Oude liefde

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Je geeft al aan waarom wel :-q
30of 32 zou ik prima vinden passen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

kermit schreef: vr 12 november 2021, 10:52 12-speed cassettes met Shimano HG passing kunnen gewoon op de standaard Shimano body. Maar dan ben je wel aangewezen op Sunrace, de eigen 12-speed cassettes van Shimano hebben de Microspline passing.
Sunrace cassettes zijn overigens prima, dus dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Je hebt ook nog de SRAM SX en NX 12 speed cassettes die passen ook op de standaard Shimano body.

Voor een groot bereik in combinatie met 11 speed heb je ook de deore 11-51 cassette, let dan wel op of de derailleur dit ook aan kan.
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

Dank wederom, goede tips!

Afgelopen weekend de remmen aangepakt omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk. Rotors schoongemaakt met remreiniger en iets opgeschuurd (er zit namelijk redelijk wat groefvorming in). Remblokken eruit, tevens schoongemaakt en flink wat opgeschuurd. Bij de voorremmen (180mm, Shimano MT500) kreeg ik al snel remkracht terug en piepen enkel nog wat bij bijna tot stilstand komen. Achter (160mm, Shimano MT500) blijft weinig remkracht geven en "schreeuwen" bij de lichtste aanraking. Preventief dan maar de remblokken vervangen (B01S Resin naar B03S), ik hoop echter niet dat de groeven in de schijven de nieuwe blokken gaan opvreten. Hopelijk is dat de remedie.

Nu de Mijter weer in het land is, zit ik tevens te kijken naar fietschoenen die ik kan combineren met mijn spd pedalen alsmede normale pedalen.
De standaard klompen/muiltjes hebben mij in het verleden wel vaak "gevoelloze" voeten opgeleverd na een flinke tijd trappen. Ik ben daarom op zoek naar wat meer normale/downhill mtb schoenen waaronder een SPD bracket/cleat geschroeft kunnen worden. Bij O'neill trof ik dit soort modellen aan, maar misschien kennen jullie nog andere merken.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Five Ten's bijvoorbeeld.
Maar ook merken als Shimano, Northwave, Leatt, Endura (MT 500 Burner Klicks).

Een beetje zoeken bij de webshops zoals Chain reaction, of onze Duitse vrienden en je vindt een hoop.
De keuze is reuze, maar maakt het kiezen er soms niet makkelijker op.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hou er wel rekening mee dat schoenen met plaatjes eronder minder goede grip bieden op flatpedals. Het is uiteraard duurder, maar toch beter om te kiezen voor specifieke schoenen voor klik en flat. Of bij één pedaaltype blijven, gewoon dat kiezen wat je het fijnste vindt.
Ik rijd zelf alleen met flatpedals op de mtb, klikpedalen zitten hier alleen op de gravelbike.

Vwb die groeven, als je die echt duidelijk kunt voelen zijn je schijven eigenlijk aan vervanging toe. Hoeft niet duur te zijn, je kunt ook andere merken gebruiken als de diameter maar hetzelfde is.
Zeven euro per stuk hier:
https://www.cnc-bike.de/wave-bremsschei ... 15766.html
https://www.cnc-bike.de/wave-bremsschei ... 15765.html

En omdat de verzendkosten anders wel een erg groot deel uitmaken van de totale kosten natuurlijk nog even rondsnuffelen of je nog wat andere spullen nodig hebt ;-)
(Kleding en schoenen hebben ze daar niet).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

Top, ja de groefvorming achter ga ik oplossen met een nieuwe 180mm rotor (en adapter). Groeven voor vielen nog mee, maar deze misschien ook maar vervangen. Vreemde (vind ik) dat er voor een andere lockring voor de centerlock zit dan achter. Achter een casette lockring (FC16?) en voor (TL-FC32 sleutel). Misschien dat ook maar aanpakken, dat scheelt me weer een gereedschapstuk.

Misschien inderdaad maar twee tal schoenen hanteren. Ik ben van huis uit flatpedals gewend en kan doorgaans m'n mtb-maten prima bijhouden op klikpedalen. Ik kijk het nog wel even aan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt waarschijnlijk voor een steekas en achter een snelspanner?
Die steekas is zo dik dat er tussen de lockring met inwendige vertanding en de as geen sleutel meer past. Daarom gebruiken ze daar een lockring met vertanding aan de buitenkant. Daar past overigens een sleutel op die je ook voor veel trapaslagers kunt gebruiken (veel Shimano's).

De lockring met inwendige vertanding past alleen bij naven met snelspanner en steekassen van 12mm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gereedschap uitsparen is er niet bij, want je hebt toch de cassette lockring tool nodig (voor je cassette).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

kermit schreef: do 18 november 2021, 15:14 Je hebt waarschijnlijk voor een steekas en achter een snelspanner?
Die steekas is zo dik dat er tussen de lockring met inwendige vertanding en de as geen sleutel meer past. Daarom gebruiken ze daar een lockring met vertanding aan de buitenkant. Daar past overigens een sleutel op die je ook voor veel trapaslagers kunt gebruiken (veel Shimano's).

De lockring met inwendige vertanding past alleen bij naven met snelspanner en steekassen van 12mm.
Die redenatie had ik dus ook, maar voor heb ik dus een snelspanner met lockring met uitwendige vertanding. Achter een steekas (van ik denk idd 12mm) met lockring met inwendige vertanding. Laat ik in ieder geval de besparing op gereedschap varen. Op zich vind ik het wel fijn als ik de tools zelf heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien is voor en achter ooit per abuis omgewisseld?
Als je wilt zou je voor iig ook zo'n lockring met inwendige vertanding kunnen gebruiken. Ik vind die wel fijner werken, bij de "buitenvertanding" heb je echt een goede sleutel nodig anders schiet je er makkelijk af als je kracht zet.

Ik heb er ooit een andere bracket-dop voor gekocht, die ik al had had een beetje afgeschuinde randen en dat was bij trapaslagers geen probleem maar bij die smalle lockringen wel.

Je ziet hier dat die tandjes naar binnen toe wat schuin zijn, dat gaf bij mij problemen:
Afbeelding

Wat ik daarom vaak doe is een draadeind met grote ringen door de naaf en dopsleutel. Net niet vastdraaien en dan schiet je ook minder snel van de lockring af. Als je nog een sleutel moet kopen zou ik erop letten dat hij vlak is bij de tanden. Die van Lezyne is redelijk vlak:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

kermit schreef: vr 19 november 2021, 13:35 Misschien is voor en achter ooit per abuis omgewisseld?
Als je wilt zou je voor iig ook zo'n lockring met inwendige vertanding kunnen gebruiken. Ik vind die wel fijner werken, bij de "buitenvertanding" heb je echt een goede sleutel nodig anders schiet je er makkelijk af als je kracht zet.

Ik heb er ooit een andere bracket-dop voor gekocht, die ik al had had een beetje afgeschuinde randen en dat was bij trapaslagers geen probleem maar bij die smalle lockringen wel.

Je ziet hier dat die tandjes naar binnen toe wat schuin zijn, dat gaf bij mij problemen:
Afbeelding

Wat ik daarom vaak doe is een draadeind met grote ringen door de naaf en dopsleutel. Net niet vastdraaien en dan schiet je ook minder snel van de lockring af. Als je nog een sleutel moet kopen zou ik erop letten dat hij vlak is bij de tanden. Die van Lezyne is redelijk vlak:
Afbeelding
Goede tip, ik was (en ben voor de toekomst) ook bang dat je inderdaad snel van de vertanding af schiet. Ik denk dat ik voor voor ook maar voor een inwendige vertanding ga. Achter was het in ieder geval geen probleem. Daar inmiddels een 180mm schijf op met adapter en gisteravond goed in kunnen remmen (30x optrekken tot 30 en stevig in de ankers, lekker interval training...). Hij remt nu geweldig goed achter (op wat slack in de hydroliek na wat ik dien te ontluchten en/of remcilinder beter afstellen) maar weer een eye-opener dat het aan de voorkant niet goed (genoeg) is. Besloten om ook daar een nieuwe schijf op te zetten (nieuwe blokjes heb ik nog liggen). Met mijn vorige mtb kon ik zonder probleem (weliswaar zelf een paar kilo's lichter) een stoppie maken, maar dat is er bij de huidige setup echt niet bij.
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

We zijn inmiddels bijna een jaar verder en helaas niet het aantal mtb km's gehaald als ik zou willen, helemaal met deze mooie, lange zomer.
Mijn voorrem maar ook achterrem geven nog steeds niet de zekerheid die ik vroeger had.

Na monteren van de 180mm schijf achter leek ik aardig wat remkracht terug te hebben gekregen. Na een tijdje in de schuur viel het weer aardig tegen icm een hoop gepiep. Ik heb toen weer de remmenschijven en blokjes goed schoongemaakt met Soudal Remreiniger. Nog even de blokjes opgeschuurd, gemonteerd en weer ingeremt. De achterrem kreeg ik na 30x 0-30-0 en later nog 2 km lang bij 20/u de remmen zachtjes inknijpen voor 3 seconden en weer 5 sec los, aardig aan het werken. Ik kon hem weer vrij gemakkelijk blokkeren zonder al te veel piepen. De travel was wel nog redelijk lang. Ik zou verwachten dat deze self-adjusting zijn en na een aantal keer flink remmen, de zuigers/blokjes dichter bij de schijf brengt. Aan de blokjes kan het niet liggen, daar zit nog aardig wat spek op en hebben nauwelijk kilometers voor hun kiezen gehad.

De voorrem blijft een drama. Hoewel deze gelukkig weinig travel kent, is de remwerking teleurstellend. Zelfs na schoonmaken, opschuren, inremmen (zoals hierboven), is het een concert van piepen maar weinig remmen. Ik kan weinig aan de cilinders/klauwen ontdekken wat op lekkage zou duiden. Of ik nou het inremmen onderschat of er iets anders is, ik ben even lost. Toch maar een brake-bleed setje aangeschaft om het lucht wat er misschien in zit eruit te halen. Dit nog even zonder de spuitnaald-techniek.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inremmen door een stuk te rijden met 1 rem zacht ingeknepen. Door de weerstand heen blijven fietsen totdat de herrie verdwijnt en je voelt dat de remwerking toeneemt.
Dan hetzelfde met de andere rem.
Op deze manier worden de remmen veel heter en is het inremmen veel effectiever.

Verder denk ik dat je wat olie moet bijvullen.
Ik las ergens dat je Shimano 500 remmen hebt. Gebruik Shimano minerale olie, geen DOT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Warp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 22 september 2020, 23:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam TR '18

Dank je, ga ik die methode proberen, alsmede wat olie bijvullen en ontluchten. Heb al een setje met minerale olie hier liggen, vanmiddag/vanavond meteen maar doen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Gooi de blokjes weg en koop nieuwe. En test ook even of je remklauwen niet lekken. Zo'n geel blokje er tussen met een stuk WC papier. Remhendels op spanning zetten met een elastiek en dan na een paar uur kijken of je WC papier droog is. Zo niet, heb je nieuwe remklauwen nodig. Ik heb dat ook eens gehad met SLX remmen, beide klauwen lek. Ik kon toen ook niet echt zien dat er lekkage was.
Plaats reactie