Nieuwe XC Hardtail (1500 euro)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
RM.17
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 10:05

Hallo allemaal,

In de zoektocht naar een nieuwe XC Hardtail uitgekomen bij dit forum. Nauwlettend enkele topics in de gaten aan het houden (waaronder deze: viewtopic.php?f=3&t=149185), echter in die zin voor mij verschillend dat ik toch graag jullie advies zou hebben. Op dit moment rijd ik rond op een sterk verouderde 26" Cube Acid . Woonachtig in Z-Limburg, dus rijd vooral routes als Landgraaf/Brunssumerheide/Heuvelland en neem de mtb vaker mee op vakantie (naar bijv. ZugspitzArena). Specs: 180cm, bbl 85cm, 76kg.

Ik heb de mogelijkheid om via een fietsplan een fiets met een budget van ong. 1500 euro aan te schaffen. Achteraf factuur indienen is echter geen optie, dus buitenlandse webshops (Canyon/Radon/On-One) vallen af. Ik ben gebonden aan plaatselijke rijwielhandelaren (of bijv. Decathlon), wat eigenlijk mijn voorkeur geniet i.v.m. enige persoonlijke service. Qua levertijden weet ik dat ik een poosje zal moeten wachten, wat in die zin geen enorm probleem is voor mij (of het moet al Oktober worden...).

In eerste instantie mijn oog laten vallen op de RockRider XC500 (€1300) of XC900 (€1600; https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... mc=8558254). Qua afmontage veel waar voor je geld, echter volgens sommigen op dit forum een "verouderde geometrie" en wellicht hierin iets te wedstrijdgericht wat ten koste zou gaan van het comfort.

Na mezelf iets meer ingelezen te hebben wat betreft geometrie en enkele tips vanuit het forum gelezen te hebben, ben ik terecht gekomen bij een fiets als de Cannondale Trail SL 2 of de SE 2 (€1300; https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... trail-se-2). Een hele andere geometrie, echter qua afmontage wel een stuk "minder". Als bijkomend voordeel wel bijvoorbeeld een Dropperpost. Wellicht kan ik de fietshandelaar wel vragen of een verbeterde afmontage tegen een meerprijs mogelijk is.

Staar ik mij nu blind op de geometrie? Ten opzichte van mijn huidige Cube zal praktisch iedere fiets een behoorlijk verschil opleveren. Zodra de lockdown voorbij is, wil ik uiteraard gaan proefrijden, maar wat zouden jullie op basis van mijn verhaal in eerste instantie aanraden? Zijn er wellicht nog alternatieven binnen dit budget?
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

de cannondale valt eigenlijk niet onder xc maar meer trail dus die valt dan ook af lijkt mij want je bent opzoek naar een xc. Je kan ook is naar de Trek X caliber 9 kijken
JeroenWRT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
Mijn mountainbike: NTB

Giant Fathom 2 wellicht interessant om naar te kijken?
DorstigHert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 februari 2019, 10:12

Lavado schreef: do 7 januari 2021, 14:52 de cannondale valt eigenlijk niet onder xc maar meer trail dus die valt dan ook af lijkt mij want je bent opzoek naar een xc. Je kan ook is naar de Trek X caliber 9 kijken
Ik ben een van degenen die de Cannondale Trail heeft genoemd in dit prijssegment. Is niks overdreven Trail aan hoor, doet het gewoon als mooie XC bak in Nederland en daarbuiten. Wel jammer dat ze heel sneaky onlangs €100 bovenop de adviesprijs lijken te hebben gekwakt.
RM.17 schreef: do 7 januari 2021, 13:00 Staar ik mij nu blind op de geometrie? Ten opzichte van mijn huidige Cube zal praktisch iedere fiets een behoorlijk verschil opleveren. Zodra de lockdown voorbij is, wil ik uiteraard gaan proefrijden, maar wat zouden jullie op basis van mijn verhaal in eerste instantie aanraden? Zijn er wellicht nog alternatieven binnen dit budget?
Proefrijden is een altijd een goed idee en als jij een fiets dan prettig vindt, kan je al het commentaar over "verouderde geometrie" lekker laten voor wat het is :D alternatieven zijn er genoeg, op het oog is er niks mis met de Cubes, Orbea's, etc in deze prijsklasse. De ene fiets biedt meer bang for buck aan dan de andere, maar het zal eerder op je gevoel erbij aankomen. En wat er deze tijd nog beschikbaar is...
Laatst gewijzigd door DorstigHert op do 7 januari 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

DorstigHert schreef: do 7 januari 2021, 16:02 Wel jammer dat ze heel sneaky onlangs €100 bovenop de adviesprijs lijken te hebben gekwakt.
Wat is daar precies "heel sneaky" aan...?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Marcobiker schreef: do 7 januari 2021, 16:06
DorstigHert schreef: do 7 januari 2021, 16:02 Wel jammer dat ze heel sneaky onlangs €100 bovenop de adviesprijs lijken te hebben gekwakt.
Wat is daar precies "heel sneaky" aan...?
Dat hadden ze moeten vergezellen van een paginagrote advertentie in alle dagbladen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Hoe kom je erbij dat de geo van de Rockrider XC900 verouderd zou zijn?
Een veelgeprezen Canyon Exceed loopt wat dat aangaat een stuk verder achter de feiten aan.

Veel meer waar voor je geld ga je lastig vinden denk ik. Frame is top en zelfs afmontage is nog van hoger niveau dan wat andere merken op een alu frame durven plakken in die prijsklasse. Met een X Caliber en Cdale Trail haal je echt een veel mindere bike in huis. Kun je qua gewicht en afwerkingsniveau van het frame en gemonteerde parts nog beter de XC500 pakken. Heeft tenminste gewoon normale steekassen ipv die achterlijke Boost 141 standaard die alleen maar bedacht is om lekker goedkoop frames te kunnen blijven maken met ruime toleranties en 5e te besparen op een steekas.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat de duurdere Decathlon bikes niet op voorraad zijn in de winkels en dat die altijd naar je huisadres verzonden worden. Volgens mij kan verzending naar en ophalen in de lokale winkel niet. Als dat voor je fietsenplan niet kan houdt het op natuurlijk.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ophalen in de winkel kan zeker wel. Wat bij mij in de winkel mag is dat je je huis adres veranderd naar het adres van onze vesting. Dan wordt hij in de winkel afgeleverd, zetten wij de fiets in elkaar, kijken hem na en doen er eventueel assecoires op. Ik zou bellen naar de Decathlon in je buurt of zij dat ook doen. Ook een factuur voor fietsplan is in de winkel te regelen.
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

ik heb toevallig ook laatst geïnformeerd naar de xc500 bij decathlon.
Op de vraag wanneer de 27,5 inch versie weer beschikbaar is kreeg ik als antwoord dat deze uit het assortiment gaat en dat deze dus niet meer leverbaar is. De 29 inch heb ik ook naar gevraagd maar heb ik tot op heden geen antwoord op gekregen. Mogelijk is deze binnenkort dus wel weer leverbaar. Volgens de site kan je namelijk op de hoogte gehouden worden als deze weer beschikbaar is.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
RM.17
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 10:05

Ten eerste, bedankt voor alle hulp.
JeroenWRT schreef: do 7 januari 2021, 15:56 Giant Fathom 2 wellicht interessant om naar te kijken?
Erg lange levertijd voor zover ik kan vinden. Verder is afmontage stuk minder dan andere fietsen van deze prijs en ik ben niet bekend met de Giant Crest 34 RCL voorvork (wat overigens niet hoeft te betekenen dat deze minder is qua kwaliteit).
Har77 schreef: do 7 januari 2021, 17:24 Hoe kom je erbij dat de geo van de Rockrider XC900 verouderd zou zijn?
Het doorspitten van diverse topics levert toch wel wat 'resultaten' op wat dit betreft. Wellicht wat extra informatie: de RR XC900 maat L (ST: 71,6 graden; HT: 68,1) heeft een relatief korte reach met 42,2cm, terwijl de XC500 maat L (ST: 72 graden; HT: 69,5) een reach van 45cm heeft. Ik besef me echter ook dat ik me niet moet blindstaren op geometrie tabellen.
Har77 schreef: do 7 januari 2021, 17:24 Veel meer waar voor je geld ga je lastig vinden denk ik. Frame is top en zelfs afmontage is nog van hoger niveau dan wat andere merken op een alu frame durven plakken in die prijsklasse. Met een X Caliber en Cdale Trail haal je echt een veel mindere bike in huis. Kun je qua gewicht en afwerkingsniveau van het frame en gemonteerde parts nog beter de XC500 pakken.
Dat was inderdaad ook mijn gedachte. Denk dat ik vooral aan het twijfelen ben gebracht door het bepaalde "imago" wat er over het algemeen (en ook deels op dit forum) nog heerst met betrekking tot de RockRiders. Voor mijn gevoel is dit wel deels aan het kantelen door de uitstekende prijs-kwaliteit die Decathlon biedt met deze fietsen.
DorstigHert schreef: do 7 januari 2021, 16:02 Proefrijden is een altijd een goed idee en als jij een fiets dan prettig vindt, kan je al het commentaar over "verouderde geometrie" lekker laten voor wat het is :D
Ga ik zeker doen. Als de fietsen echt niet prettig aanvoelen, kan ik voor alternatieven gaan kijken. Nu nog voor mezelf de keuze maken tussen de XC900 en de XC500.
Shredwithcare schreef: do 7 januari 2021, 18:10 Ophalen in de winkel kan zeker wel. Wat bij mij in de winkel mag is dat je je huis adres veranderd naar het adres van onze vesting. Dan wordt hij in de winkel afgeleverd, zetten wij de fiets in elkaar, kijken hem na en doen er eventueel assecoires op. Ik zou bellen naar de Decathlon in je buurt of zij dat ook doen. Ook een factuur voor fietsplan is in de winkel te regelen.
Dank voor de tip!
nijntje schreef: do 7 januari 2021, 20:31 ik heb toevallig ook laatst geïnformeerd naar de xc500 bij decathlon.
Op de vraag wanneer de 27,5 inch versie weer beschikbaar is kreeg ik als antwoord dat deze uit het assortiment gaat en dat deze dus niet meer leverbaar is. De 29 inch heb ik ook naar gevraagd maar heb ik tot op heden geen antwoord op gekregen. Mogelijk is deze binnenkort dus wel weer leverbaar. Volgens de site kan je namelijk op de hoogte gehouden worden als deze weer beschikbaar is.
Maat S en M van de XC500 zijn op dit moment online leverbaar, dus het lijkt erop dat er mondjesmaat toch enige voorraad binnenkomt.
Plaats reactie