e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Hi Allen,

Een jaar geleden op vakantie hebben mijn vriendin en ik uitgevonden dat we het fietsen/mountainbiken toch wel erg leuk vinden. Destijds regelmatig 2 e-mtb's gehuurd om in de bergen rond te doen. Verschillende fietsen geprobeerd, maar wat duidelijk was is voor het comfort de fully's toch wel echt fijn zijn.(vooral vriendin)

Nu zijn we op de markt voor 2 e-mtb's, maar zoals jullie zelf aangeven voorraad is soms wat lastig, tevens met 2 fietsen tikt het in een keer behoorlijk aan. Daarom willen we de 2e hands markt proberen, ook omdat we dan zelf eens fietsen mee kunnen nemen op vakantie en proberen of het iets is. (Zonder meteen een groot deel af te schrijven als het niet ons ding blijkt te zijn.)

Ik zie best wel wat cubes staan, bijvoorbeeld "CUBE STEREO HYBRIDE 140's". Varieert beetje van 2100 tot 3000. Dit is vaak met 27,5“ wielen en de eerdere generatie Bosch motoren met klein tandwieltje.

Kun je dit relatief 'veilig' kopen? Waar moet ik op letten? Ik zou zelf zeggen :

— km's op de teller?
— tandwiel/ketting staat?
— lekkage bij veringen?
- banden staat
- frame scheur? (komt dat voor??)

Andere tips?


*we zijn beginnende rijders, zullen voorlopig nog echt geen hele gekke/ruige/stijl trails doen.

Kijk uit naar jullie reacties.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het beoordelen van de staat zou je in twee delen kunnen opsplitsen: de electronica en de onderdelen die je ook op analoge bikes hebt.
Wat dat tweede betreft is het dan ook niet anders dan bij een willekeurige andere fiets. Wat is de algehele staat, werkt alles naar behoren, hoe staat het met slijtage (aandrijving, banden, remblokken, kabels)...
Vering heeft regelmatig onderhoud nodig, een basis servicebeurt voor een voorvork komt rond de €100,- uit, een demper ietsje goedkoper. Het is een plus als de eigenaar aan kan tonen wanneer dat voor het laatst gebeurd is. Als de fiets twee jaar oud is en er is nog niks aan de vering gedaan zou ik wel rekening met die kosten houden.

De electronica beoordelen, daar heb ik geen ervaring mee. Verdachte speling en rammeltjes uit de motor lijken me nooit goed ;-)
Maar wat zijn de normale geluiden voor een bepaald type motor en wat is verdacht... mijn Shimano 8000 hoor je zoemen als je trapt, maar rammelen of tikken doet hij niet en zodra de ondersteuning stopt hoor je niets meer. De nieuwe Bosch van mijn vriendin idem, behalve dat die een wat "klapperend" geluid geeft bij over hobbels denderen zonder te trappen. Maar voor dat type motor is dat normaal, dat kun je ook teruglezen in vele tests van fietsen met die motor. Zou mijn Shimano zo'n geluid maken is het mis... :D

Hoe het er met de accu voor staat is volgens mij wel uit te lezen door een dealer, ik weet niet of je dat ook op het display van de fiets zelf kunt zien. Bij mijn Shimano in elk geval niet, soms kun je het wel in een app aflezen.
Op zich staat de vorige generatie Bosch motoren wel als betrouwbaar te boek voor zover ik weet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Norco komt met een 900wh accu optie :o
Dat is wel echt heel gaaf wanneer je iemand bent die vaak langere trips doet!
Of als je toch regelmatig uit de eco mode wil en wat zwaarder bent wellicht?
Enkel het gewicht is dan weer een beetje een tegen dingetje maar ik denk als ik de keus zou hebben ik zo voor de 900wh zou kiezen.
Echte tripjes waar ik de fiets zou moeten tillen maak ik eigenlijk niet.
Heb tot nu toe nog nooit te weinig gehad met 630wh maar een beetje extra zou toch veiliger voelen als je eens echt een langere trip gaat doen in de bergen.

https://m.pinkbike.com/news/review-2022 ... e-mtb.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt ook de lader meenemen en een wat langere lunchpauze inlassen om de 630 Wh bij te laden.
Mijn Shimano lader is nog vrij fors, die van de Bosch van mijn vriendin is al duidelijk kleiner en lichter. Nadeel van onderweg bijladen is dat het gewoon erg lang duurt... Reden dat ik op die Alpentrips een tweede accu meeneem.

Maar er zullen ongetwijfeld meer grote accu's komen, en in de toekomst worden die ook kleiner bij gelijke capaciteit. Alleen ben ik dan waarschijnlijk te oud om er nog veel plezier van te hebben :-{ :D

Dat tillen is wel een dingetje hoor. Als je natuurlijke trails in de bergen rijdt ontkom je er soms niet aan. Net als duwen trouwens, en dan kom je erachter dat die walk-assist het vooral mooi doet op gladde ondergrond. Over keien en wortels van een halve meter hoog heb je er geen fl*kker aan :evil: :D
De gids waar ik altijd mee ga rijdt zelf ook e-mtb, dus hij zal niet snel routes uitzetten waar je een half uur met de fiets op je nek moet lopen. Maar desondanks heb ik al een paar keer stevig lopen vloeken tijdens zo'n sjouwstuk, en heb ook meerdere keren hulp van anderen nodig gehad om überhaupt over een stapel rotsen te komen zonder m'n fiets achter te moeten laten :-)

Maar ach. Die 900Wh Norco kost al bijna $10.000,- , dat zal in euro's nog wel hoger uitvallen.
Dus voorlopig blijft het bij dromen van dergelijke superaccu's...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

FietsenIn2021 schreef: wo 21 juli 2021, 12:41
nederbelg2 schreef: di 20 juli 2021, 13:01


persoonlijk ben ik naar een stereo overgestapt. Ik ging steeds uitdagender tracks (of off-track) opzoeken, en kreeg toch rugproblemen (schokken|) en een fully geeft ook meer traction. Voor mijn gevoel, voor reguliere paden (zelfs in de Ardennen) is een hardtail goed genoeg, maar wil je meer, dan een (dure) fully.
Ik heb hier ook overna zitten denken, het is voornamelijk budget wat hier dan in mee speelt, maar als het mij in het geval van de Cube ongeveer € 600,- meer kost om een fully te krijgen, dan wil ik dit wel serieus overwegen. Hoe bevalt de fully tov de hardtail, was het de overstap waard?


de fully 'stereo hybrid 120' bevalt prima.
Maar ik was ook tevreden over de Cube hardtail.

Met een fully kies je voor wat meer comfort en grip. Maar daar betaal je ook voor.

Hou er rekening mee dat je met de aanschaf ven de eMTB niet klaar bent.
Soms wil je wat upgraden; de Cube 'basismodellen' zijn echt basis, vaak geen dropper wat ik wel adviseer.
en dan herhalingskosten: op het YouTube EMBN kanaal was er laatst een afschatting; ik vond het aan de forse kant maar het geeft wel een grootte-orde:
https://youtu.be/koFxU0UKcGw

en inderdaad, er zijn op dit moment tekorten en wachtrijen.

Ook iets om rekening mee te houden als je er gevoelig voor bent: de acceptatie van emtb-ers, en gemengde meningen. Er is op dit forum al veel over gezegd. Het kan zijn dat je iets naar je hoofd geroepen krijgt als je anderen zelfs voorzichtig en met een vriendelijke groet passeer de berg op. dit filmpje geeft ook een ironische indruk (kijk naar de laatste minuut):
https://youtu.be/A-WXf_L72dY

maar persoonlijk heb ik helemaal ervoor; je gaat verder (je bent niet kapot na een paar steile hellingen) , en naar plekken waar je anders niet komt, je kan zelf kiezen hoeveel ondersteuning je wil , en kan makkelijker je grenzen veleggen dan met een analoge'

veel succes!
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

nederbelg2 schreef: vr 23 juli 2021, 15:37 de fully 'stereo hybrid 120' bevalt prima.
Maar ik was ook tevreden over de Cube hardtail.

Met een fully kies je voor wat meer comfort en grip. Maar daar betaal je ook voor.

Hou er rekening mee dat je met de aanschaf ven de eMTB niet klaar bent.
Soms wil je wat upgraden; de Cube 'basismodellen' zijn echt basis, vaak geen dropper wat ik wel adviseer.
en dan herhalingskosten: op het YouTube EMBN kanaal was er laatst een afschatting; ik vond het aan de forse kant maar het geeft wel een grootte-orde:
https://youtu.be/koFxU0UKcGw

en inderdaad, er zijn op dit moment tekorten en wachtrijen.

Ook iets om rekening mee te houden als je er gevoelig voor bent: de acceptatie van emtb-ers, en gemengde meningen. Er is op dit forum al veel over gezegd. Het kan zijn dat je iets naar je hoofd geroepen krijgt als je anderen zelfs voorzichtig en met een vriendelijke groet passeer de berg op. dit filmpje geeft ook een ironische indruk (kijk naar de laatste minuut):
https://youtu.be/A-WXf_L72dY

maar persoonlijk heb ik helemaal ervoor; je gaat verder (je bent niet kapot na een paar steile hellingen) , en naar plekken waar je anders niet komt, je kan zelf kiezen hoeveel ondersteuning je wil , en kan makkelijker je grenzen veleggen dan met een analoge'

veel succes!
Kan me voorstellen dat de acceptatie nog steeds wat minder is, wellicht (en hopelijk) komt dit vanzelf.
De schatting op youtube is leerzaam, dank voor het delen!
Wel bijzonder om te zien dat Cube totaal uitverkocht is, terwijl Giant (wel een duurdere categorie) in overvloed aanwezig en afgeprijsd is en wordt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Grappig, ik kom net uit de regio Bouillon. Daar staat bij het begin van de paden vaak een bord met "verboden voor voertuigen met een motor". Zouden ze daar ook e-MTB's mee bedoelen? ☺
Zal wel meevallen trouwens. Bij verhuurbedrijven kun je bijna geen gewone MTB meer huren. Alles e-MTB's wat de klok slaat.
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

Classic Biker schreef: vr 23 juli 2021, 17:18 Grappig, ik kom net uit de regio Bouillon. Daar staat bij het begin van de paden vaak een bord met "verboden voor voertuigen met een motor". Zouden ze daar ook e-MTB's mee bedoelen? ☺
Zal wel meevallen trouwens. Bij verhuurbedrijven kun je bijna geen gewone MTB meer huren. Alles e-MTB's wat de klok slaat.
Ik mag hopen alleen brommende dingen : Suprised :
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

FietsenIn2021 schreef: vr 23 juli 2021, 17:35
Classic Biker schreef: vr 23 juli 2021, 17:18 Grappig, ik kom net uit de regio Bouillon. Daar staat bij het begin van de paden vaak een bord met "verboden voor voertuigen met een motor". Zouden ze daar ook e-MTB's mee bedoelen? ☺
Zal wel meevallen trouwens. Bij verhuurbedrijven kun je bijna geen gewone MTB meer huren. Alles e-MTB's wat de klok slaat.
Ik mag hopen alleen brommende dingen : Suprised :
Ja hoor, ik zou mij geen zorgen maken. Ondanks hoogseizoen en super weer in de bossen zijn we nauwelijks mensen tegen gekomen. En de mensen die we zagen waren meestal erg aardig. Slechts een paar beantwoordden onze groeten niet. Gewone MTB of e MTB zal weinig tot geen verschil maken lijkt mij.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

PetervdP schreef: vr 23 juli 2021, 08:02 Hi Allen,

Een jaar geleden op vakantie hebben mijn vriendin en ik uitgevonden dat we het fietsen/mountainbiken toch wel erg leuk vinden. Destijds regelmatig 2 e-mtb's gehuurd om in de bergen rond te doen. Verschillende fietsen geprobeerd, maar wat duidelijk was is voor het comfort de fully's toch wel echt fijn zijn.(vooral vriendin)

Nu zijn we op de markt voor 2 e-mtb's, maar zoals jullie zelf aangeven voorraad is soms wat lastig, tevens met 2 fietsen tikt het in een keer behoorlijk aan. Daarom willen we de 2e hands markt proberen, ook omdat we dan zelf eens fietsen mee kunnen nemen op vakantie en proberen of het iets is. (Zonder meteen een groot deel af te schrijven als het niet ons ding blijkt te zijn.)

Ik zie best wel wat cubes staan, bijvoorbeeld "CUBE STEREO HYBRIDE 140's". Varieert beetje van 2100 tot 3000. Dit is vaak met 27,5“ wielen en de eerdere generatie Bosch motoren met klein tandwieltje.

Kun je dit relatief 'veilig' kopen? Waar moet ik op letten? Ik zou zelf zeggen :

— km's op de teller?
— tandwiel/ketting staat?
— lekkage bij veringen?
- banden staat
- frame scheur? (komt dat voor??)

Andere tips?


*we zijn beginnende rijders, zullen voorlopig nog echt geen hele gekke/ruige/stijl trails doen.

Kijk uit naar jullie reacties.
Bij de bosch gen 2 kan je ook gwn een service kitje kopen ( rond de 100 euro). Heb je gelijk alle lagers vervangen van de motor waardoor ie weer zo goed als nieuw is. Enige lager die niet vervangen is, is de linker trap as lager maar die kun je ook apart kopen. Ben je toch meer gerust als je een 2e hands emtb koopt
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Bedankt voor jullie advies/hulp, direct een wat specifiekere vraag. Ik kan deze fiets kopen:

https://www.cube.eu/en/2016/e-bike-full ... reen-2016/

20" frame, dropper, Heeft 500km op de teller en is in maart dit jaar gekocht. Model is echter 2016, we zijn beginnende fietsers, zullen voorlopig zeker nog geen gekke trails fietsen.

Prijs is +- 2500, factuur, garantie, boekjes alles zit erbij en inclusief nog een gratis service beurt. (1e eigenaar)

Is dit aan te raden? Prijs goed? Iets ouder model motor, maar is dat erg?

Wederom bedankt.
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

PetervdP schreef: zo 25 juli 2021, 17:21 Bedankt voor jullie advies/hulp, direct een wat specifiekere vraag. Ik kan deze fiets kopen:

https://www.cube.eu/en/2016/e-bike-full ... reen-2016/

20" frame, dropper, Heeft 500km op de teller en is in maart dit jaar gekocht. Model is echter 2016, we zijn beginnende fietsers, zullen voorlopig zeker nog geen gekke trails fietsen.

Prijs is +- 2500, factuur, garantie, boekjes alles zit erbij en inclusief nog een gratis service beurt. (1e eigenaar)

Is dit aan te raden? Prijs goed? Iets ouder model motor, maar is dat erg?

Wederom bedankt.
Misschien deze optie is nog nieuw en met shimano steps 8000 en veel extra's een Wilier e803 TRB Pro, ik heb er ook een gehad niet de pro dan maar zijn erg fijne Bikes.

UitvoeringFramemaatMWilemaat27,5+ 2.8VoorvorkRockShox Yari 140mmAchterdemperRockShox Monarch RL 120mmRemmenShimano XTDerailleurShimano XT Di2 1x11Zadelpen (Drop)LEV VarioMotorShimano Steps M8000 250Watt 70NmAccuShimano Steps 500 WhModeljaar2019/2020

Adres:Altissimo Bikes
Misterstraat 156
7101EZ Winterswijk
+31 (0)543 53 28 48  | +31 (0)6 206 19 608

groetjes
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

PetervdP schreef: zo 25 juli 2021, 17:21 Bedankt voor jullie advies/hulp, direct een wat specifiekere vraag. Ik kan deze fiets kopen:

https://www.cube.eu/en/2016/e-bike-full ... reen-2016/

20" frame, dropper, Heeft 500km op de teller en is in maart dit jaar gekocht. Model is echter 2016, we zijn beginnende fietsers, zullen voorlopig zeker nog geen gekke trails fietsen.

Prijs is +- 2500, factuur, garantie, boekjes alles zit erbij en inclusief nog een gratis service beurt. (1e eigenaar)

Is dit aan te raden? Prijs goed? Iets ouder model motor, maar is dat erg?

Wederom bedankt.

Dat is opzich best een leuk fietsje! Moet wel zeggen dat de nieuwe modellen kwa aandrijving veel beter zijn geworden.
Kwa specs heb je daar best een behoorlijk lijstje net de velgen ken ik niet echt.
Ik zelf heb op zulke fietsjes gereden maar eigenlijk te kort om goed te oordelen. Voornamelijk in boost gebiked bijvoorbeeld en vond dat het erg lastig te doseren was.. als ik die van mij nu in boost zet is dat hetzelfde of ietsje beter misschien. Ik denk dat het voor dat geld in iedergeval een leuk fietsje is!
FietsenIn2021
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 12 juli 2021, 10:26

Zoektocht gaat door...

Ik heb de mogelijkheid om dit model giant over te nemen voor een prijs van € 2.900,-
Kan iemand mij vertellen of deze motor nog aan te raden is voor deze prijs?
https://www.giant-bicycles.com/global/showcase/full-e
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

FietsenIn2021 schreef: di 27 juli 2021, 14:48 Zoektocht gaat door...

Ik heb de mogelijkheid om dit model giant over te nemen voor een prijs van € 2.900,-
Kan iemand mij vertellen of deze motor nog aan te raden is voor deze prijs?
https://www.giant-bicycles.com/global/showcase/full-e
De link die je gedeeld hebt, is het ook echt dat type fiets? Ik was namelijk niet zeker of je niet op een generieke pagina komt.

Zijn de aantal kms van belang? Of hoe oud is de fiets zelf?
Plaats reactie