e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ze zeggen dat je de accu niet met 100% mag opbergen.
Dus dan kan je m het beste laden (tot 100%) voor vertrek.
Helemaal leeg rijden is ook weer niet ideaal.
Als je 'm iedere dag gebruikt (woonwerk) dan zit er niets anders op dan m bij thuiskomst aan de lader te hangen.
Tenzij je maar "5 km" van je werk woont natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

80 % schijnt ideaal te zijn evenals 20 % overhouden, dus niet leeg rijden.

De Lithium accu na ontladen ( de rit) laten rusten ( half uurtje dacht ik) voordat die aan de lader gaat schijnt ook beter te zijn voor de levensduur van de cellen in de accu.

Een grote accu is duurzamer voor de levensduur en om de volle potentie lang te behouden. De cellen "slijten"als het ware door "verkeerd" laden en ontladen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

maverick76 schreef: ma 24 oktober 2022, 20:04 Nog een vraagje over de Accu.

Laden jullie de accu altijd 100% vol voordat je gaat rijden?

Je leest overal dat het beste is om hem niet helemaal vol te laden en niet helemaal leeg te rijden.

Wat is de praktijk dus zou betekenen dat je al 30% van de capaciteit niet mag/kunt gebruiken als je lief wil zijn voor je accu. :-{

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... accu-guide
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

tiewrap schreef: zo 23 oktober 2022, 23:36 Pivot Shuttle

Afbeelding
😍 💯
Heel vervelend om daarop te moeten fietsen. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik berg de accu altijd op na een rit zonder bij te laden, tenzij hij "helemaal" leeg gereden is (wat zelden voorkomt).. Volgens mij beschermt de software wel tegen te diepe ontlading?
Vaak zal hij nog zo'n 30% over hebben denk ik. Opladen doe ik de avond voor een rit, gewoon tot de lader uit gaat. Neem aan dat de boel ook beschermd is tegen overladen.
Dice Oldskool schreef: ma 24 oktober 2022, 20:37
maverick76 schreef: ma 24 oktober 2022, 20:04 Nog een vraagje over de Accu.

Laden jullie de accu altijd 100% vol voordat je gaat rijden?

Je leest overal dat het beste is om hem niet helemaal vol te laden en niet helemaal leeg te rijden.

Wat is de praktijk dus zou betekenen dat je al 30% van de capaciteit niet mag/kunt gebruiken als je lief wil zijn voor je accu. :-{

https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... accu-guide
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het BMS (Battery Management System) in de accu beschermt de cellen.
Die kapt de boel gewoon af bij te diep ontladen en bij overladen.
Maar die staat vrij ruim afgesteld.

In de software van mijn motortje (Bafang) kan ik ook nog een waarde instellen voor ontladen.
Die heb ik iets strikter gezet. Het laatste stukje lading levert maar weinig extra kms op, maar telkens zo diep ontladen kan de accu wel slopen, dus beter iets te vroeg uitschakelen dan iets te laat.
Bij mijn setup zit er dus een dubbele veiligheid in. Dat is wellicht omdat het een DIY oplossing is, Je kunt losse componenten zelf combineren.
Bij een systeem van Bosch, Shimano etc mag je er vanuit gaan dat de fabrikant dat goed heeft geregeld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Vandaag met de “woon/werk” fiets naar Ibbenbüren.

Daar kwam hij wel helemaal tot z'n recht. Klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Wat een plezier.
Nog wel veel te leren over de power transfer en hoe je zo'n fiets het beste voor je kan werken op steile technische klimmen. Maar zo boor je wel een hele nieuwe tak van sport aan. Leuk
Jammergenoeg moet je er 1.5 uur voor rijden. Maar goed, misschien is er nog wat meer in de buurt.

Plusminus 30 km gereden en met vooral lange steile technische klimmen. Halve accu opgereden ook netjes!

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gaaf ! Kan zelf niet wachten om zwarte trails naar boven te gaan rijden :winkie:

Dus nog even en Maverick heeft een e-fully ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

tiewrap schreef: do 27 oktober 2022, 16:26 Gaaf ! Kan zelf niet wachten om zwarte trails naar boven te gaan rijden :winkie:

Dus nog even en Maverick heeft een e-fully ?
Nee fully's vind ik te passief rijden. Ik wil nog wel wat zelf kunnen doen.

Deze fiets is echt bedoeld als woon/werk fiets maar af en toe op avontuur is wel leuk op zo'n ding.

Elke keer als ik hier reed op mijn analoge bike was ik na 10/15 km gaar en kwam ik soms amper terug bij de auto. Nu heb ik leuke nieuwe stukken ontdekt waar ik de volgende keer dan weer met de analoge fiets kan spelen. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Morgenochtend ook weer die kant op. Gelukkig zit ik maar 40 minuten in de auto dus dat scheelt. In zulk terrein komt een e-bike idd pas tot zijn recht. Kan ook echt genieten van dat technisch klimmen omdat ik dat analoog gewoon niet kan. En dat er als toetje een leuke afdaling komt maakt het feestje gewoon compleet. :bier:
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien binnenkort maar eens een E-ride organiseren in die buurt.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: do 27 oktober 2022, 16:38
tiewrap schreef: do 27 oktober 2022, 16:26 Gaaf ! Kan zelf niet wachten om zwarte trails naar boven te gaan rijden :winkie:

Dus nog even en Maverick heeft een e-fully ?
Nee fully's vind ik te passief rijden. Ik wil nog wel wat zelf kunnen doen.

Deze fiets is echt bedoeld als woon/werk fiets maar af en toe op avontuur is wel leuk op zo'n ding.

Elke keer als ik hier reed op mijn analoge bike was ik na 10/15 km gaar en kwam ik soms amper terug bij de auto. Nu heb ik leuke nieuwe stukken ontdekt waar ik de volgende keer dan weer met de analoge fiets kan spelen. :-q
Zo werkt dat bij iedereen; eerst is zo'n E-mtb helemaal niet nodig.....maar toch wel ERG leuk ........jaartje later rijdt je alles met E en staat het analoge spul te verstoffen.............weer jaartje later zit je in het volgende topic te kijken omdat oude spul weer te gaan hergebruiken :winkie: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9&t=154186

Overigens deel ik wel je mening dat FS minder leuk is, mijn Focus Thron2 is ook een soort Caddilac in het bos.....maar ik weet niet of 20-24kg hardtail nou zo ideaal is?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nog ééntje dan.

Afbeelding


Deze hardtail weegt rond de 20 kg wat ik op zich nog net mee vind vallen. Het gewicht went ook wel moet ik zeggen.

En wat helemaal wel weer interessant is. De balhoofdhoek van deze Radon is 70 graden :D wat me HEEL goed bevalt met klimmen en krap technische terrein. Met afdalen kan ik ook niet echt een nadeel ervaren.

Ik heb gewoon een enorme hekel aan wheel-flop en het zwaar sturen bij langzamere snelheden omhoog.

Het past mij gewoon erg goed, heel direct en speels. Maar zeker niet nerveus in mijn beleving.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Onze ebike is net even te klein voor mij, ook in de hoop niet zo'n lomp ding te hebben.
Geometrie kun je zo best nog even over bomen.
Dirtjumpers enzo hebben trouwens ook een vrij steile balhoofd hoek. Doen ze best gekke dingen mee.

Wie heeft er zin om dit weekend dikke trails te gaan rijden ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Jazeker. :-q
Laatst gewijzigd door MSpark op za 29 oktober 2022, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie