XC (race) fully: Supercaliber 9.8 of Lux. Of ...???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Ah ik zie het, helemaal overheen gekeken :~

Inderdaad, de fiets en de kleur moeten wel mooi zijn. Uiteindelijk zijn we allemaal liefhebbers die mijlenver bij het niveau van MvdP vandaan blijven, bij dit soort bedragen is dit één van de belangrijkste voorwaarden naast een goed gevoel bij de fiets.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

The Mountainman schreef: wo 30 september 2020, 23:01 Tnx voor het delen. Denk dat wij aardig op één lijn zitten qua wensen. Jij hebt dus wel een 110mm vork? Hoe ervaar je de wat diepere kuilen of iets dikkere wortels, waar je met een hardtail sowieso gaat staat maar met een fully eigenlijk moet kunnen blijven zitten?
Jazeker, 110mm voor. Tis een RS.
Diepere kuilen en grotere wortels?
Ik ben zelf redelijk actief op de fiets, Een enkele diepe kuilen pomp ik om er snelheid uit te halen En een grote wortel gebruik ik om een sprongetje te maken of om te bunny hoppen.

De winst zit er voor mij 2-ledig in. 1. Alle kleine tikjes op mijn rug heb ik geen last van en 2. oneffen paden met kuiltjes en wortels tot een cm of 8 kan ik blijven zitten en doorstoempen. Die voel je natuurlijk wel, maar je blijft gewoon heel goed tractie houden.

Daarnaast merk ik dat ik na een uurtje of 3 a 4 veel frisser ben dan voorheen en dus nog energie overhou om een beetje te spelen ipv alleen maar thuiskomen.

Ik hecht zelf niet zo veel waarde aan de testen, omdat NL zeer afwijkend is tov het buitenland. Waar ik mij xc fully gebruik kan ik ook alles met mijn cyclo/gravel rijden. Echt technisch is het dus niet. De vering en geo is bij mij dan ook niet om mijn gebrek aan techniek te compenseren, maar om leuker/harder/langer rond te rijden. Belangrijk daarbij is ook leuker. Als ik op een fully rij die alles wegfiltert, dan is dat misschien wel sneller, maar zeker minder leuk.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

dorretje schreef: vr 2 oktober 2020, 08:01 Diepere kuilen en grotere wortels?
Ik ben zelf redelijk actief op de fiets, Een enkele diepe kuilen pomp ik om er snelheid uit te halen En een grote wortel gebruik ik om een sprongetje te maken of om te bunny hoppen.
[...]
Ik hecht zelf niet zo veel waarde aan de testen, omdat NL zeer afwijkend is tov het buitenland. Waar ik mij xc fully gebruik kan ik ook alles met mijn cyclo/gravel rijden. Echt technisch is het dus niet. De vering en geo is bij mij dan ook niet om mijn gebrek aan techniek te compenseren, maar om leuker/harder/langer rond te rijden. Belangrijk daarbij is ook leuker. Als ik op een fully rij die alles wegfiltert, dan is dat misschien wel sneller, maar zeker minder leuk.
Sorry hoor, maar ik blijf jullie vermoeien met lange berichten... Tnx voor de input weer!

Dat van die testen klopt idd. Hier kan ik ook alles wel met een crosser, maar leuk en prettig is dat niet. Het zijn niet allemaal racebaan routes hier in de buurt, ondanks het gebrek aan hoogteverschil zijn er genoeg remkuilen etc.

Zo'n rijstijl heb ik ook wel ongeveer, ik ben niet goed in grote tables of gap jumps, maar alles wat je in NL vindt, spring ik graag. En een echte pumptrack rijden op z'n tijd vind ik heerlijk. Zonder trappen steeds harder :-q Maar hier heb je regelmatig een stuk met wortels, (rem)kuilen en van die "gebrek aan goede afwatering" kuilen, waar je vol gas aan het geven bent en dan heb je niet even lekker de tijd voor een bunnyhop. Ik niet iig :wink: Dus dan wil ik inderdaad gewoon lekker door kunnen stoempen in het zadel.

De Lux blijft daarmee zeker op de shortlist. Daarnaast laat ik de Oiz er ook op staan, waarbij ik de TR versie nog niet afgeschreven heb. Het verschil tussen een CF SLX 9 en een CF SL 8 met wiel upgrade, vind ik eigenlijk beperkt. Alleen de voorvork 10mm extra veerweg, een heel klein beetje vlakkere balhoofdhoek en stijvere vorkpoten. Ik vraag me erg af wat ik daar van ga merken met mijn gebruik hier in noord Nederland. Met de Oiz heb je gelijk 120mm voor en achter, balhoofdhoek een hele graad vlakker en die is standaard al 69 ipv 70 bij de Lux. Verder heb je dan een identieke fiets, maar wel capabeler / veelzijdiger en meer toekomstbestendig, waarbij ik bij de Lux een model omlaag ga en € 1.200 extra kwijt ben voor carbon wielen.

Een fiets van zo'n bedrag wil je niet na 3-4 jaar al vervangen, die moet wel wat jaartjes mee gaan. Ik vraag me wel een klein beetje af of die Lux niet al over 1 of 2 jaar verouderd is, omdat ze bij Canyon ook mee gaan in de trend van (iets) slacker zonder minder XC gericht te worden. Niet dat een nieuw model iets verandert aan de fiets die je zelf op dat moment hebt, maar waar de nieuwe Lux bij de introductie vooruitstrevend was, loopt hij nu eigenlijk alweer achterop. Dat staat me een klein beetje tegen, ook al merk ik daar in de praktijk misschien heel weinig van. Aan de andere kant hoor ik ook niet bij de nationale top en zelfs niet bij de regionale top, dus dan zou de Oiz TR een veilige keuze kunnen zijn voor de veelzijdigheid.

Lux, pro's:
- Direct en efficiënt
- Gewicht
- Afmontage / prijs-kwaliteit
- Mooi frame vind ik persoonlijk
- Standaard met dropper
- Levertijd (voor nu iig, maar loopt ook al op)

Lux, cons:
- Conservatieve geometrie
- 32mm vork bij de SLX 9
- Proefrit is lastig. Bestellen, proberen en terugsturen is wel een optie.
- Bij non-TR dropper voor € 99 meerprijs.

Oiz, pro's:
- Snelle XC fiets met goede vering
- Gewicht, schijnbaar (wordt niet gepubliceerd door Orbea, maar de topmodellen van de reviews zijn erg licht)
- Fox factory vering
- TR versie mogelijk met 120mm veerweg en 34mm vorkpoten
- Bij LBS leverbaar
- Custom kleur mogelijk vanaf Oiz M Pro

Oiz, cons:
- Levertijd
- Proefrit op een XL momenteel niet mogelijk
- Standaard kleur niet mijn smaak
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Over een eventuele veroudering van techniek zou ik mij helemaal niet druk maken. Als je een fiets tegenkomt die je bevalt, waarom zou dit over vijf jaar anders zijn tov de dan geldende technologie? Zolang je daar geen proefritten meemaakt, weet je ook niet wat je mist.
Zelf rijd ik nog steeds op een 8 jaar oude hardtail (met in de tussentijd wel de nodige upgrades ter vervanging van versleten/defecte onderdelen), maar in principe ben ik nog steeds happy. Ja, ik ben ouder en zie het verhoogde rendement tov fietsmaten met een fully (oa bmc speedfox en orbea oiz, non-tr), maar voor mij is het dan de sport om die juist bij te houden op de voor hen voordelige segmenten.
Ik hoop dan ook dat ik nog een tijdje met deze fiets doorkan.
Het zit dus ook tussen de oren 8) . Laat je niet gek maken!
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

OsiruS schreef: za 3 oktober 2020, 23:24 Het zit dus ook tussen de oren 8) . Laat je niet gek maken!
Ach ja dat is ook zo. Het is ook meer dat ik niet helemaal zeker weet of ik over 5 jaar ook nog voornamelijk XC rij, of dat m'n interesse gaat verschuiven. De kinderen worden groter, sta steeds vaker langs het sportveld te kijken of te coachen dan dat ik op de fiets zit op zaterdagochtend. Allemaal overwegingen.. :)

Lux en Oiz non-TR gaan me zeker bevallen. Oiz TR ook ongetwijfeld. Misschien mis ik daarmee wel wat snelheidsgevoel, zonder dat ik daarmee echt langzamer zal zijn. Gelukkig kan ik binnenkort op een 120-115mm Top Fuel proefrijden. Eens zien hoe dat voelt.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Proefrijden op een Trek Top Fuel, het kan dus stiekem nog alle kanten op :D

Voor je beeldvorming over meer veerweg:
Mijn vorige fiets was een Cube Stereo 120.
Nu een Cube Ams 100. De snelheid ervaring is op de Ams hoger. De bochten lijk ik makkelijker te nemen.De tijden die ik rij zijn echter gelijk.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

At1 schreef: zo 4 oktober 2020, 08:28 Proefrijden op een Trek Top Fuel, het kan dus stiekem nog alle kanten op :D
Haha alles is mogelijk! :-q Gaat me vooral om het gevoel en de werkelijke tijden die ik rij op een 120/115mm fiets tov mijn huidige en de Supercaliber, en een vriend heeft er toevallig 1 in mijn maat. Qua veerweg en geo komt dit in de buurt van een Oiz TR. Top Fuel 9.8 kleuren voor 2021 word ik niet warm van dus het moet echt wel fantastisch zijn, wil ik daarvoor m’n 2 bidonnen wens laten varen. En € 600 extra om custom kleuren te kiezen via Project One maakt de Top Fuel wel heel duur.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De Cannondale Scalpel staat niet op je lijst omdat je niets hebt met dat merk las ik ergens? Misschien dat deze review je van gedachten kan doen veranderen: https://www.vojomag.nl/test-nieuw-canno ... r-veerweg/.

Ik had ook weinig met Cannondale maar die Lefty Ocho is echt een heel goede vork misschien wel beter dan het beste van RockShox en Fox en anderen. Daarnaast zitten er een paar innovatieve design features in die fiets. Niet voor iedereen geschikt wegens het race karakter en stuurgedrag, wel bijzonder.

Nog een outsider ter overweging: https://www.vojomag.nl/test-rose-thrill ... rds-wezen/.
Het frame van de Thrill Hill kan zich zeker en vast meten met dat van een Canyon Lux, Specialized Epic of Scott Spark. Hij is iets meer geschikt voor minder ervaren rijders dan een Lux, minder explosief maar wel toleranter dan een Epic en iets minder speels dan een Spark op technisch terrein. Hij is dan ook een slimme keuze en niet enkel en alleen omdat hij goedkoper is dan de rest. Onze testfiets, de 5.0, met een Sram XX1 Eagle mag dan wel zeer aangenaam zijn, toch zouden we eerder voor de versies 4.0 of 3.0 kiezen met respectievelijk een Shimano XTR en XT (4499 en 3099 euro).
Ik zou dan de Thrill Hill 3 kiezen met XT, niet duur, goed afgemonteerd, licht. Bij Rose kan je je fiets naar eigen wens laten afmonteren. Zo zou je bv de RockShox demper kunnen vervangen door Manitou McLeod. Die heb ik zelf en mits goed afgesteld is die zeer effectief met het elimineren van trap reactie beweging in de vering. Remote lockout er zeker af gooien ivm gewicht, zeker carbon wielen er op en eventueel (tijdelijk) een Brand-X droppert Ascend 125 mm (met kabel buitenlangs kan kan naderhand altijd heel makkelijk).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Krijg steeds meer het gevoel dat het een 100mm Oiz of Lux gaat worden. Snel, efficient én lekker licht, prima geschikt voor het makkelijke XC-terrein waar je je overwegend in beweegt, met af en toe wat wedstrijden.
En daarnaast heb je dan je dikke bak voor het meer uitdagendere werk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

aurelius schreef: zo 4 oktober 2020, 18:26 Krijg steeds meer het gevoel dat het een 100mm Oiz of Lux gaat worden. Snel, efficient én lekker licht, prima geschikt voor het makkelijke XC-terrein waar je je overwegend in beweegt, met af en toe wat wedstrijden.
En daarnaast heb je dan je dikke bak voor het meer uitdagendere werk.
Dat gevoel heb ik ook. En idd prima geschikt denk ik. Een 120mm fiets zou vooral een veilige keuze zijn. Die is (soms/vaak) misschien wel even snel, maar als het langzamer voelt, gaat dat ook tussen de oren zitten. Het terrein waar dat wel sneller is, kom ik inderdaad (te) weinig.

Crapton schreef: zo 4 oktober 2020, 16:40 De Cannondale Scalpel staat niet op je lijst omdat je niets hebt met dat merk las ik ergens? Misschien dat deze review je van gedachten kan doen veranderen: https://www.vojomag.nl/test-nieuw-canno ... r-veerweg/.

Ik had ook weinig met Cannondale maar die Lefty Ocho is echt een heel goede vork misschien wel beter dan het beste van RockShox en Fox en anderen. Daarnaast zitten er een paar innovatieve design features in die fiets. Niet voor iedereen geschikt wegens het race karakter en stuurgedrag, wel bijzonder.

Nog een outsider ter overweging: https://www.vojomag.nl/test-rose-thrill ... rds-wezen/. [
Klopt, de Scalpel ben ik geen fan van. Ook zonder de Lefty vind ik het frame en zeker de kleurstellingen van 2021 niet echt bijzonder. Deze biedt dan te weinig meerwaarde tov. een Lux of een Oiz. Ook voor de prijs-kwaliteit moet je niet bij Cannondale zijn.

De Thrill Hill is ook al voorbij gekomen. Kan geen 2e bidonhouder op, ook een erg lange levertijd en Thrill Hill 3 en 4 hebben geen carbon wielen. Met die upgrade erbij, is hij niet heel veel voordeliger dan een Lux. Wel mooie prijs-kwaliteit verhouding hoor. Maar de mos groene uitvoering vind ik lelijk en de zwarte aardig saai.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Bestel die Lux nou :D
Dat wordt hem dus, die Oiz is niet te testen en lange levertijd.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

The Mountainman schreef: zo 4 oktober 2020, 20:01
aurelius schreef: zo 4 oktober 2020, 18:26 Krijg steeds meer het gevoel dat het een 100mm Oiz of Lux gaat worden. Snel, efficient én lekker licht, prima geschikt voor het makkelijke XC-terrein waar je je overwegend in beweegt, met af en toe wat wedstrijden.
En daarnaast heb je dan je dikke bak voor het meer uitdagendere werk.
Dat gevoel heb ik ook. En idd prima geschikt denk ik. Een 120mm fiets zou vooral een veilige keuze zijn. Die is (soms/vaak) misschien wel even snel, maar als het langzamer voelt, gaat dat ook tussen de oren zitten. Het terrein waar dat wel sneller is, kom ik inderdaad (te) weinig.

Crapton schreef: zo 4 oktober 2020, 16:40 De Cannondale Scalpel staat niet op je lijst omdat je niets hebt met dat merk las ik ergens? Misschien dat deze review je van gedachten kan doen veranderen: https://www.vojomag.nl/test-nieuw-canno ... r-veerweg/.

Ik had ook weinig met Cannondale maar die Lefty Ocho is echt een heel goede vork misschien wel beter dan het beste van RockShox en Fox en anderen. Daarnaast zitten er een paar innovatieve design features in die fiets. Niet voor iedereen geschikt wegens het race karakter en stuurgedrag, wel bijzonder.

Nog een outsider ter overweging: https://www.vojomag.nl/test-rose-thrill ... rds-wezen/. [
Klopt, de Scalpel ben ik geen fan van. Ook zonder de Lefty vind ik het frame en zeker de kleurstellingen van 2021 niet echt bijzonder. Deze biedt dan te weinig meerwaarde tov. een Lux of een Oiz. Ook voor de prijs-kwaliteit moet je niet bij Cannondale zijn.

De Thrill Hill is ook al voorbij gekomen. Kan geen 2e bidonhouder op, ook een erg lange levertijd en Thrill Hill 3 en 4 hebben geen carbon wielen. Met die upgrade erbij, is hij niet heel veel voordeliger dan een Lux. Wel mooie prijs-kwaliteit verhouding hoor. Maar de mos groene uitvoering vind ik lelijk en de zwarte aardig saai.
Ik heb de vorige scalpel gekocht, met een leuke korting wegens overjarig, en ik moet zeggen dat het echt een geniaal ding is. Dat zou met de nieuwere nog wat moeten verbeteren, maar goed, Ik herken hoe lastig de afweging is :winkie: Ik zat eerst naar een trail - model te kijken. Tot ik tegen de Scalpel aanliep bij de LBS, keertje proefrijden en ik besloot dat ding te kopen.

Als het zich nu toespitst op twee modellen, de Lux of de Oiz, zou ik toch proberen proef te rijden. Dat zegt nmm veel meer dan alle uren naar schermen en specs turen :-q
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Je kunt idd geen 'fan' zijn van 'een' fiets maar volgens mij heeft de Scalpel 2 dit jaar juist wél een goede prijs-kwaliteitsverhouding. De meeste fietsen met een carbon frame, carbon wielen, XT afmontage en top vering liggen inmiddels boven de €5k.

De Spark RC is denk ik nog steeds een van de beste fietsen in het segment; 'slacke' stuurhoek, redelijke reach (niet kort, niet overdreven lang) maar wordt vrijwel zeker volgend jaar vervangen. Ik rij nu al voor het vierde jaar op het 2018 model en deze bevalt uitstekend. 'L' - frame met 3T cockpit, Newmen alu wielen met 25 mm binnenbreedte en Specialized Phenom zadel. Verder standaard en toch maar 10,6 kg! Super fietsje.

Succes met je zoektocht in ieder geval!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

At1 schreef: zo 4 oktober 2020, 22:54 Bestel die Lux nou :D
Dat wordt hem dus, die Oiz is niet te testen en lange levertijd.
Ja ja ja maar WELKE Lux dan :~ :winkie: :winkie:

Komt ook een beetje neer op de keuze tussen Fox Factory (Oiz) en RockShox SID SL Select+ (Lux). Iemand daar nog wat over te vinden? Of een link naar een goede praktijk vergelijking tussen beide?

@Brambo67: je hebt gelijk, dit had ik niet helemaal scherp voor ogen. De Scalpel 2 met XT, carbon wielen en goede vork + demper voor € 4.999 is niet gek! Beter dan Trek denk ik, qua prijs-kwaliteit. Niet de fiets voor mij, maar misschien voor de andere (mee)lezers hier.

@Majoorkees: idd, proefrijden zou ideaal zijn. Met de huidige Oiz voorraad is dat nogal lastig. Lux kan ik natuurlijk bestellen en eventueel terugsturen binnen 30 dagen.

Ik slaap er nog een paar nachtjes over... Komend weekend in ieder geval even de Top Fuel proberen als proefrit op een soort van willekeurige 120mm fiets, die qua gevoel vast meer in de buurt ligt van de Oiz TR dan van de Lux en de gewone Oiz. Als de huidige Corona besmettingen doorzetten, dan zit wedstrijdseizoen 2020 er nu wel zo'n beetje op denk ik en zal wedstrijdseizoen 2021 voorlopig ook niet beginnen, dus in die zin is er geen haast mee... Maar ja, een fiets bestellen en 8 of 9 maanden wachten, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Plaats reactie