XC (race) fully: Supercaliber 9.8 of Lux. Of ...???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Dizer schreef: wo 30 september 2020, 19:04 Ik ga hier ook meelezen, is ook wel een universele wens in Nederland. Een snelle comfortabele fully :-q

Ik had graag een Lux met 110mm gezien, helaas zijn ze dit jaar allemaal 100mm,
Leuk topic, misschien volgend jaar ook iets nieuws in deze categorie. Wie weet dat er dan weer vernieuwde modellen komen van de Lux, Spark, Anthem, Element...........
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dizer schreef: wo 30 september 2020, 19:04 Ik ga hier ook meelezen, is ook wel een universele wens in Nederland. Een snelle comfortabele fully :-q

Ik had graag een Lux met 110mm gezien, helaas zijn ze dit jaar allemaal 100mm,
Nee hoor, ook weer 110mm CF Luxen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

aurelius schreef: wo 30 september 2020, 20:02
Dizer schreef: wo 30 september 2020, 19:04 Ik ga hier ook meelezen, is ook wel een universele wens in Nederland. Een snelle comfortabele fully :-q

Ik had graag een Lux met 110mm gezien, helaas zijn ze dit jaar allemaal 100mm,
Nee hoor, ook weer 110mm CF Luxen!
Ik zie bij onderdelen echt alleen maar 100mm staan, welk model heeft dan de keuze uit 100 en 110?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kijk bij de CF SL modellen maar eens in de geometrietabellen: veerweg 110mm, slackere stuurhoek.
De duurdere lichtere SLX frames komen met 100mm.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

dorretje schreef: wo 30 september 2020, 16:29 Ik heb een paar maanden geleden voor dezelfde keuze gestaan.

Ik zocht een xc fully voor op de brabantse wal.wellicht af en toe een keertje ergens anders, maar dat zal niet gekker worden dan UHR Of parkstad route. Al het heftigere heb ik een enduro voor.

Harde eis voor mij was ook 2 bidons. Je kunt er lang over discussiëren, maar alle frames waar maar 1 bidon in past vielen af.

Ook flink wat testen gelezen en daar worden xc fullies getest op terrein waar ik niet kom met mijn fiets. Natuurlijk is er een hele movement van down-country fietsen, maar ik wilde een hardcore xc bak. In een ander topic nog in discussie terecht gekomen dat een downcountry sneller is als een xc fully, maar, 1 geloof ik dat niet in ons platte landje en 2. Doet het er niet toe voor mij, want het gaat voor mij ook om de beleving van snelheid.

Op korte rondjes ( kleiner dan 2 uur) pak ik mij gravel/ cyclo. Niet sneller als mijn xc fully, maar voelt wel sneller.
Op langere ritten kreeg ik op een ht best wel wat last van mijn rug, dus daar wilde ik een xc fully voor.

Uiteindelijk gekozen voor een Lux 7.
De reden? 2 bidons, race geometrie, prijs-kwaliteit verhouding.

Paar maanden later ben ik nog steeds zeer blij met mijn keuze.
Fiets is erg snel en efficiënt, hij voelt ook snel aan. Ik merk het als ik met wat vrienden rij dat het echt een fiets is om te knallen, niet om te touren. Op de weg lock ik de dempers. Verder filtert de fiets al die kleine irritante worteltjes en hobbeltjes eruit die te klein zijn om te gaan staan. Wat dus super is voor mijn rug. De vering heeft best nog wat reserve, want dropjes sprongetjes van een halve meter tot een meter gaan prima, zonder dat de ver8ng bottomed. Ritten van 4 a 5 uur zijn nu prima te doen.
Tnx voor het delen. Denk dat wij aardig op één lijn zitten qua wensen. Jij hebt dus wel een 110mm vork? Hoe ervaar je de wat diepere kuilen of iets dikkere wortels, waar je met een hardtail sowieso gaat staat maar met een fully eigenlijk moet kunnen blijven zitten?

De downcountry movement is er inderdaad, ook hier op het forum wel. Voor veel mensen een interessante optie, zeker als je veelvuldig Nijmegen, UHR, Ardennen etc rijdt en vaak de MTB meeneemt naar het buitenland. Het is net wat je wensen zijn denk ik. Nu weer 2x op de Nerve gefietst na de proefrit op de Supercaliber, meer snelheidsgevoel en meer racy houding ben ik zeker naar op zoek. Hoeft niet in het extreme, maar merk nu dat ik eigenlijk gewoon wat te weinig druk op het voorwiel heb voor een optimale wegligging.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Dizer schreef: wo 30 september 2020, 21:21
aurelius schreef: wo 30 september 2020, 20:02

Nee hoor, ook weer 110mm CF Luxen!
Ik zie bij onderdelen echt alleen maar 100mm staan, welk model heeft dan de keuze uit 100 en 110?
Die 100mm slaat op de achtervering. Het staat niet echt duidelijk in de specs, maar in de geometrie tabel staat het wel vermeld. Dat is bij de CF 6, CF 7 en CF 8, waarbij alleen de CF 7 ook de dikke 34mm vorkpoten heeft.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Interessant, tnx. Vandaag weer contact gehad met m'n LBS, een Oiz in XL is helaas niet te regelen voor een proefrit. Dan is dit nuttige info :-q

"De korte achtertrein en de kleine wielbasis zorgen voor weinig stabiliteit en met een achtervering die van nature hoog blijft, wordt het achterwiel al snel te actief in snelle hobbelige stukken. De scherpe balhoofdhoek, die past bij het XC-karakter van de fiets, geeft in afdalingen ook niet veel extra vertrouwen. Dit alles maakt het heel moeilijk voor een beginner, maar ook vermoeiend voor een ervaren rijder en dat maakt deze Oiz “XC” niet echt geschikt voor ander gebruik dan XCO, XCC of een gemakkelijke marathon."


Vergelijkbaar dus met wat er over de Lux geschreven wordt. Ik denk ook hetgeen wat past bij een XC bak. Bij de Oiz kan je dan eventueel natuurlijk de TR kiezen. Ken ook nog een aantal jongens die wel tevreden zijn met hun Oiz. Die hebben allemaal de non-trail variant. Voldoet voor hier in het noorden, maar ook de Hel van Groesbeek etc. prima, begrijp ik van hun.

Genoeg stof om weer over na te denken :-D
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Al is geprobeerd om te gaan rijden met een camelbak oid?

Die heb je ook redelijk klein, heb ik ook en heb er totaal geen last van.

Daardoor zou je bv ook andere fietsen zoals een giant anthem of een santacruz blur kunnen overwegen. deze hebben een top veersysteem achter.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Idske schreef: wo 30 september 2020, 23:46 Al is geprobeerd om te gaan rijden met een camelbak oid?
Zeker. Wel oké voor langere (winter) toertochten, maar als ik intensief bezig ben zit het me erg in de weg. In de zomer sowieso veel te warm bij marathons of intensieve trainingen, al zijn ze nog zo goed geventileerd. Juist bij lange tochten, wanneer ie van pas komt, vind ik het op een gegeven moment ook niet prettig meer.

Die Giant komt er hier niet in trouwens. Ik vind dat frame echt niet mooi, met die lage bevestiging van de achterbrug en juist de hoge bevestiging van de bovenbuis. Klopt gewoon niet qua lijnen.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

The Mountainman schreef: wo 30 september 2020, 23:32
Interessant, tnx. Vandaag weer contact gehad met m'n LBS, een Oiz in XL is helaas niet te regelen voor een proefrit. Dan is dit nuttige info :-q

"De korte achtertrein en de kleine wielbasis zorgen voor weinig stabiliteit en met een achtervering die van nature hoog blijft, wordt het achterwiel al snel te actief in snelle hobbelige stukken. De scherpe balhoofdhoek, die past bij het XC-karakter van de fiets, geeft in afdalingen ook niet veel extra vertrouwen. Dit alles maakt het heel moeilijk voor een beginner, maar ook vermoeiend voor een ervaren rijder en dat maakt deze Oiz “XC” niet echt geschikt voor ander gebruik dan XCO, XCC of een gemakkelijke marathon."


Vergelijkbaar dus met wat er over de Lux geschreven wordt. Ik denk ook hetgeen wat past bij een XC bak. Bij de Oiz kan je dan eventueel natuurlijk de TR kiezen. Ken ook nog een aantal jongens die wel tevreden zijn met hun Oiz. Die hebben allemaal de non-trail variant. Voldoet voor hier in het noorden, maar ook de Hel van Groesbeek etc. prima, begrijp ik van hun.

Genoeg stof om weer over na te denken :-D

Ze hebben wel de de duurdere versie getest, die heeft een 5mm kortere achterbrug. De ‘gewone’ is dus iets langer en dus ook iets stabieler. En als je die dan ook nog eens in TR hebt, dan wordt ie nog capabeler. Dat schreven ze ook in hun eerdere test bericht over de TR.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

The Mountainman schreef: wo 30 september 2020, 23:32
Interessant, tnx. Vandaag weer contact gehad met m'n LBS, een Oiz in XL is helaas niet te regelen voor een proefrit. Dan is dit nuttige info :-q

"De korte achtertrein en de kleine wielbasis zorgen voor weinig stabiliteit en met een achtervering die van nature hoog blijft, wordt het achterwiel al snel te actief in snelle hobbelige stukken. De scherpe balhoofdhoek, die past bij het XC-karakter van de fiets, geeft in afdalingen ook niet veel extra vertrouwen. Dit alles maakt het heel moeilijk voor een beginner, maar ook vermoeiend voor een ervaren rijder en dat maakt deze Oiz “XC” niet echt geschikt voor ander gebruik dan XCO, XCC of een gemakkelijke marathon."


Vergelijkbaar dus met wat er over de Lux geschreven wordt. Ik denk ook hetgeen wat past bij een XC bak. Bij de Oiz kan je dan eventueel natuurlijk de TR kiezen. Ken ook nog een aantal jongens die wel tevreden zijn met hun Oiz. Die hebben allemaal de non-trail variant. Voldoet voor hier in het noorden, maar ook de Hel van Groesbeek etc. prima, begrijp ik van hun.

Genoeg stof om weer over na te denken :-D
De mensen die deze review geschreven hebben rijden dan ook zeer regelmatig met vele dikkere fietsen qua veerweg en vergelijken de afdalingscapaciteiten/stabiliteit eerder met trail/enduro bikes. Dus die hebben een heel ander referentiekader dan jij en jouw vrienden.

Jouw vrienden hebben waarschijnlijk voornamelijk hardtails gereden en misschien enkele vergelijkbare XC race fully's getest. En dan voelt een reguliere Oiz natuurlijk al als een hele verbetering, comfortabel en stabiel op die routes vergeleken met hardtails.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Marcel964 schreef: do 1 oktober 2020, 08:48
Ze hebben wel de de duurdere versie getest, die heeft een 5mm kortere achterbrug. De ‘gewone’ is dus iets langer en dus ook iets stabieler. En als je die dan ook nog eens in TR hebt, dan wordt ie nog capabeler. Dat schreven ze ook in hun eerdere test bericht over de TR.
Ja dat klopt. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de duurdere M Pro, vooral omdat ik de kleuren van de M10 niet mooi vind. Behalve de kleur en het lichtere frame, schelen deze 2 fietsen elkaar echter nauwelijks. Qua afmontage vrijwel gelijk. Dan is de € 800 duurdere M Pro wel een dure upgrade alleen om een custom MyO kleur te kunnen kiezen...

De M10 heeft geen TR versie. Dan kom je uit bij de M20 TR. Die is minder afgemonteerd en daarbij kan je de wielen niet upgraden naar een carbon wielset. Dan komt er al snel € 1.200 bovenop en dan is het prijstechnisch niet interessant meer.

Ik zou dan de M Pro TR kunnen kiezen, met upgrade naar de DT Swiss XRC 1501 wielset voor € 599 extra. Dan kom je wel uit op € 6.100 en dat vind ik eigenlijk te duur. Het gaat mij ook niet zozeer om meer capabel, maar om voldoende demping bij dikkere klappen wanneer je in het zadel zit. Echt spannend wordt afdalen in NL nooit en de fiets zal weinig buiten Nederland komen. Gemiddeld 0 tot 1 keer per jaar hooguit. Zelfs UHR, Nijmegen of Limburg tripjes zijn jaarlijks (ruimschoots) op 1 hand te tellen. Sallandse Heuvelrug iets vaker, maar dat wil ook prima op een hardtail als het zou moeten.


Jeroen90 schreef: do 1 oktober 2020, 09:40
De mensen die deze review geschreven hebben rijden dan ook zeer regelmatig met vele dikkere fietsen qua veerweg en vergelijken de afdalingscapaciteiten/stabiliteit eerder met trail/enduro bikes. Dus die hebben een heel ander referentiekader dan jij en jouw vrienden.

Jouw vrienden hebben waarschijnlijk voornamelijk hardtails gereden en misschien enkele vergelijkbare XC race fully's getest. En dan voelt een reguliere Oiz natuurlijk al als een hele verbetering, comfortabel en stabiel op die routes vergeleken met hardtails.
Dat klopt zeker. Het referentiekader van mijn vrienden komt echter wel overeen met wat ik > 95% van de tijd rij. Mooi dat ik met de TR veel capabeler ben in de Alpen of Ardennen, maar daar kom ik (vrijwel) nooit en als ik daar heen ga, wil ik de enduro bike mee voor bikepark werk.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

The Mountainman schreef: do 1 oktober 2020, 00:01
Idske schreef: wo 30 september 2020, 23:46 Al is geprobeerd om te gaan rijden met een camelbak oid?
Zeker. Wel oké voor langere (winter) toertochten, maar als ik intensief bezig ben zit het me erg in de weg. In de zomer sowieso veel te warm bij marathons of intensieve trainingen, al zijn ze nog zo goed geventileerd. Juist bij lange tochten, wanneer ie van pas komt, vind ik het op een gegeven moment ook niet prettig meer.

Die Giant komt er hier niet in trouwens. Ik vind dat frame echt niet mooi, met die lage bevestiging van de achterbrug en juist de hoge bevestiging van de bovenbuis. Klopt gewoon niet qua lijnen.
Qua giant ben ik het helemaal eens met de lijnen. Het grote frame (large) wat jij nodig hebt is idd erg lelijk :) De vering echter is voortreffelijk, zonde dat ze dat niet zo mooi oplossen als bij bv de santa cruz blur. De blur heeft overigens ook een extra bidonhouder onder de onderbuis. Vriend van mij heeft de blur en heeft daar zijn 2e bidon geplaatst. Optisch wellicht niet het mooist maar je kan dus wel met 2 rijden ;)

Zie hier: viewtopic.php?t=142789
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

The Mountainman schreef: do 1 oktober 2020, 10:02
Marcel964 schreef: do 1 oktober 2020, 08:48
Ze hebben wel de de duurdere versie getest, die heeft een 5mm kortere achterbrug. De ‘gewone’ is dus iets langer en dus ook iets stabieler. En als je die dan ook nog eens in TR hebt, dan wordt ie nog capabeler. Dat schreven ze ook in hun eerdere test bericht over de TR.
Ja dat klopt. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de duurdere M Pro, vooral omdat ik de kleuren van de M10 niet mooi vind. Behalve de kleur en het lichtere frame, schelen deze 2 fietsen elkaar echter nauwelijks. Qua afmontage vrijwel gelijk. Dan is de € 800 duurdere M Pro wel een dure upgrade alleen om een custom MyO kleur te kunnen kiezen...

De M10 heeft geen TR versie. Dan kom je uit bij de M20 TR. Die is minder afgemonteerd en daarbij kan je de wielen niet upgraden naar een carbon wielset. Dan komt er al snel € 1.200 bovenop en dan is het prijstechnisch niet interessant meer.

Ik zou dan de M Pro TR kunnen kiezen, met upgrade naar de DT Swiss XRC 1501 wielset voor € 599 extra. Dan kom je wel uit op € 6.100 en dat vind ik eigenlijk te duur. Het gaat mij ook niet zozeer om meer capabel, maar om voldoende demping bij dikkere klappen wanneer je in het zadel zit. Echt spannend wordt afdalen in NL nooit en de fiets zal weinig buiten Nederland komen. Gemiddeld 0 tot 1 keer per jaar hooguit. Zelfs UHR, Nijmegen of Limburg tripjes zijn jaarlijks (ruimschoots) op 1 hand te tellen. Sallandse Heuvelrug iets vaker, maar dat wil ook prima op een hardtail als het zou moeten.
Bij mij staat er wel degelijk een M10 TR tussen, ik weet niet hoe dat bij jouw zit.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... oiz-m10-tr
Maar als je een fiets van een paar duizend euro koopt moet je de kleur ook wel mooi vinden. Want anders doet het toch een beetje afbreuk aan je fiets
Plaats reactie