Nieuwe mountainbike kopen. => Orbea Occam

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Daar in Andorra weten ze ook goede fietsen te maken. :-q
Je zou deze wel met de Orbea Occam H10 moeten vergelijken, dan heb je beide in alu.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Dice Oldskool schreef: di 23 juni 2020, 16:54
markindealpen schreef: di 23 juni 2020, 13:50 Ik heb zelf een Spectral, maar die vind ik toch echt wel een beetje overkill voor de Nederlandse routes, ik rij er soms mee op de routes rond Amerongen enz mee, maar pak liever mn hardtail voor hier in de buurt.

Het is maar net met welke insteek je in Nederland gaat fietsen met zo'n fiets. TS heeft dezelfde instelling als ik De mijne is ook "overkill" maar dat deert mij helemaal niets. Strava en KOMmetjes kunnen mij gestolen worden, het plezier is er niet minder om.
Joh alsof je weet wat/hoe ik rijd, ik heb het toch nergens over Koms en Strava ofwel?
Laatst gewijzigd door markindealpen op di 23 juni 2020, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Sagarcu schreef: di 23 juni 2020, 17:08
Dice Oldskool schreef: di 23 juni 2020, 16:54
Bevalt de Spectral goed? Nog geen problemen mee gehad met canyon / de fiets zelf? KOM's doe ik het zelf ook niet om, ik vind het plezier en het allerbelangrijkst.
De Spectral bevalt erg goed! Maar ik vind m wel zwaarder fietsen vergeleken met mn hardtail (Honzo (das geen KOM jager haha), en vind m gewoon minder lekker fietsen hier op de heuvelrug en verder in NL. Maar voor het buitenland vind ik het echt een top fiets, klimt goed en daalt beter:).
Geen klachten gehad met Canyon! Als ik ze mail met een vraag heb ik snel een reactie, prima tevreden dus!
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

markindealpen schreef: di 23 juni 2020, 20:14

Joh alsof je weet wat/hoe ik rijd, ik heb het toch nergens over Soms en Strava ofwel?
:~

Reageer niet zo achterlijk joh. Ik schrijf toch dat ik Strava en Kom's niet interessant vind. Jij vind je Spectral overkill, maar als je die Spectral met een andere insteek zoals ik die heb en TS dat heeft over de Hollandse paadjes stuurt is dat gevoel van overkill er niet.
Goed lezen is ook een kunst.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Dice Oldskool schreef: di 23 juni 2020, 21:53
markindealpen schreef: di 23 juni 2020, 20:14

Joh alsof je weet wat/hoe ik rijd, ik heb het toch nergens over Soms en Strava ofwel?
:~

Reageer niet zo achterlijk joh. Ik schrijf toch dat ik Strava en Kom's niet interessant vind. Jij vind je Spectral overkill, maar als je die Spectral met een andere insteek zoals ik die heb en TS dat heeft over de Hollandse paadjes stuurt is dat gevoel van overkill er niet.
Goed lezen is ook een kunst.
Achterlijk reageren? en wat doe je zelf dan?
Ik vind de Spectral langzaam en log voelen, en ik vind dat dan overkill, dat mag ik toch lekker hier verkondigen? Als jij en wss nog velen met een dikke trailbike de nl rondjes wil doen is dat toch ook prima?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Volgens mij praten wij compleet langs elkaar heen en begrijp je niet wat ik probeer te zeggen.

Ik betwist totaal niet dat jij je Spectral log vind aanvoelen, en al helemaal in vergelijking met een XC HT. Mijn punt is als je daar geen probleem mee hebt dat je in Nederland met een fiets onderweg bent waarmee je niet de snelste bent het ook niet uitmaakt. Dat bedoel ik met welke insteek je een fiets koopt. Wat jij dan overkill vind hoeft voor een ander dat dan niet te zijn.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Dice Oldskool schreef: wo 24 juni 2020, 10:02 Volgens mij praten wij compleet langs elkaar heen en begrijp je niet wat ik probeer te zeggen.

Ik betwist totaal niet dat jij je Spectral log vind aanvoelen, en al helemaal in vergelijking met een XC HT. Mijn punt is als je daar geen probleem mee hebt dat je in Nederland met een fiets onderweg bent waarmee je niet de snelste bent het ook niet uitmaakt. Dat bedoel ik met welke insteek je een fiets koopt. Wat jij dan overkill vind hoeft voor een ander dat dan niet te zijn.
2 x true :)
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Wat een agressie, kalm aan jongens! Ik waardeer de reacties natuurlijk wel hoor :).

Voor mij is het belangrijk dat het gewoon een leuke fiets is, hij hoeft niet het snelst te zijn op XC paadjes hier in nederland maar wel breed inzetbaar. Momenteel zit ik nog erg te twijfelen tussen 2 fietsen.
1: De orbea occam m30 in L. Deze zou als het goed is komende week terug moeten komen. Hier zou ik dan denk ik het liefst de echt fancy fox float factory en de fox dpx2 bij doen wat ongeveer op 4400,- uitkomt.
2: De Commencal new meta tr 2021 essential. Deze fiets komt pas 31 July uit, en moet dan natuurlijk ook nog hierheen komen. Is wel maar 3500,- maar heeft ook wel mindere afmontage.

Ik denk dat ik momenteel voor de orbea occam zou willen gaan, alleen ben ik niet 100% zeker over de sizing. Ik ben 186 en binnenbeenlengte van 86cm. Volgens mij zou ik met mijn 186 ook nog op de L moeten passen, en volgens hun tool zit ik tussen de L en de XL. Is het erg om een maatje groter te nemen? Ik zou het namelijk wel fijn vinden om de fiets al binnenkort te kunnen gebruiken, en sowieso het liefst voor 8 augustus binnen hebben omdat ik dan op vakantie ga en me nieuwe fiets graag mee zou willen nemen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hm, je bent in 1 dag 1cm gekrompen. In je beginpost was je 187 en nu ben je 186.
Als je zo door gaat weet je zeker dat je de L moet hebben.
Ik zie op de sizing staan dat de L to 185 gaat en de XL bij 180 begint.
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Tjah, het verschil tussen 's ochtends en 's avonds meten he :P.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet 100% zeker ben of ik nou wel of niet op de 186 of de 187 zit, een van beiden in ieder geval :-q . Volgens de tool van Orbea zelf zou ik qua binnenbeenlengte en totale lengte zo wel de L als de XL kunnen kiezen, maar om zeker te zijn ga ik wel even langs bij een orbea service center in Nunspeet. Daar kunnen ze me vast de juiste informatie geven en helpen kiezen of de L een goede keuze zou zijn
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vooral de lengte van de fiets is belangrijk (reach), en of er een dropper er in past die zo lang is als je wil. Nieuwe modellen die nu uitkomen zijn een stuk langer bij dezelfde maat en vaak is de zitbuis ook korter/lager. Je moet eigenlijk eerst voor jezelf bepalen hoeveel reach je zoekt. Proberen in een winkel is een redelijke manier om daar achter te komen maar houdt er rekening mee dat in het echt je heel anders fietst. Zeker als je de fiets een tijdje hebt en nog meer gaat gebruiken waar die voor is.

Eigenlijk denk ik dat je van de Occam makkelijk voor de XL zou kunnen gaan. De Meta is nog een stuk langer. Daar zou je misschien met een L al goed wegkomen. Zou mij trouwens niet verbazen als de 2021 Occam ook langer, slackers en lager gaat worden en meer richting de Meta gaat.
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

Ik weet niet of iemand er baat bij heeft om dit te weten, maar het kiezen is uiteindelijk toch gelukt!

Het is de Orbea Occam m10 geworden in maat L op advies van Maxibikes (m10 gelukt met flinke korting van de dealer budget uit kwam). Hun hebben samen met mij goed gekeken qua maat en wisten er ook veel vanaf omdat zij alleen Orbea fietsen verkopen. De XL was waarschijnlijk zelfs iets te groot geweest. Met de dropper die er nu opzit steekt de zadelpen nog zo'n 3CM uit, wat bij de XL niet had gepast.

Tot nu toe ben ik ontzettend blij met de fiets! Heb hem afgelopen zaterdag opgehaald en nu zo'n 100km op gefietst en het bevalt prima! Hij is ontzettend speels, geeft mede door de dropper veel beweegruimte en is ook nog redelijk efficient. Ik voel het verschil op de saaie rechte stukken zeker wel vergeleken de hardtail maar vind dit tot nu toe niet erg. Vooral met de technische stukken is het echt een beest en in de afdalingen is ie geweldig!

Nog bedankt voor het helpen uitzoeken allemaal, ik waardeer het enorm dat jullie de tijd hebben genomen om ook mij te helpen in de zoektocht naar de juiste fiets, en ben blij dat het gelukt is!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nice :-q !
(Ben nu ook wel benieuwd... waar heb je 'm tot nu toe gereden, waar liggen die mooie paadjes?).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sagarcu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 08:58

aurelius schreef: wo 8 juli 2020, 19:00 Nice :-q !
(Ben nu ook wel benieuwd... waar heb je 'm tot nu toe gereden, waar liggen die mooie paadjes?).
Ik heb em tot nu toe gereden op 3 plekken, waarvan 2 enigszins noemenswaardig:
- Hulsbeek, zitten een paar leuke technische features op die me erg goed bevielen op deze fiets, waaronder een jump en drop off die beduidend beter gingen op deze fiets.
- Route van Rijssen, vooral in de laatste afdalingen op de route bijzonder leuk, op de eerste stukken wellicht overkill voor menig maar had alsnog prima plezier.
- Route van rutbeek + haaksbergen, de matige van de 3. De skiheuvel is wel ontzettend leuk op deze fiets moet ik zeggen, voornamelijk door de dropper post.

Ik denk dat het leukste uit deze fiets toch wel in het buitenland te vinden is, maar op deze paden en zelfs op de rechte stukken is dit naar mijn mening alsnog een erg leuke fiets, vooral als je wat speelser fietst en juist voor de TTF gaat. Volgende maand ga ik op vakantie naar duitsland en dan gaat de fiets ook zeker mee!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gefeliciteerd, Mooie fiets! :-q
Welke kleur is het geworden?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie