Enduro/All Mountain fiets ook voor trail gebruik?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor Brabant (en het grootste deel van NL) kun je prima met een paar xc-bandjes uit de voeten.
Beetje op het gewicht letten (maar niet anorectisch ;-)), en dan voor een middelmatig nopje en achter wat snellers. Elk merk heeft wel wat in die richting en van elk merk zul je hier liefhebbers en niet-liefhebbers vinden.
En maak dan maar eens uit wie er "gelijk" heeft :D

Afhankelijk van hoe en waar je buiten Brabant rijdt kom je ook daar nog goed weg met niet te heftig rubber. Vooral in ruig terrein icm hogere snelheden ga je echt stevige banden nodig hebben.
Maar rij je gecontroleerd en niet volle bak naar beneden kun je ook prima met een Nobby Nic (-achtige) gewoon de keienpaden in de Alpen rijden. Zelf meer als tien Alpenweken gedaan zonder problemen.

Je kunt eigenlijk volgens twee criteria kiezen:
1- set echt snelle bandjes voor hier, en dan wisselen als de fiets eens mee mag op bergvakantie of Ardennenweekend.
2- allroundbandjes die je er "altijd" op laat liggen. Zo deed ik het vroeger op mijn fully en doe ik het nog steeds op de hardtail. Daar liggen nu Maxxis Rekons op (niet de race versie), vroeger beviel een NN voor en Rock Razor achter me ook goed voor dergelijk gebruik.

Er zitten hier wel gasten op het forum die een NN-achtige band genadeloos zullen afserveren voor serieus terrein, maar die rijden dan ook wat harder dan ik. Mag jij zelf inschatten waar jouw gebruik het meest op aansluit ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Bedankt Kermit.

Ik kreeg al een beetje het idee dat het banden advies overeen komt met het bike advies.
Het is ook allemaal heel persoonlijk. :wink:

Mag ik vragen waarom je niet de race versie adviseert, puur omdat ik ervan wil leren.

Waar let ik verder op bij het bepalen van de maatvoering van de band? Pak ik dan dezelfde maat als er nu op ligt maar dan minder grof?

Uiteraard 29” maar dan de hoogte en breedte?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

DJMARCO schreef: di 29 december 2020, 13:20 Update, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zojuist mijn bestelling geplaatst bij Canyon.

Het is een Spectral CF 7 29-er in de kleur zwart geworden. MAAT M :winkie: :winkie: :winkie:

Niet lullen, maar bestellen! Daar hou ik van, gefeliciteerd met je aankoop. En het zou idd zonde zijn als die niet meegenomen wordt naar het buitenland.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

DJMARCO schreef: wo 30 december 2020, 20:32 Bedankt Kermit.

Ik kreeg al een beetje het idee dat het banden advies overeen komt met het bike advies.
Het is ook allemaal heel persoonlijk. :wink:

Mag ik vragen waarom je niet de race versie adviseert, puur omdat ik ervan wil leren.

Waar let ik verder op bij het bepalen van de maatvoering van de band? Pak ik dan dezelfde maat als er nu op ligt maar dan minder grof?

Uiteraard 29” maar dan de hoogte en breedte?
2.3, bijvoorbeeld Vittoria Mezcal achter en Barzo voor. Fijne banden set voor in NL.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Dice Oldskool schreef: do 31 december 2020, 10:44 Niet lullen, maar bestellen! Daar hou ik van, gefeliciteerd met je aankoop. En het zou idd zonde zijn als die niet meegenomen wordt naar het buitenland.
Thx👍🏻
Eerst maar eens kijken hoe t fietsen gaat na mijn ribbreuk begin Maart ‘21 en iets meer conditie, vertrouwen en ervaring op doen op mijn lokale ronde. Daarna gaat ie zeker het buitenland zien.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ongeveer de maat aanhouden die er nu op ligt zou ik doen. Sowieso zie ik alles smaller dan 2.25 al niet meer als een mountainbikeband ;-)
De race versie van de Rekon is mij net iets te "race". De gewone Rekon is dan imo de betere keuze als je de Nederlandse bosrondjes achter je laat. Voor serieuzere Alpentochten zou ik die als voorband ook wat mager vinden overigens, en ook in Ardennenmodder zal het behelpen zijn. Dan wil je graag een echte nop, toch zeker voor.

Maar het is idd allemaal persoonlijk en elk merk heeft wel wat geschikts in het assortiment.
Aangezien de fiets geleverd wordt met prima banden voor "buitenlandgebruik" zou ik voor hier niet al te grof kiezen en gewoon wisselen voor die ene keer. Ik krijg iig niet de indruk dat je wekelijks de Ardennen in wilt gaan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Gezien de adviezen wil ik qua banden gaan voor de Vittoria Borzo aan de voorzijde en de Mezcal achterzijde gaan.

De veldbreedte van de velgen is 30mm en ze zijn 29"

Op de site van Vittoria kom ik dan op de volgende keuze:

Voorzijde vittoria Barzo

TNT 29x2.35 57-622 Anthracite 745g 11A00017

Achter vittoria Mezcal

TNT 29x2.25 55-622 Anthracite 725g 11A00037

TNT 29x2.35 57-622 Anthracite 735g 11A00038

Wat raden jullie mij voor de achterzijde aan de 2.25 of de 2.35 zodat voor en achter dezelfde maat is?

Is dit de juiste keuze, ik heb nu niet voor de lichtste band gekozen, dat is de TLR met 680g ?

Als laatste waar koop ik deze banden online het beste, levertijd is niet zo belangrijk, prijs wel :-q

Zoiets..: https://www.futurumshop.nl/vittoria-bar ... gIn8PD_BwE

De combi deal ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zie ze bij Deportvillage (spaanse neefje vd futurumshop) voor 34,95.
Dus een combideal van 95 euro is misschien niet zo'n heel goede deal..
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 januari 2021, 20:52 Ik zie ze bij Deportvillage (spaanse neefje vd futurumshop) voor 34,95.
Dus een combideal van 95 euro is misschien niet zo'n heel goede deal..
Hmmm is zeker t checken waard.
Laatst gewijzigd door DJMARCO op zo 3 januari 2021, 18:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Mijn setje pas bij R2bike besteld. Zit je alleen met 10 euro verzendkosten.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Agamer schreef: zo 3 januari 2021, 18:20 Mijn setje pas bij R2bike besteld. Zit je alleen met 10 euro verzendkosten.

Ik heb ze zojuist besteld bij BikeInn voor €34,- per stuk 2.35 voor en 2.25 achter 👍🏻
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DJMARCO schreef: za 2 januari 2021, 22:31
ThaSingleTrackMastah schreef: za 2 januari 2021, 20:52 Ik zie ze bij Deportvillage (spaanse neefje vd futurumshop) voor 34,95.
Dus een combideal van 95 euro is misschien niet zo'n heel goede deal..
Hmmm is zeker t checken waard.
En qua maten ? Goede keuze?
De 2 35s waren op voorraad. Maar geen idee wat verzenden naar NL kost (Spanje gratis).
Was alleen maar bedoeld om aan te geven dat de combi deal van Futurum niet zo heel goedkoop is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Oh plus €6,95 verzendkosten , dus wel een goede deal denk ik bij BikeInn... :-q
Plaats reactie