14 jaar oude Cube vervangen voor Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Ik rijd sinds dit voorjaar weer veelvuldig op de MTB. Ben met teamsport gestopt, vanwege de tijd (toevallig gelijk met de Corona) en heb m’n oude hobby, MTB, weer opgepakt.
Nu fiets ik 1 of 2 x per week, rondjes van rond de 20km. Doel is niet direct de snelheid, vooral mezelf uitdagen (kan in snelheid, maar ook in techniek, springen etc.)

Ik rij nu nog op mijn oude Cube LTD Comp:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb alleen werkelijk geen idee hoe achterhaalt en ‘oud’ mijn MTB is. Geen idee wat voor voorvork dit is, hoe goed dit schakelmeganisme is, etc, ik weet alleen dat hij het goed doet en over het algemeen nog in goede conditie is.

Ik wil alleen ergens dit jaar een nieuwe fiets kopen, liefst een Fully. Budget ligt ergens rond de €2000,- en daarom dacht ik aan het instapmodel van Trek (Trek Fuel Ex 5). Dit vind ik visueel ook een erg mooie fiets. Ik snap dat er betere en vaak dus ook duurdere fietsen zijn, maar ik vraag me vooral af of ik hiermee echt goed vooruit ga en waar hem dat dan vooral in zit.
En is dit model fully waardig, of kan ik dan echt veel beter een HT kopen voor dat geld (kwalitatief gezien). En hoe ‘slecht en achterhaald’ is mijn huidige MTB in vergelijking met de huidige MTB’s (in de range van mijn budget)?

Ik ben geen MTB’er die het buitenland opzoekt (hoogstens toevallig in een vakantie). Ben 1,92m, redelijk sportief, 78 kg. Hou van de uitdaging, dus in techniek en in springen. Meer snelheid zal een bijproduct zijn.
Laatst gewijzigd door Goofyduck op do 28 januari 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik fiets zelf op een ex 8 en hij is zeker fully waardig. Ik zocht een fiets waar ik alles mee kan. Het lokale rondje op de UHR de Ardennen en het bikepark. En ik kan je vertellen ik heb nog geen moment gehad dat de fiets tekort kwam voor wat ik er mee doe.
De ex 5 is wel wat minder afgemonteerd maar i.m.o een prima fiets.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Fully is wel meer onderhoud :D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een Fuel EX is een dusdanig andere fiets dan je 14 jaar oude Cube.
Ga eerst proef rijden of huur eerst een vergelijkbare fiets om te kijken of dit iets is voor je.
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Uiteraard wil ik eerst proefrijden, maar de plaatselijke fietsenmaker heeft dit niet even staan. Dus moet daarna eens kijken waar dat kan, komt vast goed.
Eerst wil ik me verdiepen in de verschillen met wat ik nu onder mijn kont heb :D

Heb vorige week wel op een fully (van de decatlon) gereden om eens te ervaren wat een fully is. Reed prima, maar ik ga er vanuit dat deze kwalitatief weer veel minder is dan die Fuel EX.
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Hoe groot is het grote verschil eigenlijk tussen een (14 jaar oude) coil voorvork en een lucht geveerde? Ik verdiep me nu in mijn huidige oude barrel, en zie dat die dus een coil voorvork heeft. Ik ben die vering gewend (vrij stroef/stug), moet er redelijk op drukken om hem te laten veren. Geen idee of een luchtgeveerde dit veel beter doet?

Zo lastig als je in deze periode niet rustig kan proeffietsen bij een grote fietsenmaker in de buurt. Moet me nu vooral verdiepen door lezen en ervaringen van anderen.
Laatst gewijzigd door Goofyduck op vr 8 januari 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sander Snelweg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 3 juni 2013, 17:02
Mijn mountainbike: Cube Reaction C62 Race 2018, Cube Comp Ltd 2006

Ik rijd ook nog met veel plezier op een 15/16 jaar oude Cube Comp Ltd. Ik heb er wel een andere, luchtgeveerde, vork ingezet: een Recon silver. De enige (nog) leverbare voor V-Brakes. Ook een stel Mavic's Crossrides er onder gestoken. Bevalt nog uitstekend.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sander Snelweg op vr 8 januari 2021, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Goofyduck schreef: vr 8 januari 2021, 14:02 Hoe groot is het ereschuld eigenlijk tussen een (14 jaar oude) coil voorvork en een lucht geveerde?
Dat ligt eraan wat de voorouders van die luchtgeveerde vork in het verleden de voorouders van de coil vork hebben aangedaan of andersom.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Rasmazzer schreef: di 5 januari 2021, 19:04 Fully is wel meer onderhoud :D
En op jaarbasis valt dit allemaal reuze mee. Demperservice en als je pech hebt wat lagers die gaar zijn.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Goofyduck schreef: vr 8 januari 2021, 14:02 Hoe groot is het ereschuld eigenlijk tussen een (14 jaar oude) coil voorvork en een lucht geveerde? Ik verdiep me nu in mijn huidige oude barrel, en zie dat die dus een coil voorvork heeft. Ik ben die vering gewend (vrij stroef/stug), moet er redelijk op drukken om hem te laten veren. Geen idee of een luchtgeveerde dit veel beter doet?

Zo lastig als je in deze periode niet rustig kan proeffietsen bij een grote fietsenmaker in de buurt. Moet me nu vooral verdiepen door lezen en ervaringen van anderen.
Nu ben ik absoluut geen expert in demping en veerkarakteristieken maar het verschil tussen een 14 jaar oude coil die waarschijnlijk nooit onderhoud heeft gehad of een moderne luchtgeveerde vork zal significant zijn. Dit in combinatie met een moderne geo zal zonder twijfel een dikke smile op je gezicht toveren.
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

KTManiac schreef: vr 8 januari 2021, 15:08
Goofyduck schreef: vr 8 januari 2021, 14:02 Hoe groot is het ereschuld eigenlijk tussen een (14 jaar oude) coil voorvork en een lucht geveerde?
Dat ligt eraan wat de voorouders van die luchtgeveerde vork in het verleden de voorouders van de coil vork hebben aangedaan of andersom.
Haha, vervelende eigenschappen van een iPad.. grote verschil bedoel ik vooral, in gebruik
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Ik heb nu de volgende drie fully’s op het oog:

Neuron 7

Trek Fuel Ex 5

Cube Stereo 120 Race 29

Probeer me wel te verdiepen in de techniek achter deze fietsen en de verschillen, maar het is best lastig. Alle drie zitten in de prijscategorie rond de €2000,- Maar in welke volgorde staan ze qua kwaliteit? En sla ik hier de plank mee mis? Of prima fietsen als je niet wekelijks in de bergen te vinden bent?

Zou ze graag ook uitproberen (helemaal omdat mijn oude Cube waarschijnlijk heel anders zal aanvoelen).. winkels zijn helaas allemaal gesloten en doen geen proefritten hier in mijn omgeving (Harderwijk).
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

qua specs
canyon
cube
trek

maarja tis net wat je fijn vind , en ja bij trek betaal je natuurlijk ook voor een trek wat bij canyon en cube mindersis
Goofyduck
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 6 december 2020, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7

Ja maar dat is dus het lastige nu... zijn sowieso geen fietsen die elke fietsenmaker even op voorraad heeft staan om uit te proberen.. nu helemaal niet door de Corona.
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

Ook al gekeken (of overwogen) naar 2e hands fully? Is over het algemeen altijd wel aanbod (zeker voor jouw budget, maar dan krijg je betere kwaliteit); Een afspraak voor een proefritje is onder huidige omstandigheden goed te doen.
:: Fear is your only god ::
Plaats reactie