Full specced fully(2de hands) of nieuwe hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Ik ben als beginnende MTBér op zoek naar mijn allereerste MTB :D

Heb me aardig ingelezen en wat adviezen gevraagd hier en daar. Conclusie tot nu toe is dat ik een hardtail MTB "nodig" heb.

Wat wil ik er mee gaan doen:
  • Trainen op de kardingebult
Ik verwacht in een jaar gezien 1500-2000km te maken waarvan iets meer km's in de winter dan in de zomer. Ik ga elke zomer richting Oostenrijk/Frankrijk met de racefiets om in de bergen te knallen. Ik sluit zeker niet uit dat ik mijn MTB ook mee ga nemen voor een nieuwe ervaring. Gezien ik vooral ga trainen gaat er ook zeker veel hoogtemeters gemaakt worden op bovenstaande routes. Ik verwacht toch wel 500-1000 hoogtemeters per training.

Nu kan een ik 2de hands high end full specced fully krijgen voor de prijs wat in mijn budget valt. Mijn vraag aan jullie, waar moet ik op letten bij het kopen van een 2de hands fiets en in dit geval een fully?

Ik kan in ieder geval melden dat de fiets goed is onderhouden. Gaat om een high specced fully uit 2016. Cross Country Race model. Daarnaast wordt er nog een check uitgevoerd door de fietsenmaker of alles nog een beetje in orde is zeg maar bij verkoop. Qua maat lijkt de fiets ook goed te zijn. De persoon in kwestie heeft exacte dezelfde maat en type racefiets welke ik ook bezit. En qua lengte/gewicht scheelt het ook niks.

Qua onderhoud snap ik dat een fully meer vereist dan een hardtail. Ik laat in eerste instantie het meeste doen door de fietsenmaker. Waar moet ik een beetje vanuit gaan qua kosten? Ik wil er zelf max 250 euro per jaar aan besteden afgezien van onderdelen die na slijtage vervangen moeten worden.

Ik wil mezelf ook geen fully aanpraten. Maar een high end full specced fully vs een standaard uitgeruste hardtail instapper doet mij wel even nadenken. Denk ook aan tubeless banden etc wat op een standaard instap model niet altijd kan bijvoorbeeld. Ik kan alleen op dit moment nog niet goed beoordelen of ik dit nodig heb. Qua prijs maakt het niet uit.

Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wat meer info kan geen kwaad.
Om welke fully gaat het om en welke hardtail zou het anders moeten worden en om welk budget gaat het grofweg?
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Wat is je eigen achtergrond?
Hoe oud ben?
Hoe fit ben je?
Heb je een fully nodig voor bijv rugklachten of lijkt alleen comfortabeler te rijden?
Denk je dat je die fully over 2 jaar zonder veel verlies kan doorverkopen?
Wanneer zijn de shock en voorvork voor het laatst geserviced?

Verder is er natuurlijk redelijk wat veranderd qua geometrie en afmontage in de afgelopen 5 jaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zou fijn zijn als je gewoon in je andere topic verder gaat, want daar zitten mensen die al wat meer van je weten... :roll:

viewtopic.php?f=3&t=148267
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biggydeen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:31

Brul78 schreef: ma 26 oktober 2020, 10:00 Wat is je eigen achtergrond?
Hoe oud ben?
Hoe fit ben je?
Heb je een fully nodig voor bijv rugklachten of lijkt alleen comfortabeler te rijden?
Denk je dat je die fully over 2 jaar zonder veel verlies kan doorverkopen?
Wanneer zijn de shock en voorvork voor het laatst geserviced?

Verder is er natuurlijk redelijk wat veranderd qua geometrie en afmontage in de afgelopen 5 jaar.
Ik ben een echte wielrenner. Ongeveer 8k km per jaar. In de zomer vaak naar Oostenrijk/Frankrijk om zware beklimmingen te doen. Fietsen in NL vindt ik maar zo/zo. Vaak geen zin om lange ritten te maken, meer van het interval werk. Beetje voorbereiden op de zomer in de bergen zeg maar. Af en toe wat georganiseerde ritten meepakken is dan wel weer leuk.

Ik denk daarom ook dat ik veel meer plezier heb in wat afwisseling op een leuke MTB route dan de standaard rondjes die ik al 1000 keer heb gedaan op de racefiets. In het noorden is daar nu eenmaal niet zo heel veel variatie. Dan moet ik al uitwijken naar drenthe maar dan heb ik al snel 100+km op de teller.

Ik ben 35, goed tot zeer fit (173cm/70 kilo) hele leven sporter geweest.

Fully heb ik niet nodig voor rugklachten. Ik neem het alleen in overweging omdat het een high end fully is waar veel betere componenten opzitten dan een standaard nieuwe hardtail. Heb ik echt een fully nodig? Denk het niet. Maar als ik voor ongeveer dezelfde prijs moet kiezen tussen een nieuwe standaard hardtail of een fully van een paar jaar oud voor rondom dezelfde prijs begin ik te twijfelen. Vooral omdat ik ook wel ritjes wil maken in b.v. Oostenrijk.

Laatste servicebeurt van de shock en voorvork weet ik zo niet. Dat zal ik even navragen. Volgens mij is het een goed merk, heb al enig onderzoek gedaan. Denk zeker dat bij goed onderhoud doorverkopen geen probleem is.
Lars TB schreef: ma 26 oktober 2020, 10:11 Het zou fijn zijn als je gewoon in je andere topic verder gaat, want daar zitten mensen die al wat meer van je weten... :roll:

viewtopic.php?f=3&t=148267
Daar twijfelde ik ook over. Wou het topic niet vervuilen door steeds nieuwe fietsen er in te plakken :) Maar ik zal het daar even aanvullen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En als we dan daar verder gaan gaat deze op slot ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten