Enduro/All Mountain fiets ook voor trail gebruik?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
ReinierT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

za 10 oktober 2020, 19:38

Wat een discussie heren.

Ik rij een spectral. Het model met 150mm ipv 160mm (huidig model).
Kwam van een hardtail. Merkte dat ik al die sprongetjes en dropjes op en rond de trail vooral heel leuk vond. En me uitdaagde. Maar rug deed me ook pijn na een ritje.
Ik ben verliefd op dat heerlijke gevoel van even los komen, airtime, ook als is het misschien 15cm hoog.

Ik nam bewust de Spectral ipv Neuron, omdat ik wist dat die extra veerweg de bike speelser maakt (reviews destijds bevestigde dat).

Nooit spijt gehad. En rij in NL inderdaad op lichte bandjes (Ralph/Ray), werkt prima. Buiten NL op zwaardere banden, ook bikepark.

Maar als vriendjes vragen welke bike ze moeten kopen voor NL rondjes, adviseer ik toch vaak de neuron of lux. Puur omdat ik weet dat zij niet die speelsheid zoeken en gewoon efficiënt willen fietsen, op een lichte fiets, zonder de hardheid voor je rug van een hardtail. Enkel vrienden waarvan ik weet dat ze progressie zoeken in hun skills en airtime leuk vinden, adviseer ik 140/150+mm.
Mad Wally
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

za 10 oktober 2020, 20:11

Grappig, ik merk dat sinds ik een fully heb (Hightower CC, veerweg 135/140) dat het lastiger is om de wielen los te laten komen bij kleinere bultjes omdat de vering de hobbels “opslokt”.
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

za 10 oktober 2020, 20:20

Ik heb ook een Hightower en merk dat ik niet hoog spring door mijn belabberde techniek.
EO-MTB-ing certified
Klitse
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: NS Eccentric

za 10 oktober 2020, 20:24

Ik merk precies het tegenovergestelde met mijn 160mm. Ik heb veel meer "pop" door de vering op het juiste moment in te drukken.
My Bikes:
NSBikes Eccentric ///// Minty
Snelle Buffer
Pro Biker
Pro Biker

za 10 oktober 2020, 20:42

Meegs schreef:
vr 9 oktober 2020, 12:17
Ik heb een Spectral, maat M.
Miss Meegs heeft een Spectral, maat M.

Ik heb daarentegen een hele andere rijstijl dan miss Meegs, maar toch hebben we beide dezelfde fiets. Enig verschil is dat ik kashima-coating heb (lekker belangrijk op de parkeerplaats, zeg maar). Wat ik hiermee bedoel, is dat het inderdaad niet veel uitmaakt wat voor een rijstijl je hebt.
En ik rij er bijna alles op. Ardennen trails, Nl-se rondjes, en voordat ik de toerfiets had, zelfs gewoon asfalt rondjes van 40-60 km.
Zou ik bij een volgende fiets meer veerweg nemen? Waarschijnlijk niet, maar zeg nooit nooit.
Dit dus

Spectral voor mij , rij er alles op : nl , wat bikeparken en vlak , ja komend van een Fuel ex 8.9 , meer rechtop , meer veerweg en van 29" naar 27'5 " , had ik veel eerder moeten doen . Boeit me niet of ik hard ga of die keuken dingen haal ...., gewoon meer fun en soms( vandaag )een paar strava kabouters gepest, die weer denken ; opa met zn huge veerweg op zn te dure fully :lol: :lol:, maar afhaken bij de snelheid :winkie:
your courage , your cheerfulness , your resolution , will bring victory
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

za 10 oktober 2020, 21:01

Wat Cheetah, DuReal en Mafferik76 ook zeggen .... teveel vering gaat je in NL niet meer plezier opleveren. 3/4 van mijn fietsmaten heeft van dat spul (yetiSB165, Specialized Enduro, Hope HB160 etc) maar die hebben er vaak voor in NL wat "lichters" bij, dat zijn allemaal jongens die een beetje kunnen rijden en zo'n "vliegend tapijt" maakt de toch al weinig uitdagende NL'se rondjes vaak erg saai. Springt minder prettig etc etc .
Mijn eigen mening is niet relevant want ik rij nog wel even op een (LT)Hardtail zolang ik die gasten nog een beetje bij kan houden :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

za 10 oktober 2020, 21:26

yo-eddy schreef:
za 10 oktober 2020, 21:01
Wat Cheetah, DuReal en Mafferik76 ook zeggen .... teveel vering gaat je in NL niet meer plezier opleveren. 3/4 van mijn fietsmaten heeft van dat spul (yetiSB165, Specialized Enduro, Hope HB160 etc) maar die hebben er vaak voor in NL wat "lichters" bij, dat zijn allemaal jongens die een beetje kunnen rijden en zo'n "vliegend tapijt" maakt de toch al weinig uitdagende NL'se rondjes vaak erg saai. Springt minder prettig etc etc .
Maar dat zijn inderdaad de 'echte' enduro bakken, die iedereen dus afraadt... .
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

za 10 oktober 2020, 21:31

Ook nog ter overweging: een Neuron kun je ook verschillend opbouwen: sportief wat zithouding en vering betreft of juist speels. Dat laatste dan met kortere stuurpen en met een vork met 10-20 mm meer veerweg. En eventueel nog wat details. Het is niet zo dat een fiets helemaal vast zit in 1 segment. Een Spectral erg sportief maken gaat echter een stukje lastiger... .
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Burco
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scott Spark 730

za 10 oktober 2020, 21:33

Zeer interessante en leuke discussie inderdaad! :D

Ik ben van mening dat je een fiets moet zoeken die (a) je mooi vindt ( is eigenlijk het belangrijkste :winkie:) en (b) de eerstkomende jaren je skills helpt te verbeteren (om bijv. te leren rijden in de Alpen en/of Ardennen) of bij je huidige skills aansluit. Wat ik daarmee will zeggen is dat je weliswaar een dikke enduro bak kan aanschaffen omdat je die nu eenmaal mooi vindt maar dat niet automatisch betekent dat je dan dus in de Alpen een rode of zwarte trail kan afrijden. Niet je fiets bepaalt niet wat je wel en niet kan rijden maar je skills. En volgens mij vraagt het het nodige aan skills en een vette trail om zodanig (hard?) te fietsen dat je de volledige 140/150/160 mm veerweg gebruikt (en dan laat ik het jumpen nog maar even buiten beschouwing). Volgens mij kan alles wat TS wil met een fully met 120/120 mm. Maar ook met een dikke Enduro bak. Maar die laatse stuurt wel anders door een bocht dan de eerste.

Ik heb een paar terug ook de overstap gemaakt van een HT naar een fully omdat mij trails rijden in de Alpen geweldig leek. En dat is het ook! Ik zit de laatste jaren 4 weken per jaar in de Alpen met mijn Scott Spark met "maar" 120 mm (want toch ook veel in NL gebruikt) en ondanks dat ik inmiddels ook de zwarte trails met vertrouwen naar beneden rijd heb ik (nog) niet het idee dat ik veerweg te kort kom. Maar mijn volgende fully zal waarschijnlijk wel richting de 140 of 150 mm gaan omdat ik denk dat ik daarmee
weer een nieuwe stap kan maken. Had ik al die jaren al wel een enduro fiets gehad dan had ik daar (denk ik) niet meer progressie mee gemaakt dan met mijn Spark. Misschien is het tegendeel wel waar en zijn mijn skills wel meer gegroeid dan het geval was geweest met een enduro fiets?
Snelle Buffer
Pro Biker
Pro Biker

zo 11 oktober 2020, 08:42

Grappig dat de term " enduro " anders wordt " benaderd en gezien ". Tov de motocross ...

Sportief ?, wat is Sportief ?, dat verschilt per persoon ....

Leuk dat er toch een andere fiets wordt geadviseerd ivm de geo en " wensen" en daarbij wat " argumenten" worden aangevoerd , iedereen ervaart het op zijn manier ...

Maar uiteindelijk moet je plezier en fun hebben op je bike ,. En ja ook dat ervaart iedereen anders :tong :-q :-q
your courage , your cheerfulness , your resolution , will bring victory
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

zo 11 oktober 2020, 08:49

Enduro is behoorlijk gelijk aan enduro in de motorcross.
Bij beide heb je verbindingen en dan een getimede special.
EO-MTB-ing certified
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 11 oktober 2020, 09:56

Inderdaad een leuke discussie, alleen wil ik nogmaals benadrukken dat ik de term “Enduro” heb gebruikt omdat de Spectral bij Canyon op de site onder “Enduro” valt. Wellicht is de term “all mountain” beter op zijn plaats zoals Lars al eerder noemde? Ik zoek dus geen fiets met 180mm veerweg.

Misschien zou de vraag moeten zijn kan ik met mijn wensen: NL trails, beetje spelen in urban omgeving en in de toekomst trails in Ardennen en Alpen beter de “ Neuron” kopen dan de “Spectral”?

Voor beiden modellen geld ik ze erg mooi vind
Canyon spreekt mij aan qua kleuren, uitvoeringen en prijs, kwaliteitverhouding.

Nog iets over mijzelf: ik ben graag buiten en zou het ook leuk vinden om met de fiets een beetje te spelen in het park ( urban omgeving). Ik fiets graag in het bos (013 route) en geniet dan ook van de natuur. Ja natuurlijk vind ik het ook uitdagend om met snelheid over de trails te gaan maar dat vind ik niet het aller belangrijkste. Speelsheid vind ik dan belangrijker dan snelheid. Ik heb liever een fiets die ik kan inzetten voor alles wat ik hierboven heb geschreven die “ietsje langzamer” is en breed inzetbaar dan een hele snelle fiets op de trails. Daar komt bij dat ik ook vaak met mijn vrouw fiets die wat langzamer is dan ik, dus ietsje minder snel is ook niet zo erg.

En hoeveel langzamer zou de Spectral nu zijn tov de Neuron? Is dat echt merkbaar tijdens het fietsen of enkel als je tijden bij houd?
Tijden bij houden is iets wat ik helemaal niet doe en niet leuk vind.

Als laatste ik heb bij mijn huidige trek x caliber 9
Hardtail de zitpositie al aangepast met een kortere stem naar 60mm en een stuur met meer rise naar 30 mm om meer rechtop te zitten, dit bevalt mij veel beter dan dat hele diepe wat hij origineel had.
Het hele harde en ruwe van de hardtail zou ik graag verruilen voor iets meer comfort van een fully.

Met mijn 48 jaar voel ik mij nog jong en energiek echter het hele “gevaarlijke” zal ik niet meer opzoeken.
Zware downhills, bikeparken is niet iets wat mij trekt. Klein trapje meepakken in urban omgeving dan weer wel. Klein sprongetje hier en daar ook maar geen jumps van meters hoog.

Wellicht hebben jullie nu een beter beeld.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

zo 11 oktober 2020, 09:58

Snelle Buffer schreef:
zo 11 oktober 2020, 08:42
Grappig dat de term " enduro " anders wordt " benaderd en gezien ". Tov de motocross ...

Sportief ?, wat is Sportief ?, dat verschilt per persoon ....

Leuk dat er toch een andere fiets wordt geadviseerd ivm de geo en " wensen" en daarbij wat " argumenten" worden aangevoerd , iedereen ervaart het op zijn manier ...

Maar uiteindelijk moet je plezier en fun hebben op je bike ,. En ja ook dat ervaart iedereen anders :tong :-q :-q
Tsja, XC in Holland en XCO is ook wereld van verschil. EWS achtige Enduro heb je hier niet en een fiets die daarvoor is gemaakt (een "Enduro" fiets dus) is in NL ook niet echt op z'n plek of je moet alleen Bikeparkjes etc rijden.
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

zo 11 oktober 2020, 10:14

Ik ben vorig jaar met mijn aangepaste xc hardtail (dropper, kortere stem) naar het bike park in Winterberg geweest en heb me daar prima vermaakt. Ook geen mega jumps voor mij met mijn 44 jaar, maar de fun die ik daar heb gehad heeft wel mijn keuze beïnvloed voor mijn nieuwe fiets.

Ik was ook redelijk fan van Canyon vanwege de designs en de prijs kwaliteit verhouding dus ging ik ook daar op zoek naar een nieuwe fiets.
Mijn keuze is uiteindelijk op de Spectral gevallen (komt begin december :winkie: ) maar vooral vanwege de 27,5" en niet vanwege de veerweg.
Ik wilde echt een speelse fiets, als ik snelle rondjes wil doen kan ik altijd nog terugvallen op mijn xc hardtail. Maar bij mij wint de funfactor, ik wil ook wel gaan leren om te jumpen.
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

zo 11 oktober 2020, 10:37

Een Enduro fiets is vooral heel erg goed in obstakels zoveel mogelijk weg te filteren zodat je met zoveel mogelijk controle zo hard mogelijk naar beneden kan. Iets wat je in NL echt nergens nodig hebt. Als je een breed inzetbare fiets zoekt die leuk speels is en waarmee je kan springen etc ben je veel meer gebaat bij iets met minder veerweg of zelfs helemaal geen vering achter. Qua geometrie zou ik wel kijken naar iets langers en slackers dan een Canyon, want daar heb je in pricipe weinig nadeel van en als het toch wat ruiger wordt wel veel voordeel. MIjn keuze voor jou zou iets als een Transition Spur zijn: https://www.pinkbike.com/news/field-tes ... -2020.html Qua geometrie vooruitstrevend dan de Spectral, maar dan in een speelse 120mm verpakking. Zeker achter zou ik niet teveel veerweg willen om de fiets nog wel leuk speels te houden.
En mocht je toch weer een hardtail overwegen dan is iets als een Cotic SolarisMax ook een zeer capabele en speelse optie: https://www.cotic.co.uk/product/solarisMAX

Maar goed, er zijn meer fietsen dan alleen Canyon, en voor wat jij zoekt zou ik of bij die Neuron blijven of toch eens verder kijken naar merken die wat vooruitstrevend zijn. Sowieso zou ik voordat je ook maar iets besteld eens wat gaan rijden op verschillende fietsen, want je referentiekader is nu nog wat aan de krappe kant. :-q

Geometrie is altijd belangrijker dan veerweg. Als die eerste niet goed voor je is kan je die tweede niet ten volle benutten. 8)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie