Ik zou de motor in elk geval niet als bindend criterium aanhouden. Qua betrouwbaarheid scoorde de Shimano STEPS 8000 beter dan Brose en de vorige generatie Bosch. Mijn motor heeft in meer als 4.000km nog geen enkele storing of mechanisch defect gehad.
Brose had relatief veel gebroken riemen, maar daar is aan gewerkt en Specialized (waarschijnlijk de grootste Brose-gebruiker) heeft zelfs de garantievoorwaarden verruimd. Toch zou ik hier zelf wat verder in duiken voordat ik zondermeer een Brose/Specialized kocht. Ik zou twee dingen willen weten: wat kost zo'n riem, en kan ik die zelf (eventueel zelfs onderweg) vervangen.
Shimano en Bosch zou ik beiden zonder twijfel aandurven, met een lichte voorkeur voor Shimano (gebaseerd op mijn ervaringen met de Merida tot nu toe).
Ik heb natuurlijk veel meer ervaring met de STEPS 8000 als met de Bosch gen.4 maar op die paar ritjes met de Cube viel mij geen enorm verschil op tussen die twee motoren. Misschien als je meteen van de ene op de andere bike overstapt de verschillen duidelijker voelbaar zijn, maar ik vond het allemaal marginaal.
De Boost van mijn Shimano (70Nm max.) voelt heel sterk, maar is ook vrij bruut en daarmee voor echt technisch priegelwerk amper geschikt. Dat gaat veel beter in Trail, de middelste stand waarin het ondersteuningspercentage variabel is.
Bosch heeft daarvoor de e-mtb stand, ook een variabele stand waarin de ondersteuning automatisch aangepast wordt van Tour t/m Turbo. Dat klinkt ideaal voor een technische klim, want gedoseerd trappen levert een "zachtere" ondersteuning dan ff vol op de pedalen.
In de praktijk kom je met eco overal omhoog, alleen op de serieus steile stukken wordt dat soms erg pittig.
Waar de nieuwere motoren vaak wat beter in geworden zijn is het "toerengebied" waarin ze bruikbaar vermogen leveren. Zo stond de Yamaha motor (oa Giant) er altijd al om bekend dat hij vanuit stilstand meteen flink power levert, dat is prettig als je stilgevallen bent op een steile helling. Die sensor/software is zo gevoelig dat als je stilstaat met je voet op het pedaal je de motor al voelt "trillen" om te gaan draaien. Mijn Shimano heeft een minimale trapfrequentie nodig om bruikbaar vermogen te leveren, stilstaan met je voet op het pedaal is niet anders dan op een analoge bike.
Bij hoge toerentallen zijn er ook verschillen, sommige motoren blijven bruikbaar ondersteunen bij hele hoge trapfrequenties waar anderen op een gegeven moment "afhaken".
Dat bruikbare toerengebied is bij de nieuwere motoren dus vaak groter dan bij de oudere generaties.
Maar ook hier weer niet de betekenis in de praktijk overdrijven, welke motor je ook hebt, je leert omgaan met de specifieke kenmerken daarvan.
En nog eentje: exact dezelfde motor kan bij twee verschillende fietsmerken ook anders aanvoelen, de software speelt daar een hele grote rol in. Dus de ene Bosch is de andere niet