Enduro/All Mountain fiets ook voor trail gebruik?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Hoeveel van jullie rijden op een Enduro fiets op de Nederlandse trails en hoe bevalt dit?

Ik ben mij aan het oriënteren op een fully
hoewel ik hoofdzakelijk nu mijn lokale rondjes 013 fiets op mijn huidige hardtail.
Toekomst plannen zijn er wel om ook binnen NL en buiten NL eens te gaan fietsen echter dan geen bike parken met zware afdalingen in de zin van downhill.
Ik denk dan eerder aan Ardennen, Alphen etc, echter het meeste zal toch het lokale rondje zijn.
De 013 route heeft wel wat kleine klimmetjes en soms klein stukje naar beneden maar niks spectaculair in mijn mening. Het grootste deel is vlak met veel bochten.

Nu ben ik een groot fan van de Canyon Neuron 130mm en deze lijkt mij zeker geschikt voor mijn doeleinden. Op de site van Canyon keek ik ook eens bij de enduro modellen en kwam deze spectral 6 tegen met net ietsjes meer vering.
Verder vind ik een beetje spelen ook wel leuk, klein sprongetje, bunny hop oefenen, etc.

Zou deze spectral of een andere enduro fiets met dezelfde specs hiervoor ook voldoen of zou toch de Neuron het de beste keuze zijn binnen Canyon?

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY
Laatst gewijzigd door DJMARCO op wo 23 december 2020, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoe durf je het ook maar te suggereren... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Sinds wanneer is een Spectral een Enduro fiets? Dat is toch echt de Strive.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Op een spectral kun je prima rondkomen in Nederland. Het is ook geen enduro fiets, al kun je er prima een enduro op rijden. Op m'n redelijk gelijksoortige Jeffsy ook. Op de meeste enduro fietsen kun je ook heel prima rondkomen in Nederland. Ze kunnen je van alles wijsmaken, maar meer dan de helft van het verschil tussen een Spectral en een Lux als je hem uit de winkel pakt zit in de banden. XC bandjes er op en het is ineens een heerlijke vlotte fiets.
Waar woke is, is vuur
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Lars TB schreef: do 8 oktober 2020, 21:30 Hoe durf je het ook maar te suggereren... :roll:
Omdat als ik zelf de antwoorden had, ik het hier niet hoefde te vragen? 😉
Maar aan jou antwoord te lezen is het dus een domme vraag?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Dennisvdb schreef: do 8 oktober 2020, 21:36 Sinds wanneer is een Spectral een Enduro fiets? Dat is toch echt de Strive.
Laat ik het zo zeggen hij staat op de site bij Canyon onder de Enduro fietsen😊. Als hij daar niet bij hoort wat is dan de definitie van een enduro fiets en wanneer is deze niet meer geschikt voor de Nederlandse trails?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor wat jij beschrijft ermee te (gaan) doen: zeker niet ‘meer’ nodig dan een Neuron.
Wat dacht je met een Spectral bv in Nl te winnen op je vlakke makkelijke rondjes, vanwaar uberhaupt de overweging?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Makkelijk schreef: do 8 oktober 2020, 21:36 Op een spectral kun je prima rondkomen in Nederland. Het is ook geen enduro fiets, al kun je er prima een enduro op rijden. Op m'n redelijk gelijksoortige Jeffsy ook. Op de meeste enduro fietsen kun je ook heel prima rondkomen in Nederland. Ze kunnen je van alles wijsmaken, maar meer dan de helft van het verschil tussen een Spectral en een Lux als je hem uit de winkel pakt zit in de banden. XC bandjes er op en het is ineens een heerlijke vlotte fiets.
Qua veerweg zit er toch wel heel duidelijk verschil tussen deze modellen en ook en afmontage. Ik ben heel benieuwd wat je dan bedoeld?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Miss Jurf rijd met een Spectral.
De rondjes door de duinen met snelle bandjes gaan prima, hoewel een XC fiets sneller is. Omdat we geen Strava en GPS gebruiken merken we daar maar weinig van. :lol: :lol:
Drops, springen etc, is allemaal een kwestie van techniek, maar een stevigere fiets geeft wel meer vertrouwen wat dan wel helpt.
In de bergen fietst ze er prima mee omhoog en dalen met stevige banden eronder geeft weer meer vertrouwen als een XC fiets.
Bikepark rood doet ze er probleemloos mee, maar op een gehuurde DH fiets gaat ze sneller.
In tegenstelling tot haar partner :oops: is ze niet zo van het speelgoed en wil alles met een fiets doen en dan is dit voor haar?ons een prima oplossing:).
Idealiter hebben we allemaal een schuur vol speelgoed, maar als je graag wil spelen in het buitenland en geen haast hebt in nederland, vind ik de stevige trailbikes een zeer interessante categorie.

btw ik heb nu een Ripmo 145/160 en een plus hardtail, verreweg de meeste tijd pak ik de Ripmo.
Hiervoor ook een Nerve gehad met 110/120veerweg, maar pakte toen bijna altijd mijn Remedy met 150/160 dus het is maar net wat je fijn vind, maar een "Kommetje" moet je met zo,n fiets in het keukenkastje zoeken want op nederlandse trails haal je die niet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

aurelius schreef: do 8 oktober 2020, 21:43 Voor wat jij beschrijft ermee te (gaan) doen: zeker niet ‘meer’ nodig dan een Neuron.
Wat dacht je met een Spectral bv in Nl te winnen op je vlakke makkelijke rondjes, vanwaar uberhaupt de overweging?
Voornamelijk de vraag of hij iets meer geschikt zou zijn om mee te spelen door iets meer veerweg? Wellicht in het buitenland iets geschikter?

Ik ben nu eigenlijk in hele korte tijd al uitgekeken op de manier van fietsen op mijn hardtail, ik wil daar toch iets meer vering iets minder rauw en meer ruimte om ook te kunnen spelen.

Ik wil nu mij beter informeren dan begin dit jaar en hierdoor een zo breed mogelijk inzetbare fiets voor kopen omdat ik niet van plan ben elk jaar een nieuwe fiets te kopen. Met als opmerking als de Neuron het in NL veel beter zal doen dan de Spectral ik voor de Neuron zou kiezen aangezien ik hier het meeste zal fietsen.

Ook nog belangrijk ik ga niet voor de snelste tijden maar echt voor het plezier.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DJMARCO schreef: do 8 oktober 2020, 21:39
Lars TB schreef: do 8 oktober 2020, 21:30 Hoe durf je het ook maar te suggereren... :roll:
Omdat als ik zelf de antwoorden had, ik het hier niet hoefde te vragen? 😉
Maar aan jou antwoord te lezen is het dus een domme vraag?
Volgens sommigen kun je met een enduro bike niet eens normaal fietsen, dus ik liep daarop al vooruit.


Maar hoewel je zeker niet alle mogelijkheden van een 'echte' enduro bike zult (kunnen) gebruiken in NL, kun je er prima op fietsen.


Om de verwarring die Canyon sticht dan meteen maar even te verduidelijken: in de regel zijn enduro bikes fietsen met minimaal 160 mm, hoewel er 29-ers zijn met achter 150 mm die je onder enduro kunt scharen. Het is de geometrie en de afstelling van de vering die een fiets 'enduro' maken. En dat soort fietsen zijn gemaakt om vooral extreem hard naar beneden te rijden, met als verschil ten opzichte van een downhill bike dat je ze zelf nog wel op een rustig tempo omhoog kunt pedaleren.

Maar je zit erg rechtop en dat is lastiger snelheid maken op het vlakke. Daarnaast is de vering zo soepel dat het moeilijk is zo een fiets speels te rijden op het vlakke. Aan de andere kant vergeeft zo een fiets je dus ook heel veel, maar je kunt je in NL nauwelijks in problemen brengen die groot genoeg zijn om zoveel vergevingsgezindheid nodig te hebben.


De klasse onder enduro wordt/werd allmountain genoemd. Of je vind die fietsen onder trailbikes. Maar dan heb je het over 140-150 mm met een minder extreme geometrie. Vering die minder extreem soepel is en zithoudingen die ook wat snelheid maken prima toestaan. Wel zitten in deze klasse grote verschillen in interpretatie van wat nu 'juist' is, dus je kunt nog een hoop kanten op.


Ja, en als je geen xc-wedstrijden maakt van je ritten, dan is deze klasse uitermate geschikt om lekker te toeren en af en toe even erg gek te doen. Hele volksstammen hier op het forum die op zo een fiets de grootste lol hebben en een enkeling maakt ook nog xc-rijders het leven zuur op zo een fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Jurf schreef: do 8 oktober 2020, 21:53 Miss Jurf rijd met een Spectral.
De rondjes door de duinen met snelle bandjes gaan prima, hoewel een XC fiets sneller is.
Idealiter hebben we allemaal een schuur vol speelgoed, maar als je graag wil spelen in het buitenland en geen haast hebt in nederland, vind ik de stevige trailbikes een zeer interessante categorie.

btw ik heb nu een Ripmo 145/160 en een plus hardtail, verreweg de meeste tijd pak ik de Ripmo.
Hiervoor ook een Nerve gehad met 110/120veerweg, maar pakte toen bijna altijd mijn Remedy met 150/160 dus het is maar net wat je fijn vind, maar een "Kommetje" moet je met zo,n fiets in het keukenkastje zoeken want op nederlandse trails haal je die niet.
Dat laatste van “kommetje” snap ik niet wat je bedoeld? Verder kan ik mij erg vinden in de Miss Jurf .Ik fiets voor het plezier een klein sprongetje ect vind ik veel leuker dan snelle tijden. Ik fiets ook veel samen met de Miss DJmarco.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Lars TB schreef: do 8 oktober 2020, 22:04
DJMARCO schreef: do 8 oktober 2020, 21:39

Omdat als ik zelf de antwoorden had, ik het hier niet hoefde te vragen? 😉
Maar aan jou antwoord te lezen is het dus een domme vraag?
een enkeling maakt ook nog xc-rijders het leven zuur op zo een fiets.
Ik maak alle xc-rijders het leven zuur op mijn fiets. Die zitten altijd hopeloos vast achter mij tot ik ze er eindelijk een keer langs laat. :evil:


Wellicht kun je ergens 2 van dit soort bikes proefrijden/huren (niet perse Canyon want dat wordt natuurlijk lastig). En dan met beide hetzelfde rondje fietsen om te kijken wat je beter bevalt?
Laatst gewijzigd door Klitse op do 8 oktober 2020, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

DJMARCO schreef: do 8 oktober 2020, 22:07 Dat laatste van “kommetje” snap ik niet wat je bedoeld? Verder kan ik mij erg vinden in de Miss Jurf .Ik fiets voor het plezier een klein sprongetje ect vind ik veel leuker dan snelle tijden. Ik fiets ook veel samen met de Miss DJmarco.
KOM/QOM is een strava-term: king/queen of the mountain. Oftewel, de snelste tijd aller tijden van een segment.

En dat lukt niet op een Enduro want alle leuke afdalings segmenten zijn gevaarlijk volgens Strava en op het vlakke ben je te langzaam :lol:

Zonder gekheid, als je die kant op wil is een trailfully de betere keuze.
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 8 oktober 2020, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

DJMARCO schreef: do 8 oktober 2020, 21:58Voornamelijk de vraag of hij iets meer geschikt zou zijn om mee te spelen door iets meer veerweg?
Op NL routes betwijfel ik dat eerlijk gezegd; het meeste zijn kleine dingen bij relatief lage snelheid en daar zou ik toch willen stellen dat veerweg je eerder in de weg zit dan helpt omdat "enduro" fietsen gewoon gebouwd zijn omdat compleet op te slokken. Er zijn wel trucs om dat tegen te gaan maar die maken het complexer ipv makkelijker...

Persoonlijk pak ik liever wat anders dan een enduro mee voor vlakke, makkelijke routes.

DJMARCO schreef: do 8 oktober 2020, 21:58Wellicht in het buitenland iets geschikter?
... afhankelijk van waar je interesses in het buitenland liggen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie