Focus Thron2 E-MTB : binnen en eerste rit Nijmegen pg4

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hou je geld in je zak kerel. Je weet hoe dit avontuurtje gaat aflopen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 8 februari 2021, 19:15 Hou je geld in je zak kerel. Je weet hoe dit avontuurtje gaat aflopen.
Dat weerhoudt jou toch ook niet ? :-D

Ik probeer nu eens wat stappen over te slaan en gelijk een leeftijds conforme mtb aan te schaffen :bier:
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

MonkeyRider schreef: ma 8 februari 2021, 18:02 Ik heb nog wat rondgebeld en gemaild, maar ik neig toch wel naar Focus Thron.
Beide modellen vergeleken levert alleen de Fox Rhythm voorvork tov de Rekon RL me echt wat op....maar daar betaal ik dan ook bijna 600€ extra voor.

Kijk ik naar de rest dan is het basismodel al heel behoorlijk: Suntour demper, SLX 1x12 , Deore 4pist remmen, stevige wielset en Nobby Nic 2.6, KS dropper en standaard Purion display. Het topmodel heeft een Fox demper, XT 1x12 XT 4pistemmen, DtSwiss H1900 wielset met Maxxis Recon 2.6 skinwalls, zelfde KS dropper maar wel Kiox display. Allemaal leuk natuurlijk.....maar merkbaar beter ga ik daar niet mee rijden.

Eigenlijk verwacht ik dat die Thron met Rekon 130mm het wel redelijk zal doen voor me, en in dat geval heb ik ook nog 600€ in de pocket voor een betere voorvork. Die skinwall Recons en Kiox display heb ik zelfs liever niet.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, maar Focus Thron 6.8 zou het wel eens kunnen worden.
Ik vind die purion ook stukken netter als die andere modellen..
Ik denk dat je hier een prima keus maakt, en je jezelf prima gaat vermaken! En als de vork of iets echt tegen valt kun je later altijd nog.. dan weet je inmiddels ook of je het e-mtben leuk vind en of het de moeite is
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

MonkeyRider schreef: zo 7 februari 2021, 23:08 @henkmeilwijk ik heb je een pb tje gestuurd.
Ik zie niks :-D
Mijn fietsje mag vies worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

HenkMuilwijk schreef: ma 8 februari 2021, 22:43
MonkeyRider schreef: zo 7 februari 2021, 23:08 @henkmeilwijk ik heb je een pb tje gestuurd.
Ik zie niks :-D
Blijkbaar iets verkeerd gedaan?
Ik zag dat jij met de Cube Stereo Hybrid regelmatig Dorst rijdt (?) Ik ben benieuwd hoe dat op zo'n bochtige route gaat?
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

kermit schreef: ma 8 februari 2021, 10:48
MonkeyRider schreef: ma 8 februari 2021, 10:13

Bedankt, fijn om praktijk ervaring te lezen :-q
Ik neig ook meer en meer naar Focus, maar dan de Thron2 in 6.8 uitvoering met RS Rekon en SLX. Zou jij het de 600€ meerprijs waard vinden om naar de 6.9 versie met Fox en XT te kijken?
Het belangrijkste verschil tussen die twee is iig de vering. De wielen zijn ook wel anders, maar of daar nou zo'n groot verschil in zit... DT1900 wielen zijn best goed maar nog steeds vrij basic. De remmen zijn anders, maar het zijn wel beiden vierzuiger modellen. SLX en XT is allebei goed, dat zou voor mij niet echt een rol spelen.
Het is dus vooral de vering. Als ik op de RS site kijk lijkt de e-mtb versie van de Recon stalen 32mm stanchions te hebben en versterkingen aan de kroon en waar de poten in elkaar schuiven om de stijfheid te verbeteren. De demper is de Motion Control, niet meer echt de modernste demper. De Fox is dan wel een stapje beter, qua demper en qua chassis met de dikkere poten.

Maar het gaat om de praktijk, en dan vooral jouw praktijk. En dan zou de Recon best prima kunnen voldoen.
De pest is dat je dat vanaf papier lastig kunt voelen. In die zin is de Fox een keuze waar je wat minder mee gokt.

En het is een persoonlijke keuze of je daar dat extra geld voor over hebt. Als ik het kon missen zou ik het denk ik wel doen.
Tot nu toe is mijn ervaring bijna altijd zo dat als je kiest voor de goedkopere/mindere optie dat op termijn meer spijt oplevert. Terwijl de betere/duurdere optie op het moment van aanschaf wel iets meer pijn doet, maar een maand later ben je dat alweer vergeten en heb je wel elke rit het genot van de betere vork... ;-)

Nog even waarom een Focus, deze heb ik via Ebike-mtb.com magazine gekregen zeg maar was een van de gelukkige winnaars, heb mijn eigen bike uitvoering getest tov de Focus en uiteindelijk gekozen voor Focus door zijn goede stuur eigenschappen en handeling, de motor vond ik de shimano een beetje beter maar nu een tijdje met de bosch gereden hebben leer ik hier mee omgaan en is een erg fijne motor, geeft het vermogen heel egaal af en heeft een breder vermogen ,bij shimano is het wat nerveuzer.
Had het vergelijk van de twee bikes op exact de zelfde route gedaan, route maar 2km maar met dik 100hm en dat 5 rondjes achter elkaar met technische singeltracks.
Zonder dat gelukje had ik mijn oude bike niet vervangen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding


Besteld !
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik ben benieuwd naar je vindingen van deze. ziet er in ieder geval goed uit.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

massen schreef: di 9 februari 2021, 10:19 Ik ben benieuwd naar je vindingen van deze. ziet er in ieder geval goed uit.
Blijft natuurlijk een "papieren" keuze. Verder heb ik ook geen ervaring of vergelijk met een andere E-mtb en is het gelijk mijn eerste moderne FS.
Ik heb welliswaar een tijdje een Salsa Spearfish gehad, maar dat was een short travel XC bike van ongeveer 10jr geleden met 80mm achter en 100mm voor.
Ik ben een tijdje geleden ook al eens op zoek geweest naar een E-mtb, maar kwam toen uiteindelijk met een Kona Honzo thuis. Superfiets , maar daarvan heb ik ook geleerd dat ik intussen echt wel toe was aan een E-mtb wil ik nog wat langer als 1 1/2 uur lol beleven op een mtb route met wat hmrs. Ik ben intussen 64....dus beter zal het niet meer worden :-{ Met de Thron2 hoop ik nog een tijd mee te kunnen. :-D

Afbeelding

Afbeelding
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Gaaf monkey! Goeie keus ook denk ik. ik zou er gewoon eens lekker met een blanco gevoel op gaan zitten en niet te druk maken om de onderdelen. Het is alweer 2021 en ik denk dat ze echt wel weten wat ze op zo'n fiets kunnen steken en wat niet..
Al een idee wanneer hij verzonden gaat worden? Ik heb het idee dat die van mij morgen verzonden gaat worden :D
VEEEL veilige kilometers alvast en wellicht kom ik je nog wel eens tegen op die focus
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mauke schreef: di 9 februari 2021, 17:11 Gaaf monkey! Goeie keus ook denk ik. ik zou er gewoon eens lekker met een blanco gevoel op gaan zitten en niet te druk maken om de onderdelen. Het is alweer 2021 en ik denk dat ze echt wel weten wat ze op zo'n fiets kunnen steken en wat niet..
Al een idee wanneer hij verzonden gaat worden? Ik heb het idee dat die van mij morgen verzonden gaat worden :D
VEEEL veilige kilometers alvast en wellicht kom ik je nog wel eens tegen op die focus
Thnx,
Lijkt me ook gewoon een goed doordachte en zeer complete fiets van Focus waar ik voorlopig niks een ga veranderen.
Fiets gaat waarschijnlijk volgense week op transport.....dus sneeuw zal ie waarschijnlijk niet zien.

Die van jou nog wel zo te horen :-q Waar rijdt jij het meest? BoZ dacht ik?
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Net bericht gehad dat hij verzonden is... indd boz gps rondje voornamelijk, maar ook wel eens de vaste routes en de nieuwe routes als alles weer eens wat droger komt te liggen
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

MonkeyRider schreef: di 9 februari 2021, 09:31


Besteld !
Dat ziet er top uit, ga je blij mee worden.
Ben inderdaad wel benieuwd naar de 2020 motor, dat moet wel een beest zijn.
Ps, ik heb wel de nieuwste Nyon besteld, ik fiets ook veel op de weg (met mijn vrouw) en telefoon navi vind ik niks.Snel leeg, ook met een power bank.
En een Garmin 100X is duurder.
En dit is mijn enige fiets , vandaar.
Mijn fietsje mag vies worden.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Mooi!

Helemaal voor een e-bike! Gefeliciteerd
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

MonkeyRider schreef: di 9 februari 2021, 09:31 Afbeelding


Besteld !
Gefeliciteerd met deze mooi bike, ga je veel plezier aan beleven :-q
Plaats reactie