e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de Alpen is het overgrote deel van wat wij klimmen vaak niet heel technisch, sommige kortere stukjes natuurlijk wel. Over die schotterpaden klim ik alles in eco, en op een relaxed tempo. Dat is doorgaans al net zo snel of zelfs ietsje sneller dan de betere klimmers in de groep.

Doe ik bewust, het heeft weinig zin om als een raket naar boven te knallen en dan een uur op de anderen staan te wachten. Ook wordt je dan toch snel een beetje gezien als die patserige e-biker, ik wil mezelf juist niet buiten de groep plaatsen. En de actieradius wordt er optimaal van, maar daar hebben jullie met die 625Wh bakbeesten natuurlijk geen last van ;-)

Dalen vond ik vanaf het begin heel goed aanvoelen, het extra gewicht geeft een heel "stevig" gevoel op de trail. Vlotjes slingerende (NL) singletrack ging ook al snel erg lekker, na een korte gewenning aan het meergewicht. Technisch klimmen was wat voor mij de meeste gewenning vroeg, omdat je dan ook het inkomen van de motor moet leren doseren. Wat natuurlijk iets is dat op een analoge bike niet van toepassing is en daarmee een volledig nieuw aspect in het rijden.

Ik moet tegenwoordig elke keer meer wennen aan het lichte van de analoge hardtail dan aan het gewicht van de e-mtb... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het valt mij op dat ik nu (in de winter) minder e-bikes op de trails zie dan in de zomer?? Zijn (de meeste) e-bikers mooi weer fietsers,of is dat mijn perceptie??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee, ik zie sowieso al zo weinig e-bikers op de routes dat ik geen verschillen van enige betekenis constateer.
Zelf rijd ik het hele jaar door, maar ik mijd wel modder vanuit materiaal- en trailrespect. En poets-luiheid :)

Maar op een redelijke dag gaat de e-mtb net zo goed 's winters als 's zomers het bos in.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Azurri schreef: do 13 januari 2022, 12:39 Het valt mij op dat ik nu (in de winter) minder e-bikes op de trails zie dan in de zomer?? Zijn (de meeste) e-bikers mooi weer fietsers,of is dat mijn perceptie??
Bij deze meld ik me direct even aan, 100% lekker weer fietser :D

Scheeld dat er bij mij niks in de buurt is en ik minimaal een uur met de auto moet rijden voor wat te biken.. de auto helemaal onder de troep en zelf koud.. nee ik wacht wel weer tot de zon even schijnt en geniet dan dubbel zoveel
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Zelf rijd ik het hele jaar door, maar ik mijd wel modder vanuit materiaal- en trailrespect. En poets-luiheid :)
Dat snap ik na vandaag wel! Ik heb een Cube Stereo Hybrid 120 race eMTB voor mijn vrouw gekocht zodat we samen kunnen fietsen en wat meer aan elkaar gewaagd zijn. Een fantastische fiets, maar na een modderrit een draak om schoon te maken. Enerzijds omdat het een dubbel geveerde fiets is met allerlei links en pivots. Het frame en de achtervork hebben heel veel inkepingen en ruimtes waar je niet of nauwelijks bij kan. En het voorblad is zodanig geconstrueerd dat je er nauwelijks achter kunt komen. Voorlopig even geen modderritten meer, of ik pak onze hardtails. Dan maar wat langzamer fietsen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Classic Biker schreef: do 13 januari 2022, 18:34
Zelf rijd ik het hele jaar door, maar ik mijd wel modder vanuit materiaal- en trailrespect. En poets-luiheid :)
Dat snap ik na vandaag wel! Ik heb een Cube Stereo Hybrid 120 race eMTB voor mijn vrouw gekocht zodat we samen kunnen fietsen en wat meer aan elkaar gewaagd zijn. Een fantastische fiets, maar na een modderrit een draak om schoon te maken. Enerzijds omdat het een dubbel geveerde fiets is met allerlei links en pivots. Het frame en de achtervork hebben heel veel inkepingen en ruimtes waar je niet of nauwelijks bij kan. En het voorblad is zodanig geconstrueerd dat je er nauwelijks achter kunt komen. Voorlopig even geen modderritten meer, of ik pak onze hardtails. Dan maar wat langzamer fietsen!

Afbeelding

Je hebt hem wel weer mooi schoon gekregen, als nieuw. :winkie:
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

en ook zonder pedalen :D

ik heb dezelfde, in andere kleurstelling. Idd een fijne fiets, al 3000 km op de teller.
de modderpockets is inderdaad een klein minpuntje.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Lichaam laat mij zo nu en dan in de steek en om toch lekker te kunnen crossen. Gelukkig niet ernstigs en wordt behandeld ervoor, maar de dagen dat mijn lichaam stottert wil ik ook graag lekker crossen. Vandaag aan oriënteren op een emtb voor erbij.

Mijn oog laten vallen op de Canyon Spectral ON. Twijfel nog wel iets over de Mullet configuratie en de maat. Kom nu op een maat M uit. Met mijn 1:80 en 87 binnen been lengte. M meer wendbaar en L zou dan stabieler zijn. Emtb is puur voor hier in het lokale bos (vrij rijden)

Persoonlijk neig ik naar een M …. En vermoed ik dat ik niet heel veel (negatief) verschil zal merken van de mullet?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De fiets is ontworpen op die mullet setup, dus daar zou ik totaal niet mee zitten (al zou je dan eigenlijk ook twee verschillende binnenbanden mee moeten nemen voor als je lek rijdt :D ).
De Spectral-On staat bekend als een -voor e-mtb begrippen- hele wendbare speelse fiets. Nadeeltje - met name als je voor een grotere maat kiest- is de relatief lange zitbuis waardoor je geen lange dropper kwijt kunt. Maar in de meeste lokale bossen is dat niet zo heel belangrijk ;-)
(ik ken natuurlijk jouw lokale bos niet, als je in Zuid-Limburg woont is het wellicht wel een dingetje om rekening mee te houden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: vr 14 januari 2022, 10:28 De fiets is ontworpen op die mullet setup, dus daar zou ik totaal niet mee zitten (al zou je dan eigenlijk ook twee verschillende binnenbanden mee moeten nemen voor als je lek rijdt :D ).
De Spectral-On staat bekend als een -voor e-mtb begrippen- hele wendbare speelse fiets. Nadeeltje - met name als je voor een grotere maat kiest- is de relatief lange zitbuis waardoor je geen lange dropper kwijt kunt. Maar in de meeste lokale bossen is dat niet zo heel belangrijk ;-)
(ik ken natuurlijk jouw lokale bos niet, als je in Zuid-Limburg woont is het wellicht wel een dingetje om rekening mee te houden).
Heb toevallig een 27.5 binnenband als reserve, 27,5x 2.40. Die gaat zonder Problemen in mijn 29x 2.35. Is wel zo'n lekkere dikke Cheng chin. Weet niet of dat ook zo goed zou gaan met een Conti supersonic of Schwalbe superlight.Dus vanwege die 2 verschillende binnenbanden,zou hij het niet hoeven te laten!!😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

kermit schreef: vr 14 januari 2022, 10:28 De fiets is ontworpen op die mullet setup, dus daar zou ik totaal niet mee zitten (al zou je dan eigenlijk ook twee verschillende binnenbanden mee moeten nemen voor als je lek rijdt :D ).
De Spectral-On staat bekend als een -voor e-mtb begrippen- hele wendbare speelse fiets. Nadeeltje - met name als je voor een grotere maat kiest- is de relatief lange zitbuis waardoor je geen lange dropper kwijt kunt. Maar in de meeste lokale bossen is dat niet zo heel belangrijk ;-)
(ik ken natuurlijk jouw lokale bos niet, als je in Zuid-Limburg woont is het wellicht wel een dingetje om rekening mee te houden).
Lek rijden zou hier nog niet zo’n probleem zijn. Tubles en als deze niet te fixen is. Dan is het vaak geen mega wandeling naar huis. :wink: Hier zijn wel wat leuke lusjes te vinden met wat uitdaging…. Dat van de dropper nog niet aan gedacht. Denk dat het een M wordt zodra hij beschikbaar wordt.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Azurri schreef: vr 14 januari 2022, 10:49
kermit schreef: vr 14 januari 2022, 10:28 De fiets is ontworpen op die mullet setup, dus daar zou ik totaal niet mee zitten (al zou je dan eigenlijk ook twee verschillende binnenbanden mee moeten nemen voor als je lek rijdt :D ).
De Spectral-On staat bekend als een -voor e-mtb begrippen- hele wendbare speelse fiets. Nadeeltje - met name als je voor een grotere maat kiest- is de relatief lange zitbuis waardoor je geen lange dropper kwijt kunt. Maar in de meeste lokale bossen is dat niet zo heel belangrijk ;-)
(ik ken natuurlijk jouw lokale bos niet, als je in Zuid-Limburg woont is het wellicht wel een dingetje om rekening mee te houden).
Heb toevallig een 27.5 binnenband als reserve, 27,5x 2.40. Die gaat zonder Problemen in mijn 29x 2.35. Is wel zo'n lekkere dikke Cheng chin. Weet niet of dat ook zo goed zou gaan met een Conti supersonic of Schwalbe superlight.Dus vanwege die 2 verschillende binnenbanden,zou hij het niet hoeven te laten!!😉
Kijk, is dat al opgelost :D

De Spectral-On in maatje S (mijn maat) heeft een 43cm zitbuis waar 40~41cm gebruikelijk is bij een S-je. Omdat mijn fiets ook meegaat naar de Alpen wil ik wel graag een redelijke drop, liefst 150mm of eventueel nog wat meer. Past gelukkig wel in mijn Merida met 41cm seattube. Eigenlijk is er nog ruimte genoeg boven de zitbuis voor meer drop, maar inwendig wordt de boel begrensd door de knik/draaipunt van de linkage. Dus een 170mm dropper gaat niet meer lukken.
Fietsje werd geleverd met een 120mm dropper maar dat vond ik toch net wat weinig tijdens m'n eerste Alpenweek dus daarna heb ik 'm geupgrade :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Koban schreef: vr 14 januari 2022, 09:44 Lichaam laat mij zo nu en dan in de steek en om toch lekker te kunnen crossen. Gelukkig niet ernstigs en wordt behandeld ervoor, maar de dagen dat mijn lichaam stottert wil ik ook graag lekker crossen. Vandaag aan oriënteren op een emtb voor erbij.

Mijn oog laten vallen op de Canyon Spectral ON. Twijfel nog wel iets over de Mullet configuratie en de maat. Kom nu op een maat M uit. Met mijn 1:80 en 87 binnen been lengte. M meer wendbaar en L zou dan stabieler zijn. Emtb is puur voor hier in het lokale bos (vrij rijden)

Persoonlijk neig ik naar een M …. En vermoed ik dat ik niet heel veel (negatief) verschil zal merken van de mullet?
Ik heb de spectral on in L.. 1.83 en zit zelf echt prima al heb ik soms ook het gevoel dat m ook heerlijk zou zitten. Ik heb met mn 1.83 ong 2cm over op de 150mm dropper dus pas op als je nog korter bent als dat ik bent dat je beenlengte niet in de knoop komt.. ps mullet is echt TOP!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Neuron hier is in een L. Herken wel wat je zegt. Hier minimaal (nog geen cm) speling over met de axs dropper. Denk dat ik er wel uit ben dat het dit keer maatje M wordt. Nu afwachten wanneer er weer voorraad komt van de Spectral ON cf9.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Vandaag mijn eerste 10k km's op mijn Bosch. Tot zo ver zonder enige error of problemen ( op de trapas lager na maar die heb ik zelf vervangen)

Afbeelding
Plaats reactie