Kun je in Nederland met een enduro rijden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

ThijsE schreef: zo 13 december 2020, 18:10 P.s in dit topic viewtopic.php?f=3&t=148045&p=2554657#p2554657 is zonet deze link geplaatst, https://youtu.be/DoCoYS9ekQw (One Trail Bike To Rule Them All? ).
Misschien wat voor jou?
Die had ik laatst inderdaad al op het oog. Die of de neuron. Ik moet helaas nog wel even sparen. :-q

Ik kwam er ook achter dat mijn zadelpen maar 27.2mm is. Daar zijn bijna geen droppers voor zag ik.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

maaf2 schreef: zo 13 december 2020, 18:12
psychonaut038 schreef: zo 13 december 2020, 17:52

Wat zitten hier mensen met kromme tenen... Stel je eens aan hé.

Ik zeg dat toch niet. Ik maak gewoon een grapje. Haters de hele tijd hier... Zit ik hier op het wielrenners forum ofzo?
Haha, kerel. Je neemt het allemaal veel te serieus volgens mij.

Oprecht: Wat was nou eigenlijk de insteek van deze topic? Ben oprecht benieuwd wat je fietskeuze gaat worden.

Mijn insteek van dit forum is om tips te krijgen over een volgende fiets die ik wil kopen. Aangezien ik dacht dat enduro ietsje zwaarder is dan een trailbike en iets meer vering heeft, dat dat misschien ook wel iets was voor hier.

Maar ik heb al geleerd dat dat niet zo is.

Verder heb ik hier vernomen dat ik een mongool ben die een trol is.. Dus ja.. Wat wil je dan? Dan is alles een aanval. Blijkbaar zit hier een harde kern mountainbikers die niks met beginners hebben.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Volgend mij zijn het vooral ervaren mountainbikers die je proberen te vertellen dat je gebrek aan techniek niet oplost met het kopen van een fully.
Natuurlijk heeft een fully meer comfort en zal met minder stuiteren rijden maar dat wil niet zeggen dat het met een HT onmogelijk is.
Persoonlijk heb ik in NL de voorkeur voor een HT omdat dit het de routes wat spannender en technischer maakt.
En met de juiste techniek ben je op een HT ook echt niet veel langzamer.
Als je een enduro fully wil kopen lekker doen, ga je echt wel lol mee beleven. Of je hiermee meteen veel harder mee kan afdalen betwijfel ik.

Hier het verschil tussen enduro en trail volgens Gmbn
https://www.gmbn.com/video/trail-vs-end ... difference
Have fun!
Rinse.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

psychonaut038 schreef: zo 13 december 2020, 18:22 Mijn insteek van dit forum is om tips te krijgen over een volgende fiets die ik wil kopen. Aangezien ik dacht dat enduro ietsje zwaarder is dan een trailbike en iets meer vering heeft, dat dat misschien ook wel iets was voor hier.

Maar ik heb al geleerd dat dat niet zo is.

Verder heb ik hier vernomen dat ik een mongool ben die een trol is.. Dus ja.. Wat wil je dan? Dan is alles een aanval. Blijkbaar zit hier een harde kern mountainbikers die niks met beginners hebben.
Ik denk dat je door je houding en een aantal opmerkingen zelf de toon hebt gezet. Je opent dat je een goed niveau hebt terwijl je nog geen jaar fietst en moeite hebt met wat remhobbels. Je roept dat je een enduro wil, behalve dat je niet weet wat dat is. Je wil geen les van bejaarden die al 20+ jaar fietsen en echt wel weten wat fietsen is.

Als je je meer open op zou stellen en bereid bent te luisteren en te leren dan is dit een hele mooie plek met mooie mensen. Dat neemt niet weg dat ze wel vaak een mening hebben en dat wil wel eens botsen.

Zelf ben ik voor een trail fully gegaan met 135/140 mm veerwegen en nog geen moment spijt. De fiets kan veel meer dan ik en daarom grijp ik elke kans aan om te leren. Daarnaast heb ik nog een single speed hardtail puur voor de lol.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

Mad Wally schreef: zo 13 december 2020, 18:43
psychonaut038 schreef: zo 13 december 2020, 18:22 Mijn insteek van dit forum is om tips te krijgen over een volgende fiets die ik wil kopen. Aangezien ik dacht dat enduro ietsje zwaarder is dan een trailbike en iets meer vering heeft, dat dat misschien ook wel iets was voor hier.

Maar ik heb al geleerd dat dat niet zo is.

Verder heb ik hier vernomen dat ik een mongool ben die een trol is.. Dus ja.. Wat wil je dan? Dan is alles een aanval. Blijkbaar zit hier een harde kern mountainbikers die niks met beginners hebben.
Ik denk dat je door je houding en een aantal opmerkingen zelf de toon hebt gezet. Je opent dat je een goed niveau hebt terwijl je nog geen jaar fietst en moeite hebt met wat remhobbels. Je roept dat je een enduro wil, behalve dat je niet weet wat dat is. Je wil geen les van bejaarden die al 20+ jaar fietsen en echt wel weten wat fietsen is.

Als je je meer open op zou stellen en bereid bent te luisteren en te leren dan is dit een hele mooie plek met mooie mensen. Dat neemt niet weg dat ze wel vaak een mening hebben en dat wil wel eens botsen.

Zelf ben ik voor een trail fully gegaan met 135/140 mm veerwegen en nog geen moment spijt. De fiets kan veel meer dan ik en daarom grijp ik elke kans aan om te leren. Daarnaast heb ik nog een single speed hardtail puur voor de lol.
Ik vind dat ik redelijk goed kan fietsen ja. Ik ben nog niet tegen dingen aangelopen behalve dan hobbels en sprongen zonder dropper vind ik gevaarlijk. Het kan altijd beter, maar dat is bij iedereen.
En dat van die bejaarden had ik een smiley achter gezet. Ik snap dat het niet serieus overkomt, maar zo bedoel ik het niet.

Ik ben zeker bereid te leren. Ik fiets altijd alleen. Heel soms met een collega. Dus technieken leren moet ik zelf doeb. Ik ben 30 jaar en stap best laat in de sport. Ik zal nooit gaan knallen zoals die gasten van GMBN, maar dat hoeft ook niet. Bike parks en die extreme jumps is niks voor mij. Ook met snowboarden nooit gedaan. Maar wil wel comfortabeler rijden dan een hardtail en evt een keer dan bergtrails pakken.

Rij je daarmee ook in Nederland?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kijk, nu worden we wijzer.
Een Enduro overwegen, maar eigenlijk dus gewoon comfortabeler willen rijden?
En het gaan geen bikeparks worden.
Wat versta je nu precies onder ‘knallen’?
Elke fully van 100-130/140mm is vooralsnog prima geschikt.
Nu dus uitzoeken: hoe XC of trail-georienteerd wil je het hebben? Dan kun je je keuze gaan versmallen naar de voor jou geschikte, gewenste, categorie.

Voordeel van met (ervaren) anderen rijden is dat je daarvan leert... door af te kijken en na te doen. En je ziet wat ‘hun type fiets’ kan en doet.

Mbt SPD vs flats rijden: ik vind het fijn om op mijn 110/100mm fully vastgeklikt te zitten, zeker op een ondergrond waar het veel stuitert geeft me dat veel controle. Snelheid kan dan omhoog, het gestuiter voel je dan relatief veel minder, je vliegt meer over bv de remklippen heen, ipv dat je ze 1 voor 1 neemt en voelt, zegt maar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

aurelius schreef: zo 13 december 2020, 19:15 Kijk, nu worden we wijzer.
Een Enduro overwegen, maar eigenlijk dus gewoon comfortabeler willen rijden?
En het gaan geen bikeparks worden.
Wat versta je nu precies onder ‘knallen’?
Elke fully van 100-130/140mm is vooralsnog prima geschikt.
Nu dus uitzoeken: hoe XC of trail-georienteerd wil je het hebben? Dan kun je je keuze gaan versmallen naar de voor jou geschikte, gewenste, categorie.

Voordeel van met (ervaren) anderen rijden is dat je daarvan leert... door af te kijken en na te doen. En je ziet wat ‘hun type fiets’ kan en doet.

Mbt SPD vs flats rijden: ik vind het fijn om op mijn 110/100mm fully vastgeklikt te zitten, zeker op een ondergrond waar het veel stuitert geeft me dat veel controle. Snelheid kan dan omhoog, het gestuiter voel je dan relatief veel minder, je vliegt meer over bv de remklippen heen, ipv dat je ze 1 voor 1 neemt en voelt, zegt maar.
Ik versta onder knallen gewoon de stukken die je naar beneden gaat comfortabel nemen ipv te stuiteren zo snel mogelijk met weinig remmen, maar wat ik hier al las ligt dat aan mijn techniek.

Ik hoef niet de snelste te zijn, daarom zou ik eerder voor een trail dan een xc gaan denk ik.

Kijk dat dacht ik al. Dan moet ik toch maar eens clips proberen.

Misschien dan voor de toekomst als ik een nieuwe fiets heb, dan van mijn hardtail een clipless maken.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

psychonaut038 schreef: zo 13 december 2020, 18:22
maaf2 schreef: zo 13 december 2020, 18:12

Haha, kerel. Je neemt het allemaal veel te serieus volgens mij.

Oprecht: Wat was nou eigenlijk de insteek van deze topic? Ben oprecht benieuwd wat je fietskeuze gaat worden.

Mijn insteek van dit forum is om tips te krijgen over een volgende fiets die ik wil kopen. Aangezien ik dacht dat enduro ietsje zwaarder is dan een trailbike en iets meer vering heeft, dat dat misschien ook wel iets was voor hier.

Maar ik heb al geleerd dat dat niet zo is.

Verder heb ik hier vernomen dat ik een mongool ben die een trol is.. Dus ja.. Wat wil je dan? Dan is alles een aanval. Blijkbaar zit hier een harde kern mountainbikers die niks met beginners hebben.
Kan ts niet helemaal ongelijk geven. Oké, na een jaar fietsen is een Enduro wat hoog gegrepen (of je moet die kant op willen) maar vervolgens moet ook iedereen zijn plasje er overheen doen. Het valt me ook op dat meer mensen aangeven zich als nieuweling niet serieus genomen voelen in het recente verleden.
Boty loopt ook voor geen meter meer. Denk dat de harde kern dat eens een beetje bij zich zelf moet gaan onderzoeken.
"This species has amused itself to death"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klinkt alsof een trailfully prima gaat volstaan. Eigenlijk zou je een fully moeten proberen te lenen of huren om eens te kunnen voelen hoe dat rijdt.
Wat was je budget ook alweer?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Maar wel opvallend dat de laatste paar berichten dan ineens wel weer een constuctieve toon hebben. Zowel vanuit ts als vanuit 'oude garde'.

Wellicht moet de oude garde zich soms ook eens herinneren hoe hij/zij begonnen is. Laten we wel wezen: ik dacht na een jaar fietsen ook dat ik goed kon fietsen (want ik haalde wel eens mensen in). Inmiddels 10 jaar verder en weet dat ik er toen weinig van bakte.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd ook weleens de singletracks op de Posbank, zowel op de HT als op de fully, beide op flat pedalen.
Eigenlijk zit er maar 1 stukje in wat continu hobbelt en waar het moeilijk is om de snelheid erin te houden, de rest gaat zowel op de HT als op de fully prima.
Ik moet wel zeggen dat de fully in die zin wat meer comfy is, maar ze gaan even hard.

Verder heb ik eigenlijk geen idee waar die remkuilen zitten in de Posbank route??
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

psychonaut038 schreef: zo 13 december 2020, 19:01
Mad Wally schreef: zo 13 december 2020, 18:43
Zelf ben ik voor een trail fully gegaan met 135/140 mm veerwegen en nog geen moment spijt. De fiets kan veel meer dan ik en daarom grijp ik elke kans aan om te leren. Daarnaast heb ik nog een single speed hardtail puur voor de lol.
Ik vind dat ik redelijk goed kan fietsen ja. Ik ben nog niet tegen dingen aangelopen behalve dan hobbels en sprongen zonder dropper vind ik gevaarlijk. Het kan altijd beter, maar dat is bij iedereen.
En dat van die bejaarden had ik een smiley achter gezet. Ik snap dat het niet serieus overkomt, maar zo bedoel ik het niet.

Ik ben zeker bereid te leren. Ik fiets altijd alleen. Heel soms met een collega. Dus technieken leren moet ik zelf doeb. Ik ben 30 jaar en stap best laat in de sport. Ik zal nooit gaan knallen zoals die gasten van GMBN, maar dat hoeft ook niet. Bike parks en die extreme jumps is niks voor mij. Ook met snowboarden nooit gedaan. Maar wil wel comfortabeler rijden dan een hardtail en evt een keer dan bergtrails pakken.

Rij je daarmee ook in Nederland?
Jazeker, maar naarmate je langere veerwegen hebt lever je in op gewicht en trap-efficiëntie, met name staand op de pedalen tijdens het klimmen. Met een goede (lees: dure) fiets met een goede geometrie, een goed veersysteem, hoogwaardige veer-componenten en een laag gewicht kun je de nadelen beperken.

Voor mij is 100-120 mm te veel xc gericht en meer dan 140 vind ik overkill (alhoewel Lars daar anders over denkt😉). De sweet-spot ligt voor mij bij 130-140 mm. De Santa Cruz Hightower CC trapt redelijk efficiënt en met 12,5 kg weegt hij minder dan veel hardtails.

Wat betreft het kunnen nemen van de hindernissen op de Nederlandse trails, dat is ook niet zo raar. Ze zijn zo opgezet dat iedereen ze moet kunnen fietsen, het gemiddelde technische niveau ligt in Nederland dan ook niet heel hoog. De meeste die hier op deze thread hebben gereageerd hebben wel een heel ander (veel hoger) niveau, wat overigens niet voor mij geldt :lol:

Succes met je zoektocht👍
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

psychonaut038 schreef: zo 13 december 2020, 18:03 Vandaag postbank gefietst voor het eerst. Ook hier weer bizarre remkuilen en complete stukken hobbelig terrein waar je niet normaal kan fietsen. Ik heb echt een fully nodig. Dat stukje comfort is 10 keer beter dan dat door elkaar geschud te worden. Daar zit geen uitdaging aan. Dat is gewoon vervelend vind ik.

Waarschijnlijk is dat ook wel, omdat ik een flatrijder ben. Met clips lijkt me dat wel makkelijk. Alleen zit ik liever los op de fiets.

Hoe rijden jullie dat hobbilige terein?
maaf2 schreef: zo 13 december 2020, 20:36 Wellicht moet de oude garde zich soms ook eens herinneren hoe hij/zij begonnen is. Laten we wel wezen: ik dacht na een jaar fietsen ook dat ik goed kon fietsen (want ik haalde wel eens mensen in). Inmiddels 10 jaar verder en weet dat ik er toen weinig van bakte.
Even een stukje historie van opa: vroeger waren de paden echt vlakker, gladder. Want dat soort paden zocht je op met die toenmalige mountainbikes. Teveel hobbels waren nauwelijks te handelen, je knalde alle kanten op. Remkuilen waren er niet omdat er nog te weinig bikers waren om remkuilen te creëren.

Je zag toen ook veel BMX-ers overstappen op downhillen en dat was in de tijd dat nog geen enkele BMX-er ingeklikt reed. Dus ook niet op de downhillfiets. Die DH-bikes hadden toen al 50-80 mm veerweg voor en achter. En de parcoursen waren vrij vlak. De weg naar ruigere parcoursen werd echt (vooral in Europa) ingezet en de veerweg groeide ook. Maar niet snel genoeg en al die flat pedal jongens stuiterden van hun fietsen en wisten niet hoe snel ze over moesten stappen op klikpedalen. Pas toen de vering rond de 200 mm begon te komen en ook de parcoursen niet heel veel ruiger meer werden, stapten een aantal jongens weer terug op platte pedalen. Nu rijd er vrijwel geen enkele prof meer met flat pedals. Zal vast een reden voor zijn :roll:

Aanpassen dus. Stuiter je van je fiets, dan moet je inderdaad of vering nemen of klikpedalen. Misschien zelfs beide.

Overigens helpt het zo hard mogelijk over remknippen te gaan, hobbelt echt minder. Risico is wel dat je eerder controle verliest (eventueel omdat je van je pedaal knalt :wink: ) en dan gaat het extra hard fout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb niet het idee dat ik met mijn fatbike met verende voorvork meer nodig zou hebben op remklippen en ander gehobbeld hoor. Ik trap overal wel een beetje door en met een fully zit dan je pedaal aan de grond. Ik knal menig fully eruit op de afdalingen hoor.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
psychonaut038
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 2021 en YT jeffsy core 3 2022

aurelius schreef: zo 13 december 2020, 20:29 Klinkt alsof een trailfully prima gaat volstaan. Eigenlijk zou je een fully moeten proberen te lenen of huren om eens te kunnen voelen hoe dat rijdt.
Wat was je budget ook alweer?
3000
Plaats reactie