Goedenavond bikers,
Mijn naam is Dennis en kom uit Noord Holland.
Zoals de titel al aangeeft twijfel ik tussen en nieuwe bike of groot onderhoud i.c.m. upgrades.
In 2015 heb in een matzwarte Cube LTD 29" gekocht, hij is voorzien van 3x10 (combi van Deore XT, XT en SLX shifters), standaard wielen en Rockshox voorvork. Voor zit nog een standaard band en achter een Conti Cross King.
Nu is hij aan groot onderhoud toe, nieuwe banden, nieuwe cassette, ketting en tandwielen. Nu speel ik met de gedachte om een nieuwe bike aan te schaffen en deze te verkopen.. Gewoon omdat het kan.... (klinkt misschien wat populair).
Met groot onderhoud met al dan niet de aankoop van nieuwe wielen kan hij nog makkelijk een aantal rondjes mee, maar wat in de kop zit... (jullie kennen het wel). Iets met twijfel.
Qua upgrades dacht ik aan de bandenbroers Ralph en Ray. Tijdens de speurtocht naar wielen kwam ik deze tegen WTB Frequency i25 Disc met Aivee MT3 naven: https://handgespaakt.nl/aanbiedingen-mtb/
Wellicht mee te nemen naar een volgende fiets.
Wat zoek ik? Tsja geen idee eigenlijk. Een bike met een fel kleurtje, maar de looks zijn natuurlijk niet het belangrijkste.
Budget € 2000 - € 2500.
Ik fiets meestal op Schoorl en wijk zo af en toe uit naar andere routes in Nederland. De laatste tijd rij ik zo'n 3 keer per week.
Is een fully dan verstandig?
Ik ben zelf 1,93 en weeg 95 kilo (doe mijn best om dat naar beneden te brengen)
Ons fietsclubje bestaat uit verschillende merken S-Works, Specialized, Canyon en natuurlijk Cube. Allen zijn ze content met hun bike, maar hebben vaak niet veel ervaringen met andere merken. Daarnaast verschillen de personen redelijk qua lengte waardoor een testritje op een andere bike wat lastig is.
Al zoekende op internet kwam ik wat gave bikes tegen die naar mijn idee goede specs hebben. Dus ik zou zeggen shoot:
Canyon Exceed cf-6
https://www.canyon.com/de-de/mountain-b ... quantity=1
Specialized Epic Hardtail:
https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 91320-7003
Radon Jealous
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... s-70-2020/
Scott Spark rc 900 comp
https://www.mantel.com/scott-spark-rc-900-comp-2020
Zijn deze bikes de investering waard....of gewoon de Cube aanpakken en upgraden?
Nieuwe bike of groot onderhoud i.c.m. upgrades
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Als je het mij vraagt: als je fiets je past en goed zit, simpel ombouwen naar 1x11 met je bestaande crank. Als er iets versleten is vervangen voor iets beters, passend bij je gebruik. Denk aan bandjes. Ga sowieso tubeless.
Maar jij hebt je zinnen al gezet op een nieuwe fiets, dus tja... Hoef je hier niet voor de vorm te vragen of je hem moet upgraden!
Maar jij hebt je zinnen al gezet op een nieuwe fiets, dus tja... Hoef je hier niet voor de vorm te vragen of je hem moet upgraden!
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik zoou zeggen nieuwe fiets. Omdat het kan, maar ook omdat je er flink op vooruit kan gaan.
Je bent redelijk zwaar dus moet je een robuuste fiets kiezen met goede reputatie en garantie. Overweeg een full suspension ivm comfort en souplesse, maar dat is geen must want duurder en zwaarder.
Ik zou altijd proberen te gaan voor een carbon fiets, liefst met carbon wielen. De rest is altijd nog aan te passen. Carbon ivm laag gewicht en robuust. Alu zeker full suspension kunnen last hebben van scheurvorming.
Als je de bekende merken kiest zit je meestal wel goed: Canyon, Cube, Specialized, Cannondale, Trek, Orbea enz enz.
Kijk ook eens naar Rose en Decathlon, je koopt daar veel fiets voor redelijke prijs:
https://www.vojomag.nl/eerste-test-rock ... lon-waard/
https://www.vojomag.nl/test-rose-thrill ... rds-wezen/
Je bent redelijk zwaar dus moet je een robuuste fiets kiezen met goede reputatie en garantie. Overweeg een full suspension ivm comfort en souplesse, maar dat is geen must want duurder en zwaarder.
Ik zou altijd proberen te gaan voor een carbon fiets, liefst met carbon wielen. De rest is altijd nog aan te passen. Carbon ivm laag gewicht en robuust. Alu zeker full suspension kunnen last hebben van scheurvorming.
Als je de bekende merken kiest zit je meestal wel goed: Canyon, Cube, Specialized, Cannondale, Trek, Orbea enz enz.
Kijk ook eens naar Rose en Decathlon, je koopt daar veel fiets voor redelijke prijs:
https://www.vojomag.nl/eerste-test-rock ... lon-waard/
https://www.vojomag.nl/test-rose-thrill ... rds-wezen/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Hart en hoofd zijn 2 dingen, uiteindelijk kost het allemaal geld. En geld moet rollen dus een nieuwe fiets is de juiste keuze. Als bijkomend voordeel ga je nog harder ook
Zonder gekheid, ik kan niet in jouw beurs kijken maar na 5 jaar zou ik het wel tijd vinden voor iets nieuws.
Zonder gekheid, ik kan niet in jouw beurs kijken maar na 5 jaar zou ik het wel tijd vinden voor iets nieuws.
Psst, S-works=Specialized (soort van RS-uitvoering)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Bedankt voor de reacties!
Een snelle rekensom:
- nieuwe groep € 300
- banden €80
- wielen €500
Voor dat geld heb ik geen nieuwe, maar is natuurlijk wel een stap naar de prijs van een nieuwe bike.
Zoals gezegd is het budget €2000. - €2500, waarbij ik qua afmontage een stap omhoog wil maken t.o.v. mijn Cube. Kan wel een lager budget stellen, maar dan krijg ik de indruk dat ik afgezien van een 1x11 groep weer een gelijkwaardige bike koop.
De aanschaf van een nieuwe zal dan well over de jaarwisseling heen getild worden. Ik kan in 2021 namelijk weer profiteren van het fietsplan van mijn werkgever.
Dat S-works het rs broertje is van Specialized is mij bekend, maar ik wilde de verschillende fietsen benoemen.
Een snelle rekensom:
- nieuwe groep € 300
- banden €80
- wielen €500
Voor dat geld heb ik geen nieuwe, maar is natuurlijk wel een stap naar de prijs van een nieuwe bike.
Zoals gezegd is het budget €2000. - €2500, waarbij ik qua afmontage een stap omhoog wil maken t.o.v. mijn Cube. Kan wel een lager budget stellen, maar dan krijg ik de indruk dat ik afgezien van een 1x11 groep weer een gelijkwaardige bike koop.
De aanschaf van een nieuwe zal dan well over de jaarwisseling heen getild worden. Ik kan in 2021 namelijk weer profiteren van het fietsplan van mijn werkgever.
Dat S-works het rs broertje is van Specialized is mij bekend, maar ik wilde de verschillende fietsen benoemen.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dat is vaak wel het beste ja. Of N+1 als de huidige nog goed is.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
My bad, het kwam hier over alsof je het als apart merk benoemde
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Ja dit zou ik dus niet doen, dan ben je 850 euro kwijt, aan een fiets die nieuw net over de duizend was en heb je een fiets die maar iets beter is dan wat je had. Ik heb dezelfde fiets gehad en die omgebouwd naar 1x10 en een set XT wielen er tubeless onder.Beest23 schreef: ↑ma 19 oktober 2020, 22:36 Bedankt voor de reacties!
Een snelle rekensom:
- nieuwe groep € 300
- banden €80
- wielen €500
Voor dat geld heb ik geen nieuwe, maar is natuurlijk wel een stap naar de prijs van een nieuwe bike.
Zoals gezegd is het budget €2000. - €2500, waarbij ik qua afmontage een stap omhoog wil maken t.o.v. mijn Cube. Kan wel een lager budget stellen, maar dan krijg ik de indruk dat ik afgezien van een 1x11 groep weer een gelijkwaardige bike koop.
De aanschaf van een nieuwe zal dan well over de jaarwisseling heen getild worden. Ik kan in 2021 namelijk weer profiteren van het fietsplan van mijn werkgever.
Dat S-works het rs broertje is van Specialized is mij bekend, maar ik wilde de verschillende fietsen benoemen.
Als je deze wil houden zou ik ombouwen naar 1x10 en een 2e hands (of via rcz goedkoop) setje wielen met bredere velgen en goede tubeless banden onder leggen. Kost ongeveer de helft, en levert bijna net zoveel op.
Anders sowieso een nieuwe.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2982
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik bedoel deze: https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-xc-90 ... mc=8558254
Carbon frame maat XL
Rockshox Reba RL
GX 12 spd
Mavic Crossmax
1600 € nieuw
Is alleen niet online beschikbaar dus dat wordt even zoeken. Ik zag dat Decathlon ook fietsen inkoopt soort van inruil, maar veel zal je niet krijgen voor je oude fiets. https://www.decathlon.be/nl/landing/cir ... ikeproject
Testje: https://www.youtube.com/watch?v=5J3ccsysBQM, even translate aanzetten bij de ondertiteling.
Er wordt snel neergekeken op Decathlon maar ik heb jaren geleden eens testgereden op een hele collectie fietsen en tot de grote verbazing was die Decathlon daarin een uitstekend rijdende fiets. Licht gewicht en lage prijs.
De Rose is voor iets vergelijkbaars al een stuk duurder: https://www.rosebikes.nl/rose-psycho-pa ... size=XL-29. Maar wel in je budget.
Een Trek is qua frame en rijden altijd wel goed maar mindere afmontage mn vork en wielen: https://www.mantel.com/trek-procaliber-96. Natuurlijk een Canyon Exceed ook prima ding.
Vergeljkbare discussie: viewtopic.php?f=3&t=147947&p=2532073
Succes met de zoektocht!
Carbon frame maat XL
Rockshox Reba RL
GX 12 spd
Mavic Crossmax
1600 € nieuw
Is alleen niet online beschikbaar dus dat wordt even zoeken. Ik zag dat Decathlon ook fietsen inkoopt soort van inruil, maar veel zal je niet krijgen voor je oude fiets. https://www.decathlon.be/nl/landing/cir ... ikeproject
Testje: https://www.youtube.com/watch?v=5J3ccsysBQM, even translate aanzetten bij de ondertiteling.
Er wordt snel neergekeken op Decathlon maar ik heb jaren geleden eens testgereden op een hele collectie fietsen en tot de grote verbazing was die Decathlon daarin een uitstekend rijdende fiets. Licht gewicht en lage prijs.
De Rose is voor iets vergelijkbaars al een stuk duurder: https://www.rosebikes.nl/rose-psycho-pa ... size=XL-29. Maar wel in je budget.
Een Trek is qua frame en rijden altijd wel goed maar mindere afmontage mn vork en wielen: https://www.mantel.com/trek-procaliber-96. Natuurlijk een Canyon Exceed ook prima ding.
Vergeljkbare discussie: viewtopic.php?f=3&t=147947&p=2532073
Succes met de zoektocht!
Laatst gewijzigd door Crapton op di 20 oktober 2020, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Dit dus.I_do schreef: ↑di 20 oktober 2020, 08:28Ja dit zou ik dus niet doen, dan ben je 850 euro kwijt, aan een fiets die nieuw net over de duizend was en heb je een fiets die maar iets beter is dan wat je had. Ik heb dezelfde fiets gehad en die omgebouwd naar 1x10 en een set XT wielen er tubeless onder.
Als je deze wil houden zou ik ombouwen naar 1x10 en een 2e hands (of via rcz goedkoop) setje wielen met bredere velgen en goede tubeless banden onder leggen. Kost ongeveer de helft, en levert bijna net zoveel op.
Anders sowieso een nieuwe.
Maar waarom upgraden, waarom een andere wielset en dan meteen een setje van € 500,-?
Wat mis je bij je huidige fiets waarom je zou willen upgraden; als je om functionele redenen wil upgraden is dát de vraag waar het om draait en ga je een kosten-baten afweging maken.
Als je gewoon voor de lol wilt upgraden is dat ook een 'geldige' reden maar ook dan is het goed om even te kijken naar het kosten-resultaat plaatje.
Over een jaar besluit je alsnog een andere bak te kopen en je huidige bike die zo kostbaar geupgrade is, is daardoor evenwel geen cent extra waard.
Ik kan me voorstellen dat je de boel wat gelijk wil trekken, bijvoorbeeld 1 ipv 2 bandenmerken en het totaalbeeld rustiger zou willen maken.
Dat kan vaak met relatief simpele ingrepen.
Maar hoe dan ook, als het wat meer geld gaat kosten zou ik gaan voor een nieuwe fiets. Er bij uiteraard, kan je de huidige bijvoorbeeld mooi als winterbak inzetten.
Fully is voor NL geen noodzaak en in hoeverre een fully bijdraagt aan fietsplezier is heel persoonlijk.
Zelf heb ik jaren met plezier op hardtails gefietst, sinds 2012 op een fully en peins er niet over om een HT aan te schaffen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
En als je wielset nu geen boost is dan moet je al helemaal niet aan een wiel-upgrade denken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Dank je wel voor de reacties en de suggesties. Dit doet mijn blikveld verruimen, waardoor ik anders tegen zaken aan kan kijken.
De rode Rockrider is echt een mooi ding met goede specs (helaas niet leverbaar), maar die babyblauwe van Rose speekt me ook wel aan. Natuurlijk gaat het om de specs, maar het oog wil ook wat.
Qua merk heb ik geen voorkeur. Zelf sprak mij de eerder genoemde Canyon wel aan. Zowel qua specs, kleurstelling en natuurlijk qua prijs.
Natuurlijk kan ik mijn Cube voorzien van een nieuwe set tandwielen (3x10) en goede banden. Dan ben ik met een € 250 klaar en dan hij zeker een rondje (misschien wel 2) mee, maar ik wil meer. Ik wil lichter en sneller. Bij het uitkomen van bochten merk ik accerlatieverlies, zeker als ik klein naar postuurgenoten met een lichtere fiets.Tuurlijk moet ik ook de 95 kg in beweging zetten en houden, maar ik denk dat er ook nog wel wat winst te behalen valt qua fiets.
Dit jaar ben ik hard ten val gekomen en heb daardoor tijd niet gefietst/gesport. Nu heb ik sinds enkele weken weer de smaak te pakken en ben daardoor gaan denken aan een andere bike.
Ik kwam zoals gezegd dat setje wielen bij handgespaakt tegen, vandaar dat ik rekening hield met zo'n € 500. Maar alternatieven zijn er zeker.
De rode Rockrider is echt een mooi ding met goede specs (helaas niet leverbaar), maar die babyblauwe van Rose speekt me ook wel aan. Natuurlijk gaat het om de specs, maar het oog wil ook wat.
Qua merk heb ik geen voorkeur. Zelf sprak mij de eerder genoemde Canyon wel aan. Zowel qua specs, kleurstelling en natuurlijk qua prijs.
Natuurlijk kan ik mijn Cube voorzien van een nieuwe set tandwielen (3x10) en goede banden. Dan ben ik met een € 250 klaar en dan hij zeker een rondje (misschien wel 2) mee, maar ik wil meer. Ik wil lichter en sneller. Bij het uitkomen van bochten merk ik accerlatieverlies, zeker als ik klein naar postuurgenoten met een lichtere fiets.Tuurlijk moet ik ook de 95 kg in beweging zetten en houden, maar ik denk dat er ook nog wel wat winst te behalen valt qua fiets.
Dit jaar ben ik hard ten val gekomen en heb daardoor tijd niet gefietst/gesport. Nu heb ik sinds enkele weken weer de smaak te pakken en ben daardoor gaan denken aan een andere bike.
Ik kwam zoals gezegd dat setje wielen bij handgespaakt tegen, vandaar dat ik rekening hield met zo'n € 500. Maar alternatieven zijn er zeker.
-
- Pro Biker
- Berichten: 948
- Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
- Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango
Om sneller uit de bocht te kunnen accelleren is training de beste methode. Sterker worden en een betere conditie krijgen.
En gewicht besparen gaat met de meeste kilo's tegelijk en het goedkoopst op de man en niet op de fiets.
Beetje flauwe antwoorden natuurlijk en ik weet echt hoe lekker het kan zijn om een mooie nieuwe fiets te hebben dus vooral kopen maar vergeet bovenstaande niet dat levert veruit het meeste op.
En gewicht besparen gaat met de meeste kilo's tegelijk en het goedkoopst op de man en niet op de fiets.
Beetje flauwe antwoorden natuurlijk en ik weet echt hoe lekker het kan zijn om een mooie nieuwe fiets te hebben dus vooral kopen maar vergeet bovenstaande niet dat levert veruit het meeste op.
''Only dead fish go with the flow''