Focus Thron2 E-MTB : binnen en eerste rit Nijmegen pg4

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

massen schreef: zo 7 februari 2021, 19:16 Met alle twijfel tussen de verschillende afmontages is het vasthouden van de Bosch motor enigszins merkwaardig.
Misschien toch eens kijken naar een shimano optie:
https://www.canyon.com/nl-nl/elektrisch ... enfarbe=BK
Heb je voor €4600 wel een fully met een pike, mix van XT en deore, XT remmen en dropper.
Op die versie met Pike in L moet ik dan wel tot september wachten :winkie:
Ik zie weinig systemen die aantoonbaar beter zijn dan Bosch ? Lijkt toch nog een beetje de golden standard momenteel. Zolang ik daarmee keuze genoeg heb beperk ik me liever daarbij.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik denk echt dat je net zo goed af bent met de shimano hoor. heeft ook 85nm koppel en 630wh accu. bediening op stuur is ook een stuk netter als bij de bosch, maar wat je zeg is zo hoor. focus en cube zijn prima bikes en ik heb het idee dat jij met de rockshox 35 ook prima uit de voeten gaat komen, enkel die remmen zou ik zelf niet meer willen. minimaal deore/slx en dan liefst 4 piston. heb al verschillende reviews gezien en die vinden het gewoon best goed rijden met zon 35rockshox en tuurlijk is een fox beter maar tuurlijk ga je hier ook prima mee kunnen biken. Heb je al eens een testdagje gedaan op een ebike? Kost vaak een euro of 30/40 en dan kun je eens proeven wat je ervan vind. Je mag natuurlijk ook een rondje op de canyon als hij binnen is..
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

MonkeyRider schreef: zo 7 februari 2021, 20:52
massen schreef: zo 7 februari 2021, 19:16 Met alle twijfel tussen de verschillende afmontages is het vasthouden van de Bosch motor enigszins merkwaardig.
Misschien toch eens kijken naar een shimano optie:
https://www.canyon.com/nl-nl/elektrisch ... enfarbe=BK
Heb je voor €4600 wel een fully met een pike, mix van XT en deore, XT remmen en dropper.
Op die versie met Pike in L moet ik dan wel tot september wachten :winkie:
Ik zie weinig systemen die aantoonbaar beter zijn dan Bosch ? Lijkt toch nog een beetje de golden standard momenteel. Zolang ik daarmee keuze genoeg heb beperk ik me liever daarbij.
Oef, dat had ik niet gezien, dat is wel erg lang.
Net nog een filmpje gezien, de Bosch komt daar toch als de betere uit, daarbij wel dat de shimano niet veel minder is.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@henkmeilwijk ik heb je een pb tje gestuurd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mauke schreef: zo 7 februari 2021, 21:12 Ik denk echt dat je net zo goed af bent met de shimano hoor. heeft ook 85nm koppel en 630wh accu. bediening op stuur is ook een stuk netter als bij de bosch, maar wat je zeg is zo hoor. focus en cube zijn prima bikes en ik heb het idee dat jij met de rockshox 35 ook prima uit de voeten gaat komen, enkel die remmen zou ik zelf niet meer willen. minimaal deore/slx en dan liefst 4 piston. heb al verschillende reviews gezien en die vinden het gewoon best goed rijden met zon 35rockshox en tuurlijk is een fox beter maar tuurlijk ga je hier ook prima mee kunnen biken. Heb je al eens een testdagje gedaan op een ebike? Kost vaak een euro of 30/40 en dan kun je eens proeven wat je ervan vind. Je mag natuurlijk ook een rondje op de canyon als hij binnen is..
Er is gewoon heel veel keuze, dat maakt het lastig. Ik probeer vooral een vrij goede toerbike te vinden die het op een typisch nederlandse slinger mtb-route ook goed doet. Dan lijken bv Cube Stereo 120 en Focus Thron het goed te doen, waarbij de Thron met zijn kortere chainstay wat speelser lijkt te zijn in div testen. Vandaar dat ik me daar nu op richt ( ik kan moeilijk 1001 e-mtb's vergelijken of testen :winkie: )
Wat betreft uitvoering wil ik liefst geen veersysteem hoeven upgraden. Remmen of drivetrain tzt is wat minder duur. Ik ga natuurlijk het liefst voor de laagste prijs / lowest usable spec' s..........maar het moet wel goed genoeg zijn.
Testdagje is nu lastig natuurlijk met Corona ed. . Ik blijf het ook lastig vinden om met een proefritje echt een goede indruk te krijgen.
Ik heb toevallig wel afgelopen zomer met Fazua gereden op een Focus gravelbike. Geniaal systeem.....maar E-road is uiteindelijk toch niks voor mij. Lag niet ad bike of het systeem.
Die Focus is weer verkocht.
Na een kortstondig avontuur met een Kona Honzo ben ik er intussen wel achter dat een E-mtb misschien veel beter bij me zou passen.
Gezien de ervaring zou ik zo weer een Focus kopen....maar die is met vergelijkbare specs gewoon 750€ duurder :-{ tov een Cube Stereo hybrid 120 Ik weet niet of ik dat voor met name speelsere geo over zou moeten hebben (plus dropper en iets betere specs)
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

Heb nu een Focus jam 6.9 met bosch 85nm, voorheen een bike met shimano steps 8000, verschil met bosch vind ik dat shimano in turbo meer vermogen geeft dan de bosch in turbo, maar gezien ik altijd in eco of soms trial reed met shimano is de bosch hier wat beter, eco is minder ondersteuning dan shimano maar kun je weer meer km meer rijden, ik rij nu met bosch altijd in tour modus deze is beetje vergelijkbaar met trial modus van shimano maar net iets meer ondersteuning.
Al het gedoe met app,s om de ondersteuning aan te passen wat ik bij m'n shimano wel kon bracht mij niet veel, zowel bij bosch en shimano is trap frequentie het belangrijkste wat je in de gaten moet houden .
Wat een pluspunt is bij bosch vindt ik de EMTB Modus deze geeft perfecte ondersteuning zonder dat je van eco naar trial/turbo zou moeten.
Verder de Focus een perfecte sturende bike.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

JAM2 schreef: ma 8 februari 2021, 00:08 Heb nu een Focus jam 6.9 met bosch 85nm, voorheen een bike met shimano steps 8000, verschil met bosch vind ik dat shimano in turbo meer vermogen geeft dan de bosch in turbo, maar gezien ik altijd in eco of soms trial reed met shimano is de bosch hier wat beter, eco is minder ondersteuning dan shimano maar kun je weer meer km meer rijden, ik rij nu met bosch altijd in tour modus deze is beetje vergelijkbaar met trial modus van shimano maar net iets meer ondersteuning.
Al het gedoe met app,s om de ondersteuning aan te passen wat ik bij m'n shimano wel kon bracht mij niet veel, zowel bij bosch en shimano is trap frequentie het belangrijkste wat je in de gaten moet houden .
Wat een pluspunt is bij bosch vindt ik de EMTB Modus deze geeft perfecte ondersteuning zonder dat je van eco naar trial/turbo zou moeten.
Verder de Focus een perfecte sturende bike.
Bedankt, fijn om praktijk ervaring te lezen :-q
Ik neig ook meer en meer naar Focus, maar dan de Thron2 in 6.8 uitvoering met RS Rekon en SLX. Zou jij het de 600€ meerprijs waard vinden om naar de 6.9 versie met Fox en XT te kijken?
EDIT: vergelijking linkje https://www.focus-bikes.com/nl_en/catal ... are/index/
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 8 februari 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou de motor in elk geval niet als bindend criterium aanhouden. Qua betrouwbaarheid scoorde de Shimano STEPS 8000 beter dan Brose en de vorige generatie Bosch. Mijn motor heeft in meer als 4.000km nog geen enkele storing of mechanisch defect gehad.

Brose had relatief veel gebroken riemen, maar daar is aan gewerkt en Specialized (waarschijnlijk de grootste Brose-gebruiker) heeft zelfs de garantievoorwaarden verruimd. Toch zou ik hier zelf wat verder in duiken voordat ik zondermeer een Brose/Specialized kocht. Ik zou twee dingen willen weten: wat kost zo'n riem, en kan ik die zelf (eventueel zelfs onderweg) vervangen.
Shimano en Bosch zou ik beiden zonder twijfel aandurven, met een lichte voorkeur voor Shimano (gebaseerd op mijn ervaringen met de Merida tot nu toe).

Ik heb natuurlijk veel meer ervaring met de STEPS 8000 als met de Bosch gen.4 maar op die paar ritjes met de Cube viel mij geen enorm verschil op tussen die twee motoren. Misschien als je meteen van de ene op de andere bike overstapt de verschillen duidelijker voelbaar zijn, maar ik vond het allemaal marginaal.

De Boost van mijn Shimano (70Nm max.) voelt heel sterk, maar is ook vrij bruut en daarmee voor echt technisch priegelwerk amper geschikt. Dat gaat veel beter in Trail, de middelste stand waarin het ondersteuningspercentage variabel is.
Bosch heeft daarvoor de e-mtb stand, ook een variabele stand waarin de ondersteuning automatisch aangepast wordt van Tour t/m Turbo. Dat klinkt ideaal voor een technische klim, want gedoseerd trappen levert een "zachtere" ondersteuning dan ff vol op de pedalen.

In de praktijk kom je met eco overal omhoog, alleen op de serieus steile stukken wordt dat soms erg pittig.

Waar de nieuwere motoren vaak wat beter in geworden zijn is het "toerengebied" waarin ze bruikbaar vermogen leveren. Zo stond de Yamaha motor (oa Giant) er altijd al om bekend dat hij vanuit stilstand meteen flink power levert, dat is prettig als je stilgevallen bent op een steile helling. Die sensor/software is zo gevoelig dat als je stilstaat met je voet op het pedaal je de motor al voelt "trillen" om te gaan draaien. Mijn Shimano heeft een minimale trapfrequentie nodig om bruikbaar vermogen te leveren, stilstaan met je voet op het pedaal is niet anders dan op een analoge bike.
Bij hoge toerentallen zijn er ook verschillen, sommige motoren blijven bruikbaar ondersteunen bij hele hoge trapfrequenties waar anderen op een gegeven moment "afhaken".
Dat bruikbare toerengebied is bij de nieuwere motoren dus vaak groter dan bij de oudere generaties.

Maar ook hier weer niet de betekenis in de praktijk overdrijven, welke motor je ook hebt, je leert omgaan met de specifieke kenmerken daarvan.
En nog eentje: exact dezelfde motor kan bij twee verschillende fietsmerken ook anders aanvoelen, de software speelt daar een hele grote rol in. Dus de ene Bosch is de andere niet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bruikbare info!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 8 februari 2021, 10:13
JAM2 schreef: ma 8 februari 2021, 00:08 Heb nu een Focus jam 6.9 met bosch 85nm, voorheen een bike met shimano steps 8000, verschil met bosch vind ik dat shimano in turbo meer vermogen geeft dan de bosch in turbo, maar gezien ik altijd in eco of soms trial reed met shimano is de bosch hier wat beter, eco is minder ondersteuning dan shimano maar kun je weer meer km meer rijden, ik rij nu met bosch altijd in tour modus deze is beetje vergelijkbaar met trial modus van shimano maar net iets meer ondersteuning.
Al het gedoe met app,s om de ondersteuning aan te passen wat ik bij m'n shimano wel kon bracht mij niet veel, zowel bij bosch en shimano is trap frequentie het belangrijkste wat je in de gaten moet houden .
Wat een pluspunt is bij bosch vindt ik de EMTB Modus deze geeft perfecte ondersteuning zonder dat je van eco naar trial/turbo zou moeten.
Verder de Focus een perfecte sturende bike.
Bedankt, fijn om praktijk ervaring te lezen :-q
Ik neig ook meer en meer naar Focus, maar dan de Thron2 in 6.8 uitvoering met RS Rekon en SLX. Zou jij het de 600€ meerprijs waard vinden om naar de 6.9 versie met Fox en XT te kijken?
Het belangrijkste verschil tussen die twee is iig de vering. De wielen zijn ook wel anders, maar of daar nou zo'n groot verschil in zit... DT1900 wielen zijn best goed maar nog steeds vrij basic. De remmen zijn anders, maar het zijn wel beiden vierzuiger modellen. SLX en XT is allebei goed, dat zou voor mij niet echt een rol spelen.
Het is dus vooral de vering. Als ik op de RS site kijk lijkt de e-mtb versie van de Recon stalen 32mm stanchions te hebben en versterkingen aan de kroon en waar de poten in elkaar schuiven om de stijfheid te verbeteren. De demper is de Motion Control, niet meer echt de modernste demper. De Fox is dan wel een stapje beter, qua demper en qua chassis met de dikkere poten.

Maar het gaat om de praktijk, en dan vooral jouw praktijk. En dan zou de Recon best prima kunnen voldoen.
De pest is dat je dat vanaf papier lastig kunt voelen. In die zin is de Fox een keuze waar je wat minder mee gokt.

En het is een persoonlijke keuze of je daar dat extra geld voor over hebt. Als ik het kon missen zou ik het denk ik wel doen.
Tot nu toe is mijn ervaring bijna altijd zo dat als je kiest voor de goedkopere/mindere optie dat op termijn meer spijt oplevert. Terwijl de betere/duurdere optie op het moment van aanschaf wel iets meer pijn doet, maar een maand later ben je dat alweer vergeten en heb je wel elke rit het genot van de betere vork... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Sluit me volledig aan kermit, een nieuwe vork kost al snel 3/400+
Ik vind de vork eigenlijk echt het belangrijkste onderdeel op de fiets.. deze geeft controle en comfort aan de voorkant.. demper vind ik al snel goed netzoals groepset en wielen.. remmen vind ik ook belangrijk maar zijn dan weer relatief goedkoop te vervangen naar smaak.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

MonkeyRider schreef: ma 8 februari 2021, 10:13
JAM2 schreef: ma 8 februari 2021, 00:08 Heb nu een Focus jam 6.9 met bosch 85nm, voorheen een bike met shimano steps 8000, verschil met bosch vind ik dat shimano in turbo meer vermogen geeft dan de bosch in turbo, maar gezien ik altijd in eco of soms trial reed met shimano is de bosch hier wat beter, eco is minder ondersteuning dan shimano maar kun je weer meer km meer rijden, ik rij nu met bosch altijd in tour modus deze is beetje vergelijkbaar met trial modus van shimano maar net iets meer ondersteuning.
Al het gedoe met app,s om de ondersteuning aan te passen wat ik bij m'n shimano wel kon bracht mij niet veel, zowel bij bosch en shimano is trap frequentie het belangrijkste wat je in de gaten moet houden .
Wat een pluspunt is bij bosch vindt ik de EMTB Modus deze geeft perfecte ondersteuning zonder dat je van eco naar trial/turbo zou moeten.
Verder de Focus een perfecte sturende bike.
Bedankt, fijn om praktijk ervaring te lezen :-q
Ik neig ook meer en meer naar Focus, maar dan de Thron2 in 6.8 uitvoering met RS Rekon en SLX. Zou jij het de 600€ meerprijs waard vinden om naar de 6.9 versie met Fox en XT te kijken?
EDIT: vergelijking linkje https://www.focus-bikes.com/nl_en/catal ... are/index/
Meerprijs is een €700
Een ander verschil is ook de achter vering, een FOX Float DPS Performance in plaats van een SR Suntour Edge LOR.
Geen idee in hoeverre deze van elkaar verschillen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx voor jullie meedenken :-q .......eigenlijk sluit ik me ook erg aan bij de ervaringen dat je beter gelijk vrij goed kunt kopen ipv later upgraden. Vooral vering is dan inderdaad killing voor je budget. Aan de andere kant wil ik ook wel waken voor overkill (of upgraditis :winkie: ) Ik ken mezelf........gewoon "goed" is voor mijn rijstijl ( of soms gebrek aan) al meer dan goed genoeg. Die Fox Rhythm lijkt zeker te voldoen voor de inzet waar beide bikes ( Focus Thron en Cube Stereo Hybrid 120) zijn bedoeld en is wat dat betreft wel een safe keuze.

Op papier is het inderdaad moeilijk kiezen, maar zelfs als ik proefritjes zou kunnen regelen op beide modellen Thron, of Thron vs Cube Stereo ( in de praktijk volledig onhaalbaar) ga ik waarschijnlijk nauwelijks alle verschillen voelen. Daarvoor moet ik eerst echt goed zitten en een fiets leren kennen.

De Thron lijkt wel de beste keuze als ik speels "light trail" zou willen combineren met relaxed rechtop toeren (evt met drager, spatborden of verlichting) filmpjes:
https://youtu.be/za4gj5M_zLI
https://youtu.be/A2Z-71xfmYQ

De Cube lijkt wat stabieler en relaxter en misschien net wat minder voor bochtige singletracks volgens diverse testen, duitse en engelse forums en filmpjes. Ik heb wat Duitse EMTB magazines gedownload, maar die kan ik niet delen.

Die Cube 120 met Fox zit rond 4k (gewoon goed, maar zndr dropper en SmartSam banden) Focus met Fox rond 5k (met verder ook iets betere specs, banden en incl dropper) . Beiden met nwste Bosch, grootste accu en ..ook niet onbelangrijk... gewoon een mooi kleurtje.

Ik denk nog ff door :bier:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@massen
Meerprijs is netto wat minder als ik her en der wat aanbiedingen vergelijk. Zit hem inderdaad ook in Fox demper, maar ook XT vs SLX, DtSwiss wielset en Kiox vs Purion display. Vering is voor mij met stip het belangrijkst, maar de rest is natuurlijk mooi meegenomen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb nog wat rondgebeld en gemaild, maar ik neig toch wel naar Focus Thron.
Beide modellen vergeleken levert alleen de Fox Rhythm voorvork tov de Rekon RL me echt wat op....maar daar betaal ik dan ook bijna 600€ extra voor.

Kijk ik naar de rest dan is het basismodel al heel behoorlijk: Suntour demper, SLX 1x12 , Deore 4pist remmen, stevige wielset en Nobby Nic 2.6, KS dropper en standaard Purion display. Het topmodel heeft een Fox demper, XT 1x12 XT 4pistemmen, DtSwiss H1900 wielset met Maxxis Recon 2.6 skinwalls, zelfde KS dropper maar wel Kiox display. Allemaal leuk natuurlijk.....maar merkbaar beter ga ik daar niet mee rijden.

Eigenlijk verwacht ik dat die Thron met Rekon 130mm het wel redelijk zal doen voor me, en in dat geval heb ik ook nog 600€ in de pocket voor een betere voorvork. Die skinwall Recons en Kiox display heb ik zelfs liever niet.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, maar Focus Thron 6.8 zou het wel eens kunnen worden.
Plaats reactie