e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

baron062 schreef: vr 3 december 2021, 20:03 In de rugzak, natuurlijk! Ben je wel altijd aangelijnd....

Ik overweeg stiekem om mijn 601 bergfiets te voorzien van een Bafang ( :o ) maar loop tegen hetzelfde probleem aan: waar laat je de accu. Zijn er bedrijven die custom made accu's maken? Op het werk kan ik wel 3D printen, maar ik kan mij voorstellen dat je de accu zelf in elkaar moet puntlassen om de juiste configuratie te creëren...

Afbeelding
Neem eens een kijkje hier. Dit vind ik toch wel een van de dikste diy build die ik al gezien heb
https://www.emtbforums.com/community/th ... ike.19718/
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

sandercl schreef: vr 3 december 2021, 23:30 Neem eens een kijkje hier. Dit vind ik toch wel een van de dikste diy build die ik al gezien heb
https://www.emtbforums.com/community/th ... ike.19718/
Wauw.. die snelheden ook.. :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sandercl schreef: vr 3 december 2021, 23:30 Neem eens een kijkje hier. Dit vind ik toch wel een van de dikste diy build die ik al gezien heb
https://www.emtbforums.com/community/th ... ike.19718/
Mooi gedaan :-q
Hij heeft de accu heel mooi weggewerkt tegen de onderbuis en dat ook mooi over laten lopen naar de motor.

Ik ben toevallig een beetje bezig geweest met Bafang, want Mw.TSTM heeft sinds kort een BBS02B op haar bike met een 600Wh accu (er paste geen grotere accu in het frame)
De BBSHD uit de link heeft wel één nadeel, de inbouw en daarmee de Q factor (én de chainline) zijn onhandig breed.
Prima voor een fatbike of een bike met superboost, maar onhandig voor een normale bike.
De BBS02B is wat smaller, lichter en heeft toch ook nog 750W continue (1kW piek) en 160Nm.
Dat is 2x zoveel koppel en 3x zoveel vermogen als een legale e-bike. Met 3x zoveel vermogen is een theoretische ondersteuning van 1,7 x 25kmh = 43kmh mogelijk. In reviews wordt gemeld dat 40kmh mogelijk is.
Doordat je 'm zelf kan configureren hoef je al dat vermogen niet te gebruiken.
Gelukkig maar, want los vd regelgeving heb je een hele dikke accu nodig (zoals in het linkje hierboven)..
Standaard staat zo'n Bafang in de lichtste stand op 375W. Dat is genoeg om oma met 20kmh onverhard de Vaalserberg op te sturen :o
Maar als je een USB-kabeltje mee bestelt, dan kan je met je PC de boel wat rustiger instellen, zodat ook een "normale" accu 70km en 1500hm mee gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 december 2021, 22:51 De accu op die foto is gewoon te koop bij dezelfde shop waar je de Bafang bestelt.
Bijv www.PSWPower.com
Een paar blindklinkmoeren onderin het frame en klaar.
Is het alu van een Liteville dik genoeg om er 4kg aan te hangen?
Ik heb al wat eigen research gedaan, en tot op heden was ik in de veronderstelling dat er maar weinig accu/bracket combo's zijn die je mag hangen aan de onderbuis. Ik heb dan ook liever een systeem met een niet- verwisselbare accu, om die reden.'

Blindklinkmoeren, tja, liever niet, hoewel de wanddikte van de onderbuis best fors is. Ik maak dan liever een klemband om de buis.
sandercl schreef: vr 3 december 2021, 23:30 Neem eens een kijkje hier. Dit vind ik toch wel een van de dikste diy build die ik al gezien heb
https://www.emtbforums.com/community/th ... ike.19718/
Interessant, en mooi gedaan. Ik zal dat draadje eens uitpluizen!

Waarom spreken mij die verbouwsets aan? Omdat ik die 601 een paar keer per jaar denk te gebruiken, en het verder in NL met de analoge fiets wel afkan. Daarom mag de investering zo klein mogelijk blijven.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Of je koopt op Ali of in Taiwan een standaard Emtb onderbuis (Zie Cotic) en je bouwt zelf een voorkant waar de achterkant van je 601 op past? De skills, tools en mogelijkheden heb je!

Enne, een accu op blindklinkmoeren (of zelfs gesoldeerde busjes) zou ik niet aanraden op een mtb. Ik heb genoeg normale ebikes gezien waarbij de bussen uit het frame zijn getrokken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

baron062 schreef: za 4 december 2021, 09:06
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 december 2021, 22:51 De accu op die foto is gewoon te koop bij dezelfde shop waar je de Bafang bestelt.
Bijv www.PSWPower.com
Een paar blindklinkmoeren onderin het frame en klaar.
Is het alu van een Liteville dik genoeg om er 4kg aan te hangen?
Ik heb al wat eigen research gedaan, en tot op heden was ik in de veronderstelling dat er maar weinig accu/bracket combo's zijn die je mag hangen aan de onderbuis. Ik heb dan ook liever een systeem met een niet- verwisselbare accu, om die reden.'

Blindklinkmoeren, tja, liever niet, hoewel de wanddikte van de onderbuis best fors is. Ik maak dan liever een klemband om de buis.
sandercl schreef: vr 3 december 2021, 23:30 Neem eens een kijkje hier. Dit vind ik toch wel een van de dikste diy build die ik al gezien heb
https://www.emtbforums.com/community/th ... ike.19718/
Interessant, en mooi gedaan. Ik zal dat draadje eens uitpluizen!

Waarom spreken mij die verbouwsets aan? Omdat ik die 601 een paar keer per jaar denk te gebruiken, en het verder in NL met de analoge fiets wel afkan. Daarom mag de investering zo klein mogelijk blijven.
Hij heeft nog een build gedaan maar dan met een achterwiel motor. Je kan bijna niet zien dat het een ebike is.
Batterij in het carbon frame verwerkt
https://www.emtbforums.com/community/th ... ike.19638/
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

suravida schreef: za 4 december 2021, 09:37 Of je koopt op Ali of in Taiwan een standaard Emtb onderbuis (Zie Cotic) en je bouwt zelf een voorkant waar de achterkant van je 601 op past? De skills, tools en mogelijkheden heb je!
Alleen die tijd ontbreekt een beetje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog iets, de ISGtabs van je 601 moeten er af.
Dus met de slijptol aan je frame :o :-{

Maar zo'n Bafang kit is een absolute afrader. :o
Vandaag ruim 50 km achter mw TSTM aangereden met de tong op het stuur. Echt geen aanrader. :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 december 2021, 19:57 Nog iets, de ISGtabs van je 601 moeten er af.
Dus met de slijptol aan je frame :o :-{
Ha, op de mk2 zitten die er nog niet op...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heren, en wellicht ook een enkele dame. Hoe belangrijk is in de praktijk het type scherm van je systeem? Is dat iets om ook echt rekening mee te houden of maakt het niet zo heel veel uit?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: di 7 december 2021, 16:17 Heren, en wellicht ook een enkele dame. Hoe belangrijk is in de praktijk het type scherm van je systeem? Is dat iets om ook echt rekening mee te houden of maakt het niet zo heel veel uit?
Beetje afhankelijk van wat je wilt denk ik. Ik kijk er niet veel op, heeeel af en toe check ik de snelheid, en uiteraard de resterende blokjes van de accu. Het Shimano displaytje bevalt me prima, duidelijk, klein en het zit aardig goed beschermd achter het stuur. De drie modi hebben een andere kleur waardoor je supersnel ziet of je in eco, trail of boost zit (alsof je dat niet voelt, haha).

Op de Cube (model uit 2020) van mijn vriendin zit de Bosch Purion, display en mode-knoppen gecombineerd. Dat vind ik duidelijk minder ergonomisch, de knoppen dan. Die kun je niet zo dicht bij je duim zetten als de kleine knopjes van Shimano. Het displaytje is imo ook oké, maar wel iets kwetsbaarder bij een val in die positie.

Maar bij de nieuwste Cubes is dat ook anders dacht ik, los display en knoppen toch?

Zelf ben ik niet geïnteresseerd in navigatie of andere fratsen, die paar keer per jaar dat ik dat wel gebruik schroef ik een losse Garmin op het stuur. Liever een cleane cockpit :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: di 7 december 2021, 17:17 Maar bij de nieuwste Cubes is dat ook anders dacht ik, los display en knoppen toch?
Bij de Cube modellen waar ik naar kijk zit de Kiox maar heb ook nog een Lapierre op mijn shortlist staan en die heeft een Purion.
Giant heeft ook een heel minimalistische en daar hou ik eigenlijk ook wel van. Lijkt mij ook veel robuuster dan zo'n schermpje van Bosch
kermit schreef: di 7 december 2021, 17:17 Zelf ben ik niet geïnteresseerd in navigatie of andere fratsen, die paar keer per jaar dat ik dat wel gebruik schroef ik een losse Garmin op het stuur. Liever een cleane cockpit :)
Dat heb ik dus ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Metertje van de accu capaciteit is wel handig.
Als je meer dan 3 standen hebt is een indicatie vd ondersteuning ook wel handig.

Verder heeft iedere fietser wel een computertje of navigatie, dus meer is al snel dubbelop.
Maar als Bosch & Co dat weglaten is de wereld ook te klein.

Verkopen met miniem display en optioneel zo'n vlaai op je stuur is dan een goed compromis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Chriss on a motorbike

https://youtu.be/GG0cpyrkXjg
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Knap staaltje techniek. :o
Plaats reactie