Ik zou je adviseren de fiets te kopen die het beste bij je rijstijl of toepassing past. Neem daarnaast deel aan een beginners clinic.
En kijk eens op YouTube naar filmpjes over techniek. Je zult zien dat de techniek niet anders is op een HT dan op een fully. Check het kanaal van GMBN maar eens.
Agressieve HT vs fully
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Eerlijk gezegd is het gemis van een Niner RIP 9 RDO 29 het enige wat me er van weerhoudt om op te stappen.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Wederom: Probeer fully en hardtail los te zien van inzetgebied. Een XC fully als de Canyon Lux is harder werken als het technisch wordt dan een LTHT.
Nadeel van beginnen met een fully is dat je wellicht te weinig actief gaat fietsen. Door die achtervering kan je altijd en overal blijven zitten, maar dat komt je rijtechniek niet ten goede is mijn ervaring. Op een hardtail krijg je vanzelf last van je rug en kruis als je overal blijft zitten, dus ga je automatisch meer staan en dan actiever fietsen. Maar als je bereid bent te investeren in een goede clinic om je meteen de goede technieken eigen te maken kan het op beide fietsen.
En om Lars op de kast te krijgen (en ik dit ook echt denk) Starten op een starre mtb (dus zonder voor of achtervering) al dan niet met maar 1 versnelling is een hele goede manier om te leren kijken, goede lijnen te rijden en te anticiperen. Ik raad het iedereen aan die net begint, maar helaas neigt iedereen toch meteen naar een dikke fully
Een fiets als de Surly Karate Monkey zou bijvoorbeeld een hele goede start zijn. Kan je zowel singlespeed en star rijden, als met versnellingen en vering. https://surlybikes.com/bikes/karate_monkey
Nadeel van beginnen met een fully is dat je wellicht te weinig actief gaat fietsen. Door die achtervering kan je altijd en overal blijven zitten, maar dat komt je rijtechniek niet ten goede is mijn ervaring. Op een hardtail krijg je vanzelf last van je rug en kruis als je overal blijft zitten, dus ga je automatisch meer staan en dan actiever fietsen. Maar als je bereid bent te investeren in een goede clinic om je meteen de goede technieken eigen te maken kan het op beide fietsen.
En om Lars op de kast te krijgen (en ik dit ook echt denk) Starten op een starre mtb (dus zonder voor of achtervering) al dan niet met maar 1 versnelling is een hele goede manier om te leren kijken, goede lijnen te rijden en te anticiperen. Ik raad het iedereen aan die net begint, maar helaas neigt iedereen toch meteen naar een dikke fully
Een fiets als de Surly Karate Monkey zou bijvoorbeeld een hele goede start zijn. Kan je zowel singlespeed en star rijden, als met versnellingen en vering. https://surlybikes.com/bikes/karate_monkey
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Topic starter:
Korte achtergrond: ik rijd sinds ca. 15 jaar MTB
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Mijn stal bestaat uit een LTHT (140mm en 65 graden balhoofd) en een "enduro" fully (150/160mm veerweg).
Als ik de twee vergelijk rijdt de fully absoluut makkelijker en met minder energie, maar rijd ik harder (over het hele rondje genomen) en speelser op de HT.
Op de fully ben ik veel sneller genegen om een klim wat rustiger op te rijden dan met de HT. Op een rondje Amerongen scheelt me dat een kilometer per uur gemiddeld ongeveer.
Met de fully ben ik sneller beneden, maar dat scheelt minder dan je zou denken. Met de HT ben ik wel veel actiever en spring ik wat meer over obstakels heen om ze te ontwijken.
Ik ben er nog niet over uit welke van de twee nu het handigste is bij een wat langere rit
Een hoger gemiddelde is wel lekker, maar comfort ook natuurlijk.
Als ik de twee vergelijk rijdt de fully absoluut makkelijker en met minder energie, maar rijd ik harder (over het hele rondje genomen) en speelser op de HT.
Op de fully ben ik veel sneller genegen om een klim wat rustiger op te rijden dan met de HT. Op een rondje Amerongen scheelt me dat een kilometer per uur gemiddeld ongeveer.
Met de fully ben ik sneller beneden, maar dat scheelt minder dan je zou denken. Met de HT ben ik wel veel actiever en spring ik wat meer over obstakels heen om ze te ontwijken.
Ik ben er nog niet over uit welke van de twee nu het handigste is bij een wat langere rit
Een hoger gemiddelde is wel lekker, maar comfort ook natuurlijk.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
- Mijn mountainbike: NTB
Clinic ga ik inderdaad volgen! En GMBN is inmiddels ook bekend dus daar ga ik me eens verder in verdiepenDJMARCO schreef: ↑ma 18 januari 2021, 17:04 Ik zou je adviseren de fiets te kopen die het beste bij je rijstijl of toepassing past. Neem daarnaast deel aan een beginners clinic.
En kijk eens op YouTube naar filmpjes over techniek. Je zult zien dat de techniek niet anders is op een HT dan op een fully. Check het kanaal van GMBN maar eens.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
- Mijn mountainbike: NTB
Bedankt en hier kan ik zeker wat mee. Initieel wilde ik al voor een (LT)HT gaan en nu weet ik het zeker. Want ik wil zeker investeren in techniek & clinc en zoals ik het lees moet je gewoon actief aan de bak met een hardtail en dat is ook wat ik wil .suravida schreef: ↑ma 18 januari 2021, 17:10 Wederom: Probeer fully en hardtail los te zien van inzetgebied. Een XC fully als de Canyon Lux is harder werken als het technisch wordt dan een LTHT.
Nadeel van beginnen met een fully is dat je wellicht te weinig actief gaat fietsen. Door die achtervering kan je altijd en overal blijven zitten, maar dat komt je rijtechniek niet ten goede is mijn ervaring. Op een hardtail krijg je vanzelf last van je rug en kruis als je overal blijft zitten, dus ga je automatisch meer staan en dan actiever fietsen. Maar als je bereid bent te investeren in een goede clinic om je meteen de goede technieken eigen te maken kan het op beide fietsen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
- Mijn mountainbike: NTB
Klopt! Gekaapt in een positieve zin . Ik ben net als TS geïnteresseerd in de Nukeproof Scout (LTHT) en om daar nu een nieuwe topic voor te openen dacht ik laat ik deze verder oppakken. Het was dan ook niet de bedoeling om iemand op het verkeerde been te zetten . If so, bij deze excuus.
Tot slot ben ik ook nog steeds benieuwd welke keuze TS heeft gemaakt ? LTHT of Fully?
Laatst gewijzigd door JeroenWRT op ma 18 januari 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 40
- Lid geworden op: zo 20 december 2020, 09:33
- Mijn mountainbike: NTB
Ik zie het al ik moet voor N+1 gaanMacReal schreef: ↑ma 18 januari 2021, 17:19 Mijn stal bestaat uit een LTHT (140mm en 65 graden balhoofd) en een "enduro" fully (150/160mm veerweg).
Als ik de twee vergelijk rijdt de fully absoluut makkelijker en met minder energie, maar rijd ik harder (over het hele rondje genomen) en speelser op de HT.
Op de fully ben ik veel sneller genegen om een klim wat rustiger op te rijden dan met de HT. Op een rondje Amerongen scheelt me dat een kilometer per uur gemiddeld ongeveer.
Met de fully ben ik sneller beneden, maar dat scheelt minder dan je zou denken. Met de HT ben ik wel veel actiever en spring ik wat meer over obstakels heen om ze te ontwijken.
Ik ben er nog niet over uit welke van de twee nu het handigste is bij een wat langere rit
Een hoger gemiddelde is wel lekker, maar comfort ook natuurlijk.
Sowieso loslaten dat de één of de andere optie voor beginners of gevorderden zouden zijn. Het is vooral een kwestie van smaak, en wat en waar je wilt rijden. Je vind op die routes in Nederland alles van een stalen singlespeed tot enduro fietsen, en die mensen fietsen echt grotendeels dezelfde routes, hebben wel een andere beleving.JeroenWRT schreef: ↑ma 18 januari 2021, 16:53 Heerlijk al die aanvullende reacties op de TS. Het zorgt ervoor dat mijn beeld als beginner verder verruimd wordt en daardoor een beter keuze kan maken
Aanvullende op de TS wat zou je iemand aanrader als deze nog geen ervaring heeft met MTB-en:
1) Starten met een fully omdat deze meer vergevingsgezind is en omdat in het begin de techniek niet op het juiste niveau is. Eenmaal meer ervaring dan overstappen op een LTHT.
2) Of eerst starten met een LTHT zodat tegelijkertijd ook aan techniek gewerkt moet worden. Vervolgens de overstap maken naar een fully voor meer comfort.
Daarnaast kan een beginner ook comfort willen, en kun je ook techniek leren op een fully, daar is mentaliteit veel belangrijker dan wel of geen achtervering.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ah, dat had ik weer niet helemaal scherp, denk dat ze samen maar een NP Scout moeten kopen, krijgen ze wellicht beetje korting
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
.... forum aardig samen gevat
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime