Canyon Grand Canyon 8 vs Stoic 3 en dan de maat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Suge7 schreef: zo 14 februari 2021, 08:49 Ik ben 1m81 en bbl van bijna 75 cm en rij met een Lux in maat M en zit er echt goed op.Had ik een L genomen dan zat ik 1 cm te hoog (zadelhoogte door de dropper zit op 76 cm).Voor sommige neem je een maat kleiner en voor ander een maat groter als je tussen 2 maten zit.Voor de Lux kan je de M nemen tot 1m83.Ik kies liever voor een kleiner maat omdat dit me veel beter ligt op technische stukjes.Voor de rest totaal geen last van..
Die 76cm zadelhoogte waar je van spreekt, dat is afstand BB tot zadel? Zijn dan toch grote frames, die Canyons.
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Rasmazzer schreef: zo 14 februari 2021, 09:06 Die 76cm zadelhoogte waar je van spreekt, dat is afstand BB tot zadel? Zijn dan toch grote frames, die Canyons.
Zal met de dropper te maken hebben.Zijn er die ervoor kiezen om geen dropper te nemen omdat een gewone zadelpen verder kan zakken.Zadelhoogte zit dan onder die 76 cm en dan kan je wel met een L rijden
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ja, dan is TS zijn vraag eigenlijk al beantwoord. Met zijn 82cm BBL vermoed ik dat een zadelhoogte van 76cm te hoog gaat zijt, aangezien ik met 86cm BBL op ong. 75cm rijd.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

I_do schreef: zo 14 februari 2021, 08:48 Ik ga het omdraaien, de fietsen zijn allebei bang for your buck. En de verschillen in geometrie zijn veel belangrijker. Hoe fiets je? Als je alleen (of met wat vriendjes in dezelfde shirts :bier: ) zo hard mogelijk rondjes over de vaste routes wil knallen, dan past de GC beter. Wil je meer naar beneden spelen, en ga je in het reichswald de moeilijkste hellingen opzoeken, en regelmatig springen in Mook, dan de Stoic.
Kortom, hoe wil je fietsen?
Even voor het idee, je kijkt naar een Subaru en een Landcruiser, en dan vraag je waar de beste remmen onder zitten. Dat maakt wel uit, maar de rijervaring hangt ergens anders van af...
Goede! Ik heb mij die vraag al vaker gesteld en ik vind hem lastig te beantwoorden. Ik heb nu meerdere keren een mountainbike gehuurd en geleend en vooral op de trials in Nijmegen heb gereden. Ik merk dat ik de snelheid mooi vind, maar naar mate ik steeds meer controle over de fiets krijg ook langzaam de verhogingen en jumps begin op te zoeken. Ik probeer steeds meer pijn gewicht in de bochten te gooien en snelheid te houden. Waar ik in ieder geval niet warm van wordt is het hele stijle afdalen over rotsen etc. (niet dat we dat in Nijmegen hebben, maar ik zie dat mensen doen met de Stoic).

Kortom, ik houd er van om snelheid te maken, maar zoek ook de technische stukken op. Extreme jumps (meters in de lucht) of extreme afdalingen zullen het nooit worden.
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Suge7 schreef: zo 14 februari 2021, 08:49 Ik ben 1m81 en bbl van bijna 75 cm en rij met een Lux in maat M en zit er echt goed op.Had ik een L genomen dan zat ik 1 cm te hoog (zadelhoogte door de dropper zit op 76 cm).Voor sommige neem je een maat kleiner en voor ander een maat groter als je tussen 2 maten zit.Voor de Lux kan je de M nemen tot 1m83.Ik kies liever voor een kleiner maat omdat dit me veel beter ligt op technische stukjes.Voor de rest totaal geen last van..
Is jouw zadelhoogte van 76cm niet wat hoog met een BBL van 75cm? Ik heb een BBL van 84cm en heb (op mijn racefiets) een zadelhoogte van 76cm. Of heb ik mijn fiets verkeerd afgesteld? :lol:
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Rasmazzer schreef: zo 14 februari 2021, 10:43 Ja, dan is TS zijn vraag eigenlijk al beantwoord. Met zijn 82cm BBL vermoed ik dat een zadelhoogte van 76cm te hoog gaat zijt, aangezien ik met 86cm BBL op ong. 75cm rijd.
Mijn lengte is 182 met een BBL van 84cm.
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

JorenS schreef: zo 14 februari 2021, 10:48

Is jouw zadelhoogte van 76cm niet wat hoog met een BBL van 75cm? Ik heb een BBL van 84cm en heb (op mijn racefiets) een zadelhoogte van 76cm. Of heb ik mijn fiets verkeerd afgesteld? :lol:
oeps...bbl van bijna 85 cm moest het zijn 😬
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik had al beelden :D

Zelfs ik met mijn 1 meter 68 heb zelfs een binnenbeenlengte van 79 a 80 centimeter
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Suge7 schreef: zo 14 februari 2021, 08:49 Ik ben 1m81 en bbl van bijna 75 cm en rij met een Lux in maat M en zit er echt goed op.Had ik een L genomen dan zat ik 1 cm te hoog (zadelhoogte door de dropper zit op 76 cm).Voor sommige neem je een maat kleiner en voor ander een maat groter als je tussen 2 maten zit.Voor de Lux kan je de M nemen tot 1m83.Ik kies liever voor een kleiner maat omdat dit me veel beter ligt op technische stukjes.Voor de rest totaal geen last van..
Thanks voor het delen van deze info!

Ik heb even gekeken naar de zitbuishoogte van de Lux om te kijken hoe deze maten zijn tov van de Grand Canyon en Stoic:

https://ibb.co/r37wDMR

De dropperlengte van de Lux is bijna 1/3 van de dropperlengte van de GC en de Stoic (6cm en 15cm). Dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Een L kopen en eventueel een andere dropper er opzetten.

Bestaat er iets als een minimale hoeveelheid cm dat een zadelpen moet kunnen 'droppen' om nut te hebben (functioneel te zijn)?
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

JorenS schreef: zo 14 februari 2021, 10:44
I_do schreef: zo 14 februari 2021, 08:48 Ik ga het omdraaien, de fietsen zijn allebei bang for your buck. En de verschillen in geometrie zijn veel belangrijker. Hoe fiets je? Als je alleen (of met wat vriendjes in dezelfde shirts :bier: ) zo hard mogelijk rondjes over de vaste routes wil knallen, dan past de GC beter. Wil je meer naar beneden spelen, en ga je in het reichswald de moeilijkste hellingen opzoeken, en regelmatig springen in Mook, dan de Stoic.
Kortom, hoe wil je fietsen?
Even voor het idee, je kijkt naar een Subaru en een Landcruiser, en dan vraag je waar de beste remmen onder zitten. Dat maakt wel uit, maar de rijervaring hangt ergens anders van af...
Goede! Ik heb mij die vraag al vaker gesteld en ik vind hem lastig te beantwoorden. Ik heb nu meerdere keren een mountainbike gehuurd en geleend en vooral op de trials in Nijmegen heb gereden. Ik merk dat ik de snelheid mooi vind, maar naar mate ik steeds meer controle over de fiets krijg ook langzaam de verhogingen en jumps begin op te zoeken. Ik probeer steeds meer pijn gewicht in de bochten te gooien en snelheid te houden. Waar ik in ieder geval niet warm van wordt is het hele stijle afdalen over rotsen etc. (niet dat we dat in Nijmegen hebben, maar ik zie dat mensen doen met de Stoic).

Kortom, ik houd er van om snelheid te maken, maar zoek ook de technische stukken op. Extreme jumps (meters in de lucht) of extreme afdalingen zullen het nooit worden.
Zouden jullie nav bovenstaande omschrijving eerder voor een Stoic of een Grand Canyon gaan?

Nogmaals dank voor het meedenken!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Grand Canyon.
Is op zich al iets minder racy dan de exceed.

Toch op basis wat je hierboven beschrijft.

Ik denk dat je eerst eens met een Stoic zou moeten rijden. Is echt wel een ander type bike.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

JorenS schreef: zo 14 februari 2021, 22:50
JorenS schreef: zo 14 februari 2021, 10:44

Goede! Ik heb mij die vraag al vaker gesteld en ik vind hem lastig te beantwoorden. Ik heb nu meerdere keren een mountainbike gehuurd en geleend en vooral op de trials in Nijmegen heb gereden. Ik merk dat ik de snelheid mooi vind, maar naar mate ik steeds meer controle over de fiets krijg ook langzaam de verhogingen en jumps begin op te zoeken. Ik probeer steeds meer pijn gewicht in de bochten te gooien en snelheid te houden. Waar ik in ieder geval niet warm van wordt is het hele stijle afdalen over rotsen etc. (niet dat we dat in Nijmegen hebben, maar ik zie dat mensen doen met de Stoic).

Kortom, ik houd er van om snelheid te maken, maar zoek ook de technische stukken op. Extreme jumps (meters in de lucht) of extreme afdalingen zullen het nooit worden.
Zouden jullie nav bovenstaande omschrijving eerder voor een Stoic of een Grand Canyon gaan?

Nogmaals dank voor het meedenken!
Klinkt meer als de gc zoals hierboven al gezegd. Ook die is niet overdreven racy, en lijkt daarmee te passen bij wat je wil.
En anders koop je over een paar jaar weer wat anders, elke fiets weet je beter wat je wil :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk ook een GC hoor, de Stoic is een leuke bike maar wel echt op wat ruiger gebruik gericht. De GC is wat meer allround/toer zeg maar en zeker geen hardcore xc-racebak.

Wat betreft de zithoogte, de dropper heeft een minimale hoogte nodig want de collar (die ring waar de buizen in elkaar schuiven) kan natuurlijk niet het frame in. Hoe hoog het gedeelte van de dropper dat uitsteekt is hangt van het merk af (sommige merken bouwen lager dan andere) en uiteraard van de hoeveelheid drop van de pen.

Als het serieus steil afdalen wordt is zoveel mogelijk drop altijd fijn. Op de NL routes gebruik ik de dropper wel regelmatig, maar meestal laat ik het zadel maar een paar cm zakken, zelden of nooit maximaal. Met zo'n laag zadel is meetrappen namelijk niet meer te doen.
Maar het zadel ietsje uit de weg geeft je veel meer bewegingsruimte over de fiets, je zwaartepunt komt wat lager, de fiets voelt speelser. Een dropper met gematigde drop is daarvoor ook voldoende (100~125mm, 4~5").

Droppers zijn natuurlijk iets van de laatste jaren, de meeste bikers in NL rijden nog zonder en missen hem ook helemaal niet. Je kunt dus ook met een vaste pen rijden. Maar vrijwel iedereen die een dropper heeft en eraan gewend raakt wil niet meer zonder.
Imo is het ook in ons vlakke landje dus echt wel een meerwaarde.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JorenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 11:20

Zojuist heb ik de Canyon Grand Canyon 8 in maat L besteld. In mei moet die binnenkomen en kan mijn mtb-avontuur beginnen!

Iedereen enorm bedankt voor het reageren en alle informatie! Wordt gewaardeerd! :-q

Groet, Joren
joost@
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 19 februari 2021, 10:29

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde dilemma als de Topicstarter. Na dit Topic gelezen te hebben en ook het andere Topic over de Stoic wil ik jullie toch graag om advies vragen.

Ik fiets op dit moment op een Cube reaction pro uit 2012 maar deze is aan vervanging toe. Gezien ik een Canyon racefiets en gravel fiets heb en deze zeer goed bevallen en ook de service van Canyon me goed bevalt wil ik weer een Canyon.

In eerste instantie was ik geneigd om voor de Grand Canyon te gaan, maar toen ik de Stoic zag kwam deze over als de ultieme no nonsense fiets (relatief simpel frame met de focus op de onderdelen)! Dat deed mij weer twijfelen!

Ik fiets altijd in Nijmegen en ben ook van plan dit te blijven doen, eventueel wel wat uitstapjes naar andere routes, maar de tijd die ik heb is beperkt. Ik ben een beginnend mtb'er en zal zeker nog moeten investeren in mijn techniek .Ik heb op zich wel aspiraties voor het Bikepark in Mook maar ben nog echt beginner en de 30 al gepasseerd dus moet denk ik ook realistisch zijn.

Ik ben op zoek naar een MTB voor de routes in Nijmegen en dus wellicht het bikepark in Mook en af toe een uitstapje naar andere Trails in Nederland. Ik merk dat ik het meeste plezier haal uit proberen met een mooie flow en zo snel mogelijk de afdalingen te rijden. Maar je fiets moet uiteraard ook omhoog. Ik wil de fiets niet gaan gebruiken voor langere simpele tochten, daar heb ik mijn gravel fiets voor.

Een stoic spreekt me aan omdat hij speelser is en meer veerweg heeft. Maar gezien de Stoic nog een kilo zwaarder is dan Grand Canyon vraag ik me af of dat nog wel comfortabel omhoog fiets en of de Stoic niet to much is voor het relatief eenvoudige werk wat ik zal gaan doen.

Wat zijn jullie gedachten?
Plaats reactie