar rond 1000-1250 km gelopen en werkt probleemloos.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn piepje was vandaag weg. Ik had voor vertrek een of ander siliconenspraytje gebruikt wat blijkbaar afdoende was.

Mijn fietsen worden zelden nat, ik mijd modderritten en hoef de fiets daarom ook maar zelden te wassen. Meestal volstaat een beetje droog afvegen (of helemaal niet poetsen, dat komt eigenlijk nog het vaakst voor :D ).

Zo'n kitje zou ik evt. overwegen voor een woon-werkfiets, alleen zou ik daar dan weer graag een dichte kettingkast op zien. Waarschijnlijk is het dan handiger gewoon een (licht gebruikte) e-bike te zoeken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik de fotos in Monkey's andere topic bekijk, dan past daar wel een kettingkast op (als je de bashguard weglaat).

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

MonkeyRider schreef: za 22 oktober 2022, 10:49 @sandelcl goede tip :-q Mijn Focus Thron2 is de laatste tijd met name in toer/weg modus gebruikt met mooi weer, maar die gaat weer in MTB modus en dan pak ik dat gelijk mee. Verder nog iets dat je aan Bosch ( preventief) zou moeten doen? Heeft nog maar rond 1000-1250 km gelopen en werkt probleemloos.
Niet dat ik weet.
Enige tip die ik heb als je dat doet is om een andere borgring te pakken bij het terugzetten. Ik weet niet wie dat heeft uitgevonden maar dat ding is bijna niet terug te plaatsen ( en gaat ook moeilijk open).
Is een borgring met 2 schuine kanten naar binnen waar je weinig grip op krijgt.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ben van werk locatie verandert wat me weer bij een E-bike bracht.

Nu wilde ik toch wel wat mtb-achtigs voor het “geval” dat ik toch eens geen zin had in mezelf kapot te trappen. :wink:

Na wat zoeken kwam ik deze tegen. Volgens mij een hoop waar voor je geld.

Raidon ZR team.

Met o.a

Bosch CX gen4
Sram Eagle NX
Rock shox Judy solo air
Boost spacing voor en achter
Ruimte voor 2.8 banden.

Niet het modernste qua accu integratie maar ik vind het juist wel wat hebben. Je mag best zien dat het een motor-fiets is.
Er komt nog een drager op en zelfs dan is hij nog wel stoer denk ik.

Koste 2220 euro all in.

Ben er blij mee.

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie