Canyon Grand Canyon 8 vs Stoic 3 en dan de maat?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

JorenS schreef: vr 19 februari 2021, 21:54
joost@ schreef: vr 19 februari 2021, 20:16
Mijn laatste vraag gaat ook over de maat. Ik ben 1,83 en een bbl van 86. Canyon geeft hierbij een M aan. Mijn overige Canyon fietsen zijn ook M en zitten top.

Waarom heb jij toch voor een L gekozen? Ik zou denken dat een kleine fiets, speelser is en lichter. Daarom zie ik het voordeel van een grotere fiets niet zo. Wat zie ik over het hoofd?
Het omslag punt in de maatcalculator van Canyon ligt op 184 met BBL 84 (vanaf deze maten adviseren ze een L). Ik ben 182 en heb een BBL van 84. Net zoals jij op het omslagpunt. Ik heb veel posts op verschillende fora gelezen en wat ik hier uit haal is dat Canyon over het algemeen eerder geneigd is om kleiner dan groter aan te raden. Waar je bij andere merken ruim op een L zou komen, adviseert Canyon een M. Daarnaast heb ik wat artikelen gelezen waar men pretendeert dat we al snel geneigd zijn voor een kleiner frame te gaan en het te compenseren met een hoge zadelpen, maar dat de geometrie van een groter frame logischer is en beter past. De reach lengte van de L (45,5cm) is niks geks voor onze lengte en dus top. De lengte zitbuis zit bij de L op 48,5cm wat in mijn ogen prima kan als je zadelengte rond de 75cm moet uitkomen (genoeg ruimte voor de 15cm dropper om zijn werk te doen).

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je fijn vind qua houding. Een groter frame is comfortabeler en bij een kleiner frame heb je een meer racehouding. Ik heb Canyon hier ook over gemaild en zij zeggen het volgende:

Afgaande op je maatgegevens val je inderdaad precies tussen twee maten. Vooropgesteld, als je tussen twee maten zit kun je op beide fietsen uit de voeten, het verschil tussen twee opeenvolgende maten is natuurlijk ook weer niet zo heel groot. Het klopt inderdaad dat we normaal gesproken aanraden om in een dergelijk geval altijd voor de kleinste van de twee fietsen te kiezen. Een kleinere fiets is altijd lichter, stijver en wendbaarder dan zijn grotere broer.

De doorslaggevende factor m.b.t. welke maat voor jou geschikt is, moet zijn wat voor karakter je graag wilt dat je fiets heeft. Ga je voor een kleinere fiets dan kies je voor een diepere en meer wedstrijdgerichte zitpositie vanwege de lagere balhoofdbuis. Kies je toch een grotere fiets, dan zal dat uitvallen op een iets meer comfort-gerichte zitpositie vanwege een hogere balhoofdbuis.


Een maat van mij heeft een Canyon Aeroad in de maat M (is ook 183) en geeft aan dat zijn zadelpen zo goed als de maximale zadelpenlengte heeft bereikt. In principe goed dus, maar van mij hoef ik ook weer niet zo 'racy' op mijn mtb te zitten. Daar heb ik mijn Trek Madone voor.

Je geeft aan ook al twee Canyon's in de maat M te hebben. Ik verwacht dat jij qua zadelpenlengte hetzelfde hebt met deze bikes?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er ook niet 100% zeker van ben hoor! Maar aangezien ik ook nog nooit een mtb heb gehad ga ik er vanuit dat ik de pro's van een M ook niet ga missen (als er überhaupt een voelbaar verschil in zit, want de theorie is vaak niet altijd voelbaar/merbaar in de praktijk). Stel dat ik de GC uiteindelijk nog iets sneller wil laten reageren, kan ik de 60mm stuurpenlengte nog vervangen voor een 30mm.

Wederom is er geen verkeerde keuze. Beide maten kunnen prima! Ik heb echter alleen racefiets ervaring (geen mtb), dus hopelijk kan een ervaren forumlid je nog beter adviseren.
Even een schopje omhoog. Ik ben zelf ook 182cm met een BBL van 84cm en voornemens om een Grand Canyon 8 te kopen. Jij hebt de L gekocht als ik het goed begrijp? Hoe bevalt hij? Heb je het gevoel dat je de goede keuze gemaakt hebt? Kun je de dropper gewoon maximaal gebruiken?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

kermit schreef: ma 22 februari 2021, 11:26
(persoonlijke noot: het lijkt hier soms wel alsof mountainbiken in het buitenland steeds meer iets is dat je op aangelegde (soms ruige) trails doet, en dan laat je jezelf ook nog het liefst door een lift of shuttlebus naar boven brengen. Maar het mooist vind ik altijd nog om een tocht over natuurlijke -beter gezegd niet voor mtb aangelegde- paden te maken, omhoog en omlaag. Die ervaring is imo veel completer dan alleen de afdalingskrenten uit de pap te halen, en om op die manier te biken heb je echt niet persé de laatste superslacke trailbikemode onder de bips nodig...)
De kleine lettertjes zijn altijd het belangrijkst :tong .
Dit dus :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Hey nu er gisteren gepost is in dit topic voelt het minder erg om hier dan ook eindelijk een post te wagen.

Ik ben net als de topic starter op zoek naar mijn eerste mountain bike. Ik heb al veel informatie opgedaan de laatste 1.5 maand, veel fietsen bekeken, vergeleken, en ben uit gekomen op een aantal modellen die me wel aanstaan. Helaas natuurlijk niks op voorraad (en dus ook niet om te passen waar het wel mogelijk was geweest) maar daar weet iedereen wel van natuurlijk. Ik heb een tijd geleden een paar keer een MTB gehuurd en gereden maar verder niet directe mtb ervaring. Vroeger een 24" Eastern trail digger rigid gehad(staat hier nog in de schuur :lol: ). Niet heel veel opgereden maar wel lol mee gehad.

Uiteindelijk zijn de GC8 en Stoic 3 net als bij de topic starter in mijn keuze top terecht gekomen.

Ik ben 186 cm lang maar heb korte beentjes en dus een bbl van 83cm. Dit maakt het kiezen van de juiste maat een beetje lastig.

GC8
Hier zou ik voor een M moeten gaan ivm de bbl. Als de reach niet voldoende is zou ik eventueel een 80 mm stem kunnen monteren ipv de standaard 60mm stem.

Stoic 3
Hier zou ik een L kunnen hebben maar het houd niet over. De zadelhoogte kan minimaal naar 733 waarbij canyon een zadelhoogte 735 mm aan raad bij mijn bbl. De stap naar M zou kunnen maar eventueel een langere stem monteren lijkt me deze fiets niet tengoede doen van wat ik lees. Eventueel een L met een kortere dropper zou nog een oplossing zijn.

Wat is jullie mening hierover? Is dit een gegronde gedachte of zit ik er helemaal naast?

Het enige andere punt waar ik nog over twijfel is de recon fork in de stoic. Ik ben momenteel aardig aan het gewicht (100 kg :oops: ) maar ben bezig dit weer naar een gezonder niveau te brengen (deels ook hopelijk met de komende mtb, het is me eerder gelukt dus nu vast ook weer).

In hoeverre ga ik de 32 mm vork voelen tov de 34 op de gc8? De Fox vork is van een ander niveau natuurlijk maar ik doel hier meer op de stijfheid van de poten (je mag het ook vergelijken tov een rockshox 35 bijv als dit makkelijker is).

Mijn rij omgeving standaard is Zwolle en omstreken maar mijn ouders wonen in Normandië waar ik ook wel zou willen fietsen. Af en toe een bike park lijkt me ook zeer interessant.

Mijn interesse ligt meer in de down country - Trail - Enduro kant en minder aan de XC-down country - trail kant als dat logisch klinkt. Iets minder op de snelste tijd en iets meer op het lol hebben. De stoic trekt me vooral omdat het een cat4 frame is en eigenlijk dus een enduro level HT frame is. (= in mijn ogen een goed platform voor eventuele toekomstige upgrades)


Niet echt relevant to het originele topic maar overige fietsen die ik nog overweeg (levertijden even achterwegen gelaten):
- Orbea Laufrey H30 helaas niet leverbaar tot ergens in oktober 2022 wat ik door kreeg van de dealer, Fiets ziet er goed uit, de vork is gelijk aan de stoic vork dus weet niet of dat een optie is
-Cube Raction TM cube, niks mis mee, weet het nog niet 100% maar wel zeker een optie. Voordeel dat deze bij de lokale fietsenwinkels besteld kan worden. Vork is of een xfusion 32 of een rockshox 35. Volgens mij zijn ze er zelf nog niet over uit...
-Trek Roscoe 7 Tof, alleen de vork is gelijk aan de stoic vork. Voordeel dat deze bij de lokale fietsenwinkels besteld kan worden.
-Rock Machine BLIZZ TRL 70-29 Hier werd ik wel erg blij van alleen helaas was de order van de dealer geannuleerd en is het onbekend of deze nog weer te bestellen is.
Plaats reactie