Nieuwe mountainbike kopen. => Orbea Occam

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Hoi allemaal! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het uitzoeken van een vette nieuwe trail bike.

Ik heb op het moment een Trek Superfly AL elite uit 2012. Ik heb deze fiets overgekocht toen ik begon met mountainbiken, zo'n 1.5 jaar geleden. Ik heb alleen de laatste tijd veel technische problemen met deze fiets, terwijl ik wel goed onderhoud doe. Ik denk dat het waarschijnlijk te maken heeft met dat het een oudere fiets is die ook voorheen veel gereden is en dat ik daarnaast de limieten van de fiets wat overschrijd, ik houd het namelijk echt niet alleen bij XC.

Daarom zat ik te denken om een trail bike te kopen,

Budget is rond de 4000 euro, hoger dan 4500 kan ik echt niet gaan.
- Ik ben 187CM groot.
- Liever niet een te lange levertijd, of onduidelijke levertijd, maar liever langer wachten op een echt goede fiets dan een slechte fiets kopen natuurlijk.
- Ik wil graag een fiets die mij uitdaagt om technische dingen zoals drops, steile afdalingen en jumps te doen, maar die ook typische Nederlandse routes nog gewoon prima kan fietsen. Het hoeft niet de snelste fiets te zijn, maar wel een fiets die het rijden echt leuk en "speels" houdt.
- Ik wil graag een dopper post.
- Ik rijd momenteel een 29er. Ik denk dat ik graag weer een 29er wil? Maar zit ook te twijfelen over 27,5. In ieder geval geen 26 inch wielen.
- Als het kan zou ik graag een fox fork willen hebben, me huidige fiets had die moeten hebben en ben nog steeds zoutig dat ie dat niet had :evil:

Momenteel ben ik naar deze fietsen aan het kijken:
Canyon Spectral CF8.0]. Deze fiets zou ik graag willen, alleen is deze momenteel in de maat L uitverkocht. Zou ik ook op XL passen? Ik heb niet heel veel verstand van geometrie. De lengte geschikt voor die fiets begint van 186, en ik ben wel 187CM groot, maar volgens de tool op de site zou ik een L moeten hebben.
Trek fuel ex 9.7]. Deze fiets kan ik binnenkort ook een keer proefrijden bij de lokale fietsenwinkel.
Canyon Strive CF 8.0]
Trek Remedy 9.7]

Als er andere / betere opties zijn dan deze fietsen hoor ik dat ook graag!
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Sagarcu op wo 8 juli 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Check de nieuwe Commençal Meta TR eens. Klinkt exact als wat je zoekt.

Edit: ik bedoelde de TR uitvoering maar had AM getypt. De AM is meer enduro.
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Die ziet er inderdaad ook niet verkeerd uit. Nog nooit eerder van het merk gehoord maar klinkt goed! Ik zat even te kijken en zou het een goed idee zijn om te wachten tot de 2021 variant uitkomt? Deze ziet er echt gaaf uit vind ik. DeMeta TR 29 signature van 2020 ziet er ook awesome uit. Keuzes keuzes keuzes....
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Sagarcu schreef: di 23 juni 2020, 10:34 Die ziet er inderdaad ook niet verkeerd uit. Nog nooit eerder van het merk gehoord maar klinkt goed! Ik zat even te kijken en zou het een goed idee zijn om te wachten tot de 2021 variant uitkomt? Deze ziet er echt gaaf uit vind ik. DeMeta TR 29 signature van 2020 ziet er ook awesome uit. Keuzes keuzes keuzes....
Ze doen al een tijdje mee hoor. Maar inderdaad net even wat minder mainstream dan een Cube of Trek (ook heel mooi hoor). Canyon heeft wat last van ontwerpfoutjes die je niet verwacht bij een fiets van die prijs, daar zou ik met een grote boog omheen lopen. De 2021 versie van de Meta TR heeft een verbeterde geometrie en nog wat aanpassingen die het denk ik wel de moeite van het wachten waard maken.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Met zo´n budget heb je enorm veel keuze.
Veel bang for your buck krijg je ook bij Orbea, kijk eens naar de occam, bij de M30 kun je kiezen tussen SRAM of shimano
Of ga Brits, met Whyte, Bird of Vitus.
Of nog andere internet Duitsers: radon of YT-industries
Erg veel keuze.
Tja, en wat is beter? Dat is erg persoonlijk. Kijk ook eens op YT naar testen van deze bikes.
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Zo veel keuzes...

Volgens mij is de spectral CF 8.0 alsnog meer bang for buck dan bijvoorbeeld de occam M30. Onder andere in bijvoorbeeld de afmontage (SLX bij occam en XT bij Spectral) en bijvoorbeeld de vork (Fox 36 performance elite vs de fox 34 van de occam). Ik weet er natuurlijk ook niet alles van, maar volgens mij is de spectral dan wel meer bang for buck. Verder zie ik niet heel veel negatieve dingen over Canyon, en dacht dat het qua fietsen een zeer degelijk merk is.

Een fiets van YT lijkt me ook vet, maar daar ben ik bang voor dat de wachttijd ook erg lang is. De fietsen die ik zag waren namelijk allemaal uitverkocht en komen pas in eind augustus / september terug.

Ik zat momenteel te denken om alsnog de Spectral CF 8.0 in XL te kopen, die is momenteel nog beschikbaar en zou hem dan binnenkort hebben. Als die dan niet goed bevalt kan ik hem altijd nog terugsturen. Het enige waar ik hier over twijfel is of ik lang genoeg ben. Ik ben 187 cm lang en me binnenbeenlengte is ~86 / 87 cm.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Canyon heeft issues met toleranties van het frame waardoor delen tegen elkaar schuren. Ik zou eerst checken of dat bij het model dat jij op het oog hebt ook zo is.

Voordat je naar afmontage gaat kijken zou ik vooral de geometrie vergelijken. Check even de hoeken en reach van die Meta 😎
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

De nieuwe meta TR van 2021 ziet er inderdaad wel echt ziek uit, en heb het idee dat ik daar ook niet veel op inlever qua afmontage. Volgens mij is SLX tegenwoordig ook niet heel veel slechter dan XT. 'Tis jammer dat ie pas eind juli verkocht gaat worden, en ik dus eerst nog een maandje op me huidige fiets moet fietsen, maarjah, tis zeker een fiets die ik overweeg. Eerst ook maar eens bij de LBS kijken of een 27,5 me überhaupt zou bevallen.

Verder kon ik zelf in ieder geval nog niet echt problemen vinden over het frame van de Spectral. Heb alleen iets gevonden over alu chainstays die teruggestuurd konden worden voor een batch uit de 2018 collectie.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Ik heb zelf een Spectral, maar die vind ik toch echt wel een beetje overkill voor de Nederlandse routes, ik rij er soms mee op de routes rond Amerongen enz mee, maar pak liever mn hardtail voor hier in de buurt.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 850
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Al gedacht aan de giant trance 29?
Wellicht het beste veersysteem op de markt. Voor jouw budget is deze https://www.giant-bicycles.com/nl/tranc ... d-pro-29-1
Goed haalbaar (10-15% korting is meestal wel realiseerbaar). Meteen carbon wielsetje en goede vering.
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Er zijn al een hoop mooie fietsen genoemd, maar je zou ook nog bij Propain kunnen kijken. Je kan een aardige Propain Hugene samenstellen voor jouw budget (verwacht wel wat langere levertijd).

https://www.propain-bikes.com/en/bikes/trail/hugene/

Santa Cruz heeft net de nieuwe 5010 uitgebracht. Is 27,5, maar schijnt wel echt een speelse fiets te zijn. Alleen is Santa Cruz niet veel Bang for Buck (eerder andersom).
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Bedankt voor alle antwoorden in ieder geval alvast!

Er zijn echt een hele boel opties zo te zien! Maar ik ga het mezelf ook niet al te lastig maken. De propain geeft me net iets te veel keuzestress, en de giant is toch wel wat boven budget.

Ik denk dat ik eerst nog maar weer eens me huidige fiets ga fixen (moet toch ook gebeuren als ik hem wil doorverkopen). ik denk dat ik binnenkort dan de Commencal Meta TR 29 Essential 2021 in large ga preorderen en dan hopelijk in het begin van Augustus op deze fiets kan gaan fietsen. De fiets heeft ongeveer alles wat ik volgens mij zou willen, Het is een echte trail bike, het is een 29er, heeft een dropper post en lijkt me ook nog redelijk efficient voor xc gebruik. De geometrie ziet er ook goed uit en qua looks vind ik em echt geweldig. Ik hou van de kleur en de afwerking van de fiets en hij is ook mooi onder mijn budget.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou toch serieus de Occam M30 overwegen.
Voor 600,- upgrade je hem naar een Fox36 en DPX2 demper (kom je op 4400,-) en dan heb je een vrij lichte goed afgemonteerde allrounder met morderne geo die naast goed daalt ook nog eens erg goed klimt.
SLX klinkt misschien niet supersexy maar is rijtechnisch met de nieuwe 12speed groep gewoon goed. Daarbij die zooi slijt, dus dat kun je als het op is altijd nog upgraden (XT derri zit er al op!).
Ik vind Commencal ook erg mooi, maar ook erg zwaar en dat voel je op de trails.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

markindealpen schreef: di 23 juni 2020, 13:50 Ik heb zelf een Spectral, maar die vind ik toch echt wel een beetje overkill voor de Nederlandse routes, ik rij er soms mee op de routes rond Amerongen enz mee, maar pak liever mn hardtail voor hier in de buurt.

Het is maar net met welke insteek je in Nederland gaat fietsen met zo'n fiets. TS heeft dezelfde instelling als ik De mijne is ook "overkill" maar dat deert mij helemaal niets. Strava en KOMmetjes kunnen mij gestolen worden, het plezier is er niet minder om.
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Ik zie ook net dat de datum waarop ze hem verschippen is verplaatst van 31 juli naar oktober, wat wel echt veel te lang duurt. Dus het zoeken kan weer beginnen >.>

Daarnaast wist ik niet dat de occam upgradebaar was op de website, best wel vet. Tis alleen jammer dat de XL variant (ik denk dat L toch net te klein is) pas terug komt tegen het eind van augustus, wat me eigenlijk net wat te lang duurt. Ik zou graag me nieuwe fiets mee willen nemen op vakantie, en die begint op 10 augustus.

EDIT:
Dice Oldskool schreef: di 23 juni 2020, 16:54
markindealpen schreef: di 23 juni 2020, 13:50 Ik heb zelf een Spectral, maar die vind ik toch echt wel een beetje overkill voor de Nederlandse routes, ik rij er soms mee op de routes rond Amerongen enz mee, maar pak liever mn hardtail voor hier in de buurt.

Het is maar net met welke insteek je in Nederland gaat fietsen met zo'n fiets. TS heeft dezelfde instelling als ik De mijne is ook "overkill" maar dat deert mij helemaal niets. Strava en KOMmetjes kunnen mij gestolen worden, het plezier is er niet minder om.
Bevalt de Spectral goed? Nog geen problemen mee gehad met canyon / de fiets zelf? KOM's doe ik het zelf ook niet om, ik vind het plezier en het allerbelangrijkst.
Plaats reactie