Is een Fuel EX de oplossing?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Beste bikers,

Ik heb hier al veel gelezen m.b.t. tot de ideale mountainbike maar hoor toch graag jullie mening over mijn plan...
Een paar jaar terug zijn mijn zoon en ik van HT naar fully gegaan (120 mm). We rijden in NL (o.a. UHR) en in de vakantie in Noord-Italië (zowel touren met 500-1.000 hm. als lift/shuttle met trails tot S3). Daarnaast ook bikeparks gepakt daar en in Frankrijk tijdens vakanties. Inmiddels zijn de 120 mm + XC-geo daarom niet meer toereikend. 8)
Mijn zoon gaat zijn Fuel EX9 uit 2010 vervangen door een nieuwe Propain Tyee. :o
Dat gaat mij te ver, ik ben 54 en voorzichtiger (en minder handig) dan hij. Maar om hem nog een beetje bij te kunnen houden heb ik dus ook 'meer bike' nodig. Ik rij nu op een Cube Stereo 120 SL uit 2017. Budget is ca € 3.000.
Met alle online info kom ik bij de Fuel EX (8) uit. Die komt als meest veelzijdig/breedst inzetbaar uit, biedt veel fun/rijplezier op alle soorten trails en, voor mij niet onbelangrijk: is makkelijk te rijden/vergevingsgezind. Helaas niet exotisch maar wel veilige keus...
We rijden zonder Strava, bij mooi weer en vooral voor de fun. Zo hard mogelijk gaan is daarbij wel een deel van de fun.
Ik had gepland fietsen te testen op de HBD en de Bikefreak testdag maar die zijn geannuleerd, daarom graag jullie mening!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Normaal ben ik niet zo van WC-eend maar in dit geval: Propain Hugene (zie ook link in onderschrift) :wink:
Mss kan je er nog wat korting uitslepen als je 2 Propains tegelijk besteld.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube kun je testen bij hun store in Leersum. Trek test je bij hun stores, bijvoorbeeld Utrecht. Specialized kun je vast ook testen bij een S store. Heb je al 3 te testen mtb’s.
Ik koop geen ongeteste mtb meer. Ik bedoel, leuke test verslagen en Excel tabellen maar hoe rijdt het voor jou in het echie. Dat wil jij weten.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De nieuwe Commençal Meta TR al bekeken? Geen idee waar ze te testen zijn (buiten Andorra) maar klinkt wel alsof die de ‘meer bike’ behoefte kan beantwoorden.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

TenZNL schreef: za 22 augustus 2020, 16:46 Normaal ben ik niet zo van WC-eend maar in dit geval: Propain Hugene (zie ook link in onderschrift) :wink:
Mss kan je er nog wat korting uitslepen als je 2 Propains tegelijk besteld.
Toevallig zijn we in Gummersbach geweest om zowel de Tyee als de Hugene te testen, en de Hugene is echt wel een goeie bike (ook meervoudig testwinnaar) maar past geloof ik niet zo goed bij mij. Daarnaast had ik graag de optie van een wat goedkoper alu frame gehad en zo wat meer budget voor de componenten.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Jurriaan schreef: za 22 augustus 2020, 17:53 Cube kun je testen bij hun store in Leersum. Trek test je bij hun stores, bijvoorbeeld Utrecht. Specialized kun je vast ook testen bij een S store. Heb je al 3 te testen mtb’s.
Ik koop geen ongeteste mtb meer. Ik bedoel, leuke test verslagen en Excel tabellen maar hoe rijdt het voor jou in het echie. Dat wil jij weten.
Klopt: erop rijden is de beste manier!
Nadeel van Cube is het huidige aanbod: de nieuwe 120 (TM) is een te kleine stap omhoog, de 140 is een 27,5 en de 150 is too much (voor in NL). Deze heb ik in Dorst gereden en daar werd ik niet vrolijk van. De 120 en 140 schijnen vergeleken met andere bikes meer nadruk op licht en efficient te hebben ten koste van de reserves naar beneden.
Leersum heeft trouwens niet alle fietsen in alle maten te huur, ik had de 140 bijv. in 22" willen proberen.
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Oli4k schreef: za 22 augustus 2020, 18:13 De nieuwe Commençal Meta TR al bekeken? Geen idee waar ze te testen zijn (buiten Andorra) maar klinkt wel alsof die de ‘meer bike’ behoefte kan beantwoorden.
Yep, maar ze hebben voor 2021 de geometrie nogal extreem gemaakt, de 2020 vond ik zeker interessant!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gerardvv schreef: za 22 augustus 2020, 18:36
Jurriaan schreef: za 22 augustus 2020, 17:53 Cube kun je testen bij hun store in Leersum. Trek test je bij hun stores, bijvoorbeeld Utrecht. Specialized kun je vast ook testen bij een S store. Heb je al 3 te testen mtb’s.
Ik koop geen ongeteste mtb meer. Ik bedoel, leuke test verslagen en Excel tabellen maar hoe rijdt het voor jou in het echie. Dat wil jij weten.
Klopt: erop rijden is de beste manier!
Nadeel van Cube is het huidige aanbod: de nieuwe 120 (TM) is een te kleine stap omhoog, de 140 is een 27,5 en de 150 is too much (voor in NL). Deze heb ik in Dorst gereden en daar werd ik niet vrolijk van. De 120 en 140 schijnen vergeleken met andere bikes meer nadruk op licht en efficient te hebben ten koste van de reserves naar beneden.
Leersum heeft trouwens niet alle fietsen in alle maten te huur, ik had de 140 bijv. in 22" willen proberen.
Op papier is dat verschil niet de wereld, tussen de 120 en de 150.
Wat wel veel uitmaakt zijn de banden. Die kunnen zeker een mtb maken of breken. Als je de 150 gereden hebt met Magic Marry in NL wordt je daar inderdaad niet blij mee.
Trek en de grote S kun je ook testen. Wel een andere prijs/kwaliteit verhouding tov een Cube.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gerardvv schreef: za 22 augustus 2020, 18:24 Toevallig zijn we in Gummersbach geweest om zowel de Tyee als de Hugene te testen, en de Hugene is echt wel een goeie bike (ook meervoudig testwinnaar) maar past geloof ik niet zo goed bij mij. Daarnaast had ik graag de optie van een wat goedkoper alu frame gehad en zo wat meer budget voor de componenten.
Qua prijs en uitrusting (en inzetbereik) is de basis Hugene gelijkwaardig aan de Fuel EX 8 . Ben dan wel benieuwd wat je dan niet zo vind passen?

+1 voor de banden, HD en MM zijn behoorlijke tractorbanden waar je op het vlakke/in de klim niet vrolijk van wordt.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Gerardvv schreef: za 22 augustus 2020, 18:41
Oli4k schreef: za 22 augustus 2020, 18:13 De nieuwe Commençal Meta TR al bekeken? Geen idee waar ze te testen zijn (buiten Andorra) maar klinkt wel alsof die de ‘meer bike’ behoefte kan beantwoorden.
Yep, maar ze hebben voor 2021 de geometrie nogal extreem gemaakt, de 2020 vond ik zeker interessant!
Precies dat! De 2021 is denk ik niet meer leuk voor UHR rondjes.. de Trek zou inderdaad moeten voldoen, giant heeft een Trance X uitgebracht, die kan ook op t lijstje.

Frame only een optie?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik zat inderdaad ook nog aan de trance te denken. Goeie fiets, met niet te extreme geo. Zou ik zeker ook ergens gaan testen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Alle andere opties daargelaten, met 2 sets banden (een lompere voor je vakanties en en een snellere set voor NL) is de Fuel inderdaad zeer veelzijdig en past goed bij at je ermee wil doen.
Ik heb er vorige jaar in Wales een rondje op gereden in het bikepark toen iemand graag mijn Remedy eens wilde rijden en dat ding kan rode routes gewoon aan en op de UHR is dat ook gewoon een fijne fiets.
Een ander fietsmaatje van me heeft als enige fiets een Occam en dat ding is ook superfijn zowel hier als in de Alpen....als je maar de banden er op aanpast en geen strava records wil zetten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Trek blijft een zeer goede allrounder.

Maar inderdaad is de Cube Stereo 140 misschien een betere optie als het net iets minder afdalingsgeoriënteerd moet zijn. Ondanks meer veerweg is de Cube gebouwd voor iets gematigdere inzet.

Maar als je het over 22" hebt, dan ben je zelf over de 190 cm en zou je met een 29er een fiets kopen die iets meer in verhouding is. Bij Cube kom je dan inderdaad op die Stereo 150 uit. En leg die geometrie eens over een Trek Fuel EX heen en je ziet dat deze vrijwel identiek zijn!

En dan heb je toch een fiets waar je in NL uitstekend mee kunt fietsen en je ook de extra reserve hebt in het buitenland.

Inderdaad maken banden een wereld van verschil en als je zo een fiets voorzien van snelle banden als Schalbe Racing Ralph of Wolfpack Race, dan heb je een UHR-raket (bij wijze van spreken, maar je komt dan prima vooruit op een rondje Amerongen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik mis de ervaring op veel fietsen die hier genoemd worden, maar vind de Fuel wel een hele fijne, breed inzetbare fiets. Van de XC rondjes in de buurt tot behoorlijk 'techy' bikepark routes. Je zal er (als ik je omschrijving zo lees) sowieso geen miskoop aan doen.

En Trek is fantastisch met hun garantie op het frame :bier:
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

TenZNL schreef: za 22 augustus 2020, 19:59 Qua prijs en uitrusting (en inzetbereik) is de basis Hugene gelijkwaardig aan de Fuel EX 8 . Ben dan wel benieuwd wat je dan niet zo vind passen?
Ja dat klopt eigenlijk wel en dan heb je nog carbon ook... Het is lastig uit te leggen, maar men spreekt wel van bikes waarop alles lijkt te kloppen zodra je erop stapt, en dat had ik niet bij de Hugene. Ook had ik de indruk dat hij misschien beter past bij een – hoe noemen ze dat – actievere of wat agressievere rijstijl. Voor mij voelde hij wat 'hard' en less forgiving aan, ook na experimenteren met de sag en bandenspanning. Misschien te progressief voor mij?
Plaats reactie