Waarom geen Rockrider?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Darknoize
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Univega 26'' Volledig LX

Beste forumleden,

Ik zoek een MTB voor maximaal €1.000. Liefst goedkoper maar ik denk dat je rond die prijs wel een goede prijs/kwaliteit kan krijgen.
Nu heb ik al lang rond zitten kijken maar kan de knoop nog niet doorhakken.

Ik zoek: een vervanger voor mijn oude fiets met 26'' wielen, velgremmen, 'lekkende' Judy voorvork en Deore LX afmontage die ondertussen van 3x9 naar 1x9 is gegaan ivm slecht schakelen. Fiets hier nog met veel plezier op, maar het is tijd voor een vervanger.
Ik fiets op Nederlandse routes, niks geks.
Ik ben 1,82 en weeg 70kg.

Nu kwam ik de Rockrider XC 100 12s tegen:
https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... 50&c=ZWART

+ punten:
NX Eagle schakelgroep
'Goede' voorvork (maar hier ben ik niet in thuis, en alles is beter dan wat ik nu heb, en dat fietst naar mijn idee ook prima...)
Licht gewicht, 12,3 KG in maat L

- punten:
Remmen schijnen volgens sommige reviews niet super te zijn (maar ongetwijfeld veel beter dan mijn velgremmen nu)
Geen 'merk', mindere restwaarde (maar dat boeit me niet zo)

Mijn vraag is nu, is dit een goede fiets voor dat budget? Want ik zie deze hier op het forum nooit voorbij komen.

Ik heb natuurlijk ook naar de Grand Canyon 6 gekeken: Shimano XT, SR Suntour 32 vork, maar ook 14KG (ik gok in maat S of M, dus L nog zwaarder).
En de Cube Attention SL of Acid. Ik denk vergelijkbaar afgemonteerd? Maar ook 13,5KG (in welke maat?)

Of zal ik op een Cube Analog van 700 euro ook evenveel plezier hebben? Dan hou ik 300 euro in m'n zak...

Ik hoor graag jullie mening!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Darknoize schreef: wo 23 december 2020, 13:11 Mijn vraag is nu, is dit een goede fiets voor dat budget? Want ik zie deze hier op het forum nooit voorbij komen.
IMO is dit een best aardige fiets, heeft zowel voor als ook achter steekassen, de anderen die je vermeldt hebben meest QR.
Darknoize schreef: wo 23 december 2020, 13:11 Ik heb natuurlijk ook naar de Grand Canyon 6 gekeken: Shimano XT, SR Suntour 32 vork, maar ook 14KG (ik gok in maat S of M, dus L nog zwaarder).
En de Cube Attention SL of Acid. Ik denk vergelijkbaar afgemonteerd? Maar ook 13,5KG (in welke maat?)
De GC 6 heeft de mindere vork hier.
Beide Cubes zijn best wel ok.
Darknoize schreef: wo 23 december 2020, 13:11 Of zal ik op een Cube Analog van 700 euro ook evenveel plezier hebben? Dan hou ik 300 euro in m'n zak...

Ik hoor graag jullie mening!
De analog zou ik laten staan, mindere voorvork en de SRAM SX is ook niet aan te bevelen.

Beschikbaarheid zal een puntje zijn. Succes met je keuze.
Darknoize
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Univega 26'' Volledig LX

Bedankt voor je reactie!
massen schreef: wo 23 december 2020, 16:34 IMO is dit een best aardige fiets, heeft zowel voor als ook achter steekassen, de anderen die je vermeldt hebben meest QR.
Ik neem hieruit op dat steekassen de voorkeur hebben, ivm stijfheid? QR is natuurlijk wel 'handig' maar zo vaak haal ik de wielen er nu ook niet uit.
massen schreef: wo 23 december 2020, 16:34 De GC 6 heeft de mindere vork hier.
Beide Cubes zijn best wel ok.
Dan valt de GC 6 sowieso af. Zwaarder en mindere vork.
Tussen de Cubes is het enige verschil dan Shimano XT of Sram NX? de laatste is dan 100 euro duurder.
massen schreef: wo 23 december 2020, 16:34 De analog zou ik laten staan, mindere voorvork en de SRAM SX is ook niet aan te bevelen.

Beschikbaarheid zal een puntje zijn. Succes met je keuze.
Beschikbaarheid is inderdaad slecht nu. Maar het heeft ook geen haast. Fiets tot die tijd door op mijn oude ros :-q

Grootste verschil lijkt hem dus nog steeds in het gewicht tussen de Rockrider en Cubes te zitten...
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mis een keer gaan proberen te testzitten op de cube en de rockrider?
Decathlon geeft nog levenslange garantie op frames als +puntje
Steekas is indd wat stijver en kwa wielen wisselen vind ik het zelfs handiger.. gewoon aan 1 kant los draaien en verwijderen de as.
Darknoize
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Univega 26'' Volledig LX

mauke schreef: wo 23 december 2020, 17:19 Mis een keer gaan proberen te testzitten op de cube en de rockrider?
Decathlon geeft nog levenslange garantie op frames als +puntje
Steekas is indd wat stijver en kwa wielen wisselen vind ik het zelfs handiger.. gewoon aan 1 kant los draaien en verwijderen de as.
Bedankt voor je reactie!

Een Cube huren stond al op de planning, alleen is dat nu even geen optie, helaas.
Zodra het weer kan ga ik uiteraard wel kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik weet alleen niet of even 'testzitten' op de Rockrider in de winkel representatief is voor hoe de fiets bevalt. Dat merk je toch vaak pas na een uurtje in het zadel.
Verder is de service bij Decathlon volgens mij wel prima, voor zover ik weet kun je alles wat niet bevalt gewoon terugbrengen binnen een jaar. Weet niet of dat zo bij MTB's ook werkt maar bij snowboards wel bijvoorbeeld.

Met dit topic wil ik alleen een verstandige keuze maken en alvast fietsen uitsluiten, zodat ik niet het hele land door hoef voor testzitjes :wink:
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

*disclaimer vooraf: ik werk bij de Decathlon op de fietsen afdeling. Ik ben altijd eerlijk in mijn berichten en zeg nooit iets waar ik niet 100% achter sta. Er is geen sprake van een commercieel belang voor me.*

Het is simpel samen te vatten: als ik een klassieke xc hardtail zocht voor 1000€ dan koop ik deze fiets.

Een fiets van de Decathlon doet op geen enkele manier onder voor een Cube (behalve misschien de kwaliteit van de verf, maar dat weet ik niet zeker)

Als er al sprake is van een naam bij Cube dan heeft Decathlon helemaal geen naam.
Een ander verschil is dat Cube verkocht wordt door de fietsenmaker om de hoek. Voor de rockrider zal je naar de Decathlon moeten. Dat is vaak verder weg dan een fietsenmaker. Dit geldt ook voor onderhoud. Decathlon doet wel al het onderhoud, maar dan moet je naar een winkel.

Je krijgt inderdaad levenslang garantie op het frame. Als je het frame breekt dan wordt die vervangen onder garantie.

Mocht de fiets niet bevallen dan kan je hem retourneren (hetzelfde beleid als bij een snowboard, en elk Decathlon product in het algemeen). Houdt wel rekening met een (forse) waardevermindering als je de fiets retourneert nadat je hem hebt gebruikt. (Ben niet degene die de fiets retourneert met een versleten ketting, en dan beweert hem max 3 weken gebruikt te hebben. Dat helpt je niet. Zodra je weet dat de fiets hem niet wordt, retourneer hem dan.)

Ik zou zeggen kom als dat straks weer kan naar de winkels, huur een Cube, ga op een fiets zitten in de Decathlon. Dat gaat je echt meer brengen dan een maand op het internet, want je selectie om uit te kiezen is redelijk spot on.
Darknoize
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Univega 26'' Volledig LX

Shredwithcare schreef: do 24 december 2020, 00:57 Ik zou zeggen kom als dat straks weer kan naar de winkels, huur een Cube, ga op een fiets zitten in de Decathlon. Dat gaat je echt meer brengen dan een maand op het internet, want je selectie om uit te kiezen is redelijk spot on.
Bedankt voor je reactie!

Dan is mijn shortlist nu inderdaad:
- Rockrider XC100 12S
- Cube Acid
- Cube Attention SL

Met een lichte voorkeur naar de Rockrider omdat deze (op papier) 1,5kg lichter is.
Ik hoor daar trouwens in dit topic tot nu toe niemand over, maar ik dacht dat gewicht (oké, vooral op de weg) vaak wel een dingetje was voor fietsers.
Waar kan die 1,5kg hem trouwens in zitten? Vind dat een best groot verschil voor een fiets met 'dezelfde/gelijkwaardige' onderdelen.

Ik ga inderdaad, zodra het weer kan, eens bij deze fietsen kijken. Voorkeur voor de Acid of Attention SL zal vooral bepaald worden op beschikbaarheid, als ik het zo kan beoordelen zit er niet al te veel verschil tussen die fietsen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hoe handig ben je? De Rockrider kan op papier namelijk wel de beste lijken, maar ik heb ondertussen ook al genoeg nieuwe, net uit de winkel, Decathlonfietsen gezien die heel erg slecht in elkaar waren gezet, tot op het punt dat het gevaarlijk was om er het terrein mee in te gaan. (Stuur en stuurpen nauwelijks vastgezet, om maar wat te noemen) Ik zou dus vooral voor de Rockrider gaan als ik zelf genoeg technische kennis had om de fiets na te lopen op fouten. Kan je bij een Cube uiteraard ook gebeuren, maar dat zie ik in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit.

Verder zou ik me niet focussen op gewicht. Elke fabrikant weegt weer anders (met of zonder pedalen, kleine maten vs grote maten, of het gewicht is uit de duim gezogen) en daarbij maakt het in dit segment geen zak uit hoeveel hij exact weegt. Dat gaat pas meewegen als je er wedstrijden mee moet winnen, en dan betaald je sponsor wel. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Darknoize
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Univega 26'' Volledig LX

suravida schreef: do 24 december 2020, 10:15 Hoe handig ben je? De Rockrider kan op papier namelijk wel de beste lijken, maar ik heb ondertussen ook al genoeg nieuwe, net uit de winkel, Decathlonfietsen gezien die heel erg slecht in elkaar waren gezet, tot op het punt dat het gevaarlijk was om er het terrein mee in te gaan. (Stuur en stuurpen nauwelijks vastgezet, om maar wat te noemen) Ik zou dus vooral voor de Rockrider gaan als ik zelf genoeg technische kennis had om de fiets na te lopen op fouten. Kan je bij een Cube uiteraard ook gebeuren, maar dat zie ik in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit.
Specifieke technische kennis van een fiets heb ik niet per se.
Ik doe wel al het klein onderhoud aan m'n motor (om even aan te geven dat ik wel íets kan :tong ) en heb bijvoorbeeld voor alle gangbare momenten een momentsleutel. Hier verwacht ik dus geen gekke dingen. Stuurspacers verwijderen en dus stuurpen/stuur weer vastzetten heb ik allemaal al wel gedaan bij mijn huidige fiets.
Zelfs als ik een fiets uit de winkel koop zal ik deze thuis nog wel even nalopen met een momentsleuteltje denk ik.
Derailleurs afstellen heb ik alleen nog niet zo in de vingers, maar dat mag geen voorwaarde zijn voor het kopen van een fiets denk ik.
suravida schreef: do 24 december 2020, 10:15 Verder zou ik me niet focussen op gewicht. Elke fabrikant weegt weer anders (met of zonder pedalen, kleine maten vs grote maten, of het gewicht is uit de duim gezogen) en daarbij maakt het in dit segment geen zak uit hoeveel hij exact weegt. Dat gaat pas meewegen als je er wedstrijden mee moet winnen, en dan betaald je sponsor wel. ;-)
Mijn fiets weegt nu rijklaar (met pedalen, bidonhouders etc.) 14kg en zou wel graag iets lichters willen. Dat zit meer tussen m'n oren waarschijnlijk dan dat ik het daadwerkelijk ga merken. Verder gok ik dat een 29'' van 14kg toch heel anders rijdt dan een 26'' van 14kg. Dus ik zal het gewicht misschien inderdaad een beetje los moeten laten ;)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

suravida schreef: do 24 december 2020, 10:15 Hoe handig ben je? De Rockrider kan op papier namelijk wel de beste lijken, maar ik heb ondertussen ook al genoeg nieuwe, net uit de winkel, Decathlonfietsen gezien die heel erg slecht in elkaar waren gezet, tot op het punt dat het gevaarlijk was om er het terrein mee in te gaan. (Stuur en stuurpen nauwelijks vastgezet, om maar wat te noemen) Ik zou dus vooral voor de Rockrider gaan als ik zelf genoeg technische kennis had om de fiets na te lopen op fouten. Kan je bij een Cube uiteraard ook gebeuren, maar dat zie ik in de praktijk eigenlijk vrijwel nooit.

Verder zou ik me niet focussen op gewicht. Elke fabrikant weegt weer anders (met of zonder pedalen, kleine maten vs grote maten, of het gewicht is uit de duim gezogen) en daarbij maakt het in dit segment geen zak uit hoeveel hij exact weegt. Dat gaat pas meewegen als je er wedstrijden mee moet winnen, en dan betaald je sponsor wel. ;-)
De fietsen van decathlon in het wat hogere segment (vanaf 849) worden niet in de winkel in elkaar gezet. Worden geassembleerd in Dortmund. En ik kan je obv meerdere ervaringen vertellen dat de manier waarop die afgeleverd worden beter is dan wat er uit de doos van Trek/Speci komt.

Zelf een XC940 en een Van Reysel GRVL laten komen: 100% keurig in orde. Letterlijk stuur recht en pedalen erop. Vet en pasta waar nodig. Tubeless ventielen erbij en tape al in de wielen (vanaf 1299 krijg je ook TLR banden).
Voor 2 vrienden een XC50 en een XC100 uit de doos rijklaar gemaakt: zelfde verhaal.

Verder is de geo wat meer up to date dan bij de Cube en zijn de fietsen gewoon lichter.

Gewerkt hebbende bij een zogenaamd A merk durf ik te stellen dat alles vanaf 849 bij de Decathlon qua prijs/kwaliteit/bang4buck beter is dan wat je ergens anders koopt. En dan heb ik het nog niet eens over de service. Achterderrie van fiets van mn maat had een tik gehad: werd gewoon kostenloos vervangen door een duurder exemplaar, werd niet eens gesproken over 'eigen schuld'

Ergo: als je geen last hebt van een ego dat gevoed moet worden door een 'merk' te rijden, koop dan rustig een Rockrider 8)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hoe dat Decathlon soms de zaken voor dat geld kan maken/verkopen blijft ongelooflijk. Dat geldt voor elke sporttak waarin ze materiaal verkopen.

Op zich dus voor dat geld mooie fiets. Geometrie weinig info over te vinden, maar dat maakt eigenlijk misschien minder uit als “begin XC”- fiets, zoals ze hem aanprijzen.

Ik redeneer (puur persoonlijk) als volgt:
Doe in de sport 1x / 2x per jaar, dan is Decathlon niet te kloppen. (Duikbril, paar rolschaatsen, tent, wandelschoenen...).
Zou ik nu elke week minstens 2 of 3 keer mountainbiken, dan kocht ik mij geen Rockrider, maar ging ik op zoek naar dat tikkeltje beter, 2e hands of nieuw.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Har77 schreef: do 24 december 2020, 11:08 Ergo: als je geen last hebt van een ego dat gevoed moet worden door een 'merk' te rijden, koop dan rustig een Rockrider 8)
Heeft niet veel met “ego” te maken. Meer met liefhebber van de sport/hobby. Dat is in alle hobby’s terug te vinden. Trek de vergelijking gerust door naar auto’s etc. En Decathlon deelt die redenering of anders hadden ze ook modellen in hogere prijssegmenten, maar dat weten ze dat ze daar niets te zoeken hebben.
Swieber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 6 oktober 2020, 20:07

Ik heb een Cube staan, en een Rockrider. Het lakwerk van de Rockrider is imho mooier dan van Cube.

Ik heb de RockRider kort geleden thuis laten afleveren, komt in zo'n doos, net als een Canyon alleen is die doos bij Decathlon gewoon gratis. Ik betaalde 3,95 bezorgkosten. Een lachertje als je dat vergelijkt met Canyon, die vragen het tienvoudige voor de verzending, en voor de doos moet je ook nog betalen...

Wat ik zelf moest doen was het stuur en de pedalen monteren, en het zadel op de juiste hoogte zetten. Stuur werd volledig bekabeld geleverd, je hoeft het enkel in de klemming te monteren (4 boutjes). Er waren basic pedalen bijgeleverd (uniek) voor het proefrondje. Nadat ik had besloten de fiets te houden heb ik er direct betere op gezet (Crankbrothers). Verder zit er een eenvoudig setje gereedschap bij waar je het reguliere afstelwerk mee kunt doen.

Ik doe het onderhoud aan mijn fietsen zelf, en heb alles even nagelopen. Alles was perfect geïnstalleerd en afgesteld. De schakeling was uit de doos 100% perfect, niets op aan te merken. De stuurpen was gemonteerd en afgesteld - balhoofdlagers niet te los en niet te vast, precies goed. En ook perfect gecentreerd/uitgelijnd, wat nog niet zo eenvoudig is als het lijkt. Idem voor de dropper en de hydraulische remmen.

Verder heb ik ook de vering nagelopen en ingesteld op mijn gewicht. Logisch want dat kan Decathlon niet weten. Leerzaam, gewoon wat YouTube filmpjes bekijken dan kom je er wel uit.

Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om voor hetzelfde geld als de RockRider iets te vinden wat kwalitatief beter is.

Als je meer betaalt, dan betaal je vooral voor het stickertje op de buis.

Sommigen zetten je weg als een 'Decathlonridder' als je op RockRider rijdt.

Decathlon heeft nu het image wat Cube 10 jaar geleden had. En wat Giant 30 jaar geleden had.

Komt vanzelf goed.
Darknoize
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Univega 26'' Volledig LX

Bedankt voor de reacties!
Rasmazzer schreef: do 24 december 2020, 11:16 Ik redeneer (puur persoonlijk) als volgt:
Doe in de sport 1x / 2x per jaar, dan is Decathlon niet te kloppen. (Duikbril, paar rolschaatsen, tent, wandelschoenen...).
Zou ik nu elke week minstens 2 of 3 keer mountainbiken, dan kocht ik mij geen Rockrider, maar ging ik op zoek naar dat tikkeltje beter, 2e hands of nieuw.
Die laatste zin is niet merk gebonden toch? Een Cube van 900 euro zou jij dan ook overslaan begrijp ik hieruit. Jij zou in een hoger segment (budget) gaan vissen, ongeacht merk.
ik redeneer eigenlijk zo: Ik fiets nu ook op een oud beestje, 10 jaar geleden tweedehands gekocht voor (volgens mij, als ik het goed herinner) 250 euro! Tien jaar later fiets ik daar nog met alle plezier op. Minimaal 1x per week 35 tot 50km per keer.
Als ik zelfs nog plezier heb op die fiets, waarom zou ik dan geen plezier hebben op een nieuwe fiets van 1000 euro? En ga ik écht meer plezier hebben op een fiets die nog 500 euro duurder is? Ik betwijfel dat :)
Maar voor dat budget zoek ik natuurlijk wel de beste fiets.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik wil nog wel nuance toevoegen aan de positieve verhalen die hier worden verteld over het afleveren. Het gebeurt ook met regelmaat dat er een fiets wordt geleverd waar iets niet is afgesteld, of compleet fout. Dit gebeurt bij goedkope fietsen veel meer dan bij dure fietsen (inderdaad zit er rond €800 een scheiding in waar ze in elkaar gezet worden). Mijn advies is de fiets afhalen in de winkel. Dan heeft er sowieso iemand met verstand van zaken naar je fiets gekeken en is het sowieso 100% in orde.
Plaats reactie