Fuel EX vs Neuron voor ruig werk naast XC-Mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat zou ik dan weer niet zeggen, ik ben dol op trail/enduro bikes maar in Nederland grijp ik toch meestal naar de XC fiets. Mijn trailbike staat dus vaak droog onder een doekje te wachten op betere tijden ;)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zo verschillen de ervaringen en heeft de TS in ieder geval het een en ander af te wegen.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn trailbike licht is met 12,5 kilo en op redelijk licht rijdende banden staat, op maxxis minions is het een heel andere beleving.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De mijne is ook redelijk licht en ik kan me er prima mee vermaken op de heuvelrug, zeker met XC bandjes inderdaad maar als je al een XC fiets hebt zou ik dus voor een tweede fiets de XC capaciteiten niet het zwaarst laten wegen, althans, dat is de keuze.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

George schreef: di 5 januari 2021, 16:19 Aan de andere kant maakt wat extra bike het wel makkelijker om je grenzen te verleggen. Op een DH bike pak ik makkelijker de jumps die ik op een trailbike links laat liggen. De DH bike is een stuk vergevingsgezind als je net niet dedicated op tempo bent en/of lomp land. Heb je een jump eenmaal onder controle dan kan je het opeens wel op je trailbike ;)
Mja, maar het verschil tussen een DH bike en elk-ander-type fiets is in mijn ervaring zo gigantisch dat een hoop van ons misschien wel beter als 2e fiets die DH bike voor een paar keer per jaar park kunnen hebben. Een goeie dual crown vork en achtervering die is ontworpen zonder ook maar iets te geven om pedaling support is fantastisch.

Wat Elvander zegt herken ik. De reden voor mij om 2 fietsen te hebben is vooral backup. En backup is fijn. Voel dus vooral geen noodzaak om die Cube te complementeren met meer veerweg dan nodig, en koop gewoon die trailfully (Fuel EX, Neuron, wat jij wilt) want daarmee kun je overal rijden. Dát is het leuke van moderne trailbikes. Zorg alleen wél voor de goeie banden. Een allround setje zoals al op de 2 genoemde fietsen zit of een dedicated NL setje met een leuk ardennen & bikepark setje als backup.
Waar woke is, is vuur
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is natuurlijk zo en stiekem staat een DH bike ook nog wel op mijn shortlist. Maar als ik er 'enduro' bike van maak? 160/170mm met bijbehorende geometrie en stijfheid geeft ook heel wat meer reserve dan een Fuel EX en ook dat ga je in een bikepark zeker merken (been there, done that).

Begrijp me niet verkeerd een Fuel EX is een prima fiets en erg veelzijdig. Heel capabel ook maar waarom zou je een tweede fiets aanschaffen die in NL vergelijkbaar kan presteren als een XC bike als je die al hebt? Ook op een 'dikkere' trailbike of enduro kun je prima op de UHR peddelen.
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Bedankt voor de reacties. Zo te lezen is zijn er meerdere wegen naar Rome. Persoonlijk denk ik dat de Fuel Ex echt een goede fiets is. Zal mijn zwager vragen daar eens een rondje op te mogen maken. De Cube blijft, omdat mijn vriendin die wil rijden. Ze rijdt nu een Big Nine Merida met coilveer en wil graag mijn luchtgeveerde Cube. Zo heb ik altijd een HT bij de hand (als backup of als het efficiënt trappen XC moet zijn).

Dus het wordt of de Fuel Ex, die waarschijnlijk met veel lol en genoeg marge in de jumps/drops over de UHR kan, en die ook de niet-extreme routes van een bikepark aan kan.

Alternatief is de Canyon Spectral die iets meer waar voor mijn geld geeft, maar ook minder 'alrounder'is dan de Fuel Ex.

Wat wil ik doen met de FS?
Ik ben laatst naar het bikeparkje in Wageningen geweest. De kleine jump met tafel heb ik met mijn oude 26" HT gedaan, en dat was geen pretje als je het nog niet goed kan. Ik denk dat ik met bovengenoemde fietsen dit wat makkelijker kan leren. Amerongen en Elst kan zelf op een gravelbike, maar de remkuilen en het soms gehobbel lijkt me prettiger op een FS. De drops bij het technische extra route van Hoge Vuursche was niet allemaal te doen met mijn Cube HT. Verder wil ik wat marge hebben om ook naar bikeparken te kunnen gaan in de toekomst, zonder meteen een 3e fiets te moeten kopen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rasmazzer schreef: di 5 januari 2021, 16:10
Makkelijk schreef: di 5 januari 2021, 15:03 Ontzettend veel mensen willen constant overbiked zijn en dat is echt niet altijd nodig.
Inderdaad! Wat voor veerweg ik tegenwoordig zie rondrijden op de lokale trails om dan een drop te kunnen nemen van 50cm. Dat kan je met een HT 100mm ook perfect. Ik ken de personen zelf niet, maar als ik ze dan drops van 50cm zie omzeilen met een dikke trailbike van 130mm/140mm, dan denk ik niet dat die de andere weekends in de bikeparks hun tijd doorbrengen.
In Nederland voldoet 99% van de tijd een Smart. Toch zie ik niet 99% Smarts op de weg.

Ja, die stationcar van mij ligt ook niet altijd vol. Maar 3x in de week is het toch erg handig dat ik een stationcar heb.


'Overbiken' bestaat niet echt. Hooguit heb je veel reserve achter de hand.
Abraxas schreef: di 5 januari 2021, 14:17 @Lars: bedoel je dan de Vitus Escarpe? Mooie fiets! HT-angle is 65% en met flip-chip 65,5%, is dit meer Trail/Enduro dan de Fuel Ex?

Het is soms wat stoeien met de getallen, maar ik denk dat naarmate de voorvering 140-150mm wordt de fiets ook minder XC en meer Trail/Enduro wordt. En dat gewicht toeneemt en wendbaarheid in snelle bochten afneemt. Klopt dat?

100-130mm = XC (o.a. Orbea Oiz )
120-130mm = XC/Trial (o.a. Top-Fuel/Neuron)
140+ = trail/ Enduro ?? (o.a. Fuel Ex / Escarpe / Remedy)

Ik denk dat de XC/Trail voor de UHR sneller en strakker stuurt, maar dat je er niet naar een Bikepark mee moet gaan. Hoe zit dit met de Ardennen?
Je lijstje zou ik uitbreiden met:
130-150mm = trail/allmountain
160+ = enduro

Het is niet zo dat je met een Fuel-EX nu efficiënter trapt dan met bijvoorbeeld een Remedy. Het grote verschil zit hem in de zithouding die de snelheid bepaalt. En de wielen en vooral banden.
De vering is wel iets anders afgesteld, maar dit zorgt bergop vooral voor een ander gevoel, niet dat je seconden langer onderweg bent.

De hoeken bepalen inderdaad hoe een fiets stuurt. Maar ik ken geen bochtjes krap genoeg dat je er met een balhoofdhoek van 62 graden niet doorheen komt. Het vraagt hooguit iets meer inzet van je lichaam, maar dat is een kwestie van wennen.

Ja, je bent een fractie langzamer op een dikkere fiets. Maar als je toch niet voor de recordtijd gaat, dan maakt het niets uit. Of je nu 50 minuten onderweg bent of 50 en een halve minuut. In die orde van grootte moet je denken.


De 'winst' van de Vitus ten opzichte van de Fuel-EX zit in de geometrie. Omdat de Vitus meer richting enduro gaat zal de fiets op hogere snelheid rustiger blijven. Hier ga je zelfs meer winst mee pakken dan met die ene centimeter verschil in vering. Terwijl die verandering in geometrie in NL geen 5 seconden gaat schelen op een rondje van 50 minuten.
Ideaal als je dus inderdaad je fiets mee wilt nemen naar een bikepark. Nodig niet, maar je merkt het verschil wel.

Ik doe trouwens ongeveer alles op een fiets met 140 mm veerweg achter, 160 mm voor. Zit bij de 10% snelste rijders op de NL rondjes (maar niet bij de snelste 9%!) en kan aardig locals opjagen in buitenlandse bikeparken. Maar voor dat laatste overweeg ik nu toch weer een enduro te kopen, want als het echt wat ruiger wordt, dan moet ik afhaken. En heb ik een dikkere fiets nodig om mijn gebrek aan skills te compenseren. Of is het omdat ik toch aan de limiet van de fiets zit? Zet een EWS rijder op mijn fiets en die gaat er toch harder mee, dus het ligt zeker aan mij. Maar ik weet ook dat ik extra snelheid ga vinden met meer veerweg en een extremere geometrie.
Die enduro ga ik dan niet of nauwelijks in NL gebruiken. Dan merk je inderdaad dat de zithouding en afmontage eerder tegen beginnen te werken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Weet niet welke maat je zoekt maar er staat een mooie Vitus te koop.
Is weer eens wat anders dan een Canyon of Trek.

viewtopic.php?f=20&t=143775

Geneuzel over teveel veerweg. Kijk gewoon wat je leuk vind en wat bij je past.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Lars TB schreef: di 5 januari 2021, 21:05 In Nederland voldoet 99% van de tijd een Smart. Toch zie ik niet 99% Smarts op de weg.
Ja, die stationcar van mij ligt ook niet altijd vol. Maar 3x in de week is het toch erg handig dat ik een stationcar heb.
'Overbiken' bestaat niet echt. Hooguit heb je veel reserve achter de hand.
3 keer in de week is nu niet bepaald weinig. Dat is 42%. Als hij 42% van zijn tijdbesteding in het Bikepark gaat zitten of Ardennen of buitenland, dan uiteraard!

Maar zijn vorige aankoop is pas 6 maand geleden gebeurd en dan de overgang van 26' naar 29'. Dat vond ik persoonlijk al grotere stap dan van HT naar FS. Die Cube Attention zijn goede fietsen, maar in vergelijking met een Neuron gaat die gewoon aan de kant blijven staan toch?

Goed voor de economie zeker die wispelturigheid! :wink:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Met een Fuel heb je een hele leuke allround fiets, maar ik ben net als Lars fan van iets meer veerweg.

Ik heb een Canyon Nerve gehad (voorganger Neuron) en die was met 110/120 veerweg en 29 wielen zat voor nederland, en toch kwam die vanaf het moment dat ik mijn Remedy kocht nog maar nauwelijks de schuur uit. Met snelle 2.6 banden was de Remedy iets minder snel als de Nerve, maar het scheelde bar weinig en met de Remedy had ik meer lol.
Inmiddels rijd forumlid Ook Peter zijn zoon op de Remedy en heb ik een Trek Roscoe met 27.5+ banden en een Ibis Ripmo met 145/160veerweg. Hoewel de Roscoe top is voor de duinparcours waar ik dichtbij woon pak ik 9 vd 10x de Ripmo.

Afgelopen weekend heb ik een rondje bij Vuursche gedaan met de Roscoe, want zonde dat hij altijd stilstaat en het is een fijne fiets toch?? Ook met de gladheid is dat speel hoekje er prima mee te doen, maar ik vind het ook nogal ongefiltert/ zwaar voor mijn lijf in vergelijk met de fully.
Zelfs op zo,n rondje waar je ook zou kunnen Gravelen heb ik eigenlijk meer lol met de Ripmo en het geeft meer comfort, dus de volgende keer pak ik die gewoon weer.
Ja de fiets heeft veel meer veerweg en slackere geo als nodig is in NL, maar in de weg zit die reserve in veerweg en geo niet. Spaarnwouide wordt gezien als een iets technischer parcours, en ook met mijn 78brede stuur en luiere geo kom ik overal gewoon tussendoor.
Hij zal iets zwaarder zijn als een fiets met minder veerweg in een vergelijkbare prijsklasse, maar eerlijk gezegd mag ik daar met het huidige postuur type oliebol :-{ niet echt over klagen. :-{
EN IN HET BUITENLAND IS HET TOP.
Capslock stond niet per ongeluk aan, ik heb dat expres met koeieletters geschreven :winkie:
Zodra je in een park of de Alpen gaat spelen kom je ook met minder veerweg weg, maar met meer heb je meer lijnkeuze/fuck-up marge.
Ga je nu 2x per jaar een weekendje naar een park, dan is het echt onzin, maar ga je bijv vd zomer naar de Alpen op vakantie, of Wales, of Schotland, of of of dan zie je dat fietsen die wij hier heel dik vinden daar vrij normaal zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Ik wilde niet meer infesteren in mijn 26-er, en gezien het 'corona-aanbod' ben ik voor een tijdelijke 29'er gegaan, die mijn vriendin na mij kan rijden. Dat was juist economisch voordelig :) Maar met de ervaring van de Cube, wil ik toch wat meer vering. Comfortabeler op de UHR en wil ook gewoon ervaring opdoen met een FS. Het is ook prettig te weten dat de fiets mij niet belemmerd om steviger te MTBen. Ik heb inmiddels wat rondgebeld en kan alleen een Fuel-Ex7 nu op voorraad krijgen. Qua afmontage bijna vergelijkbaar met de Spectral 5. Spectral 5 is in mei leverbaar en 600 (!) euro goedkoper. Kunnen jullie hierop wat advies geven?


De Spectral 5 a 2300 euro
- 14,6Kg
- Pike Select 150mm + Rock Shox Deluxe Select+ RT 140mm
- RaceFace AR30 wielen
- NX
- Guide-T

De Fuel Ex 5 a 2200 euro
- 15,5 Kg
- Recon Silver 140mm en X-Fusion Pro 2
- Deore
- MT200/MT201

De Spectral is beduidend beter afgemonteerd en ook lichter en in mei leverbaar (Fuel Ex in augustus). Ook de vering is een stap omhoog. Qua specs zit het meer op niveau Fuel Ex 7 of 8, die 2800 of 3300 kosten. Als ik het zo bekijk is een Spectral icm een lichte bandenset de financieel-verstandige keus?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Niet alleen financieel, ik vind persoonlijk dat je met de EX5 (en veel andere 'instap' fuly's) teveel inlevert op waar het eigenlijk om gaat: de vering. In dit geval zou ik dus zeker voor de Spectral kiezen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

+1 voor de Spectral met snellere banden voor NL. De originele zijn leuk voor daarbuiten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Er zijn dealers (eentje in Bergen op Zoom bijvoorbeeld :D ) die 20% tot 30% korting op Trek fietsen geven. Wellicht komt dan een Fuel EX 8 in beeld, dan heb je echt een goed afgemonteerde fiets, wat ik bij de 5 en 7 wat mager vind. Dan is een Neuron / Spectral wellicht een betere keuze. Zelf ben ik van een Specialized Epic in 2015 naar een Spectral 29er (130/130) gegaan en hoop volgende week een Fuel EX 9.8 op te mogen halen.
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Net meteen even gebeld met Bergen op Zoom, wordt morgen teruggebeld. Maar mocht men in de orde van 20% korting geven, dan is de Fuel ex 8 top!

Vind persoonlijk de Spectral in het mat zwart ook een mooie fiets om te zien. En met die afmontage voor dat geld eigenlijk bijna onverslaanbaar.
Plaats reactie