Maten YT Izzo (en advies andere fully’s)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik wil overstappen van een hardtail naar een fully. Het moet geen XC fully worden, omdat ik een wat meer comfortabele zitpositie wil en het voor mij geen race bike moet worden. Ik wil ook bij een steile afdaling wat makkelijker kunnen rijden.

Meestal rij ik in Nederland of net over de grens in Duitsland. Technische routes vind ik leuk. Verder ga ik soms naar Winterberg of Brilon naar het trailpark (niet het Bikepark). In de zomer rij ik bijv. In Italië in de Dolomieten. Ik ben 1.80m echter mijn binnenbeenlegte in maar 80cm. Naar verhouding is mijn bovenlichaam wat langer. Ik heb daarom nu ook een L Chisel en niet de M.

Jij nieuwe fiets moet lekker klimmen en ook op de gewone weg nog uit de voeten kunnen (vaak rij ik op de weg naar routes toe en dan kan soms meer dan 10 km zijn).

De YT Izzo is een fiets die ik op mijn lijstje heb staan. Daar is nu alleen nog de XL van te bestellen. Het advies van YT is dat deze geschilkt is voor mensen vanaf 1.84m. Echter mijn bovenlijf is naar verhouding iets kleiner. Heeft iemand ervaringen met deze fiets en de maatvoering?

Verder staan op mijn lijstje ook de Norco Optic, Orbea Occam of evt Oiz tr en de YT Jeffsy vind ik ook een leuke fiets. Bij die laatste vraag ik me af of het niet ‘te’ is voor mij. De Canyon Neuron is ook leuk, alleen de kleurencombinatie is niet mijn smaak.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Kijk even in mijn topic mbt maat van een Izzo: viewtopic.php?p=2529451#p2529451

Verder heeft _Chris er al eentje, verder volgens mij geen andere (actieve) users.

Maar als ik het zo lees, is de XL eigenlijk geen optie voor je. Vanuit YT weet ik dat ze ook niet meer op voorraad komen dit jaar. Alleen geannuleerd bestellingen. Dus dan moet je elke dag (een paar keer per dag) op de website kijken of er eentje beschikbaar komt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt ook nog zoiets: https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... f-90-2021/
Volgens mij is die in Bonn ook live te bewonderen.
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Dank je. Zelf denk ik ook een L, ook gezien de grootte van de hele fiets al. Volgens mij kan YT op dit moment niks leveren. Benieuwd wanneer ze weer wat online zetten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Juist door de lage seattube zou je prima op een XL moeten kunnen zitten. Eigenlijk kan iedereen bij YT nu best een maatje groter of kleiner pakken zonder meteen slecht te zitten.
Waar woke is, is vuur
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Willem Altes schreef: di 20 oktober 2020, 17:15 Je hebt ook nog zoiets: https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... f-90-2021/
Volgens mij is die in Bonn ook live te bewonderen.
Klopt, mooie fietsen en gezien afmontage naar verhouding niet duur. Mijn vrouw wil daar de Skeen Trail bestellen. Ik kies niet voor dezelfde 😉.
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Makkelijk schreef: di 20 oktober 2020, 17:25 Juist door de lage seattube zou je prima op een XL moeten kunnen zitten. Eigenlijk kan iedereen bij YT nu best een maatje groter of kleiner pakken zonder meteen slecht te zitten.
Is het dan niet dat ik de dropper niet voldoende laag kan stellen? En wordt de fiets niet te log voor mijn lengte?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Edwinmtb schreef: di 20 oktober 2020, 17:29
Makkelijk schreef: di 20 oktober 2020, 17:25 Juist door de lage seattube zou je prima op een XL moeten kunnen zitten. Eigenlijk kan iedereen bij YT nu best een maatje groter of kleiner pakken zonder meteen slecht te zitten.
Is het dan niet dat ik de dropper niet voldoende laag kan stellen? En wordt de fiets niet te log voor mijn lengte?
Dat eerste zal niet het geval zijn gezien de lage seattubes. Eigenlijk iedereen kan gemakkelijk 1 of 2 maten groter gaan. Dat tweede is heel persoonlijk. Als je vooral in Nederland rijdt zou het goed kunnen. Maar in ken ook hele goeie rijders die met een lompe trailgeometrie heerlijk rijden in Nederland. Echt een kwestie van voorkeur.
Waar woke is, is vuur
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Makkelijk schreef: di 20 oktober 2020, 17:59
Edwinmtb schreef: di 20 oktober 2020, 17:29

Is het dan niet dat ik de dropper niet voldoende laag kan stellen? En wordt de fiets niet te log voor mijn lengte?
Dat eerste zal niet het geval zijn gezien de lage seattubes. Eigenlijk iedereen kan gemakkelijk 1 of 2 maten groter gaan. Dat tweede is heel persoonlijk. Als je vooral in Nederland rijdt zou het goed kunnen. Maar in ken ook hele goeie rijders die met een lompe trailgeometrie heerlijk rijden in Nederland. Echt een kwestie van voorkeur.
Op zich rij ik nu ook met een flinke fiets. Was ook eigen keuze omdat de M te klein aanvoelde. Ik merk wel dat met korte bochten het lastiger wordt. Bijv. op de rode route in Nijmegen. Eigenlijk wil ik straks met de nieuwe fiets naar bijv. Witten enz.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het is altijd een consessie. Ik zou mijn XL jeffsy (1.85) in een stijl gebied als Witten best voor een XXL willen ruilen maar in een bikepark weer niet en op de heuvelrug was een L misschien weer leuker geweest. Het mooie van korte seattubes is dat je daar wat marge in hebt en meer naar stack, reach en ett kunt kijken. Specialized heeft daarom de maten veranderd naar S1 t/m 6 en geeft expliciet aan dat je daar vrij veel ruimte binnen hebt.

Het jammere is dat je het niet makkelijk even test met een Izzo en met 1,80 zit je er écht heel erg tussenin.

Als Chisel in M klein aanvoelde was dat dan zittend? In dat geval moet je vooral even de ETT van je Large vergelijken met de ETT van de Izzo. Trek wel even verschil in stuurpen lengte er bij op.

Mijn gevoel zegt XL Izzo en evt. een wat kortere stuurpen omdat je die bij een Izzo eigenlijk niet meer echt langer wilt maken, maar iemand anders vind vast weer wat anders.
Waar woke is, is vuur
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Makkelijk schreef: di 20 oktober 2020, 18:23
Als Chisel in M klein aanvoelde was dat dan zittend? In dat geval moet je vooral even de ETT van je Large vergelijken met de ETT van de Izzo. Trek wel even verschil in stuurpen lengte er bij op.

Mijn gevoel zegt XL Izzo en evt. een wat kortere stuurpen omdat je die bij een Izzo eigenlijk niet meer echt langer wilt maken, maar iemand anders vind vast weer wat anders.
Van de Chisel is 622 + 10 m’n en de Izzo XL is 641 + 60.
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Yup zoals Brul al zei. Ik heb een XL en 1.87
BB 86 op blote voeten
Mede omdat ik een L Jeffsy had heb ik deze ff groter genomen.

Bike past me erg goed. En rijdt heerlijk
Afbeelding

Ps Thonie heeft m ook binnen....
Laatst gewijzigd door _Chris op di 20 oktober 2020, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
#OpaRijdtEenIZZO
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Edwinmtb schreef: di 20 oktober 2020, 19:17
Makkelijk schreef: di 20 oktober 2020, 18:23
Als Chisel in M klein aanvoelde was dat dan zittend? In dat geval moet je vooral even de ETT van je Large vergelijken met de ETT van de Izzo. Trek wel even verschil in stuurpen lengte er bij op.

Mijn gevoel zegt XL Izzo en evt. een wat kortere stuurpen omdat je die bij een Izzo eigenlijk niet meer echt langer wilt maken, maar iemand anders vind vast weer wat anders.
Van de Chisel is 622 + 10 m’n en de Izzo XL is 641 + 60.
Ik heb ze even naast elkaar gegooid in geometrygeeks. Een Izzo L is zowel qua Reach + stuurpen als ETT + stuurpen korter dan de Chisel L. Qua ETT + stuurpen zelfs korter dan de Chisel M. Ik verwacht dat je hem dus te klein zult vinden als je dat ook vond van de Chisel M, ook al is er wel enige compensatie door een breder stuur natuurlijk. De Izzo XL komt er qua maten dichter in de buurt, iets kortere ETT die gecompenseerd wordt door hogere stack en breder stuur en daarmee rechtere zit. Wel iets meer reach, wat waarschijnlijk prima is. Met een 50 of 60mm stuurpen die die fiets prima kan hebben kun je je zit nog wat verkorten.

Qua zithoogte met de standaard 170mm dropper. Het is een SDG tellis. Er is vast ergens een diagrammetje te vinden van dat ding. In combinatie met de zitbuislengte zou je dan kunnen uitrekenen hoe hoog je minimaal zit.

Edit: misschien kom je toch nog best krap uit met de 170mm dropper, dat zal er om hangen. Kijk naar bovenstaande foto en denk die dropper 6cm naar beneden. Moeite waard te overwegen of hij met 150 kan worden uitgeleverd of meteen te vervangen voor een 180mm oneup die een hele lage stack height heeft en je gemakkelijk terug kunt zetten naar 170 of 160.
Waar woke is, is vuur
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

_Chris schreef: di 20 oktober 2020, 19:20 Yup zoals Brul al zei. Ik heb een XL en 1.87
BB 86 op blote voeten
Mede omdat ik een L Jeffsy had heb ik deze ff groter genomen.

Bike past me erg goed. En rijdt heerlijk
Afbeelding

Ps Thonie heeft m ook binnen....
Mooie fiets 👍🏻
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Makkelijk schreef: di 20 oktober 2020, 19:28
Edwinmtb schreef: di 20 oktober 2020, 19:17

Van de Chisel is 622 + 10 m’n en de Izzo XL is 641 + 60.
Ik heb ze even naast elkaar gegooid in geometrygeeks. Een Izzo L is zowel qua Reach + stuurpen als ETT + stuurpen korter dan de Chisel L. Qua ETT + stuurpen zelfs korter dan de Chisel M. Ik verwacht dat je hem dus te klein zult vinden als je dat ook vond van de Chisel M, ook al is er wel enige compensatie door een breder stuur natuurlijk. De Izzo XL komt er qua maten dichter in de buurt, iets kortere ETT die gecompenseerd wordt door hogere stack en breder stuur en daarmee rechtere zit. Wel iets meer reach, wat waarschijnlijk prima is. Met een 50 of 60mm stuurpen die die fiets prima kan hebben kun je je zit nog wat verkorten.

Qua zithoogte met de standaard 170mm dropper. Het is een SDG tellis. Er is vast ergens een diagrammetje te vinden van dat ding. In combinatie met de zitbuislengte zou je dan kunnen uitrekenen hoe hoog je minimaal zit.

Edit: misschien kom je toch nog best krap uit met de 170mm dropper, dat zal er om hangen. Kijk naar bovenstaande foto en denk die dropper 6cm naar beneden. Moeite waard te overwegen of hij met 150 kan worden uitgeleverd of meteen te vervangen voor een 180mm oneup die een hele lage stack height heeft en je gemakkelijk terug kunt zetten naar 170 of 160.
Ik neem aan dat je bedoelt dat de dropper niet ver kan dalen doordat ik kortere benen heb? Dit gezien het punt tot waar de dropperpost kan zakken? Overigens vind ik een zithouding wat meer rechtop wel fijn. Op mijn huidige fiets heb ik dat niet.

Andere optie is overigens de Norco Optic C3.
Plaats reactie