e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Mate schreef: ma 7 juni 2021, 20:45
HenkMuilwijk schreef: ma 7 juni 2021, 18:53

Bedankt voor de tip, ook ik ben al even op zoek.
Nog niet gebeld, zie dit nu pas, zo een mail aan wagen.
Edit, net 1 besteld. :-q :-q

En website geeft nu 1 aan. :-D
En die heb ik besteld. Bedankt voor de tip!
:lol: :lol: :lol: Hebben wij even geluk, top man, was al weken aan het zoeken, heb de ketting afgelopen winter vervangen , en nu al weer 1400 km er op zitten , eerste ketting had ik 1800 km , en die heeft met meten al best wat slijtage , 2 e ketting die er nu onder zit , nog weinig.
maar wil dan deze 2 eh 3 kettingen de tandwielen op rijden.
En hopen dat komende winter weer iets makkelijker onderdelen verkrijgbaar zijn. :-q
Mijn fietsje mag vies worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ga binnenkort eens wat met banden klooien. De erg grove banden die er nu op liggen eraf, en met name achter iets met minder rolweerstand.
Dat wordt een Conti Crossking 2.8. Voor leg ik er denk ik een van de licht gesleten Minion DHR's terug op. Dat is ook wel grof spul, maar voor heb je daar meestal meer plezier als last van :)

Voor de Alpentrip later dit jaar leg ik dan de Magic Mary terug en ik heb recentelijk ook een (nieuwe) Specialized Butcher hier op het forum overgenomen. Die ziet er ook uit alsof grip niet snel een probleem zal zijn... :D

Ik denk wel dat ik dan voor gebruik in NL terug naar binnenbanden ga. Banden wisselen met latex erin heb ik geen zin in en lekrijden is hier amper aan de orde.

Ander puntje wat een keer moet gebeuren is de schakelkabel vervangen. Alleen ligt dat wat complexer als bij de meeste fietsen...
Mijn Merida heeft de buitenkabel in drie delen. Een stuk normale kabel vanaf de shifter het frame in, tot boven de motor. Dan een stuk Jagwire met "hulsjes" dat het frame uit komt, over het draaipunt van de achtervork loopt en dan de achtervork in verdwijnt. En daar loopt dan weer een stuk normale kabel tot aan de derailleur... pffff.
De reden voor dat stuk "schakeltjes" kabel is dat die beter krappe bochten kunnen maken, maar handig is het niet.

Ik kan zo niet zien hoe die kabels op elkaar aansluiten, ik neem aan dat daar een soort busjes voor gebruikt worden waar aan beide kanten de kabel in gaat. Maar ik wil graag het spul klaar hebben liggen voordat ik het demonteer.
De motor zal er ook onderuit moeten om de kabel te vervangen, dus dat is al met al nog wel even een ander klusje als bij een klassiek frame met kabels buitenlangs... (niet voor niets dat dat nog steeds mijn voorkeur heeft).

Het middengedeelte is dit soort kabel, beetje zoals die van Nokon:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

kermit schreef: do 10 juni 2021, 10:03 Ik denk wel dat ik dan voor gebruik in NL terug naar binnenbanden ga. Banden wisselen met latex erin heb ik geen zin in en lekrijden is hier amper aan de orde.
Wat let ons om zonder sealant te rijden? Autos doen het ook, dus misschien een beetje bandenvet gebruiken op de rand en klaar?
Al heb ik het vermoeden dat sommige buitenbanden iets poreus zijn... Maar goed, zelfs met sealant moet ik de maxxis regelmatig bijpompen.

Wellicht het proberen waard? Mijn voorband heb ik een jaar geleden gevuld met sealant, dat zal inmiddels allemaal uitgedroogd zijn, en dat gaat nog prima :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sommige dikke/zware banden kunnen best eens redelijk dicht blijven zonder sealant. De lichtgewichtjes (xc-bandjes) zeker niet, daar zit gewoon te weinig rubber aan :)
Als ze (ruimschoots) langer dan een rit de druk vasthouden zou je inderdaad zonder latex kunnen rijden.

Mijn banden zijn ook al driekwart jaar geleden voor het laatst van verse latex voorzien en blijven behoorlijk goed op druk. Er zal een min of meer luchtdicht laagje gevormd zijn, maar een gaatje van een doorn of spijker afdichten zal nu niet meer werken denk ik.

Maar autobanden zijn zodanig gemaakt dat ze ook geen vloeistof nodig hebben om dicht te zijn. Voor mtb's had je het inmiddels vrijwel uitgestorven UST systeem (Mavic oa) en UST banden waren ook dicht zonder vloeistof. Ze waren wel zwaarder dan dezelfde banden in normale uitvoering.
UST velgen waren zodanig gemaakt dat er ook geen open spaakgaten waren, dus met die combinatie was het band erop, pompen en rijden. Alleen nog latex erin tegen lekrijden als je dat nodig achtte.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

kermit schreef: zo 6 juni 2021, 20:02 Ik vrees dat je toch op een Cube dealer aangewezen bent voor zo'n merk-specifiek onderdeel.
Elke Cube dealer kan het voor je bestellen, ik denk dat die covers ook voor (bijna?) alle modellen hetzelfde zullen zijn.
verloren battery cover Cube

hallo allemaal
ik wilde even melden dat ik idd bij de dealer een nieuwe batterij cover kon krijgen. 39€ incl bevestiging, een hoop geld voor een stuk plastic maar beter dan de 60 pond die ik op het engelse emtb forum zag.
Ik had van de week wel al een rit zonder cover gemaakt (met velcro bandje om de downtube als extra zekerheid) maar zelf met dit droge weer is niet te voorkomen dat modder vanuit het bos tegen de accu komt.
Ik ben er wel achter gekomen dat ik de cover niet tijdens de mtb rit zelf , maar op de snelweg op de fietsdrager kwijtgeraakt ben (op video met dank aan mijn achteruit dashcam). Losgeschoten en weggewaaid op de linkerbaan. Waarschijnlijk nu goed platgereden door vrachtwagens. Dat was mij toen niet opgevallen bij het afladen en wegrijden.
Toch maak ik bij zorgen over de robuustheid van de klikverbinding van de cover. Uitspraak van de dealer 'normaal blijft hij zitten' ... jaja .
Ik denk hem extra te borgen met een koordje oid aan de binnenkant; ik heb dat ook gedaan met mijn garmin en mijn kiox, mochten die losspringen (OTB) dan hoef ik ze niet te zoeken in de struiken. Beter een koortje of zo aan de binnenkant dan een lelijk bandje om de downtube . Maar er zijn geen evidente bevestigingspunten op die cover; mocht iemand hier ook zijn interne downtube battery cover gezekerd hebben , ben ik zeer geïnteresseerd hoe dat is gedaan.
(voorstel van de cube dealer: plakband eroverheen.....tja).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit schreef:Ander puntje wat een keer moet gebeuren is de schakelkabel vervangen. Alleen ligt dat wat complexer als bij de meeste fietsen...
Mijn Merida heeft de buitenkabel in drie delen. Een stuk normale kabel vanaf de shifter het frame in, tot boven de motor. Dan een stuk Jagwire met "hulsjes" dat het frame uit komt, over het draaipunt van de achtervork loopt en dan de achtervork in verdwijnt. En daar loopt dan weer een stuk normale kabel tot aan de derailleur... pffff.
De reden voor dat stuk "schakeltjes" kabel is dat die beter krappe bochten kunnen maken, maar handig is het niet.
Ik denk dat ik heel eigenwijs toch zou proberen om de buitenkabel uit 1 stuk te doen.
Vanaf de motor 2 kanten uit werken.
Pas als dat echt niet lukt het stukje Jagwire spul er weer tussen.
Wat eigenlijk ook vervangen moet worden, want juist in die scherpe bochten heb je de meeste wrijving en slijtage...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

S13 schreef:Wat let ons om zonder sealant te rijden? Autos doen het ook, dus misschien een beetje bandenvet gebruiken op de rand en klaar?
Mavic had met Michelin UST ontwikkeld (wat Kermit al schreef)
Dat werkte zonder biba en zonder sealant.
Maak kon wel lek.
Tubeless met latex kwam wat later, maar heeft onderweg zoveel voordelen, dat het (thuis) knoeien met latex door de meesten voor lief wordt genomen.
Ik ga binnenkort eens wat met banden klooien. De erg grove banden die er nu op liggen eraf, en met name achter iets met minder rolweerstand.
Dat wordt een Conti Crossking 2.8. Voor leg ik er denk ik een van de licht gesleten Minion DHR's terug op. Dat is ook wel grof spul, maar voor heb je daar meestal meer plezier als last van :)

Voor de Alpentrip later dit jaar leg ik dan de Magic Mary terug en ik heb recentelijk ook een (nieuwe) Specialized Butcher hier op het forum overgenomen. Die ziet er ook uit alsof grip niet snel een probleem zal zijn... :D
Een band met flink karkas, maar kleine nop?
Evt de noppen op het loopvlak knippen?
Ben trouwens goed te spreken over de Michelin Wild AM (performance).
Stevig, grip en relatief lage rolweerstand.
27.5x2.6 en 2.8
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik had zelfs nog een Rekon maar die heb ik nog niet zo lang geleden weggegeven. Beetje dom zou Maxima zeggen.
Daarna bedacht ik me dat het in NL best met wat minder nop dan een Minion kan en dat ik het niet-wissel principe maar even los moet laten :D
Die Conti is een probeerseltje, kostte maar 23 euro en achter denk ik dat hij prima is.

Vwb die schakelkabel, de bochten die hij maakt vanaf de motor tot in de achtervork zijn wel krap. Denk dat een gewone kabel daar meer moeite mee heeft. Ik had Merida trouwens ook gevraagd wat ik precies nodig heb (haal liever de boel pas los als ik het nieuwe spul heb liggen) en daar had ik binnen een half uur al antwoord van, netjes.
Zij gaven aan dat het Jagwire-deel hergebruikt kan worden. Dat is nagenoeg hetzelfde als Nokon, een doorlopende liner waar de alu hulsjes overheen geschoven worden. Die hulsjes lijden niks, alleen optisch, maar de liner kan natuurlijk wel slijten door de binnenkabel.

Ik ga gewoon voor nieuw spul zorgen en haal de boel pas los als ik alles heb liggen. Dan meteen groot onderhoud doen (drivetrain vernieuwen) en de fiets in orde maken voor de Alpen in september. Voor nu schakelt hij nog goed (genoeg).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

nederbelg2 schreef: do 10 juni 2021, 11:38
kermit schreef: zo 6 juni 2021, 20:02 Ik vrees dat je toch op een Cube dealer aangewezen bent voor zo'n merk-specifiek onderdeel.
Elke Cube dealer kan het voor je bestellen, ik denk dat die covers ook voor (bijna?) alle modellen hetzelfde zullen zijn.
verloren battery cover Cube

hallo allemaal
ik wilde even melden dat ik idd bij de dealer een nieuwe batterij cover kon krijgen. 39€ incl bevestiging, een hoop geld voor een stuk plastic maar beter dan de 60 pond die ik op het engelse emtb forum zag.
Ik had van de week wel al een rit zonder cover gemaakt (met velcro bandje om de downtube als extra zekerheid) maar zelf met dit droge weer is niet te voorkomen dat modder vanuit het bos tegen de accu komt.
Ik ben er wel achter gekomen dat ik de cover niet tijdens de mtb rit zelf , maar op de snelweg op de fietsdrager kwijtgeraakt ben (op video met dank aan mijn achteruit dashcam). Losgeschoten en weggewaaid op de linkerbaan. Waarschijnlijk nu goed platgereden door vrachtwagens. Dat was mij toen niet opgevallen bij het afladen en wegrijden.
Toch maak ik bij zorgen over de robuustheid van de klikverbinding van de cover. Uitspraak van de dealer 'normaal blijft hij zitten' ... jaja .
Ik denk hem extra te borgen met een koordje oid aan de binnenkant; ik heb dat ook gedaan met mijn garmin en mijn kiox, mochten die losspringen (OTB) dan hoef ik ze niet te zoeken in de struiken. Beter een koortje of zo aan de binnenkant dan een lelijk bandje om de downtube . Maar er zijn geen evidente bevestigingspunten op die cover; mocht iemand hier ook zijn interne downtube battery cover gezekerd hebben , ben ik zeer geïnteresseerd hoe dat is gedaan.
(voorstel van de cube dealer: plakband eroverheen.....tja).
Ik heb dat ook voor gehad met mijn haibike. Gelukkig optijd gezien en de cover nog terug gevonden.

Ik weet niet hoe dat met Cube zit maar bij mijn haibike heb heb ik de schroef voor de bevestiging van de cover uitgedraaid en met een rondel en rechtstreeks door de cover gedraaid. Sindsdien nooit meer beweging gehad op de cover. Enige is dat ik de batterij niet kan uithalen zonder de cover los te schroeven

Afbeelding
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

nederbelg2 schreef: do 10 juni 2021, 11:38
kermit schreef: zo 6 juni 2021, 20:02 Ik vrees dat je toch op een Cube dealer aangewezen bent voor zo'n merk-specifiek onderdeel.
Elke Cube dealer kan het voor je bestellen, ik denk dat die covers ook voor (bijna?) alle modellen hetzelfde zullen zijn.
verloren battery cover Cube

hallo allemaal

Toch maak ik bij zorgen over de robuustheid van de klikverbinding van de cover. Uitspraak van de dealer 'normaal blijft hij zitten' ... jaja .
Ik denk hem extra te borgen met een koordje oid aan de binnenkant; ik heb dat ook gedaan met mijn garmin en mijn kiox, mochten die losspringen (OTB) dan hoef ik ze niet te zoeken in de struiken. Beter een koortje of zo aan de binnenkant dan een lelijk bandje om de downtube . Maar er zijn geen evidente bevestigingspunten op die cover; mocht iemand hier ook zijn interne downtube battery cover gezekerd hebben , ben ik zeer geïnteresseerd hoe dat is gedaan.
(voorstel van de cube dealer: plakband eroverheen.....tja).
En anders een klein spanbandje , die kan je gewoon los halen, en het stalen gedeelte bij de cover doen, bij mij zit daar zo`n extra laag soort van rubber op.
En dan alleen achterop de auto , tijdens het fietsen lijkt mij dat je m niet zo snel kwijt zal raken.
kermit schreef: do 10 juni 2021, 10:03

Ander puntje wat een keer moet gebeuren is de schakelkabel vervangen. Alleen ligt dat wat complexer als bij de meeste fietsen...
Mijn Merida heeft de buitenkabel in drie delen. Een stuk normale kabel vanaf de shifter het frame in, tot boven de motor. Dan een stuk Jagwire met "hulsjes" dat het frame uit komt, over het draaipunt van de achtervork loopt en dan de achtervork in verdwijnt. En daar loopt dan weer een stuk normale kabel tot aan de derailleur... pffff.
De reden voor dat stuk "schakeltjes" kabel is dat die beter krappe bochten kunnen maken, maar handig is het niet.

Ik kan zo niet zien hoe die kabels op elkaar aansluiten, ik neem aan dat daar een soort busjes voor gebruikt worden waar aan beide kanten de kabel in gaat. Maar ik wil graag het spul klaar hebben liggen voordat ik het demonteer.
De motor zal er ook onderuit moeten om de kabel te vervangen, dus dat is al met al nog wel even een ander klusje als bij een klassiek frame met kabels buitenlangs... (niet voor niets dat dat nog steeds mijn voorkeur heeft).

Er zijn busjes voor om 2 buitenkabels te verbinden.
FM vertelde dat, omdat mijn Cube standaard wel met een buitenkabel geleverd werd voor een dropper , en toen ik deze fiets kocht hadden ze m achter de accu afgeknipt , bij mij achteraf heben ze toch de complete buitenkabel vervangen, want de hele motor hoefde er niet onderuit , ze konden het uitsluitend met een buiten cap er af de nieuwe buitenkabel door voeren.
Mijn fietsje mag vies worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, zo'n koppelstukje heb ik zelfs nog ergens een liggen.

Slordig dat je FM die kabel afknipt. In mijn ervaring zijn droppers voor veel fietsenmakers nog een beetje onbekend gebied, ik heb ook zelf de boel moeten verbeteren bij de mijne (zat geen stelmogelijkheid in de kabel :roll: ).
Bij de Cube Acces van mijn vriendin liep er een hol buisje boven de motor door, daar kon je zo de dropperkabel doorheen steken en dan kwam die van onderaf de zitbuis in. Eitje :)

Vwb die accucover, ik heb het idee dat die best goed vastzit bij haar Cube. In elk geval nog geen problemen mee gehad, ook niet die paar keer dat ik haar fiets gebruikt heb op mtb-routes. Rammelt niet en blijft goed zitten.
Maar als je het niet vertrouwt zou ik er gewoon een stukje tape omheen doen. Een riempje kan schuiven en de lak beschadigen als er vuil onder komt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

kermit schreef: do 10 juni 2021, 14:16 Ja, ik had zelfs nog een Rekon maar die heb ik nog niet zo lang geleden weggegeven. Beetje dom zou Maxima zeggen.
Daarna bedacht ik me dat het in NL best met wat minder nop dan een Minion kan en dat ik het niet-wissel principe maar even los moet laten :D
Die Conti is een probeerseltje, kostte maar 23 euro en achter denk ik dat hij prima is.

Vwb die schakelkabel, de bochten die hij maakt vanaf de motor tot in de achtervork zijn wel krap. Denk dat een gewone kabel daar meer moeite mee heeft. Ik had Merida trouwens ook gevraagd wat ik precies nodig heb (haal liever de boel pas los als ik het nieuwe spul heb liggen) en daar had ik binnen een half uur al antwoord van, netjes.
Zij gaven aan dat het Jagwire-deel hergebruikt kan worden. Dat is nagenoeg hetzelfde als Nokon, een doorlopende liner waar de alu hulsjes overheen geschoven worden. Die hulsjes lijden niks, alleen optisch, maar de liner kan natuurlijk wel slijten door de binnenkabel.

Ik ga gewoon voor nieuw spul zorgen en haal de boel pas los als ik alles heb liggen. Dan meteen groot onderhoud doen (drivetrain vernieuwen) en de fiets in orde maken voor de Alpen in september. Voor nu schakelt hij nog goed (genoeg).
Het is zo jammer dat het elektrische schakelen nog zo duur is he! Dat is voor zulke bikes wel echt heel prettig zodat niet alles uit elkaar hoeft.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb destijds proefgereden op het model erboven, die schakelde met XT Di2. Maar ook Di2 werkt met triggers en ik kreeg tijdens die proefrit (50km) ook al last van mijn duimgewricht. Dus zolang electrisch schakelen niet zonder triggers beschikbaar is voor mij nog geen optie.
Het was wel mooi geïntegreerd, Di2 haalde gewoon dat kleine beetje stroom uit de motoraccu.

En op een fiets als dit is het wel een voordeel als je geen schakelkabel hoeft te leggen :)
Je hebt nu natuurlijk Sram AXS, maar dat is A ook met trigger en B stompzinnig duur. Eén verkeerde tak en je mag weer €500 aftikken. Leuk als je directeur van een bedrijfje bent dat Covid vaccins maakt maar voor mij toch maar even niet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: do 10 juni 2021, 10:03

Ander puntje wat een keer moet gebeuren is de schakelkabel vervangen. Alleen ligt dat wat complexer als bij de meeste fietsen...
Mijn Merida heeft de buitenkabel in drie delen. Een stuk normale kabel vanaf de shifter het frame in, tot boven de motor. Dan een stuk Jagwire met "hulsjes" dat het frame uit komt, over het draaipunt van de achtervork loopt en dan de achtervork in verdwijnt. En daar loopt dan weer een stuk normale kabel tot aan de derailleur... pffff.
De reden voor dat stuk "schakeltjes" kabel is dat die beter krappe bochten kunnen maken, maar handig is het niet.

Ik kan zo niet zien hoe die kabels op elkaar aansluiten, ik neem aan dat daar een soort busjes voor gebruikt worden waar aan beide kanten de kabel in gaat. Maar ik wil graag het spul klaar hebben liggen voordat ik het demonteer.
De motor zal er ook onderuit moeten om de kabel te vervangen, dus dat is al met al nog wel even een ander klusje als bij een klassiek frame met kabels buitenlangs... (niet voor niets dat dat nog steeds mijn voorkeur heeft).

Ojee, krijg ik dat daluk ook voor m'n kiezen, hahha.
Zal t ns gaan bekijken of dat bij mij t zelfde zit. Als ik ff tijd heb om af te schakelen van t oldskoolgebeuren..
Als jij er er aan gaat beginnen houdt t ff goed bij, kunnen we weer wat leren..cq jouw ervaring benutten.. :winkie: :bier:

Ik heb nu na 1100km wel t idee om de ketting te vernieuwen, valt er nog net niet doorheen; Dan houd ik de huidige als n goede reserve.
Heb heb jij (jullie) dat gedaan...of je voorgenomen?
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik rijd na 4.500km nog met een van de twee eerste kettingen. Ben meteen gaan rijden met twee kettingen afwisselend, de originele KMC en een Sram GX.

Vorig jaar tijdens een Alpenrit brak de KMC, toen ben ik met een schakeltje minder verder gereden (was de laatste dag). Na thuiskomst heb ik die ketting weggegooid en sinds die tijd is alleen de Sram ketting nog in gebruik. Het spul is nog niet op, de cassette ziet er best nog goed uit bijvoorbeeld, maar ik heb er al een tijdje geen slijtagemeter meer in gehad.

De 5.000km moet ik normaalgesproken makkelijk kunnen halen. Ik rijd wel veel in eco, mijd zoveel mogelijk blubber en schakel ook zoals op een analoge mtb. Dus niet altijd maar op die motorkracht vertrouwen, maar gewoon een fatsoenlijke trapfrequentie aanhouden.

In het najaar ga ik weer een week naar de Alpen en dan vervang ik vooraf de ketting (door Sram), cassette (XT 11-46) en voorblad (STEPS 8000).

En de schakelkabel ;-)
Zal wel een keer melden hoe dat precies zit als ik erachter ben, maar dat kan nog wel een paar weken duren. Ik heb wel al nieuw Jagwire spul besteld, niet echt goedkoop maar volgens mij heb ik dan wel genoeg materiaal om meerdere keren dat middenstuk te vernieuwen indien nodig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie