e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien zit er een vreemde bocht en moet je de leiding in 2 stappen doorvoeren?

Maar zo'n motor heb je toch zo los?
Kermit heeft het al een paar keer gedaan o.a. voor het vervangen van een versnellingskabel. (ongeveer vanwege wat ik hierboven schrijf)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zelf nog geen ervaring met ebikes. Maakte zelf de aanname dat je zoor doorheen kon trekken.

Motor demonteren is crank eraf, kettingblad en dan een paar schroeven en kabeltjes van de motor. Als ik het goed zie op diverse filmpjes.... Voor crank, kettingblad en de kabels heb ik als goed is juiste gereedschap liggen/besteld.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om remleidingen door te trekken heb je ook van Rockshox een tooltje, de barb-connector:
https://www.mantel.com/rock-shox-barb-c ... gKEr_D_BwE
Afbeelding

Die schroef je in beide leidingen en dan trek je met de oude de nieuwe er doorheen. Een banjo-uiteinde maakt het wel lastiger denk ik, in dat geval is het handig als je nog een leiding zonder banjo hebt liggen en dan in twee stappen de nieuwe er doorheen trekken.
Maar misschien heeft Canyon een goede reden waarom zij adviseren de motor er onderuit te halen, je kunt het eens navragen.

Bij mijn fiets moest ik om de motor te kunnen lossen het kettingblad eraf halen en de kettinggeleider iets verdraaien. Ik haalde de bladboutjes los en liet de spider gewoon zitten (had toen nog geen lockring-tool). De enige reden dat het blad eraf moet is omdat ik anders niet bij alle motorbouten kan komen.
Er zitten maar drie electrische kabels in de motor (iig bij mijn fiets), de dikke naar de accu, eentje die door het frame naar het display gaat en een die naar de sensor bij het achterwiel loopt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Top dank je. Kijken of ik ergens stuk oude leiding kan vinden. Het RockShox tooltje heb ik hier nog liggen.

En anders banjo van oude leiding af halen en via achterbrug leiding door trekken.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Disclaimer, ik heb het zelf nog niet geprobeerd met dat tooltje ;-)
Had het wel mee laten komen met een bestelling, als ik eventueel toch de Levo SL houd wil ik er tzt ook Shimano remmen op hebben (nu Sram Guides, niet slecht maar als je eenmaal nog beter gewend bent.... :tong ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

kermit schreef: do 14 juli 2022, 13:46 Disclaimer, ik heb het zelf nog niet geprobeerd met dat tooltje ;-)
Had het wel mee laten komen met een bestelling, als ik eventueel toch de Levo SL houd wil ik er tzt ook Shimano remmen op hebben (nu Sram Guides, niet slecht maar als je eenmaal nog beter gewend bent.... :tong ).
Ga het gewoon proberen als de fiets binnen is.
Fiets wordt geleverd met SRAM Code RSC. En heb nog nieuwe set Shimano M9120 liggen. En heb voorkeur voor Shimano of Magura. SRAM remmen is bij mij nooit een echt succes geweest.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik denk dat je het best de motor een beetje laat zakken.
Ik heb dat bij mijne (wel een bosch) ook voor gehad met een display kabel. Die zou je ook makkelijk kunnen doortrekken als je de 2 kabels aan elkaar plakte, maar in de praktijk was het toch een ander verhaal.
Bij mij ligt de remleiding juist boven de motor
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

EMBN


De meesten zullen het kanaal wel kennen maar voor diegenen die het niet kennen veel informatie en kijkplezier.
Laatste ontwikkelingen van Eurobike ook erg interessant.

https://youtube.com/c/EMBN
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Oké,

Ga nooit maar dan ook nooit een aantal rondjes rijden op de nieuwe E forenzen Bike van je vrouw...
Want tsja, als je daar eenmaal mee bergop bent gegaan dan is het hek van de dam...

En ineens kom ik per toeval de Cube Stereo Hybrid 140 SL in mijn maat (XL) tegen bij Wels2wielers in Heteren.
Dus tsja, daar heen gereden, testritjes gemaakt op de 140 en de 160 (in maat L). Maar ik blijf toch een zwak hebben voor grote banden en dat weet TSTM wel met de dikke bandenfietsen hier. De bike wordt sowieso voornamelijk gebruikt om beide banden aan de grond te houden. Maar de gewone 140 vond ik weer net te XC en de SL zit er in mijn ogen mooi tussenin.

Plaatjes zeggen meer natuurlijk, maar wat ziet hij er dik uit zeg.
Afbeelding

Helaas na 50 km begon de demper te lekken, even een mailtje en belletje naar Wels en heel goed opgelost met een nieuwe demper. Zo hoefde ik niet te wachten op de revisie. Kijk zulke service daar houdt ik van. :-q

Nu nog naar de Ardennen en Zuid Limburg maar dat is er met de wandelvierdaagse nog niet van gekomen. ;)
Maar dat gaat komende zondag wel goed komen.
Stuurpen wordt straks nog vervangen door eentje van 30 mm. De originele is mij net wat te lang.
Maar wat een koppel, vooral hier in de buurt door de losse zand waar je normaal niet doorheen komt. (Het is hier op sommige plaatsen veelal een grotere zandbak dan de Loonse/Drunense duinen). Dus jep, Fun! :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi ding Pat :-q

Once you go electric, you'll never go back?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zeker mooi apparaat :-q Herkenbaar wat je schrijft ....
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooi bakkie Pat!
Zo'n fiets verandert toch je manier van rijden, je kunt ineens hoger/verder/sneller dan je daarvoor gewend was... Uiteraard hoe slechter je fysieke toestand hoe meer dat van toepassing is :D

Onderstaande viel mij tijdens mijn testrit destijds op de Merida ook op, een lang breed pad met erg los zand op de mtb-route Apeldoorn. Daar zou ik met m'n analoge bike binnen tien meter geparkeerd staan, met de ondersteuning op boost en het gewicht naar achteren vloog ik er met 20km/h overheen :tong
De dikke 2.8 banden hielpen natuurlijk ook mee. Misschien niet de beste keus voor de supersnelle downhillers onder ons, maar mij bevalt die maat opperbest.
Pat. schreef: do 21 juli 2022, 11:40Maar wat een koppel, vooral hier in de buurt door de losse zand waar je normaal niet doorheen komt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n fiets verandert toch je manier van rijden, je kunt ineens hoger/verder/sneller dan je daarvoor gewend was...
Zoals je vroeger gewend was :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooi Pat, had deze ook bijna gekocht maar vond de 160 voor mij toch beter passen. Had ook graag de SL gehad als die toen beschikbaar was maar helaas.

Pat. schreef: do 21 juli 2022, 11:40
.....als je daar eenmaal mee bergop bent gegaan dan is het hek van de dam...
Precies dit. Als wij hier in Nederland wat meer hoogteverschillen hadden gehad was de EMTB ook hier veruit de populairste MTB.

Veel plezier met je dikke SL. :bier:
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Ziet er inderdaad bling bling uit zeg, wauw wat een mooie.
Heerlijk met mul zand, was 2 weken geleden in Limburg en had een graveltje gepland via de Brunsummerheide, Ehum dus vol in mul zand,
En was zeker geen probleem om daar door te komen, en ja ik heb de oude versie nog met 65 nm, maar ook die trok mij er gewoon door.
En nee ik ben niet sterk in de beentjes. :-{
Ook mijn achterdemper begaf het afgelopen weekend , gister avond weg gebracht, en had m vanmorgen al weer op kunen halen ( TOp service van Reefo`s) nog geen idee wat er presies stuk was, maar de dunste stang die bruiste lucht , schuim stond er op.
Hij haalde de stikstof er uit en toen was dat vanzelf over .
Morgen weer oppikken en gaan as weekend. :D :D :D :P
Mijn fietsje mag vies worden.
Plaats reactie