Lux

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Lars TB schreef: ma 26 oktober 2020, 21:48 Ik zou overigens zeggen dat de SRAM remmen de meerprijs volledig teniet doen ten opzichte van de XT van de 7!



Ligt er maar aan welke prioriteiten je stelt. Gezien de startpost hier is ieder advies zinloos.



Hmm, misschien toch nog 1 goed advies: koop een Neuron!
Waarom een Neuron?
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

De lux 7.

Betere vork en betere remmen en xt schakelen is dikke prima.
En die carbonnen wielen van de 8, ach.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Bedankt iedereen!
Canyon Lux CF 8 2021
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cavok schreef: ma 26 oktober 2020, 21:59 Zijn de Sram remmen dan beter?
De meeste mensen vinden ze onder de maat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: ma 26 oktober 2020, 22:33
Lars TB schreef: ma 26 oktober 2020, 21:48 Hmm, misschien toch nog 1 goed advies: koop een Neuron!
Waarom een Neuron?
Dat zou de standaard keuze moeten zijn voor het overgrote deel van de bikers. Gezien het gebrek aan info dat de TS geeft moet je in eerste instantie terugvallen op de standaard keuze. Daarom een Neuron (-achtige).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Misschien was mijn vraag wat onvolledig. Ben nog nieuw hier. Ik woon in een heuvelachtige streek met een groot bos in de buurt en ook veel veldwegen. De fiets zou dus voornamelijk voor dit soort wegen/single tracks moeten dienen. Af en toe eens een tripje naar de Ardennen moet mogelijk zijn, maar is niet het hoofddoel van de fiets. Ik ben 1m81 groot en weeg 73kg. Ik rijdt veel met een racefiets maar heb tijdens de wintermaanden veel plezier op de mountainbike, in de zomer ook maar daar gebruik ik de fiets minder vaak.

De fiets moet lang kunnen meegaan want ik ben niet iemand die veel nieuwe fietsen koopt, ik onderhoud alles goed zodat ik lang van mijn materiaal kan genieten. Ik geef dus graag wat meer uit om een degelijke fiets te hebben.

Bedankt voor de vele reacties die ik reeds heb ontvangen.

Groeten
Canyon Lux CF 8 2021
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Cavok schreef: di 27 oktober 2020, 10:24 Misschien was mijn vraag wat onvolledig. Ben nog nieuw hier. Ik woon in een heuvelachtige streek met een groot bos in de buurt en ook veel veldwegen. De fiets zou dus voornamelijk voor dit soort wegen/single tracks moeten dienen. Af en toe eens een tripje naar de Ardennen moet mogelijk zijn, maar is niet het hoofddoel van de fiets. Ik ben 1m81 groot en weeg 73kg. Ik rijdt veel met een racefiets maar heb tijdens de wintermaanden veel plezier op de mountainbike, in de zomer ook maar daar gebruik ik de fiets minder vaak.

De fiets moet lang kunnen meegaan want ik ben niet iemand die veel nieuwe fietsen koopt, ik onderhoud alles goed zodat ik lang van mijn materiaal kan genieten. Ik geef dus graag wat meer uit om een degelijke fiets te hebben.

Bedankt voor de vele reacties die ik reeds heb ontvangen.

Groeten
Waarom ben je voor een Lux gegaan en niet voor een Neuron?
Veldwegen zijn gewoon paden in een bos en geen MTB tracks?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lijkt mij een uitstekend inzetgebied voor een lichte Lux, race/marathonfully.
Racefietser, niet te groot, licht, fiets voor makkelijkere snellere parcoursen. En de Ardennen zijn geen enkel probleem voor af en toe een uitstapje. Alpen etc ook niet overigens, kan ik uit eigen ervaring zeggen.

De Neuron is wat allrounder, met name als je vaker in meer uitdagend terrein fietst, met vooral meer bergafpotentie, maar nog steeds vlot bergop. Is wel wat zwaarder, en heeft geen remote lockouts, iets wat ik persoonlijk heel fijn vind fietsen bergop staand, op makkelijke ondergrond.

110/100mm Lux is op meer snelheid en efficiëntie gericht, lichter, te locken, wat spartaanser en vinniger.
130mm Neuron, trailbike, afgemonteerd voor wat zwaarder terrein. Stevigere wielen en vork, 'langere' dropper, slackere geometrie, wat comfortabeler en gemoedelijker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Crapton schreef: ma 26 oktober 2020, 21:23
yo-eddy schreef: ma 26 oktober 2020, 20:50
Maakt vooral uit tussen de oren :bier:
Je kunt niet zoiets roepen als "carbon velgen zijn beter dan alu velgen" het ligt veel genuanceerder dan dat.
Ik ben op 2 fietsen van alu naar carbon gegaan in bij mij maakte het wel uit. Lichter, stijver, beter te sturen (speelser), betere acceleratie. Niet alleen tussen de oren. Doe er mee wat je wil.
Ik ben van mening dat de bouwkwaliteit belangrijker is dan het materiaal. Ik steek liever een goed gebouwde Alu set dan een slecht gebouwde carbon set in m'n fiets.

Ik heb carbon velgen van EIE, Nextie en E13, alu van Rad15, Notubes, Ryde, Race Face, Velocity en WTB en die rijden allemaal strak. Enige verschil is gewicht. Extreem lichte carbon velgen vind ik iets gemakkelijker accelereren. Oja: Hogere carbon velgen staan gewoon vetter :tong
Crapton schreef: ma 26 oktober 2020, 21:23 Keileuk, maar waarop rijden de pro XC riders?
Op materiaal waarop/waarmee ze moeten rijden van de sponsor. En die vind de marge op een carbon set die de consument koopt omdat de prof daar mee rijdt interessanter dan de marge op een alu set.

Sram remmen zouden voor mij ook een showstopper zijn. Voor schakelen heeft Sram wel mijn voorkeur, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Vandaag de Lux CF 8 besteld. In blijde verwachting nu!
Canyon Lux CF 8 2021
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gefeliciteerd met je aankoop en sterkte met het wachten. :-D
De tijd tussen aankoop en levering is altijd vrij vervelend. :D
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Klopt :-)


Naar alle waarschijnlijkheid wordt hij volgende week geleverd. Fingers crossed!!!

Spannend...
Canyon Lux CF 8 2021
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jan the Man schreef: di 27 oktober 2020, 14:23 Sram remmen zouden voor mij ook een showstopper zijn. Voor schakelen heeft Sram wel mijn voorkeur, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ciao
Jan
Exact hetzelfde hier... Shimano remmen en Sram schakelmateriaal (en EIE wielen :-D)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie