e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dice Oldskool schreef: wo 3 augustus 2022, 11:48
Hebben anderen met een knockblock daar ook "last" van?
De "belemmering heb ik 1 pas meegemaakt , toen ging het op de zwarte piste het wel erg extreem en slingerend , dat ik ook net niet de bocht kon nemen , maar zeg er wel bij dat het pad erg veel scherpe bochten had , voor de rest alleen heb ik er last van als ik de fietsen in de schuur moet zetten , ik kan niet recht voor de deur komen, maar moet 90 graden de hoek om :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom zit daar een knock-block balhoofd op? Voor die door de stuurpen lopende kabels? (weer zo'n trendy onzinconstructie imo maar dat terzijde).
Want zowel vork als stuur raken de bovenbuis niet bij ver doordraaien (of een val) lijkt mij.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Niet geheel , bij de S gaat de vork zonder knockblock langs de accu , dus daar voor de kabels die door het balhoofd gaan , let wel framemaat S en 625 Wh accu ,
Bij de A , gaat de vork er niet langs , tis niet veel kontakt oppervlakte maar zeker dus voor het "doorslaan " , daar is de framemaat M met 750 Wh accu wellicht bij L of nog groter weer geen issue ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Omdat ik de crank de vernieling in geholpen had, moest ik dus nieuwe kopen, standaard zit er 165mm op.
Nu zat ik al een tijd met de gedachte te spelen voor kortere cranks te gaan ivm meer pedaalspeling, dus heb ik de gedachte door gezet en 152mm gemonteerd.

Verder dan wat kort en eenvoudig bospaden werk ben ik nog niet gekomen, de eerste rit met serieus klimwerk moet nog komen, maar zijn er hier meer die de overstap naar korter hebben gemaakt en wat zijn de bevindingen?
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, geen ervaring hier met korter dan 165mm.

Maar wat is er gebeurd dat je crank kapot is gegaan? Geen schade aan de motor daardoor?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De meeste mensen gaan van 175mm naar 170 of 165mm.
Jij gaat gelijk naar de maat van een kinderfiets :-{
Maar als het werkt voor jou, waarom niet.
Toch heb ik wel bedenkingen bij het frame, als je 152mm nodig hebt om zonder pedalstrikes te kunnen fietsen...
Het speciale merk met de S, want die bouwen graag laag?
Sinds we het zadel kunnen laten zakken hoeft het BB toch niet meer over de grond te slepen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Op de cube zitten standaard 165 mm cranks , maar meer als genoeg ruimte onder de motor / cranks , ligt misschien ook aan de geo/veerweg ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

kermit schreef: di 16 augustus 2022, 14:52 Nee, geen ervaring hier met korter dan 165mm.

Maar wat is er gebeurd dat je crank kapot is gegaan? Geen schade aan de motor daardoor?
Misinschatting van een houten paaltje wat wegviel tegen de achtergrond, pakte het paaltje met de rand van de pedaal met 22km/h, volgende moment lag ik met een klap, kwartslag gedraaid, op m'n zijde, ribben gekneusd, heup opdonder gehad.
Crank krom, gelukkig niet de DMR Vault pedaal want die is aanzienlijk duurder, shifter afgebroken, motor voelt en klinkt echter alsof er niets gebeurd is.

Ik merk dat als ik met een iets hogere cadans rij net iets sneller accelereer, stabieler rij in langzame technische situaties met name als het ook nog klimt, nadeel is dan met de langere cranks dat ik eerder moet doorschakelen omdat het dan te gemakkelijk gaat.
Dan ga ik ervan uit dat ik langer/ eerder kan aanzetten bij het in/ uitgaan van een bocht, en meer van dat soort dingen, het gebrek aan koppel aan het achterwiel kan ik opvangen door een lagere versnelling te kiezen, hoe of dat in de laagste overbrenging gaat uitpakken weet ik niet, dat zal hier in NL geen probleem zijn, maar voor het betere bergen werk mogelijk wel, maar dat is met een andere cassette of voorblad weer op te vangen.

Ander punt is wel dat ik nu mijn zadelpen hoger heb staan en daardoor het stuur lager zit, mogelijk dat ik hier ook nog wat moet gaan finetunen.

Gisteravond het nodige gelezen en bekeken op het www, kortere crank is blijkbaar nog niet zo'n verkeerde gedachte, ook met betrekking tot (versleten) gewrichten, enz.
Kinderfiets formaat, misschien, maar er wordt vanaf een 150mm al het nodige voor e-bikes aangeboden, waaronder door merken als FSA en Hope, Hope biedt hun crank blijkbaar alleen maar aan in 155 en 165mm....

https://www.youtube.com/watch?v=ExSoWxqhU9Y
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 augustus 2022, 17:09 De meeste mensen gaan van 175mm naar 170 of 165mm.
Jij gaat gelijk naar de maat van een kinderfiets :-{
Maar als het werkt voor jou, waarom niet.
Toch heb ik wel bedenkingen bij het frame, als je 152mm nodig hebt om zonder pedalstrikes te kunnen fietsen...
Het speciale merk met de S, want die bouwen graag laag?
Sinds we het zadel kunnen laten zakken hoeft het BB toch niet meer over de grond te slepen?
Bij e-mbt's is het wel gebruikelijk kortere cranks te rijden dan bij analoge bikes. Onder andere om zonder pedalstrikes technische klims op te kunnen rijden, waarschijnlijk klims waar je zonder ondersteuning al van de fiets moet :tong
Ik denk iig niet dat het een keuze is die op de maatvoering van de fiets gebaseerd is (hoeft te zijn).

Op mijn Merida ben ik naar 165mm gegaan, daar zat geloof ik 170mm af fabriek op.
De Levo SL kwam af fabriek al met 165mm cranks.

@All4fun, met zo'n klap zou je verwachten dat de as/lagers van de motor toch ook wel een optater gehad hebben. Beetje in de gaten houden of het geluid (drastisch) veranderd. Tenzij je een Shimano motor hebt :roll: zijn er wel bedrijfjes waar je nieuwe lagers kunt laten monteren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar hij schrijft dat hij 152mm heeft gemonteerd (moeten monteren?) vanwege pedalstrikes
Dat is 13mm korter dan de toch al wat kortere 165mm.
Of 23mm korter dan 175mm.
Verder staat dit haaks op het idee achter een lager BB.
Want dat was het verlagen van het zwaartepunt, maar met kortere cranks moet je je zadel juist hoger zetten :-{
Het zwaartepunt kan je heel goed verlagen met een dropper. En veel meer dan met een lager BB kan.
Dus waarom zou je een laag BB willen hebben? Ik snap het iig. niet.

Als we de kleinere cranks dan doortrekken naar de e-mtb, dan kan je met die kortere cranks dus minder koppel produceren, wat jouw torque-sensor meet als minder input vd rijder, dus minder ondersteuning.
Wel kan je een hoger rpmndraaien, maar de ondersteuning bouwt juist af bij horegere trapfrequenties.
Dus behalve dat je zelf 14% minder koppel produceert (tov 175), doet je ondersteuning ook minder mee.
Zolang je die een standje hoger kunt zetten misschien geen probleem, maar je loopt eerder tegen de limiet aan(en dan bedoel ik niet 25kmh).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar zit wat in, ik denk dat zoals wel vaker de extremen niet de beste opties zijn.

Dit is wel een aardig stukje over cranklengtes op e-mountainbikes, ze vergelijken 175-160-150mm cranks in verschillende aspecten:
https://ebike-mtb.com/en/crank-length-e-mtb/
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb langere benen dan jij en heb 170mm cranks. Dus grote kans dat 170 voor mij hetzelfde voelt als 165 mm voor jou.
Bij kleinere cranks dan 165 treed bij mij het "kinderfiets gevoel" op en kan ik met m'n voet de cirkel niet meer lekker volgen.
Geprobeerd op fietsen van anderen. Bij fixie rijders zijn baancranks populair en die zijn ook in kleine maatjes te koop, niet mijn ding.
Maar alles went, dus dat zal wel te trainen zijn, maar er staan ook nog analoge fietsen in de schuur met 175mm :wink:

Ik begrijp dat de crank lengte een persoonlijk ding is, en ook onderhevig aan gewenning.
En het is blijkbaar (nog) geen exacte wetenschap.
Maar zoals je schreef, de extremen opzoeken levert zelden iets bruikbaars op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik merk zelf geen enkel verschil tussen 175mm (op mijn hardtail), 170mm (op m'n gravelracers) en 165mm (op de e-mtb's) cranks. De verschillen tussen die fietsen zijn veel groter dan dat kleine verschil in cranklengte om nog op te vallen denk ik.
Maar ja, ik voel ook geen verschil tussen een rond of ovaal blad op de hardtail. Misschien wel als ik zonder pauze zou kunnen overstappen van het een op het ander maar zo snel kan ik geen crank of blad verwisselen :D

Wanneer de ondersteuning stopt hangt ook erg van de motor/software af, de Levo SL kan hogere toerentallen aan dan de Shimano voordat hij afbouwt. Ook vanaf welk toerental je ondersteuning krijgt verschilt per systeem. Bij hele lage trapfrequenties zijn beiden niet thuis :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik voel het verschil wel én ik ben allergisch voor pedalstrikes.
Van rond naar ovaal voelde ik ook goed, alsof het zadel wat hoger moest.

De Bafang doet juist heel veel bij lagere toerentallen.
Sleept je dus lekker over het dode stukje heen als je een versnelling zwaarder schakelt.
Standaard valt ie vrij snel terug bij stijgende trapfrequentie, neemt je ongemerkt mee in een soort eco modus.
Maar de hoeveelheid die overblijft kan je instellen via de software.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 augustus 2022, 09:51 Maar hij schrijft dat hij 152mm heeft gemonteerd (moeten monteren?) vanwege pedalstrikes
Dat is 13mm korter dan de toch al wat kortere 165mm.
Of 23mm korter dan 175mm.
Verder staat dit haaks op het idee achter een lager BB.
Want dat was het verlagen van het zwaartepunt, maar met kortere cranks moet je je zadel juist hoger zetten :-{
Het zwaartepunt kan je heel goed verlagen met een dropper. En veel meer dan met een lager BB kan.
Dus waarom zou je een laag BB willen hebben? Ik snap het iig. niet.

Als we de kleinere cranks dan doortrekken naar de e-mtb, dan kan je met die kortere cranks dus minder koppel produceren, wat jouw torque-sensor meet als minder input vd rijder, dus minder ondersteuning.
Wel kan je een hoger rpmndraaien, maar de ondersteuning bouwt juist af bij horegere trapfrequenties.
Dus behalve dat je zelf 14% minder koppel produceert (tov 175), doet je ondersteuning ook minder mee.
Zolang je die een standje hoger kunt zetten misschien geen probleem, maar je loopt eerder tegen de limiet aan(en dan bedoel ik niet 25kmh).
Ik vind dat je wel wat goochelt met getallen, allereerst waarom ga je in je berekening uit van 175mm, omdat je dan grotere percentages krijgt om jouw mening kracht bij te zetten?
Volgens mij heb je die 152 door 175 gedeeld, ligt er aan hoe je afrond, maar dan kom je eerder op 13 dan 14%.
Maar mijn fiets heeft standaard 165mm, laten we daar dan ook vanuit gaan, dan kom je met 152:165 uit op 8%, aanzienlijk kleiner verschil.

Het koppel wat je kan trappen is afhankelijk van de weerstand die je ondervindt, mate van versnellen, klim, verzet, enz., en je trapt echt niet continu het maximale koppel en dan heb je ook nog jouw vermogen, gewicht en cadans wat zijn invloed heeft.
Wat de motor wel aan ondersteuning levert is niet 1 op 1 te vergelijken, voorbeeldje: als hij daadwerkelijk minder zou ondersteunen met de kortere crank, gebruikt hij vermoedelijk ook minder energie, dus kan je weer langer met een acculading doen, het is maar net hoe je er naar kijkt en waar je belang bij hebt.

Verder heb ik gisteren een aantal rondjes op mijn thuisroute gedaan, het voelde allemaal goed aan, de grotere bodemvrijheid is wel duidelijk en maakt meer mogelijk, in een hobbelige klim kan ik nu zonder in te houden ivm pedalstrikes naar boven knarren.
Als ik de toptijden vergelijk van diverse segmenten ben ik nu amper langzamer, dat is secondenwerk, ben benieuwd als ik eerdaags weer voluit kan gaan, want mijn gekneusde ribben zijn nu nog wel een rem op mijn inspanningen.

Eens kijken hoe het zich gaat houden in de Vogezen, daar heb ik een routes uitgezet met (technische) klimmetjes van 30- 40%, gaat het niet dan heb ik nog het één en ander bij me om de totale overbrenging aan te passen, maar één ding is zeker, de grotere bodemvrijheid gaat mij daar zeker helpen, dan maar wat minder ondersteuning.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie