e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Freddy95 schreef: do 10 juni 2021, 20:34

Ik weet niet hoe dat met Cube zit maar bij mijn haibike heb heb ik de schroef voor de bevestiging van de cover uitgedraaid en met een rondel en rechtstreeks door de cover gedraaid. Sindsdien nooit meer beweging gehad op de cover. Enige is dat ik de batterij niet kan uithalen zonder de cover los te schroeven
Bij de laatste Cube emtb's is het een klikverbinding, geen schroef.
Normaal goed vast maar ja...
Het slotje in de plastic cover zit vast met een borgmoer. Ik heb gisteravond hier een ringetje en een oogje aan gemonteerd. In het accu compartiment heb ik een dunne, sterke veter met een kleine karabiner gehangen. De karabiner om het oogje en de cover is nu gezekerd. Als ik eraan moet werken kan ik hem gewoon losklikken. Geen gewicht of rammel.
Net een vrije midag gehad en een tocht van 40 km gemaakt, werkt prima.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

kermit schreef: vr 11 juni 2021, 11:54 Ik heb destijds proefgereden op het model erboven, die schakelde met XT Di2. Maar ook Di2 werkt met triggers en ik kreeg tijdens die proefrit (50km) ook al last van mijn duimgewricht. Dus zolang electrisch schakelen niet zonder triggers beschikbaar is voor mij nog geen optie.
Het was wel mooi geïntegreerd, Di2 haalde gewoon dat kleine beetje stroom uit de motoraccu.

En op een fiets als dit is het wel een voordeel als je geen schakelkabel hoeft te leggen :)
Je hebt nu natuurlijk Sram AXS, maar dat is A ook met trigger en B stompzinnig duur. Eén verkeerde tak en je mag weer €500 aftikken. Leuk als je directeur van een bedrijfje bent dat Covid vaccins maakt maar voor mij toch maar even niet ;-)
Hoe werkt dat dat de Di2 de voeding uit de emtb accu haalt? Ik neem aan dat zowel de schakelaar voor als de unit zelf gevoed moeten worden.
Kan dat geretrofit worden op een bestaande bike? Op mijn cube/bosch is geen externe voeding (behalve op de kiox voor telefoon of gps oid). Of wordt het dan in de motor aan de licht uitgang aangesloten (kan alleen bij dealer+SW aanpassing)?
Ik ben tech nerd , draadloos schakelen lijkt mij prachtig en een kennis met een racefiets is er lyrisch over dat het zo goed en snel schakelt. Maar ik ben toch bang voor de robuustheid op de tracks. Ik heb al een keer een verbogen hanger gehad , een tik van een tak of rots tegen de derailleur is er zo.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Di2 is wel electrisch, maar niet draadloos. En op een Shimano motor zit er dacht ik al een aansluiting die voorbereid is/gebruikt kan worden voor Di2. Op die fiets zat het af-fabriek erop.

Sram AXS is wel draadloos, en ook duidelijk duurder. Dan hebben shifter (zender) en derailleur (ontvanger) elk hun eigen batterij/accu. Bij de derailleur zit die accu achterop geklikt. Het installeren schijnt vrij gemakkelijk te zijn maar ik vind dat systeem echt te duur. Wat ik al zei, als er een tak je derailleur vernaggelt ben je 500 euro armer :-{

Ik heb trouwens even een kettingslijtage metertje in de Sram ketting gehangen: de 0.75 zakt erin, maar de 1.0 nog niet. Sram PCX-1 ketting of zoiets :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, maar even de tijd genomen om de Crossking erop te leggen. 120ml vloeistof erin geknikkerd, wat geschud en gedraaid en nu maar afwachten of hij op druk blijft.
Afbeelding

E-bike ready, jawel! Stel dat dat er niet op staat... :o
Afbeelding

Gematigd profieltje, benieuwd of ik er nog wat van merk tijdens het meetrappen boven de 25km/h.
Afbeelding

En een foto van het eerder genoemde stukje Jagwire Link kabel. In het frame en in de achtervork sluit dit dus aan op gewone buitenkabel...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ff een bandenvraag:

Vakantieplannen gaan begin Juli richting Alpen bij Samoens als het "Corona" proof kan en mag.......en nu blijken daar naast mooie racefiets cols en wandelroutes ook nogal wat MTB routes te liggen. Ik ga daar zeker geen bikepark achtige toeren uithalen, maar wil daar natuurlijk wel wat gematigde/beginners routes mee pakken met mijn Focus Thron. Ik heb nu de standaard Schwalbe Nobby Nic 29x2.6 op liggen en vraag me af of je daar in Alpine omstandigheden voldoende (sterkte en grip) aan hebt of dat ik eens naar iets stevigers zou moeten kijken?
NB Schwalbes zijn nagenoeg nieuw, dus nog geen scheurtjes e.d. Ik zit ook een beetje naar Vittoria E-mtb banden of Conti's ( X-king-Trailking combi) te kijken maar ben er nog niet uit. Het liefst een behoorlijk allround setje, waar ik ook in Nederland goed mee kan blijven rijden.

Tips, ervaringen ?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij kun je met die NN's prima uit de voeten, ik neem tenminste aan dat ze wel iets van snakeskin-achtige lekbescherming hebben?
Jij knalt niet volle bak over de keien, dat scheelt heel veel. Ik zou ze wel tubeless rijden als je dat nog niet doet, en uiteraard een binnenbandje en tubeless reparatie setje meenemen.
Voordat ik aan de "e" ging heb ik genoeg Alpenweken met NN gereden en altijd zonder problemen. De huidige generatie is alleen maar meer richting wat steviger gebruik geëvolueerd.

Ik ben wel teruggekomen van een achterband met (te) weinig profiel, omdat je dan eerder de kans loopt te moeten lopen als het echt steil wordt met een lossere ondergrond. En lopen met een e-mtb is gewoon r*k :D
Bovendien heb je met de ondersteuning geen last van ietsje meer rolweerstand, wat bij een analoge bike nog wel een argument kan zijn.

Een Crossking haalt zeker niet de grip van een NN als het spannend wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Is een 2.6 bij 29er net zo breed en hoog als bij een 26 of 27,5?
Of zoals bij autobanden dat dat mee verschuift?
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou net zo breed moeten zijn, het is geen percentage zoals in de aanduiding 130/70 bij een motorband (hoogte is dan 70% van de breedte, in dit geval 130mm).

Kan natuurlijk wel ietsje variëren naargelang de breedte van de velg waar de band op ligt, en een 2.6 bij het ene merk en bij het andere merk kan zelfs flink verschillen.

Ik meen dat mijn Rekon 29 x 2.6 iets van 62~63mm breed valt op 27mm velgen.
Hoogte weet ik niet. De Smart Sam's 2.6 op de fiets van mijn vriendin vallen op het oog ongeveer gelijk, veel scheelt het in elk geval niet met de Rekon's.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: vr 18 juni 2021, 11:39 Volgens mij kun je met die NN's prima uit de voeten, ik neem tenminste aan dat ze wel iets van snakeskin-achtige lekbescherming hebben?
Jij knalt niet volle bak over de keien, dat scheelt heel veel. Ik zou ze wel tubeless rijden als je dat nog niet doet, en uiteraard een binnenbandje en tubeless reparatie setje meenemen.
Voordat ik aan de "e" ging heb ik genoeg Alpenweken met NN gereden en altijd zonder problemen. De huidige generatie is alleen maar meer richting wat steviger gebruik geëvolueerd.

Ik ben wel teruggekomen van een achterband met (te) weinig profiel, omdat je dan eerder de kans loopt te moeten lopen als het echt steil wordt met een lossere ondergrond. En lopen met een e-mtb is gewoon r*k :D
Bovendien heb je met de ondersteuning geen last van ietsje meer rolweerstand, wat bij een analoge bike nog wel een argument kan zijn.

Een Crossking haalt zeker niet de grip van een NN als het spannend wordt.
Het zijn standaard Performance lijn banden met Addix, geen specifieke versterking. Voor Nederland goed genoeg, maar ik heb wat twijfels voor de Alpen en ben niet zo'n Schwalbe fan.
Ik zit een beetje aan een set Vittoria E-mtb Agarro 29x2.6 te denken om het risico te voorkomen dat ik daar straks naar andere banden moet zoeken. https://www.vittoria.com/us/en/stories/ ... trail-tire.
Beetje tussen XC en Enduro in. Niks extreems en waarschijnlijk ook nog goed bruikbaar in Nederland . Voor en achter gelijk inderdaad, daar heb je een punt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Vittoria e-mtb banden zijn wel loodzwaar, net als de e-mtb banden van Schwalbe trouwens (Eddy Current). Voor mij teveel van het goede, ik wil ongeveer een kg per band als max. aanhouden (heb wel 2.8 rubber natuurlijk) en dat kan voor mijn gebruik ook prima getuige de Maxxis DHR's die er af fabriek op lagen.
Die doen het al vanaf het begin prima, zowel qua grip als duurzaamheid vind ik ze uitstekend.

Zaken als downhillkarkassen en tire-inserts hebben hun nut als je hard over de keien raast, maar ik rijd doorgaans met beleid naar beneden en dan heb je die niet echt nodig. Een standaard trail/enduro band met karkasversteviging als Snakeskin, EXO/EXO+, Protection etc. voldoet dan goed zonder extreem zwaar te gaan rollen.

Ik zou het best met die NN's aandurven maar als je geen Schwalbe wilt zijn er alternatieven genoeg :-)

Hier ligt een Schwalbe Nobby Nic Evo Addix SnakeSkin TLEasy Apex SpeedGrip (even opgezocht :roll: ) te wachten tot de huidige grove achterband versleten is. Tegen die tijd moet de voorband ook en dan komt daar een Specialized op, ik heb niet zo'n last van slapeloosheid bij twee verschillende merken band op een fiets ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zijwangen vd achterband zijn vaak de klos. Je voorwiel gaat er goed overheen, of langs, maar je achterwiel snijdt de bocht af en raakt de scherpe rand.
Een XC band heeft snel een snee.

Nobby Nick is de lompste XC band van Schwalbe. Was altijd sterk genoeg, maar als ik me niet vergis hebben ze de laatste jaren juist grammen bespaard op de zijkant.
Volgens mij moet je de Double Defence Snake Skin hebben als het ruw wordt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik twijfel inderdaad aan die zijwangen van deze "budget" NN. Voelt niet echt stevig.
Vittoria Agarro valt onder de trail serie en zit in 29x2.6 nog onder de 1kg . Barzo is XC en wat lichter, Mazza en Martello zijn enduro en een stuk zwaarder.
Verkrijgbaarheid is ook nog een "dingetje" ....en de vraag of er wel verschil zit in de E-Agarro of "gewone" versie. Agarro lijkt sowieso ontwikkeld voor E mtb (?)
Ik zoek het nog ff uit.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

kermit schreef: vr 11 juni 2021, 17:55 Di2 is wel electrisch, maar niet draadloos. En op een Shimano motor zit er dacht ik al een aansluiting die voorbereid is/gebruikt kan worden voor Di2. Op die fiets zat het af-fabriek erop.

Sram AXS is wel draadloos, en ook duidelijk duurder. Dan hebben shifter (zender) en derailleur (ontvanger) elk hun eigen batterij/accu. Bij de derailleur zit die accu achterop geklikt. Het installeren schijnt vrij gemakkelijk te zijn maar ik vind dat systeem echt te duur. Wat ik al zei, als er een tak je derailleur vernaggelt ben je 500 euro armer :-{

Ik heb trouwens even een kettingslijtage metertje in de Sram ketting gehangen: de 0.75 zakt erin, maar de 1.0 nog niet. Sram PCX-1 ketting of zoiets :)
Tegenwoordig ook de sram gx axs , goedkoper maar toch nog prijzig
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

MonkeyRider schreef: za 19 juni 2021, 00:16 Ik twijfel inderdaad aan die zijwangen van deze "budget" NN. Voelt niet echt stevig.
Vittoria Agarro valt onder de trail serie en zit in 29x2.6 nog onder de 1kg . Barzo is XC en wat lichter, Mazza en Martello zijn enduro en een stuk zwaarder.
Verkrijgbaarheid is ook nog een "dingetje" ....en de vraag of er wel verschil zit in de E-Agarro of "gewone" versie. Agarro lijkt sowieso ontwikkeld voor E mtb (?)
Ik zoek het nog ff uit.
Mijn vorige banden waren de e-agarro, vond dat egt wel goede banden.
Heel veel grip, prima rolweerstand(zelfs op asfalt met zo een grof profiel).
Ik heb ze jammer genoeg eraf moeten halen omdat ik mijn achterband lek had gereden en ik deze niet meer hersteld kreeg en die was overal uitverkocht. Kon hem met biba gebruiken, maar wou hem toch egt tubeless.

Vgm is er ook geen verschil tussen de gewone en de e-versie want het gewicht en prijs is identiek
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voor zover ik nu weet zit er tussen de E en non-E versie inderdaad geen verschil in opbouw of gewicht, maar wel verschil in compound.
Gezien de reviews is de Agarro wel een fijne allround trailband voor niet te extreme omstandigheden, maar ook nog vlot genoeg voor XC.
Kan er dus het hele jaar op blijven. Ik ga ze maar eens bestellen, denk ik.
Plaats reactie