e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wordt bij mij heel lastig, de walk-knop zit links, mijn voorrem rechts en dan mis ik nog een hand om het achterwiel op te tillen :D

Maar als ik de walk-assist wil gebruiken moet ik sowieso even de fiets optillen en schakelen. Want als je de walk-assist nodig hebt staat je fiets altijd in een laag klimverzetje en hij is pas bruikbaar op een van de twee of drie zwaarste versnellingen.
(Nogmaals, geen idee of dat bij Bosch, Brose etc. ook zo werkt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

kermit schreef: di 25 mei 2021, 19:17 Wordt bij mij heel lastig, de walk-knop zit links, mijn voorrem rechts en dan mis ik nog een hand om het achterwiel op te tillen :D

Maar als ik de walk-assist wil gebruiken moet ik sowieso even de fiets optillen en schakelen. Want als je de walk-assist nodig hebt staat je fiets altijd in een laag klimverzetje en hij is pas bruikbaar op een van de twee of drie zwaarste versnellingen.
(Nogmaals, geen idee of dat bij Bosch, Brose etc. ook zo werkt).
https://youtu.be/FJdS13CLPlA
Min 5 😀
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

:D

Hij doet t wel op t vlakke, met een andere bedoeling maar wel n goeiuh... :-q
feel the fear,do it anyway!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

kermit schreef: di 25 mei 2021, 17:29
gekkokees schreef: di 25 mei 2021, 16:27 Hah, jij hebt zeker ook nog nooit de "loopfunctie" gebruikt...
Jawel, maar daar heb je bar weinig aan als de ondergrond flink ruw is...
Werkt aardig zolang de ondergrond redelijk vlak is, maar als je de fiets over dikke keien of wortels moet duwen is het meer sjorren aan die 23kg dan dat-ie "vanzelf" rolt :-{
Daarom wil ik ook een achterband met flink tractie, fietsen is altijd nog prettiger dan lopen in die omstandigheden.

De eerste keer dat ik de walk-assist gebruikte dacht ik dat-ie het niet deed. Blijkt dat de fiets dan in een zware versnelling moet staan, de motor draait namelijk een vast toerental in de walk-assist mode en dan hangt het van je versnelling af hoe snel de fiets rolt. Staat-ie nog in een klimverzetje rolt hij dus zo langzaam dat het lijkt alsof er niks gebeurd.
Ik weet niet of dat bij alle motoren zo werkt, maar wel bij de Shimano STEPS motoren.
Conti crossking 2.8 is echt top achter aanrader!
Mijn walk functie kan in elke versnelling is dus aangepast bij ep8.. midden op cassette wel het prettigst.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Blijft zo'n CrossKing heel in de Alpen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De cross king protection wordt weggezet als een trail/enduro light band. Je zou dus denken van wel.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die gaat de Alpen niet zien, ik ga met twee banden sets rijden voor "thuis" en "echt mountainbiken" :D
Thuis wordt dan Crossking achter en licht gesleten DHR voor, en voor het buitenland komt de Magic Mary weer voorop en een nieuwe Nobby Nic achterop (een stevige versie).

Voor NL rondjes hecht ik weinig waarde aan wat er voor achterband op ligt, en de Crossking kost maar 23 euro...
In serieus terrein ben ik zeer tevreden met die MM, tegen de tijd dat die versleten is komt er waarschijnlijk weer een op.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees dat Kermit een Magic Mary wil bewaren voor...later.

Mijn ervaring met de Addix rubbers van Schwalbe is dat ze kwa slijtage best lang meegaan.
Maar kwa levensduur overall niet.
Al mn Addix banden zitten vol scheuren.
Oudere Schwalbes in de schuur (evo en perf) zijn nog goed, maar alles waar Addix op staat is gescheurd.
Profiwl nog goed, maar ik durf er niet mwer serieus mee op pad.

Addix is dus prima om (op) te rijden, maar niet om opzij te leggen voor die ene week in het jaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 08:22 Blijft zo'n CrossKing heel in de Alpen?
Ik heb met de crossking protection al verschillende keren 3lp gereden, en nideggen ook. (Niet met de e-bike). Die wangen voelen in de protection en in die 23euro "performance"versie al behoorlijk goed aan. Alpen is wellicht wel ietsje meer rots enz..

Ik heb zelf tegenwoordig de dhf voor en de crossking achter.. dhr in de garage voor ruige ritjes. Maar wissel hem al niet meer voor 3lp bijv tenzij nat/tijd over of niet in de huiskamer aanwezig mogen zijn :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 26 mei 2021, 20:24 Ik lees dat Kermit een Magic Mary wil bewaren voor...later.

Mijn ervaring met de Addix rubbers van Schwalbe is dat ze kwa slijtage best lang meegaan.
Maar kwa levensduur overall niet.
Al mn Addix banden zitten vol scheuren.
Oudere Schwalbes in de schuur (evo en perf) zijn nog goed, maar alles waar Addix op staat is gescheurd.
Profiwl nog goed, maar ik durf er niet mwer serieus mee op pad.

Addix is dus prima om (op) te rijden, maar niet om opzij te leggen voor die ene week in het jaar.
Toevallig ben ik gisteren even aan de fiets bezig geweest (had een goede poetsbeurt nodig na wat nattigheid).
Toen zag ik dat er vrij veel zijnoppen van de MM al kleine scheurtjes hebben, aan de voet van de nop. De slijtage van de noppen is minimaal, zijn nog mooi hoekig en amper afgerond.
Helaas zag ik dit pas nadat ik de bestelling voor (oa) die Crossking had gedaan... :roll:

Nu durf ik best nog wel even door te rijden met de band, de scheurtjes zijn minimaal, maar het bevestigd wel je verhaal dat de MM eerder aan z'n eind kan komen door scheurvorming dan door slijtage. Al komen de scheurtjes misschien ook door gebruik, de middelste noppen hebben er geen last van en die worden natuurlijk ook minder zijdelings belast.

Wel jammer, want als voorband voor serieuze omstandigheden ben ik er super tevreden over, eigenlijk nog beter dan de Minion DHR en die krijgt ook een hoog cijfer wat mij betreft.
Compound is de Addix Soft, met die oranje streep.

De DHR in Maxterra 3C compound is veel ouder en ook verder gesleten (rondere noppen) maar daar is nog geen scheurtje in te zien...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ok vandaag tweede experiment met de 150mm cranks. Ditmaal met kniebeschermers. Zadel op originele hoogte (dus nog niet hoger afgesteld).

Rondje van 40km gedaan in Gieten. Resultaat: geen pijn in de knieen! :)
Voorheen met de standaard 165mm cranks en kniebeschermers kreeg ik na 15km last van mijn knieen. Dus significante verbetering! :-q
Zadel hoeft dus eigenlijk niet eens hoger.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

UIteindelijk maar eens fotootjes gemaakt van een en ander wat ik bezit. Ook ivm verkoop en voor t oldskool forum overzee.
Halve dag bezig geweest met sop, sponsje, tuinslang en borsteltjes...en camera. Alleen heb ik n "goede" camera gebruikt en dan zie je werkelijk alle spotjes, plekjes, haartjes, noem maar op. Maar postimage verkleint de pics wel ff....

Et voila, de mijne...de 1e fiets waar ik (nog) helemaal nix aan veranderd heb...afgezien van de banden omdraaien. :bier:

Afbeelding
feel the fear,do it anyway!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Mooie bike 👌🏻
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

kermit schreef: do 29 april 2021, 12:04 Die e-bike specifieke groepen, tsja. Als ik de prijzen van die Sram 8-speed spullen zie kan ik heel wat 11-speed Shimano verslijten voor hetzelfde geld. De single-click shifters zijn ook voor e-bikes bedacht, zodat je in elk geval niet lomp meerdere kransjes tegelijk kunt pakken. Op de fiets van mijn vriendin zit zo'n SX single-click shifter in 12-speed en dat werkt eigenlijk best goed.

Omdat mijn duimgewricht niet van triggers houdt heb ik een 11-speed gripshifter op mijn eigen fiets (GX, ook de derailleur is GX). Bevalt mij prima. Je moet gewoon met beleid schakelen, met kracht op de pedalen in de sterkste stand geeft inderdaad flinke knallen :D
Mijn drivetrain is nu ruim 4.000km in gebruik en de cassette ziet er nog goed uit, dat vind ik best oké op een e-mtb.

Qua banden, als je alleen in NL rijd hoef je niet van die heftige rubbers te monteren. Ik heb een tijdje een Rekon achterop gehad en dat is voor hier echt een prima bandje. Is en rolt een stuk lichter dan die DD Maxxissen of de Eddy Currents, dat zijn allemaal banden van meer dan een kilo. Ook al komen ze op een e-mtb, dat is toch een grens waar ik niet overheen wil.

In de Alpen kwam ik wel grip tekort met die Rekon, je kunt met een e-mtb gewoon steilere hellingen aan dan op een analoge bike maar dan moet de achterband wel het vermogen aan de grond kunnen brengen. Op steile klims met losse ondergrond trok de Rekon het niet meer, daarom zit er alweer een tijdje de originele Maxxis DHR terug op in Maxxterra compound en met EXO karkas.
(Voor degenen die lomper naar beneden gaan over de rotsen dan ik is EXO niet stevig genoeg, dan kun je naar EXO+ of DD).
Ff topic een beetje doorgelezen en wou hierop reageren.

Ik heb die ex1 groep vorig jaar geïnstalleerd na veel miserie met die shimano xt 11speed. Ik kan maar 1 ding erover zeggen en dat is gewoonweg fantastisch!
Ik had namelijk enorm last van de slijtage op de 3 kleine kransjes( rest van de cassette was amper slijtage op). Ik heb die3 kransjes dan een paar keer vervangen maar een keer ik 500-600 km had gereden trapte de hele boel door. Uiteindelijk was ik het zo moet dat ik de sram ex1 groep heb aangeschaft.
De prijs van de hele groep is egt wel hoog als je dat laat plaatsen door een fietsenmaker maarja dat heb je wel met eender welke fancy sram cassette. Ik heb de hele groep in Duitsland voor 500 euro kunnen aanschaffen (geloof 270 euro goedkoper als bij de fietsenmaker).

Tandwielen zijn vele dikker en sterker, kan er meer dan 2x langer mee rijden en los te vervangen voor een 22 euro heb ze zelfs op sale voor 16 euro gekocht (ideaal voor mijn gebruik) en de Ketting is ook enorm sterk maar is wel een 10speed!. Enige waar ik in het begin aan moest wennen is het midden van de cassette zit een grote overgang tussen 2 tandwielen die wat vreemd aanvoelt maar als je die een keer gewoon bent is dat geen probleem meer. En de 11-48 verhouding brengt je overal waar je moet zijn .


Dusja de aankoop is wel best prijzig, maar met de tandwielen 16 € met ketting 23€ en voor kettingblad 13€ heb ik voorlopig amper kosten aan de aandrijving.

Die linklijst gaat mss een alternatief zijn, maar met de 11 speed cassette twijfel ik daar weer aan.

https://youtu.be/jR8wK2aODfo zij hebben een ander 8speed onder de loep genomen,
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

gekkokees schreef: zo 30 mei 2021, 01:46 Et voila, de mijne...de 1e fiets waar ik (nog) helemaal nix aan veranderd heb...afgezien van de banden omdraaien. :bier:

Afbeelding
Nice. Het externe batterij type is nog steeds het beste wat mij betreft. Misschien niet zozeer qua looks, maar zeker qua praktisch functioneel gebruik.
Plaats reactie