e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: do 27 oktober 2022, 16:17 Vandaag met de “woon/werk” fiets naar Ibbenbüren.
...
Afbeelding
Dit spreekt wel tot de verbeelding :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vandaag het eerste ritje met de Pivot gedaan, deze heeft trouwens de Shimano e7000 motor als ik het goed heb.

Ik was bang dat de fiets te klein zou zijn, maar het stuur wat meer voorover was genoeg om dat op te lossen. Een iets kleiner frame, maar een voorvork die iets meer onderuit staat lijkt voor nu heel goed uit te pakken. Hij is nog lekker wendbaar, maar geeft enorm veel vertrouwen.

Over de motor ben ik iets minder te spreken.
In eco is t niet veel, in trail teveel en boost weinig meer. Gelukkig valt dat af te stellen en daar gaan we dan ook nog mee aan de slag.
Ik hoop dat ie vooral meer kan doseren in de trail stand, zodat ie pas veel geeft als je dat ook echt vraagt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Met mijn Bosch CX vind ik het volgende bij de standen..

Eco : alleen op vlak (beetje alsof je een gewone mtb fietst zonder het extra gewicht)
Tour: best wel pittige hulp. Hiermee rijd ik middelmatige klimmetjes en meer dan zat voor Nederlandse routes
E-mtb: als newbie in de emtb wereld is dit echt torq! Bijna een lichte crossbrommer. :D
Turbo: weinig of geen verschil met E-mtb. Ik denk dat E-mtb meer is afgesteld op offroad rijden en daar “slimmer” mee omgaat dan Turbo.

Over de Shimano vs Bosch lees je wel vaak het verschil aan torq. Terwijl het op papier niet veel scheelt. Maar de Bosch word als een stuk krachtiger ervaren.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Aan vermogen en koppel is in mijn beleving geen gebrek.
Ook koppel op lage toeren vond ik voldoende.
Hij stopt wel redelijk snel voor mijn gevoel bij een hoge cadans, maar dat is dan weer handig met schakelen. (Ik trap met een vrij hoge cadans)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 28 oktober 2022, 19:44 Aan vermogen en koppel is in mijn beleving geen gebrek.
Ook koppel op lage toeren vond ik voldoende.
Hij stopt wel redelijk snel voor mijn gevoel bij een hoge cadans, maar dat is dan weer handig met schakelen. (Ik trap met een vrij hoge cadans)
Dat lijkt het omgekeerde van Bosch, deze houden meer van een hogere cadans en leveren bij laag traptoerental minder power.

Mijn Cube Reaction draait nog op de oude software. Ik zit te denken om de motor te laten updaten bij de lbs om de hoek zodat de Tour+ modus erin komt. Zou dit een meerwaarde zijn tov. de gewone tour modus? De bike wordt niet echt in de heuvels gebruikt (daar staat de Stereo Hybrid voor).
Over een paar weken maar eens de eerste ketting + cassette vervangen. Na 4500 km asfalt en 1500 km terrein is de ketting iets aan de lange kant geworden ;) (nog 250 km en dan zit hij alweer op 6000 km.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

maverick76 schreef: vr 28 oktober 2022, 19:21 Met mijn Bosch CX vind ik het volgende bij de standen..

Eco : alleen op vlak (beetje alsof je een gewone mtb fietst zonder het extra gewicht)
Tour: best wel pittige hulp. Hiermee rijd ik middelmatige klimmetjes en meer dan zat voor Nederlandse routes
E-mtb: als newbie in de emtb wereld is dit echt torq! Bijna een lichte crossbrommer. :D
Turbo: weinig of geen verschil met E-mtb. Ik denk dat E-mtb meer is afgesteld op offroad rijden en daar “slimmer” mee omgaat dan Turbo.

Over de Shimano vs Bosch lees je wel vaak het verschil aan torq. Terwijl het op papier niet veel scheelt. Maar de Bosch word als een stuk krachtiger ervaren.
Volgens mij is e-mtb een stand die de ondersteuning varieert tussen Tour en Turbo. Dus bij weinig pedaaldruk krijg je hulp op "Tour-level" en duw je harder bouwt dat op.

De STEPS 7000 motor heeft iets minder maximaal koppel als de 8000, maar ik kan me goed voorstellen dat dat in de praktijk geen groot gemis is. Daardoor is hij geloof ik ook iets zuiniger.

In het begin was het doseren van de power op (enigzins) technische obstakels hetgeen waar ik het meest aan moest wennen. Het stuurgedrag met de extra kilo's was ik sneller aan gewend. Maar je leert de motor en hoe het vermogen erin komt vanzelf aanvoelen en daarmee wordt je timing beter (en technische klims leuker :tong ). Met de app kun je niet zo heel veel, maar wel uit enkele presets kiezen voor elke stand. Met de nieuwere EP8 motor & app heb je wat meer mogelijkheden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

kermit schreef: za 29 oktober 2022, 18:01
maverick76 schreef: vr 28 oktober 2022, 19:21 Eco : alleen op vlak (beetje alsof je een gewone mtb fietst zonder het extra gewicht)
Tour: best wel pittige hulp. Hiermee rijd ik middelmatige klimmetjes en meer dan zat voor Nederlandse routes
E-mtb: als newbie in de emtb wereld is dit echt torq! Bijna een lichte crossbrommer. :D
Turbo: weinig of geen verschil met E-mtb. Ik denk dat E-mtb meer is afgesteld op offroad rijden en daar “slimmer” mee omgaat dan Turbo.
Volgens mij is e-mtb een stand die de ondersteuning varieert tussen Tour en Turbo. Dus bij weinig pedaaldruk krijg je hulp op "Tour-level"
Het zit iets genuanceerder in elkaar. Emtb heeft iets meer power dan Tour, heeft Extended boost en levert bij een bergstart meer vermogen op laag toerental. Maar vooral de extended boost kun je in tricky situaties gebruiken. Even een tap op het pedaal en de bike rolt een klein stukje op de motor zonder dat jij je cranks hoeft te bewegen.

Maar vanaf halverwege 2021 is de Tour modus vervangen door Tour+. Deze levert ook meer vermogen, schakelt sneller terug naar eco maar heeft daarentegen geen extended boost. De stand die ik het meest gebruik op de fully.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vraagje over banden keuze E-mtb:
ik heb nu 29x2.6 Smart Sam op mijn Focus Thron2 liggen omdat ik er erg veel mee op de weg reed. Nu gaat mijn oude Inbred met Tongsheng inbouwkit daarvoor gebruikt worden en kan de Thron weer in E-MTB modus voor wat lokale mtb-routes in Nederland. Ik zit te denken aan een set Maxxis Minion DHF skinwall's 29x2.6 (daarmee wordt een nieuwe Thron2 nu geleverd).
Is dat een goede keuze voor niet al te uitdagend mtb-en? Of zouden de Smart Sam's het ook gewoon goed doen op bv Nijmegen/Posbank oid?
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Gaaf die plaatjes van het Teutoburgerwoud. Was daar afgelopen weekend ook met een groep vrienden. Heb zelf sinds kort een Trek EXE welke minder krachtig is dan een full EMTB (50nm tov 85nm). Helpt mij wel net wat frisser boven te komen bij de klimmen en daarna heerlijk afdalen. Heb bij het afdalen niet door gehad dat ik een wat zwaardere fiets tussen m'n benen had. M'n normale fiets die ik voor dit soort ritten gebruik -de Banshee - weeg ook zo'n 16kg. De Trek EXE weegt op 't moment zo'n 20kg.

Heb ook stukken zonder ondersteuning gereden als het langer wat rustig naar beneden ging, of over het asfalt. Op asfalt merk je het niet direct als je de ondersteuning uitschakelt, maar in het bos wel. Rij de rest vrijwel allemaal in ECO om zelf ook nog wel bezig te blijven. Enkel bij een echt steile klim, dan schakel ik door naar meer ondersteuning. In de Trek app kun je softwarematig de motor ook zelf instellen. Nu schuif ik overal de ondersteuning wat naar beneden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Waarschijnlijk de laatste keer Duitsland/Buitenland (Ardennen) voor komende tijd.
Weer superblij met de dikke fully. Wat was het heerlijk op de paden maar goeie hemel zeg. Het was glad door de losse bladeren en steentjes.

Ik vond in het begin wel dat de accu snel leeg ging. Binnen no time op 80%... Wat bleek, ik had er binnen no time ook al meer dan 400 hoogtemeters op zitten :D Gestart in Ubermaubach en niet het meer overgestoken maar de berg aan de Ubermau kant een paar keer opgereden en daarna overgestoken. om rond Nideggen te rijden. Vandaag alleen maar vriendelijke wandelaars gesproken. Gedeelte van Duitsland had vakantie kwam ik achter. Dat verklaart natuurlijk, anders was ik waarschijnlijk niemand tegen gekomen ;)

Mooie dag met 48 km trails en 1900 hm+ aan klimwerk!
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb een E-ride voorstel gepost in de “Lets ride” topic.

Mocht het jullie wat lijken geef dan daar even een gil.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Veel gelezen en vergeleken en de knoop doorgehakt, de emtb komt er aan.
Ik heb laatst op een Specialized Levo test gereden en dat beviel super goed.
Ook natuurlijk gekeken wat er tweedehands te krijgen is maar ik durf het toch niet aan in geval van garantie. Bijvoorbeeld, bij Focus vervalt de garantie bij de tweede eigenaar.
Dus wil wel bij een dealer kopen, ivm garantie etc. in mijn omgeving (Heerlen) alleen Specialized en Trek wat me aanspreekt. Of is er nog een zaak die ik nog niet ken (dacht alles wel te kennen in de regio).
Vooralsnog staat de Levo (de aluminium maar laat dan wel gelijk de SX vervangen door GX) op 1.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij een evt. aanschaf? Prijzen bij Specialized zijn vast.
"You can't always get what you want ............"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

daliz schreef: wo 30 november 2022, 22:48
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij een evt. aanschaf? Prijzen bij Specialized zijn vast.
Lijkt mij dat jij met jouw verleden toch wel doorgewinterd bent in het kopen van een mtb. In principe is het kopen van een emtb niets anders. Je hebt je al ingelezen dus neem ik aan dat je ook al wel de soms kleine verschillen tussen de diverse motoren weet. Veel plezier met kopen, ga je geen spijt van krijgen. :-q
Gebruikersavatar
daliz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1546
Lid geworden op: vr 9 februari 2007, 01:37
Mijn mountainbike: Levo / CD F29

Dice Oldskool schreef: do 1 december 2022, 02:39
Lijkt mij dat jij met jouw verleden toch wel doorgewinterd bent in het kopen van een mtb. In principe is het kopen van een emtb niets anders. Je hebt je al ingelezen dus neem ik aan dat je ook al wel de soms kleine verschillen tussen de diverse motoren weet. Veel plezier met kopen, ga je geen spijt van krijgen. :-q
Dat klopt :) In het geval van "gewone" mtb's lukt het allemaal wel maar e-mtb is toch wel eer een andere tak waar ik niet zo veel van af weet. Vandaar de vraag (zeker gezien de prijzen :wink: )
"You can't always get what you want ............"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MonkeyRider schreef: zo 30 oktober 2022, 18:05 Vraagje over banden keuze E-mtb:
ik heb nu 29x2.6 Smart Sam op mijn Focus Thron2 liggen omdat ik er erg veel mee op de weg reed. Nu gaat mijn oude Inbred met Tongsheng inbouwkit daarvoor gebruikt worden en kan de Thron weer in E-MTB modus voor wat lokale mtb-routes in Nederland. Ik zit te denken aan een set Maxxis Minion DHF skinwall's 29x2.6 (daarmee wordt een nieuwe Thron2 nu geleverd).
Is dat een goede keuze voor niet al te uitdagend mtb-en? Of zouden de Smart Sam's het ook gewoon goed doen op bv Nijmegen/Posbank oid?
Smart Sam of Minion DHF, daar zit nog heel veel tussen. Ik zou iets daar tussen kiezen.
Plaats reactie