Eerste Hardtail - Merida, Trek of Lapierre

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Hee allemaal,

Zoals een heleboel mensen op dit moment, ook besloten om te willen gaan mountainbiken. Het lijkt me een mooie afwisseling van spanning en je hoofd leeg maken na een drukke werkdag.

Nu was die wens er al wat langer bij mij maar wilde ik wachten tot de maand mei zodat ik mezelf kon trakteren op iets moois :D .
Maar nu half Nederland op zoek is naar een geschikte bike is het assortiment aardig aan het uitdunnen. Uiteindelijk nu toch maar bij een paar zaken wezen kijken en advies ingewonnen. Nu kwam uit eigen onderzoek de Merida Big Nine 200/300 al snel naar voren als interessante bikes.
Qua budget zit ik tussen 500-800 euro, het blijft natuurlijk een nieuwe hobby en dat maakt de keuze ook niet makkelijker.

Beide Merida's verschillen in de afwerking en uiteraard kreeg ik in de winkel natuurlijk te horen dat de 300 meer bike is voor je geld (duh).
Een bike waar ik ook op werd gewezen was de Lapierre Edge 7.9, vergelijkbaar qua afwerking en iets goedkoper dan de Merida. Op allebei gezeten en stukje indoor gereden.

Mijn voornaamste vraag: kan ik met beide bikes niet echt verkeerd gaan of heb ik net zoveel aan de Merida 200?


Merida Big Nine 200
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2020

Merida Big Nine 300
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020

Lapierre Edge 7.9
https://www.12gobiking.nl/lapierre-edge-7-9-2020

Ik zal voornamelijk beginnen in Zoetermeer, al lees ik dat het daar aardig druk is momenteel haha. Het klimmen is een mooie uitdaging, maar een rockgarden zie ik mezelf ook proberen. Zal hem zo nu en dan ook gebruiken om naar werk te fietsen (16km).

Alvast bedankt :-q
Laatst gewijzigd door Miesjell op ma 18 mei 2020, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In die prijsklasse zou je zo 'duur' mogelijk moeten gaan voor de beste onderdelen. Maar vaak krijg je bij inderdaad Merida (en zo nog wat merken) iets mooiere onderdelen voor je geld dan bij bijvoorbeeld Trek of Specialized.

Maar hoogwaardigere onderdelen bedienen lichter, zijn duurzamer en werken onder belasting beter. Voorvorken zijn ook een groot verschil. Probeer iets met luchtvering te vinden vanwege het instellen. Maar inmiddels zit er onder de €1.000,- maar weinig spul bij dat echt goed werkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De Trek X-Caliber ook al gezien?
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-7-2020

In ieder geval een een luchtgeveerde vork en een mooie fiets/frame om te zien.

De groep is niet veel bijzonders, maar ik heb vroeger ook met Shimano Alive gereden en dat schakelde gewoon prima als je niks anders gewend was.
Goed afstellen scheelt ook een hoop.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het punt us dat je in deze prijsklasse voor een €100 veel meer fiets krijgt.
De merida 200 is het eigenlijk net niet, zowel de voorvork als de aandrijving is het net niet.
De Lapierre lijkt zo te zien een goede beginners bike waar je een aantal jaren mee vooruit kunt.
Wel even checken dat het inderdaad om de luchtgeveerde versie van de vork gaat.
En uiteraard even proberen, een klein stukje zegt niet alles maar geeft wel een gevoel.
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

De Merida 200 had ik stiekem al afgeschreven aangezien de overige twee modellen weer net iets beter zijn.
De Trek heb ik ook bekeken maar nergens kunnen testen omdat mijn maat niet voorradig was (L/XL).

De Lapierre en Merida zijn qua afwerking redelijk vergelijkbaar en doen denk ik niet onder aan de Trek? Het budget verhogen is denk ik voor mij als beginner misschien nu het nog niet helemaal waard. Ik snap de argumenten maar ben ondanks de weinige ervaring van mening dat ik met beide bikes ook een leuke eerste ervaring kan hebben. Upgraden/overstappen kan in de toekomst altijd nog (:

De Lapierre en Merida komen wel met verschillende banden, is dat nog interessant om verder te onderzoeken?

UPDATE: toch nog een dealer gevonden in de buurt die de Trek X-Caliber 7 heeft staan. Misschien toch nog interessant om even langs te rijden.
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Waarschijnlijk gaat het nog lukken om vandaag of morgen de Trek X-Caliber 7 te proberen.
Aangezien de Merida 300 nog steeds in mijn lijstje staat als grote kanshebber ook mijn oog laten vallen op de Cannondale Trail 4.5 2020.

https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-4-5-2020

Deze heeft momenteel een aardige korting waardoor deze in mijn prijsgebied komt, zover ik kan zien een stuk luxer afgemonteerd. Kan wel wat informatie/reviews vinden over de 4 en de 5 maar deze zit er dus blijkbaar tussen in. Ik twijfel of ik een ritje erop waag om de Cannondale te proberen en de Trek te laten staan (andere keer proberen, mocht ik nog geen keuze hebben gemaakt).

De Cannondale de moeite waard om te testen?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Leuke fiets! Jammer van de coil voorvork. Misschien kan die meteen ge- upgrade worden bij aankoop?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De cannondale heeft wel een voorvork met een stalen veer, zou ik niet willen.
Ik ben ook begonnen op een fiets met een voorvork met een stalen veer, na een jaar wilde ik meer.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik begrijp die oorspronkelijke prijs van € 1199,-- ook niet helemaal....🙄.
De Trail.4.5 is een model wat in NL niet in het assortiment zit....denk dat ze een buitenlandse partij hebben opgekocht zodat je de prijs lastig kunt vergelijken...slimme truc dus !
Hoe dan ook, een Trail is een prettige fiets niets mis mee heb zelf een Trail 3 en daar happy mee.
Een coil vork veert en dempt ook hoor, maar een luchtgeveerde is beter af te stellen en reageert net even beter.
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Dat verklaart een hoop, gekeken naar de gemonteerde onderdelen vond ik het ook jammer dat een luchtvork ontbrak.
De keuze tussen een betere afmontage of voorvork met veer/lucht is lastig voor mij als beginner om iets zinnigs over te zeggen.

Optie blijft natuurlijk om naar een tijd van biken en ervaring op doen de vork te upgraden van de Cannondale. Of toch als basis voor de Merida 300 te gaan die al beschikt over een luchtvork. :~
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een voorvork gaat normaal gesproken heel wat jaren mee. Een gedeelte van de aandrijving slijt en naar gelang gebruik dien je dat te vervangen.
Het moment van vervanging is dan ook een moment voor een upgrade.
Ik zou dus gaan voor een fiets met een goede (betere) vork.
Ronner
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 8 oktober 2006, 21:02

.
Laatst gewijzigd door Ronner op do 6 augustus 2020, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Die is nog niet voorbij gekomen in mijn zoektocht, even snel gekeken maar in geen enkele vestiging in mijn buurt op voorraad helaas. Lees dat die goed scoort qua prijs/performance maar toch blijf ik me afvragen hoe dit zit qua aflevering/kwaliteit check tegenover een fiets van bijvoorbeeld een 12go biking.

Kon helaas niet zo snel op forum iemand vinden die hem recentelijk ook heeft aangeschaft, had wellicht een beter beeld kunnen geven van wat te verwachten als die wordt bezorgd
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

12Go heeft nu ook geen top reputatie als het op service aan komt... Maar goed, genoeg fietswinkels die daar ook flinke steken laten vallen. Decathlon is inderdaad af en toe echt dramatisch. Jezelf aanleren iets te sleutelen lost dat probleem echter op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mooie fiets die Rockrider, vind het geheel er goed uit zien.
Ik blijf mij verbazen dat fietsen rond 800 euro nog met coil vering worden aangeboden.

Maatje van mij had jaren geleden een Cube van rond 800 euro en daar zat gewoon een Reba in :~

Op deze manier lijkt de zoektocht dus toch nog wat lastiger dan verwacht.

Edit.
Voor 929 euro rijd je ook al op een nieuwe Specialized Rockhopper met luchtvering:

https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 521-171060
Plaats reactie