Mijn huidige bike is een Spark (940) en hiermee rijd ik voornamelijk in NL. De Spark is voor mij de perfecte bike, uitgekozen voor comfort om lange tochten te rijden. Ben geen snelle XC'er, tijdens marathons geniet ik meer van de track en omgeving dan van een snelle tijd. Een mooie buitenlandse trail staat nog wel op het wensenlijstje maar een bikepark is niet mijn streven.
Al een tijdje kriebelt het om een eigen bike te gaan bouwen. Omdat ik er niet veel aan heb om 2 dezelfde fietsen te hebben gaat het een 29'er hardtail worden. Echter heb ik nog niet eerder een hardtail gehad dus het kiezen van een frame is lastig. Het doel is hetzelfde type rijder te zijn als op de fully, dus meer genieten en werken aan skills dan snelle tijden.
Daarom ben ik op basis van de geometrie van de Spark frames gaan vergelijken, daaruit komen een paar kandidaten. De Sonder Signal en OnOne Scandal lijken het meest overeen te komen. Maar naast de Scandal is ook de BigDog een kandidaat, maar ga ik meer plezier hebben van staal dan alu met mijn stijl?
Maar aangezien ik nog nooit een hardtail heb gehad twijfel ik of de geo juist wel of niet vergelijkbaar moet zijn met de Spark?
Kortom, een paar vragen maar welk frame zouden jullie aanraden en zijn er nog andere frames die voldoen?
Budget voor het frame is +/- 500,-.
Hier nog een overzicht van een vergelijking op basis van geometrie met 11 frames. In het rood is de afwijking t.o.v. de Spark aangegeven. Dus hoe roder het vakje, hoe groter de afwijking (zowel positief als negatief) tov de Spark.
Mijn lengte is 1.81 en BBL is 86,5.
Lees graag jullie advies!

link: https://ibb.co/Vg21yqy