Keuze gemaakt: Rockrider XC 100s

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Dat van die balhoofdhoek heeft me toch wel aan het twijfelen gebracht of ik met de Rockrider geen spijt ga krijgen achteraf. Het is ook lastig vergelijken. Ik weet niet wat het verschil tussen de Rockrider en wat ik nu heb, en niet hoe het verschil voelt tussen de Canyon en de Rockrider

Mijn huidige 26er is een Rocky Mountain Element Team SC uit 2003 of 2005 met een SR Suntour Epicon voorvork. Zo een ongeveer als deze:

Afbeelding

Als ik het goed heb opgezocht zit deze rond de 71graden? Wat dat betreft heeft de Rockrider al meer slack en ga ik dat verschil al merken en is deze biike dus al een flinke verbetering qua rijgedrag?

Waarbij ik zojuist ook de Cube Stereo 120 tegengekomen ben. Zal maar niet veel verder kijken. Dan blijf ik bezig :-)
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ik lees net in de eerste review van de rockrider dat 2,4 banden achter al niet lekker passen terwijl 27,5plus wel moet passen :~ .

Tussen de canyon en de rockrider heb je nog wel een aantal mogelijkheden (vitus mystique of ghost kato op CRC) en er zal ook nog wel ergens een overjarig model te koop zijn.

Ik ken je oude frame niet maar het verschil tussen oude frames en moderne frames is behoorlijk.. ik wil niet meer terug naar mijn oude bulls copperhead of raleigh john tomac :winkie:
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Mathijs_7 schreef: do 14 mei 2020, 20:42 Ik lees net in de eerste review van de rockrider dat 2,4 banden achter al niet lekker passen terwijl 27,5plus wel moet passen :~ .

Tussen de canyon en de rockrider heb je nog wel een aantal mogelijkheden (vitus mystique of ghost kato op CRC) en er zal ook nog wel ergens een overjarig model te koop zijn.

Ik ken je oude frame niet maar het verschil tussen oude frames en moderne frames is behoorlijk.. ik wil niet meer terug naar mijn oude bulls copperhead of raleigh john tomac :winkie:
Dank voor de tips. Bedoel je met het verschil tussen oude/nieuwe frames dat een fiets als een Rockrider al een verademing op zich kan zijn :) ?
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Dat was wel mijn ervaring. De overstap van 26 naar 29 inch doet al heel veel. 29 stuurt al rustiger.

Een keer meegedaan aan een 29-er testevent en per direct mijn 26" ingeruild :winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mathijs_7 schreef: do 14 mei 2020, 20:42 Ik lees net in de eerste review van de rockrider dat 2,4 banden achter al niet lekker passen terwijl 27,5plus wel moet passen :~ .
Dat kan best. Het is maar net hoe de chainstays gevormd zijn. Een 27,5+ band is net wat kleiner dan een 29er. In mijn meta past ook maar 29x2,35 maar wordt ook verkocht met 27,5 x 2,8. Ik heb zelf een 27,5 plus fully gehad waar maar 29 x 2,2 in paste.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mathijs_7 schreef: do 14 mei 2020, 21:03 Dat was wel mijn ervaring. De overstap van 26 naar 29 inch doet al heel veel. 29 stuurt al rustiger.

Een keer meegedaan aan een 29-er testevent en per direct mijn 26" ingeruild :winkie:
Klopt :-q
Omdraaien kan altijd nog!
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

JMA1992 schreef: do 14 mei 2020, 21:12
Mathijs_7 schreef: do 14 mei 2020, 21:03 Dat was wel mijn ervaring. De overstap van 26 naar 29 inch doet al heel veel. 29 stuurt al rustiger.

Een keer meegedaan aan een 29-er testevent en per direct mijn 26" ingeruild :winkie:
Klopt :-q
Top! Goed om te horen. Dan blijft nu de voorkeur vooralsnog toch de Rockrider. Mooie prijs/kwaliteit en een grote stap voorwaarts. En met de verschillende wielset mogelijkheden genoeg om mee te experimenteren.

Volgende week ben ik toevallig in de buurt van een Decathlon. Toch eens even binnenlopen om te kijken wat daar staat. Op gepaste afstand uiteraard :wink:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

FJP schreef: do 14 mei 2020, 21:21
JMA1992 schreef: do 14 mei 2020, 21:12

Klopt :-q
Top! Goed om te horen. Dan blijft nu de voorkeur vooralsnog toch de Rockrider. Mooie prijs/kwaliteit en een grote stap voorwaarts. En met de verschillende wielset mogelijkheden genoeg om mee te experimenteren.

Volgende week ben ik toevallig in de buurt van een Decathlon. Toch eens even binnenlopen om te kijken wat daar staat. Op gepaste afstand uiteraard :wink:
Gewoon doen, maar wees wel kritisch. Ik wil geen merken of iets dergelijks afbranden maar er is wel een reden dat deze het goedkoopste is. Beter een goede hardtail dan een slechte fully. En voor die 1300,00 zijn er genoeg goede hardtails te koop. Kijk maar bij 12gobiking om te orienteren. Een goede geometrie met een brede velg en een degelijke band doen naar mijn ervaring meer aan het comfort ( en dus tegen rug/nekklachten ) dan een achterdemper. Voeg daarbij een stukje techniek aan toe en je kan de achterdemper ( en het daarbij behorende onderhoud ) van je lijst afschrappen. Maar dat is mijn ervaring en mening.

Ik heb zelf nooit op een rockrider gereden, wel met regelmaat bij staan kijken. Ik kom vaak bij decathlon voor kleding etc. Denk er ook aan wat de waarde er van is bij verkoop aangezien veel 'echte mountainbikers' ( en daar schrijf ik mezelf ook onder weg :oops: ) niet op een rockrider gezien willen worden. Wil niet zeggen dat het slechte fietsen zijn, maar in mijn ogen heeft het gewoon niets.

Beetje lastig. Ik wil geen merken afkraken maar ik zou het wel zonde vinden als jij veel geld uit geeft aan iets waar ik zelf mijn geld niet aan uit zou geven..
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FJP schreef: do 14 mei 2020, 20:08 Mijn huidige 26er is een Rocky Mountain Element Team SC uit 2003 of 2005 met een SR Suntour Epicon voorvork. Zo een ongeveer als deze:

Afbeelding

Als ik het goed heb opgezocht zit deze rond de 71graden? Wat dat betreft heeft de Rockrider al meer slack en ga ik dat verschil al merken en is deze biike dus al een flinke verbetering qua rijgedrag?

Waarbij ik zojuist ook de Cube Stereo 120 tegengekomen ben. Zal maar niet veel verder kijken. Dan blijf ik bezig :-)
Je gaat er ten opzichte van die Rocky (hele mooie klassieker!!) behoorlijk op vooruit. Maar je zou er dus nog verder op vooruit kunnen gaan... .

Die Cube is zeker een heerlijke fiets! Dan ben je helemaal klaar voor de (nabije) toekomst :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

JMA1992 schreef:.... Denk er ook aan wat de waarde er van is bij verkoop ...
Goeie. Die neem ik zeker mee in de keuze.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Als het budget er is, dan is die cube zeker geen slecht plan.. heb verder niets tegen Decathlon trouwens hoor, had bijna de gravelbike besteld daar want die was kwa prijs ook erg netjes..

Succes met alle tips en ga vooral eens proefrijden want wie weet is het toch wat jij zoekt!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Bij mantel nog 1 giant in de aanbieding maat s

https://www.mantel.com/giant-stance-1
Komt zelfs met dropper erin
Zou zomaar wat kunnen zijn voor je?
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

mauke schreef: do 14 mei 2020, 22:14 Bij mantel nog 1 giant in de aanbieding maat s

https://www.mantel.com/giant-stance-1
Komt zelfs met dropper erin
Zou zomaar wat kunnen zijn voor je?
Dank voor de tip. Ik wil met de nieuwe bike wel ook een steekas aan de achterzijde. Dat heeft de Stance niet.

Het wordt de Rockrider of de Cube. Hopelijk kan ik wanneer ik het budget heb een proefrit maken op beide
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FJP schreef: vr 15 mei 2020, 08:09 Dank voor de tip. Ik wil met de nieuwe bike wel ook een steekas aan de achterzijde. Dat heeft de Stance niet.
Heb je daar een reden voor?

Want die Giant is toch ook wel een erg leuk fietsje!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Lars TB schreef: vr 15 mei 2020, 09:51
FJP schreef: vr 15 mei 2020, 08:09 Dank voor de tip. Ik wil met de nieuwe bike wel ook een steekas aan de achterzijde. Dat heeft de Stance niet.
Heb je daar een reden voor?

Want die Giant is toch ook wel een erg leuk fietsje!
Geen onderbouwde reden. Steekas maakt het geheel stugger en lijkt me meer modern (van nu). Maar goed echt modern is die stuurbuis hoek van de Rockrider ook niet :) .

Ik houd deze Giant dan ook zeker nog in de gaten. Helaas heb ik nu het budget nog niet bij elkaar voor deze aanbieding. Ik denk dat ik toch maar uitga van een budget van +/- €1500,00 en dan kijk wat de (aanbiedings)prijzen van die fietsen (Rockrider xc100s, Cube Stereo 120 pro 29 en de Giant Stance 1 of 2) doen en of er wat testritjes mogelijk zijn. Doel is om mijzelf in ieder geval uiterlijk medio september een mooi verjaardagscadeau te geven :D. Ik kan alleen nu al een hobby maken van het maken van het inlezen in de verschillende modellen en het maken van een keuze of shortlist. Dinsdag kan ik hopelijk de Rockrider (mits in de winkel) een keer in het echt aanschouwen.
Plaats reactie