e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

MonkeyRider schreef: za 18 december 2021, 23:00
kermit schreef: za 18 december 2021, 22:25 Ja, ik merk bij mijn fiets bijvoorbeeld ook dat hele lage trapfrequenties niet werken, dan is er geen vermogen (of koppel?).

In een te zwaar verzet langzaam trappend een steile helling op is er dus niet bij. Maar dat verschilt ook per motor, Yamaha schijnt sterk "onderin" te zijn.
En uiteraard maakt het ook nog wel wat uit of je in eco of boost rijdt, maar een beetje toeren maken werkt het best bij de STEPS8000...
Dat je relatief meer ondersteuning hebt bij hogere trapfrequentie merk ik bij Bosch ook. Ik heb ook dagje op Yamaha ( oudere Haibike) gereden en die had dat nog duidelijker. Ik ben nogal een "stoemper" , maar dat werkt heel averechts. Het kon bij de Yamaha zelfs wel een standje schelen als je veel toeren kon trappen.

Ik ben wel benieuwd hoe dat met de Bafang is? In feite hoef je alleen maar hard te draaien en niet perse kracht te zetten zonder kracht-sensor vlgs de theorie?
Ja klopt wat je zegt.

Ik heb mijn haibike met de yamaha pw x motor geloof ik, ook om die reden verkocht binnen het jaar.

Mijne maat had een bosch motor en heb daar toen een paar proefritje mee gedaan en het verschil was zo groot
Dat mijn voorkeur naar bosch ging en dat ik een haibike met bosch heb gekocht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij hele hoge trapfrequenties bouwt de ondersteuning bij mij ook af, er is gewoon een toerengebied waarin hij optimaal werkt. Voor mijn gevoel is dat in het gebied waar je analoog ook veel in trapt dus het voelt heel natuurlijk.

Ik ben nooit een stoemper geweest en heb ook altijd veel geschakeld om overal soepel te kunnen blijven trappen. Daaraan is amper iets veranderd sinds ik op de e-mtb rijd, ik rijd 'm min of meer alsof het een analoge bike is.

Maar vanuit stilstand wegrijden op een steile helling vraagt wel om wat meer hulp dan eco me geeft... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Gisteren mij gewaagt aan een service kit voor mijn Bosch gen 2. Motor heeft bijna 10k km en Vond dat hij wat veel lawaai maakte. De instructies die bosch bij de kit heeft zijn heel duidelijk met foto's in kleur.
Met behulp van deze video's is het vrij gemakkelijk(zijn ook video's beschikbaar voor andere motoren).

https://youtu.be/KlJ1jRGMpjg
https://youtu.be/_XZNLVQ0qno

Gaat over deze kit:

Afbeelding

Bij het openen van de motor zag ik meteen dat het vet dat op de grote witte aandrijfwielen grotendeels weg en hard was en worden.

Afbeelding

Een probleem dat ik had, is dat de witte aandrijfwielen vastgeroest waren, heeft mij heel wat tijd gekost om deze los te krijgen. Uiteindelijk heb ik deze moeten lostrekken met een hamer.

Een keer dieper in de motor zag ik meteen de roest op de metalen aandrijfwielen. Gelukkig heb ik de makkelijk schoon kunnen en waren de wielen niet aangetast.

Afbeelding

Alles opnieuw ingevet en de service kit geïnstalleerd wat relatief gemakkelijk is.

Bij de kit zit ook een lager bescherming ring ( met verschillende ringen voor meerdere keren) met een speciaal vet die bij de bosch gen 2 na 2019 geïnstalleerd werd die voor een betere waterdichtheid moet zorgen

Vandaag een testrit gemaakt en moet zeggen dat het verschil dag en nacht is als ervoor! Motor voelt terug alsof Ie nieuw is en maakt praktische veel minder lawaai als voorheen.

Zeker het proberen waard als je vind dat de motor wat lawaai maakt of als ie minder soepel werkt, of als je een tweedehands emtb koopt .
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

#sandercl#
Dit is intresant, vraag, welke gen heb jij ?? de 3 of 2 ??
En voor wat jij schrijft is het dan ook goed zelf uit te voeren, verwacht dat dit dan in de toekomst ook bij mij nodig zal zijn.
En heb je de kit ook bij hem vandaan ??
Moeten er ook lagers uitgeperst worden, of zijn het alleen de tandwielen.
Mijn fietsje mag vies worden.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb een gen 2, de gen 3 zit normaal alleen op egravel en eroad bikes.
De kit is alleen voor gen 2vgm.
Als Een bosch dealer roest sporen ziet aan de motor zou hij deze kit niet mogen plaatsen en is volgens bosch de motor voor weg te gooien.

Het vervangt 6 v/d 10 lagers van de aandrijving (niet an de freewheel) en dat enkel aan de rechter kant.

Linker trap aslager is wat demonter werk van de printplaat ,de torchsensor en het freewheel nodig.
Met veel geduld is het juiste materiaal is dat wel doen baar( heb de mijne ook moeten losmaken voor de metalen gear wielen te reinigen).

De service kit kan je online makkelijk vinden
Als je de andere lagers nodig heb kan je die bij een van de partners van thebearingman kopen.

https://velolab.be/categorie-produit/ki ... s-moteurs/
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Voor de geinteresseerden, de Shimano E8000 motor kan ook gereviseerd worden:
https://www.emtbforums.com/community/th ... 542/page-4

Ik post daar al geruime tijd over de revisie van de E8000.

Niet zo eenvoudig als de bosch, maar zeker goed te doen. Kwestie van zelf de lagers en smeermiddelen bij elkaar zien te vinden en dan kun je aan de slag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij welke kilometerstand zou je denken dat zo'n karweitje nodig is? (bij de STEPS 8000).
Je zou denken dat als de lagers beschermd zitten tegen vocht en vuil ze erg lang meegaan, dan is een paar duizend km peanuts. Mijn motor heeft nu ongeveer 5.500km gedraaid en ik merk er niets geks aan. Maar het ontwikkelen van geluidjes en dergelijke gaat natuurlijk geleidelijk, waardoor je niet zo snel verschillen met de nieuwstaat opmerkt.

Shimano levert geen kits toch? Dus die willen graag dat je een nieuwe motor aanschaft als er een probleempje ontstaat :roll:
Zijn er al bedrijfjes die e-bike motoren reviseren? Dat moet wel winstgevend te maken zijn, zeker als je ook stadsfietsmotoren doet.

Ik zag net een filmpje op YT waarin ze een STEPS 8000 vervangen door een EP8, op een Merida zoals ik heb (de eOne-sixty).
Daarvoor heb je uiteraard de EP8 motor nodig ( :roll: :D ), maar ook kabeladaptertjes omdat de nieuwe motor andere stekkertjes gebruikt, en nieuwe crankarmen omdat die blijkbaar andere splines gebruiken (soms zou je die lui bij Shimano ook een oorvijg willen geven... :evil: ). Het display etc. kan gewoon gebruikt worden op de oude motor.

Geen goedkope operatie, maar het betekent wel dat de fiets niet meteen rijp voor de oud-alu-berg is als er geen 8000 motor meer te vinden is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

kermit schreef: ma 27 december 2021, 12:20 Bij welke kilometerstand zou je denken dat zo'n karweitje nodig is? (bij de STEPS 8000).
Je zou denken dat als de lagers beschermd zitten tegen vocht en vuil ze erg lang meegaan, dan is een paar duizend km peanuts. Mijn motor heeft nu ongeveer 5.500km gedraaid en ik merk er niets geks aan. Maar het ontwikkelen van geluidjes en dergelijke gaat natuurlijk geleidelijk, waardoor je niet zo snel verschillen met de nieuwstaat opmerkt.

Shimano levert geen kits toch? Dus die willen graag dat je een nieuwe motor aanschaft als er een probleempje ontstaat :roll:
Zijn er al bedrijfjes die e-bike motoren reviseren? Dat moet wel winstgevend te maken zijn, zeker als je ook stadsfietsmotoren doet.
Er zijn inderdaad geen kits voor Shimano, dus je zult zelf de lagers en smeermiddelen moeten kopen. Opzich nog niet eens nadelig, want op die manier kun je alleen datgene kopen wat je ook echt nodig hebt (bijv alleen de crank lagers).

Kilometerstanden zijn erg subjectief. De ene motor wordt zwaarder mishandeld dan de ander. Als de motor regelmatig met water in aanraking komt (wassen, vooral met hoge druk is echt killing voor de motor!) zal er eerder schade ontstaan. Veel pedalstrikes en je lagers zullen ook eerder aan vervanging toe zijn.
Persoonlijk denk ik dat een service beurt zo eens in de 5000 tot 10000km zeker behulpzaam kan zijn en de levensduur van de motor behoorlijk kan verlengen. Maar voor velen zal het niet interessant zijn, want als je na 15000km toch een andere fiets koopt, dan heb je misschien niet veel aan een dergelijke service beurt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem aan dat je voor wat lagers en het juiste vet niet zoveel kwijt bent?
Zal dat topic over de 8000 revisie op het emtb-forum eens een keer doornemen. Voor het mechanische deel van het werk ben ik niet zo bang, maar ik zag ook al dat iemand zo'n plat kabeltje doormidden had... en van electronica weet ik vrijwel niets :oops: :D

Mijn e-mtb draait ruim 1.500km per jaar (tot nu toe), ik mijd echte modderomstandigheden en wassen doe ik alleen als hij echt vies is en uiteraard zonder hoge druk (hoewel, dit jaar aan het einde van zes dagen Alpen wel een keer gebruikt voordat de fiets in de auto ging... oeps).

Het zou van de gekke zijn als een e-mtb van duizenden euro's niet in staat is om "iets" meer kilometers aan te kunnen voordat de motor moeilijk gaat doen. Als je een veelfietser bent trap je misschien wel 10k per jaar weg, dan zou je elk jaar aan een nieuwe motor toe zijn :-{

Die lagers moeten toch heel wat kilometers aankunnen zou je denken, zolang ze maar schoon blijven en gesmeerd worden. Zoveel krachten hoeven die niet te verwerken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

kermit schreef: ma 27 december 2021, 14:10 Ik neem aan dat je voor wat lagers en het juiste vet niet zoveel kwijt bent?
Zal dat topic over de 8000 revisie op het emtb-forum eens een keer doornemen. Voor het mechanische deel van het werk ben ik niet zo bang, maar ik zag ook al dat iemand zo'n plat kabeltje doormidden had... en van electronica weet ik vrijwel niets :oops: :D

Mijn e-mtb draait ruim 1.500km per jaar (tot nu toe), ik mijd echte modderomstandigheden en wassen doe ik alleen als hij echt vies is en uiteraard zonder hoge druk (hoewel, dit jaar aan het einde van zes dagen Alpen wel een keer gebruikt voordat de fiets in de auto ging... oeps).

Het zou van de gekke zijn als een e-mtb van duizenden euro's niet in staat is om "iets" meer kilometers aan te kunnen voordat de motor moeilijk gaat doen. Als je een veelfietser bent trap je misschien wel 10k per jaar weg, dan zou je elk jaar aan een nieuwe motor toe zijn :-{

Die lagers moeten toch heel wat kilometers aankunnen zou je denken, zolang ze maar schoon blijven en gesmeerd worden. Zoveel krachten hoeven die niet te verwerken.
Ja dat klopt dit zij o.a de lagers voor een e8000
https://www.ebikemotorcentre.com/shimano/

Ik merkte bij mijn motor dat de lagers toch wel wat lawaai maakte en dat ze vrij stroef waren .en bij de demontage bleek ook dat de lagers vast geroest waren.
Had 9700km in 2,5 jaar gereden zomer/winter, en moet bekennen dat ik wel schuldig ben aan het reinigen met een hogedruk reiniger( niet dat ik full power op de motor ga maar wel afspoelen)
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Die veeltrappers hebben een andere strategie. Gewoon om de anderhalf jaar de motor onder garantie laten vervangen voor een nieuwe :roll: Kennelijk doet Shimano daar niet al te moeilijk over...

Revisie van een E8000 kost je een keer 50 euro oid voor de lagers (als je alleen de belangrijkste lagers vervangt, die van de crank). Vetten is vooral afhankelijk van welke kwantiteit je kunt inkopen. Molykote PG75 blik 1kg is prijzig. Shell gadus s2 v100 2 is relatief goedkoop. Sommige repair sites kun je wat kleinere kwantiteit goedkoper inkopen.

Maar een beetje voorzichtigheid is wel geboden inderdaad. Je wilt niet perongeluk iets stukmaken in de motor waardoor je het ding bij het afval kan. Dit is dan ook de reden dat Shimano liever niet heeft dat je de motor gaat repareren.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Ik een bosch hebbende gen 2 blijkbaar , vind dat een revisie van alle lagers en belangrijke onderdelen voor nog geen 300 euro best mee vallen, ja een hoop geld maar eigenlijk voor een goede 100 euro ga ik geen risico nemen om het zelf te doen en de boel te verzieken.
Heb 1 gebrek dat mijn handen best aardig trillen, zeker onder spanning. (ouderdom en erf gebrek :-{ )
Ook zie ik die mudstop wel erg zitten om die in iedergeval aan te schaffen en in te bouwen, desnoods bij mn lbs , Binnenkort toch nog wat prive werkzaamheden bij hem uitvoeren, dus kunnen we dit gelijk regelen in positive sfeer. :-D

https://velolab.be/panier/

Ook in Nederland heb ik al begrepen dat er een service centre is.
https://www.boschrevisie.nl/bosch-revisie
Dus , er is nog hoop voor de toekomst en inderdaad dat het carbon dan niet de verbranding oven in hoeft, omdat er een paar lagers stuk zijn.
Mijn fietsje mag vies worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

S13 schreef: ma 27 december 2021, 15:33 Die veeltrappers hebben een andere strategie. Gewoon om de anderhalf jaar de motor onder garantie laten vervangen voor een nieuwe :roll: Kennelijk doet Shimano daar niet al te moeilijk over...

Revisie van een E8000 kost je een keer 50 euro oid voor de lagers (als je alleen de belangrijkste lagers vervangt, die van de crank). Vetten is vooral afhankelijk van welke kwantiteit je kunt inkopen. Molykote PG75 blik 1kg is prijzig. Shell gadus s2 v100 2 is relatief goedkoop. Sommige repair sites kun je wat kleinere kwantiteit goedkoper inkopen.

Maar een beetje voorzichtigheid is wel geboden inderdaad. Je wilt niet perongeluk iets stukmaken in de motor waardoor je het ding bij het afval kan. Dit is dan ook de reden dat Shimano liever niet heeft dat je de motor gaat repareren.
Wel jammer als je dan die 10.000km niet binnen de garantieperiode wegtrapt ;-)
Honderd euro voor de spulletjes is natuurlijk een no-brainer als je het zelf kunt, ik zag op eBay een complete nieuwe 8000 motor voor €850 euro. Dan bespaar je toch behoorlijk wat geld en het is nog leerzaam ook.

Maar ik moet zeggen dat ik zo'n revisieset aanbieden als die van Bosch een paar posts hierboven wel klant- en milieuvriendelijker vind. Helaas staat zo'n beetje alles waar electronica in zit gelijk aan wegwerpproduct. Voordat het de kans krijgt technologisch aan het eind van de levensduur te komen is het economisch alweer verouderd (de STEPS 8000 motor was net vier jaar in gebruik toen de EP8 hem opvolgde?).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

HenkMuilwijk schreef: ma 27 december 2021, 16:17 Ik een bosch hebbende gen 2 blijkbaar , vind dat een revisie van alle lagers en belangrijke onderdelen voor nog geen 300 euro best mee vallen, ja een hoop geld maar eigenlijk voor een goede 100 euro ga ik geen risico nemen om het zelf te doen en de boel te verzieken.
Heb 1 gebrek dat mijn handen best aardig trillen, zeker onder spanning. (ouderdom en erf gebrek :-{ )
Ook zie ik die mudstop wel erg zitten om die in iedergeval aan te schaffen en in te bouwen, desnoods bij mn lbs , Binnenkort toch nog wat prive werkzaamheden bij hem uitvoeren, dus kunnen we dit gelijk regelen in positive sfeer. :-D

https://velolab.be/panier/

Ook in Nederland heb ik al begrepen dat er een service centre is.
https://www.boschrevisie.nl/bosch-revisie
Dus , er is nog hoop voor de toekomst en inderdaad dat het carbon dan niet de verbranding oven in hoeft, omdat er een paar lagers stuk zijn.
Je heb een gen 2 als je een klein tanwieleke 16 tot 22 tanden hebt, gen 3 heeft een groter tandwiel

Ik heb enkel het setje gekocht bij bike discount voor 116 euro. Niet wetende wat ik in de motor zou terugvinden.
Al met al is dat setje makkelijk zelf te doen, het word moeilijk als je de linker trapas lager ook gaat vervangen.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

sandercl schreef: ma 27 december 2021, 16:53
HenkMuilwijk schreef: ma 27 december 2021, 16:17
116 euro valt inderdaad wel mee, als het dan uitsluitend de onderdelen zijn die daarin zitten dan zal het best zelf te doen zijn.
Ach voorlopig nog maar even door trappen met wat ik nu heb en doe, Nogmaals zie ik wel een upgrade in die mud guard.
Mijn fietsje mag vies worden.
Plaats reactie