e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Fresia schreef: do 18 november 2021, 01:15 Ja leuk, een let’s ride voor e-mtb’s :-D!
kermit schreef: do 18 november 2021, 09:08 Een keer een woensdag met fatsoenlijk weer prikken dan :-q
Count me in, er staat er nu ook 1 bij mij in de schuur. 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mij ook, maar e-bikes mogen niet in het vliegtuig...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De fiets wel, maar de accu niet :-{
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maverick76 schreef: wo 15 december 2021, 15:59 Chriss on a motorbike

https://youtu.be/GG0cpyrkXjg
En dan te bedenken dat-ie dit allemaal zonder zelf te trappen doet en er ook niet moe van wordt.
Volgens de "kenners" :roll: :D

Schitterend om te zien, ik vind dit stiekem eigenlijk mooier dan die extreme afdalingen van Barelli, Metailler e.d. (Wat natuurlijk ook buitencategorie is).

@Dice, welke is het uiteindelijk geworden?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

kermit schreef: do 16 december 2021, 15:34
maverick76 schreef: wo 15 december 2021, 15:59 Chriss on a motorbike

https://youtu.be/GG0cpyrkXjg
En dan te bedenken dat-ie dit allemaal zonder zelf te trappen doet en er ook niet moe van wordt.
Volgens de "kenners" :roll: :D

Schitterend om te zien, ik vind dit stiekem eigenlijk mooier dan die extreme afdalingen van Barelli, Metailler e.d. (Wat natuurlijk ook buitencategorie is).

@Dice, welke is het uiteindelijk geworden?
Het is voor een rijder als mijzelf wel een reclame voor e-bikes. Maar ik ken zijn rijden zonder ondersteuning en dan heeft de motor alleen voordeel bij steile langere klimmen. Verder alleen nadeel met zijn rijstijl. Maar mooi is het zeker. 👍
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: do 16 december 2021, 15:34

@Dice, welke is het uiteindelijk geworden?
Een Cube Stereo Hybrid 160 race. Dit weekend de Maiden voyage en zal dan ook wat plaatjes schieten voor een sys.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inmiddels ook voorzichtig wat stappen gezet op e-bike gebied.
Wellicht wat onconventioneel.
Het begon met de fiets van mn vrouw.
Mw.TSTM had wat moeite met de bergen hier, dus gekeken naar een e-bike voor haar.
Maar de verkrijgbaarheid was toch wel een probleem, evenals de prijs.
Als je op je gewone fiets fatsoenlijk spul gewend bent, dan komt je vanzelf in de hogere prijsklasse vd e-bikes terecht.
Dan is er geen model voor een proefrit beschikbaar, dus eerst kopen en dan proberen.
Niet ideaal bij zulke prijzen, ook omdat mijn vrouw tussen S en M in zit wordt dat een flinke gok.
Daarom besloten om eerst een e-bike kitje van Bafang te proberen in haar eigen fiets.
Dat viel zeker niet tegen.
Het kitje is in te bouwen in ieder frame waar een BSA bracket in past (rechtstreeks of met adapters).
De fiets van mn vrouw heeft een 68mm BSA bracket, dus dat ging soepeltjes.
Het meeste werk is het netjes wegwerken vd bedrading.
Ik denk dat ik er uiteindelijk niet aan ontkom om een aantal draden door te knippen, in te korten en vast te solderen, want er wordt bedrading meegelevert voor een XL frame.
Wel een waarschuwing voor de moraalridders, dit setje is niet legaal.
Met 750W (1000 piek) en 160Nm zijn de prestaties iets hoger dan de EU toestaat.
Er is wel een 250W versie te koop, maar die is ook mechanisch lichter uitgevoerd en werd daarom op een aantal fora afgeraden.
En omdat deze zelf te programmeren is, hoef je niet tot de max te gaan.
(net zoals je een grote rugzak niet vol hoeft te laden)
Ik heb de max stroom wat teruggeschroefd, dat spaart de hardware, en de max snelheid op 30kmh gezet.
Ik lees hier wel eens dat 25kmh net iets te krap is, dus hier heb ik me wat extra gepermiteerd.
Harder hoeft echt niet, over het algemeen denk ik bij die snelheid eerder aan remmen dan aan gasgeven.
Verder rijden we hier op rotsen, trailrespect is hier geen issue en ook niet nodig.
(Trail onderhoud is hier zelfs verboden, alleen de overheid mag aan de paden werken)
Maar over het motortje.
Dat werkte in de fiets van mn vrouw zo goed dat ik het nakijken had.
Dat kon niet de bedoeling zijn, dus al snel een 2e setje besteld voor mijn LTHT.

Afbeelding

Zie ook mn SYS.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 december 2021, 03:17 Dat kon niet de bedoeling zijn, dus al snel een 2e setje besteld voor mijn LTHT.
Zie ook mn SYS.
Cool zo’n setje! Zo te horen werkt het meer dan prima.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Jones heeft nu ook Jones motorbikes waar hij volgens mij ook deze Bafang set in gebruikt. En als je ziet waar hij nu ophoog komt dan zit dat wel goed met die motor denk ik.

Hij gebruikt wel een “gas”hendel overigens.
Toch heeft het wel wat dat custom hacken met electrische motortjes op een fiets.

Wel zie ik het los van “gewoon” fietsen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit idd ook een gashendel in het kitje.
Die heb ik (nog) niet gemonteerd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is toch wel een cruciaal onderdeel voor de vraag "to fiets or not to fiets" :D
Als je niet meer hoeft te trappen voor ondersteuning valt de essentie van een fiets weg (kan ook leuk zijn natuurlijk).

Verder benieuwd hoe hij gaat/blijft bevallen, maar dat verneem ik vast regelmatig via Whatsapp :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik houd je op de hoogte ;)

Die gashendel is idd wel het einde van het begrip fiets.
En je hebt dan ook een grotere accu nodig, tenzij je alleen naar het dorp heen en weer rijdt.
Omdat je met de gashendel ook vanuit stilstand vol vermogen kunt geven, frituur je ook nog wel eens de controller.
De huidige BBS02B wordt wel uitgeleverd met zwaardere mosfets, maar dan nog.
Bij trapondersteuning moet je zelf altijd de eerste aanzet geven, bij een gashendel niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik merk bij mijn fiets bijvoorbeeld ook dat hele lage trapfrequenties niet werken, dan is er geen vermogen (of koppel?).

In een te zwaar verzet langzaam trappend een steile helling op is er dus niet bij. Maar dat verschilt ook per motor, Yamaha schijnt sterk "onderin" te zijn.
En uiteraard maakt het ook nog wel wat uit of je in eco of boost rijdt, maar een beetje toeren maken werkt het best bij de STEPS8000...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: za 18 december 2021, 22:25 Ja, ik merk bij mijn fiets bijvoorbeeld ook dat hele lage trapfrequenties niet werken, dan is er geen vermogen (of koppel?).

In een te zwaar verzet langzaam trappend een steile helling op is er dus niet bij. Maar dat verschilt ook per motor, Yamaha schijnt sterk "onderin" te zijn.
En uiteraard maakt het ook nog wel wat uit of je in eco of boost rijdt, maar een beetje toeren maken werkt het best bij de STEPS8000...
Dat je relatief meer ondersteuning hebt bij hogere trapfrequentie merk ik bij Bosch ook. Ik heb ook dagje op Yamaha ( oudere Haibike) gereden en die had dat nog duidelijker. Ik ben nogal een "stoemper" , maar dat werkt heel averechts. Het kon bij de Yamaha zelfs wel een standje schelen als je veel toeren kon trappen.

Ik ben wel benieuwd hoe dat met de Bafang is? In feite hoef je alleen maar hard te draaien en niet perse kracht te zetten zonder kracht-sensor vlgs de theorie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Bafang is heel sterk onderin.
(Een elektromotor levert in principe ook het meeste koppel bij lage toeren)
Juist bij hogere trapfrequentie heb ik het gevoel dat ik meer zelf moet doen.
Maar als ik dan opschakel voel ik dat de Bafang meteen begint te sleuren. Zo wordt je over dat dooie punt heen geholpen waar je in terecht komt als je opschakelt met een cassette met grote stappen.
Ook bij wegrijden op een helling wordt je lekker over het dode punt heen geholpen.
Zo'n Bafang kitje werkt niet met een torque sensor, dus ik vermoed dat het sowieso anders aanvoelt dan bijv. een Bosch.
Je kiest een niveau van ondersteuning en zodra je de pedalen beweegt doet de motor zn ding. Zelf voeg je daar iets aan toe, en heb je het te zwaar dan kies je een hogere ondersteuning. Vrij basic, maar omdat je 10 niveaus hebt kan je wel altijd het juiste niveau vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie