e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@henkmuilwijk Ik heb om mijn Focus Thron Vittoria E Agarro liggen 29x2.6 op 30mm velgen en die bevallen op zich erg goed.
Ben toevallig deze week in de Dordogne aan het rijden en vrij veel lek ivm veel.doornen....maar was eigenwijs en had ze nog niet tubeless, dus ik weet niet of dat a d banden ligt. In Nederland probleemloze band.
Ik denk dat E-banden marketing is, want voor 10kg extra fietsgewicht zou je vlgs mij geen andere banden nodig hebben (?)
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op vr 22 oktober 2021, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Ebike banden zijn inderdaad vooral marketing als je het mij vraagt.

Maar... de Eddy Currents die ik er nu op heb liggen zijn fantastisch! Niet zozeer voor Nederland, maar in de Alpen, pyreneeen, etc presteren ze beduidend beter dan de Maxxis Minions naar mijn idee. Wat een grip!
De super gravity casing geeft ook lekker veel stabiliteit bij lage druk.
Lek rijden komt vooral door een te lichte casing. De super gravity van Schwalbe doet het perfect in de bergen, waar de EXO van maxxis regelmatig lek ging. Uiteraard helpt tubeless ook tegen die venijnige doorns op de paden deze tijd van het jaar.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk ook dat e-bike banden deels marketing zijn. Voor mezelf sprekend, ik weeg 70kg. Mijn e-bike is tien kg zwaarder dan een reguliere vergelijkbare fiets. Dus ikke + fiets wegen net zoveel als iemand van 80kg op een analoge bike. Lijkt mij niet dat daar speciale banden voor nodig zijn :)

Maar... op een e-mtb heb je natuurlijk minder last van de dingen die je afremmen op een analoge bike als zware banden, banden met een grof profiel en/of bombproof karkas. Dus waar je het wel uit je hoofd zou laten om een Eddy Current op een analoge bike te monteren (of je moet omhoog gaan met een lift) haal je op een e-mtb vooral de voordelen uit zo'n band en merk je niets van de nadelen. Hooguit een klein beetje minder actieradius.

Desondanks heb ik de Eddy Current tot nu toe gemeden, omdat ik 1.3kg toch wel erg heftig vind voor een band, zelfs op een e-bike (ik heb 2.8 banden op 35mm inwendige velgen). En ik heb ook nog geen zwaardere banden nodig gehad tot nu toe, ik kom prima weg met een Maxxis DHR met exo karkas in de Alpen. De Nobby Nic Apex die ik er afgelopen jaar op had liggen gaf ook geen problemen. Rij dan wel tubeless.

Voor NL monteer ik achter wel een band die iets makkelijker rolt, dat kan best omdat ik hier die grove noppen niet echt nodig heb (ligt nu een X-King klaar). En op de routes hier heb je nogal eens stukken waar je boven de 25km/h mee moet/kunt trappen, dat gaat ook net wat makkelijker dan met zo'n tractorband :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die Agarro's in 2.6 zijn vlgs Vittoria een beetje tussen "trail" en "XC" in en voldoen in bv herfstachtig Dordogne eigenlijk top. Rolt zonder veel lawaai over asfalt, maar doet het over met bladeren bedekte trails ook nog goed. Zeker niet altijd en overal 100% grip, maar ik zou ze zelf niet voor een lastige Alpentrail pakken ( maar die rijdt/durf ik zelf ook niet echt aan) .

Focus Thron2 bevalt trouwens meer dan uitstekend hier ! 300km en 4500hm in laatste 6 dagen over erg variable XC trails ( verg Limburg plus/Ardennen trails) . 60-70km en 1000hm zijn geen probleem met 625 AH ( mits een beetje zuinig rijden als het niet hoeft in E-mtb ) en 130mm FS geo is een verademing vs een hardtail. ERG blij met mijn E-mtb hier :-D :-D
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Bedankt allemaal voor de reactie`s , ik had ook zoiets van zwaar gewicht zal weinig uitmaken inderdaad.Nu maar eens kijken wat we er voor de winter opzetten.
Op dit moment vind ik het erg leuk om soort van gravel route`s te plannen.
Oa. veel in de bossen van Chaam en onder Goirle zijn mooie bospaden, maar nu het natter wordt kom je dan ook bagger paden tegen, dus voor de komende winter wat meer modder bandjes er op.
Mijn fietsje mag vies worden.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Heb de e-agarro ook gehad, was over het algemeen wel content van de band rolweerstand grip in de winter allemaal prima , het enige wat mij egt stoorde is dat ze egt niet lek bestendig..

Nu heb ik pirelli scorpion m en de scorpion r. Vind ik zelfs nog beter en zeker de lekbestendigheid. Enige waar ik nog niet uit ben is of deze combo goed is voor de winter?

Iemand ervaring met deze scorpion banden in de winter?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen ben ik weer terug van mijn week Dordogne op de Focus Thron2. Na 5 jaar eindelijk weer eens met ons oude clubje op pad, intussen 3 60plussers en 4 E-mtb's rijker geworden. Heerlijke week met voornamelijk wat ruigere XC trails en eens geen aangelegde kombochtjes of gebladblazerde routes ( :winkie: ) . Perfect ook voor mijn Thron2 met 130mm FS icm Bosch ondersteuning. Behalve makkelijker klimmen viel het me ook op dat je ( in E-mtb modus) veel technischer stukken omhoog komt en ( omdat je minder uitgeput boven komt) ook veel beter naar beneden. Of dat ligt aan de 130mm FS of de Bosch motor is me nog niet geheel duidelijk, maar de combi maakt dat ik mezelf een stuk safer op de fiets voel. Thron2 geo lijkt op mijn lijf geschreven.

Ik heb een dagje gewisseld en op een hardtail 2019 Haibike hardseven met Yamaha gereden ( met een vrij waardeloze Suntour vork) en ben nu helemaal overtuigd dat FS voor een E-mtb echt grote voordelen heeft. Vooral grip en comfort achter maakt een groot verschil.
Yamaha doet het overigens gewoon goed met iets andere "standen" , maar doet merkbaar niet veel onder vlgs mij.

We hadden ook een goed getrainde 35er met een Canyon Spectral Mullet E-mtb bij ons ( Shimano) en het is leuk te zien dat je krachtverschillen redelijk goed kunt elimineren met zo'n E-mtb. Rustig klimmend reden hij op Eco en ik regelmatig op Tour vaak mooi gelijk op, met veel power omhoog op technische klimmetjes gingen we gelijk op. Vlak en naar beneden vallen de verschillen grotendeels weg en komt het op techniek ( en durf) aan. Als "local" was ie dus vaak "vertrokken"......maar ver kwam ie niet weg :-D

Een tweede goed getrainde 35er "local" reed de eerste dagen met zijn analoge mtb mee. ( daarna moest hij weer ah werk in Parijs)
Dan merk je dat het nauwelijks een match is en een goede E-mtb, ook in eco toch echt makkelijker klimt. Op vlakke stukken en naar beneden was hij daarentegen nauwelijk bij te houden en "won" de meeste downhills van zijn maatje op de Spectral E-mtb.

Voor mij was de Thron2 E-mtb DE oplossing om weer te kunnen genieten van dit soort weekjes. Vooral de balans tussen klimtijd ( en vermoeidheid) en vlak/dalen is veel gunstiger en een onverwacht zwaar klimmetje aan het eind van een 50km tocht valt een stuk minder zwaar ( als je nog wat batterij over hebt tenminste ) . Ook s'avonds na zo'n tocht ben je gewoon fitter en na een week veel minder gesloopt.
Dat geldt overigens niet alleen als je 64 bent zoals ik.........ik had er graag 10 jaar geleden al op gereden!
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Leuk om te lezen MonkeyRider.
Ik heb afgelopen woensdag op een gen 4 gereden (Cube kathmandu Pro van mijn vrouw , gelukkig eindelijk binnen) en ervaar wel dat er degelijk verschil is tussen de gen 3 van mij en de gen 4.
Vind m nog gecontroleerder rijden , die van mij schokt wat meer , overigens niet vervelend maar viel me nu pas op.
Lijkt ook dat je met minder inspanning kan fietsen.
Dus met wat minder kracht op de eco stand.
Gelukkig is ze erg onder de indruk en heb ik de boel niet overdreven. :tong
Mijn fietsje mag vies worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Monkey, wat voor afstanden & hoogtemeters reden jullie zoal? En hoeveel accu capaciteit had je nog over?

Voor een e-mtb -die ook echt in het terrein gebruikt wordt- zou ik altijd een fully adviseren. Nog meer dan bij een analoge mtb zitten daar nagenoeg alleen maar voordelen aan. Frames voor e-mtb's zijn doorgaans zo zwaar geconstrueerd dat er van enig comfort van de achterkant geen sprake is. En de achterkant licht houden op bepaalde secties is ook niet te doen met zo'n zware fiets dus je kunt niet anders dan de fiets over de hobbels laten "bonken".

Omdat je ook geen last hebt van wat meer veerweg zou ik zelfs zo ver durven gaan om de vraag te stellen of minder dan pak 'm beet 130mm wel zinvol is...
Mijn eigen fiets heeft 160mm en staat als enduro te boek, maar zo rijd ik 'm helemaal niet. "Toer/trail" zou ik het eerder noemen. Maar nergens zitten die 160mm's in de weg :)

Mijn vriendin rijdt wel een e-hardtail, maar die mountainbiked er ook niet mee. Meer dan wat eenvoudige paden gaat die fiets qua terrein niet zien. En het is wel wat makkelijker wat bagage aan een hardtail te knopen dan aan een fully, je hebt geen onderhoud aan demper of draaipunten, de aanschafprijs is wat lager... voor haar specifieke situatie goede argumenten voor een hardtail.

Hier tijdens een van de schaarse keren dat-ie wel terrein zag, ik had 'm een keer mee naar Dorst:
Afbeelding

De riem bovenaan om de accucover had een reden: ik was de sleutel vergeten mee te nemen. In tegenstelling tot mijn eigen fiets kun je dan de accu niet monteren... (en die had ik thuis nog niet op de fiets gezet). Toen heb ik het slotje gedemonteerd, maar dan mis je die borging. Dus om het risico van een eruit donderende accu te minimaliseren had ik de riem van mijn Endura shorts om de cover gedaan :)

Moet zeggen dat de fiets het op de routes van Dorst best goed deed. In vergelijking met mijn Merida is hij wat langer in de achtervork en wat steiler qua balhoofdhoek, maar ik was er toch snel aan gewend. De basic Smart Sam's (maatje 2.6) deden het op de droog/licht vochtige bosgrond ook heel erg goed, maar dat zijn natuurlijk wel ideale omstandigheden waarin je niet snel grip te kort komt.
Toch kan ik me voorstellen dat het een aardig allround bandje is, als je een vouwversie met goede compound neemt (zijn er die?)

Over mijn eigen fiets, en het accuprobleem dat ik in de Alpen had: dat heeft zich niet meer voorgedaan. Ik heb met beide accu's een rit gemaakt zonder enig probleem. Geen error meldingen meer, telkens gewoon aan na een druk op de knop.
Wat het geweest is, geen idee. We gaan vanzelf zien of het nog terugkomt of niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

We reden vaak zo'n 50km en 900hm op een dag. Ik hield met 95kg bepakt gewicht Bosch 625AH accu en vaak E-mtb modus altijd ruim 1 vd 5 strepen over.
Maatje met de Yamaha 500AH HT en 75kg hield in vergelijkbare modus ook meestal 2-3 vd 10 streepjes over. Totaal gewicht ( HT is ook iets lichter) maakt dus best veel uit in accu-verbruik. We reden vaak gelijk op in verbruik, hij met 500AH en ik met 625AH.

Nu reden we vrij hard omhoog, omdat we meestal allemaal op een E-mtb zaten. Waar je normaal met 6-8 km/u omhoog ploetert, reden wij vaak 11-16 km/u . Tikje zuiniger kan ook en dan haal ik wel de 60-75km en 1200 hm denk ik.
Dat het een stuk harder ging werd ook erg duidelijk in de rijtijd; 5jr geleden zonder E- mtb was 50-60km een "dag-tocht" en was je met pauzes, uitrusten en wat geklets een redelijke dag ( 6-8 uur) onderweg, nu waren we meestal een dagdeel bezig en zaten na 4-5 uur alweer aan een biertje :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

50km/900hm valt ook wel mee natuurlijk, dat rijd je al als je je een beetje kwaad maakt op de routes bij Nijmegen ;-)

Mijn (500Wh) accu haalde ongeveer 60km/1.500hm toen hij nieuw was, ik heb het idee dat dat ietsje terug gelopen is in de ruim drie jaar dat ik de fiets nu heb. Denk dat de hoogtemeters ook meer doortikken dan de kilometers in de actieradius.
Uiteraard maakt het wel uit hoe je die hoogtemeters rijdt: over asfalt of steil over de keien, op het gemakkie in eco of met vaart in e-mtb/trail mode etc.
Maar met de huidige generatie 625/630Wh accu's zijn hele aardige dagtochten haalbaar, zeker als je wat zuinig aan rijdt. Goede ontwikkeling, want zo'n reservebaksteen in je rugzak is niet ideaal :D

Ik blijf toch ook wel nieuwsgierig naar hoe een "light" e-mtb het doet in actieradius, zoals een Levo SL of Orbea Rise. Waarbij dat qua insteek twee verschillende fietsen zijn: de Levo SL heeft daadwerkelijk een kleinere, minder sterke maar ook lichtere motor, waar de Rise een "teruggetunede" normale Shimano EP8 heeft.
Doordat die minder maximaal koppel levert verbruikt hij ook minder, waardoor er een lichtere accu in kan, dat is de redenatie. Maar ik rijd met mijn standaard Shimano motor ook al 90% van de tijd in eco, dus met verre van maximaal koppel/wattage.
Ben ik dan niet net zo zuinig? Of met andere woorden, komt een Rise met zijn kleinere accu niet minder ver dan ik met de standaard motor + 500Wh accu?

En hoe doet een light e-mtb het op de echt steile passages, leveren ze dan genoeg power om daar net zo goed omhoog te komen als met een standaard e-mtb. Ik zou het wel interessant vinden om eens zo'n fiets aan de tand te kunnen voelen in representatief terrein.
Want los van de motorpower rijdt een fiets die 5~6kg minder weegt natuurlijk prettiger, daar twijfel ik niet aan.

Ach ja, in de toekomst zullen er e-mtb's zijn die amper zwaarder zijn dan de huidige analoge, met accu's die het de hele dag volhouden. Alleen ben ik dan waarschijnlijk te oud (of te arm... :roll: :D ) om daar nog profijt van te hebben...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In Tilburg:
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... ij/shimano

Nieuwe cellen er in laten zetten met grotere capaciteit.
Dan heb je zeker 625Wh.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het ligt er heel erg aan hoe je de E-MTB gebruikt, denk ik(?)
Ik heb kort met Focus Paralane2 gravelbike met Fazua gereden en vond het niks. Beetje vlees nog vis; geen echt lichte fiets, maar ook niet genoeg batterij om hem ruim te gebruiken ( power genoeg, maar dan zou je extra batterijen mee moeten nemen ) . Waarschijnlijk fijn als je een groepje bij wilt houden, maar niks voor mij.

De Focus Thron2 is meer een bakbeest met ruim power en eigenlijk van een heel andere orde als een gewone mtb.
We reden eerst ook meestal in Eco ivm "analoge" deelnemer, maar toen die weer moest werken gingen we geleidelijk toch meer gebruiken. Het is gewoon leuk om klimmetjes en lastige passages vlot op te poweren. Vooral de E-mtb stand maakt het mogelijk op behoorlijk lastige stukken omhoog te komen en klimmen wordt daardoor een net zo leuk onderdeel als dalen. Daar zit voor mij het grote verschil in. Dat zie ik voorlopig nog niet zo gebeuren met hele lichte systemen ? Als me iets meevalt is het ook het gewicht in de praktijk; als je die 24-25kg Thron2 pakt en opstapt is het een tank, maar zodra je rijdt merk je dat totaal niet meer. Het gewichtszwaartepunt icm 130mm veerweg lijkt zelfs in het voordeel te werken op een afdaling. Het voelt enorm stabiel.
Nb: als je tijdens de trail iets onmogelijks tegenkomt is dat gewicht natuurlijk wel een nadeel en slepend over bv een boomstam werd ik er ook niet blij van :evil: ......maar we kozen gematigde routes, zodat het grotendeels "fietsbaar" was.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 1 november 2021, 15:12 In Tilburg:
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... ij/shimano

Nieuwe cellen er in laten zetten met grotere capaciteit.
Dan heb je zeker 625Wh.
https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... o-bt-e8010
Dat schiet niet op natuurlijk :D
Vraag me ook af of die cellen met grotere capaciteit niet ook meer ruimte nodig hebben?

@Monkey, ik heb tot nu toe alleen met groepen gereden waarvan veruit de meesten geen e-mtb reden. Nu blijven we dan niet persé bij elkaar (iedereen heeft de route op gps mee) maar toch zie ik dan weinig reden om meer ondersteuning dan eco te rijden (afgezien van een incidenteel bovengemiddeld steile klim). Dat is natuurlijk gunstig voor de actieradius.
Het is wel opletten, als je eenmaal in trail rijdt en je gaat weer terug naar eco lijkt het net alsof iemand stiekem de hele tijd zachtjes in je remhendel aan het knijpen is... :D

Met de ritten die jij omschrijft zou ik met één accu ook toekomen, met de ritten die onze gids uitstippelt meestal niet.
Maar zolang ik het aankan (en hij het nog organiseert) wil ik wel dat soort tochten blijven doen, afbouwen naar minder zware opties kan altijd nog. En sommige stukken zijn echt zo bizar mooi, maar vaak zijn de spectaculairste uitzichten wel helemaal bovenop... dus de nodige hoogtemeters maken voordat je er bent.

Van het gewicht van de Merida heb je idd geen last zolang je rijdt, ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik juist erg moet wennen als ik weer eens op de tien kg lichtere hardtail stap. Dat reageert dan zo nerveus! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik heb nu bijna 1 jaar mijn Levo SL.
Qua actieradius, kan ik zeggen dat ik vaak tochten maak van 40-45 km, 1200hm, en dat ik dan nog ongeveer 40-50% van mijn accu heb aan het einde van de rit. Tot nu nooit de batterij leeg gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik genoeg gedaan heb na die 45 km, ik zou geeneens het fysiek kunnen denk ik om hem helemaal leeg te rijden (dan moet ik gaan naar 60-70km, 2000 hm).
Ik rijd eigenlijk heel vaak "off" en ook in de lichtste stand (35% ondersteuning). Ik heb tot nu toe nooit de fabrieksinstellingen gewijzigd, geen behoefte aan gehad.
Persoonlijk vind ik dit ideaal, want hij geeft me ondersteuning bij lange klimmen, en daarna in de afdalingen gaat hij uit, en raas ik naar beneden zoals op een niet e-mtb. Hij is maar 3 kilo zwaarder dan mijn Stumpjumper FSR. Dus qua speelsheid doet hij niet onder.
Als het iets steiler wordt, dan gaat hij op 2 en heel soms op 3 als het gaat flink omhoog gaat.
Nu is het wel zo dat zelfs in stand 3, je niet dezelfde ondersteuning hebt als op een klassieke e-mtb. Ook als je rijdt met anderen die dus een klassieke e-mtb hebben, dan kan je echt heel moeilijk volgen. Hun eerste stand is zowat jouw stand 2-3.
Je kunt dit natuurlijk aanpassen, dus herprogrammeren, maar dan zit je wel heel snel zonder batterij lijkt mij.
Ik denk dus dat de Levo SL (of dan de Orbea Rise) niet voor iedereen geschikt is, het hangt er vanaf wat je zoekt.
Voor mij is het echt perfect, want ik kan doen wat ik wil doen, ik doe nog steeds aan sport (voor mijn gevoel, ik weet echt wel dat je ook met een grote motor behoorlijk kan afzien), en qua gevoel is het alsof ik op een gewone mtb rijd, maar wel een beetje met de wind in de rug. Aan het einde van de rit ben ik echt behoorlijk moe, maar niet zo dat ik de rest van de middag op de bank moet liggen (wat wel het geval zou zijn op een niet e-mtb).
Plaats reactie