Ik ga binnenkort eens wat met banden klooien. De erg grove banden die er nu op liggen eraf, en met name achter iets met minder rolweerstand.
Dat wordt een Conti Crossking 2.8. Voor leg ik er denk ik een van de licht gesleten Minion DHR's terug op. Dat is ook wel grof spul, maar voor heb je daar meestal meer plezier als last van
Voor de Alpentrip later dit jaar leg ik dan de Magic Mary terug en ik heb recentelijk ook een (nieuwe) Specialized Butcher hier op het forum overgenomen. Die ziet er ook uit alsof grip niet snel een probleem zal zijn...
Ik denk wel dat ik dan voor gebruik in NL terug naar binnenbanden ga. Banden wisselen met latex erin heb ik geen zin in en lekrijden is hier amper aan de orde.
Ander puntje wat een keer moet gebeuren is de schakelkabel vervangen. Alleen ligt dat wat complexer als bij de meeste fietsen...
Mijn Merida heeft de buitenkabel in drie delen. Een stuk normale kabel vanaf de shifter het frame in, tot boven de motor. Dan een stuk Jagwire met "hulsjes" dat het frame uit komt, over het draaipunt van de achtervork loopt en dan de achtervork in verdwijnt. En daar loopt dan weer een stuk normale kabel tot aan de derailleur... pffff.
De reden voor dat stuk "schakeltjes" kabel is dat die beter krappe bochten kunnen maken, maar handig is het niet.
Ik kan zo niet zien hoe die kabels op elkaar aansluiten, ik neem aan dat daar een soort busjes voor gebruikt worden waar aan beide kanten de kabel in gaat. Maar ik wil graag het spul klaar hebben liggen voordat ik het demonteer.
De motor zal er ook onderuit moeten om de kabel te vervangen, dus dat is al met al nog wel even een ander klusje als bij een klassiek frame met kabels buitenlangs... (niet voor niets dat dat nog steeds mijn voorkeur heeft).
Het middengedeelte is dit soort kabel, beetje zoals die van Nokon: