XC (race) fully: Supercaliber 9.8 of Lux. Of ...???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

I_do schreef: do 29 oktober 2020, 10:58Hoeveel sneller ben jij met een halfvolle ipv een volle bidon?
Die vraag zouden meer mensen zich moeten stellen, maar als ik hier zie dat gewichten zelfs tot twee cijfers achter de komma genomen worden is er nog een lange weg te gaan... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: vr 30 oktober 2020, 11:26
I_do schreef: do 29 oktober 2020, 10:58Hoeveel sneller ben jij met een halfvolle ipv een volle bidon?
Die vraag zouden meer mensen zich moeten stellen, maar als ik hier zie dat gewichten zelfs tot twee cijfers achter de komma genomen worden is er nog een lange weg te gaan... :D
Ja maar dat is ook volledig terectht als je het gaaf vind om mooi licht materiaal te hebben! Ik zou ook liever een carbonnen fiets met dito wielen hebben, een een fox 34 sc dan mijn alu fiets met zware vork, maar niet omdat ik er sneller mee zou zijn, gewoon omdat het gaaf is, en omdat het kan, en lekker snel aanvoelt.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dizer schreef: vr 30 oktober 2020, 11:01
At1 schreef: do 29 oktober 2020, 21:43

Eerst twijfel over de lux 7 of 8, nu tussen 8 en 9.
Ze voldoen echt alle 3. Je zult ietsiepietse sneller zijn op de 9 tov de 8 en 7.
De 7 voldoet echter ook echt ruimschoots.

Als je het geld ervoor over hebt bestel dan de 9. Zoniet dan de 7.

Ter vergelijking ik ben met mijn Cube Ams 100 met Shimano Xtr, carbon wielen (iets van 10,2kg) echt niet sneller tov mijn Cube Stereo 120 met xt en alu wielen. (Iets van 11,5kg)

Qua ervaring lijkt het alsof mijn Ams sneller is, de getallen liegen echter niet.
Je zou met de AMS toch wel wat sneller moeten zijn? En dat komt niet alleen door het aantal kg's.
Dat zou je denken. Wilde ik ook, is helaas niet zo.
Overigens nu de Ams voorzien van een SID 120mm (35) in plaats van de Fox 32, kijken hoe dat gaat.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Cavok schreef: do 29 oktober 2020, 09:14 Ik weeg zelf 73 kg voor 1m81. Zijn de wielen van Reynolds van vergelijkbare kwaliteit als de dtswiss?

Budget heb ik voor elk van de twee, maar ik wil die 1000€ extra alleen uitgeven als daar een goede reden voor is.
Koop de '7' verkoop de wielset en laat een handgemaakt setje wielen maken. Heb je het beste van twee werelden en hou je wat centen in de zak...
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Te laat, heb de 8 besteld.
Canyon Lux CF 8 2021
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Cavok schreef: vr 30 oktober 2020, 15:56 Te laat, heb de 8 besteld.
Prima toch? Heb zelf de pro race 8 van 2019. Deze was toen met aluminium wielen en iets lichter dan de huidige met carbon wielen. Inmiddels wat upgrades en downgrades gedaan en zit net onder de 10 kilo :D
Niet omdat ik er sneller door word, maar gewoon omdat het kan :lol:
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Cavok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 16:11

Welke upgrades heb je zoal gedaan om hem lichter te maken?
Canyon Lux CF 8 2021
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Cavok schreef: za 31 oktober 2020, 21:19 Welke upgrades heb je zoal gedaan om hem lichter te maken?
Carbon wielen
Tubeless maken
Cassette (XG-1299 ipv XG-1275)
Dropper eraf (gebruik ik niet), carbon zadelpen ervoor terug
Remmen + schijven XTR (Voorkeur voor Shimano)
Stuur (carbon) en stuurpen
AXS XX1, niet lichter maar wel erg fijn om te hebben
Grips
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Zelf ook tijdje voor deze keuze gestaan nadat ik mijn 2018 Specialized Epic verkocht had. Uiteindelijk 2 weken geleden mijn Trek Supercaliber (weliswaar 9.7) opgehaald en ik ben er erg blij mee. Komt uiteindelijk allemaal neer op voorkeur.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Leuk Topic, net helemaal doorgelezen.

Ik kende Canyon niet. Net gekeken op internet, ook een mooi merk. En jouw zwart rode Lux lijkt mij ook een geweldige fiets.

Zelf fiets ik 2x per week in Appelscha met mijn nieuwe aanwinst. Of Havelte. Ik hoop dat ik jou eens tegenkom. Denk het wel want zo'n mooie Lux onthoud ik wel. Ik zie dat de vering van de Lux gelijk is aan mijn SE1. Zelfs beide Maxxis banden. Wat vind jij van die Maxxis banden? Ik twijfelde om er meteen Schwalbe onder te leggen. Had goede ervaringen met Racing Ray en Ralph, die bevielen super op de huur Scalpel.
Op de SE1 de Ardent race en Rekon race van Maxxis, valt mij niet tegen, geen problemen mee, ook super grip voor zover ik merk. Maar zoek ondertussen de snelste band. ( Heb Strava ontdekt, had ik niet moeten doen :-D )
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Erwin25 schreef: do 5 november 2020, 11:57
Zelf fiets ik 2x per week in Appelscha met mijn nieuwe aanwinst. Of Havelte. Ik hoop dat ik jou eens tegenkom. Denk het wel want zo'n mooie Lux onthoud ik wel. Ik zie dat de vering van de Lux gelijk is aan mijn SE1. Zelfs beide Maxxis banden. Wat vind jij van die Maxxis banden? Ik twijfelde om er meteen Schwalbe onder te leggen. Had goede ervaringen met Racing Ray en Ralph, die bevielen super op de huur Scalpel.
Op de SE1 de Ardent race en Rekon race van Maxxis, valt mij niet tegen, geen problemen mee, ook super grip voor zover ik merk. Maar zoek ondertussen de snelste band. ( Heb Strava ontdekt, had ik niet moeten doen :-D )
Als je een zwart-rode Lux ziet in Havelte of Appelscha is de kans groot dat ik het ben denk ik :-q

Heb je andere topic ook even doorgelezen. Zo te lezen heb jij ook een goede keuze voor jou gemaakt. De SE kleuren vind ik idd ook mooier dan de gewone Scalpel. Als die echter op alle fronten fantastisch was geweest en er was geen andere fiets die er in de buurt kwam, dan zou de Lefty me er niet van weerhouden hebben deze te kiezen hoor. Maar voor mij ben ik met de Canyon net zo goed af denk ik en die vind ik mooier.

Wat betreft de Maxxis banden: op de Lux liggen de Ikon 2.35” voor en Aspen 2.25” achter. Op m’n oude had ik een Racing Ralph 2.35 oud model voor en RaRa 2.25 nieuw model achter. Qua grip aan de voorkant doet de Ikon het naar mijn idee beter. Ik vind het wel lastig vergelijken, m’n houding is echt anders met meer druk op het voorwiel. Daarnaast brede velgen nu tov. ouderwets smalle velgen op de Nerve. Ook moet ik de Lux nog tubeless maken, de Nerve was dat al. En ben ik nog wat aan het spelen met de bandenspanning.

Wel is naar mijn idee de rolweerstand iets hoger, zeker van de Ikon. In ieder geval op verharde stukken, daar maakt ie ook meer geluid. Het is ook wel echt een andere band dan een Racing Ralph. Eigenlijk zou je hem moeten vergelijken met een Racing Ray denk ik. Die had ik al wel in huis maar ligt nog ongebruikt op de plank. Moet ook zeggen dat ik me nog niet heel erg verdiept heb ik de banden. Dit is een slijtage onderdeel en ook goedkoop te vervangen, dus speelt voor mij geen rol bij de aankoop. Ik denk dat ik de Maxxis er voorlopig om laat, maar uiteindelijk vervang door Schwalbe. Gewoon omdat die laatste het sowieso goed doen op gebied van rolweerstand en grip, en dus een veilige keuze zijn. Maar misschien ga ik tegen die tijd ook wel een keer de Wolfpack bandjes proberen, waar je goeie verhalen over hoort.
Suge7
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 25 april 2014, 23:08

Nog steeds tevreden?Heb vandaag de Lux cf slx 9 team besteld..levertijd is rond kerst 😎
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

Cavok schreef: do 29 oktober 2020, 09:14 Ik weeg zelf 73 kg voor 1m81. Zijn de wielen van Reynolds van vergelijkbare kwaliteit als de dtswiss?

Budget heb ik voor elk van de twee, maar ik wil die 1000€ extra alleen uitgeven als daar een goede reden voor is.
Mag ik vragen welke maat jij uiteindelijk hebt gekozen? Ik ben even lang en heb de twijfel tussen een M en een L.
Volgens Canyon maatvoering de M, en via de chat hebben ze mij ook proberen te overtuigen van een M. Alleen veel lees je dat mensen uiteindelijk voor een maat groter kiezen.
TheSpank666
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 12 september 2020, 07:56
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SLX 9 Team 2021

Als je op de grens zit zou ik voor een L gaan.

Canyon adviseerde mij een S, ik ben 1.72 met relatief gezien lange benen. Eigenwijs toch een M gekocht, ook na advies dat canyon vaak te klein adviseert, geen spijt van gehad.

Fiets zit helemaal top ! :-) (lux slx 9 team)
Daan93
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 4 december 2020, 21:32

TheSpank666 schreef: ma 14 december 2020, 21:09 Als je op de grens zit zou ik voor een L gaan.

Canyon adviseerde mij een S, ik ben 1.72 met relatief gezien lange benen. Eigenwijs toch een M gekocht, ook na advies dat canyon vaak te klein adviseert, geen spijt van gehad.

Fiets zit helemaal top ! :-) (lux slx 9 team)
Ja precies. Ik val met 180 centimeter eigenlijk precies in het midden van M maatvoering met 175 - 183 centimeter. Dus ja ik zit dan niet echt op de grens. Alleen ik zie dat een S ook geld vanaf 175 centimeter en kleiner, dus bij jou een beetje vergelijkbaar.
Plaats reactie