Van HT naar Fully?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Eerst in de beginnershoek begonnen. Aangezien ik een beginner ben wat betreft fully's. Maar deze hoek geschikter is.

Ik ben 185, bbl 90. bepakt 80kg.

Ik rij alleen in de omgeving van Nijmegen, veel verder hoef ik het momenteel niet te zoeken met de nieuwe routes. Ik ga nu ook richting ritten van 2,5uur a 3uur (gisteren groen, rood, paars gereden + de rest dus dan zit ik tegen de 3 uur) dus iets meer comfort zal ook prettig zijn. Momenteel in het bezit van een Ghost Kato 7 1x11, rockshox 30 gold.

Ik zit dus nog in een oriënterende fase en twijfel of ik eerst voor een leuke upgrade moet gaan (vork) of toch meteen naar een fully. Na het lezen van verschillende verhalen en reviews en gekeken naar mijn eisen (snelheid, maximaal gaan, kapot zijn na een rit) en het budget (2000) spreekt de Giant Anthem 29er 2 mij erg aan. Nu zie ik er 1 staan https://fietswinkelgelderland.nl/fietse ... 2-xl-zwart In hoeverre is dit een mooie prijs voor de fiets aangezien het gaat om het 2019 model. Geen ervaring met de aanschaf van fietsen in deze prijsklasse dus weet ook niet of onderhandelen 'normaal' is. En ja ik ben bekend met "nee heb je ja kan je ....".
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jirure1984 schreef: di 28 april 2020, 11:49 Eerst in de beginnershoek begonnen. Aangezien ik een beginner ben wat betreft fully's. Maar deze hoek geschikter is.

Ik ben 185, bbl 90. bepakt 80kg.

Ik rij alleen in de omgeving van Nijmegen, veel verder hoef ik het momenteel niet te zoeken met de nieuwe routes. Ik ga nu ook richting ritten van 2,5uur a 3uur (gisteren groen, rood, paars gereden + de rest dus dan zit ik tegen de 3 uur) dus iets meer comfort zal ook prettig zijn. Momenteel in het bezit van een Ghost Kato 7 1x11, rockshox 30 gold.

Ik zit dus nog in een oriënterende fase en twijfel of ik eerst voor een leuke upgrade moet gaan (vork) of toch meteen naar een fully. Na het lezen van verschillende verhalen en reviews en gekeken naar mijn eisen (snelheid, maximaal gaan, kapot zijn na een rit) en het budget (2000) spreekt de Giant Anthem 29er 2 mij erg aan. Nu zie ik er 1 staan https://fietswinkelgelderland.nl/fietse ... 2-xl-zwart In hoeverre is dit een mooie prijs voor de fiets aangezien het gaat om het 2019 model. Geen ervaring met de aanschaf van fietsen in deze prijsklasse dus weet ook niet of onderhandelen 'normaal' is. En ja ik ben bekend met "nee heb je ja kan je ....".
Is een racy fully, van een merk met goede prijs kwaliteit verhouding, en met een paar honderd euro korting.
Lijkt mij een goede deal en passen bij wat je wil (snelheid, kapot gaan).
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Prima fiets maar is xl niet een beetje te groot? Ik heb dezelfde maatvoering en kom altijd op L uit..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

XL lijkt mij inderdaad wel groot, te groot wil ik nog net niet zeggen... .


En het is een wedtrijdgerichte fiets, wat I_do al zegt. Vraagt om een vaste hand en is ten opzichte van de Kato wel nerveus te noemen. Tenzij je Strava-records wil gaan rijden zou het niet de eerste keuze moeten zijn... .


(Op zo een aanbieding valt overigens meestal niets meer af te dingen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Mathijs_7 schreef: di 28 april 2020, 12:32 Prima fiets maar is xl niet een beetje te groot? Ik heb dezelfde maatvoering en kom altijd op L uit..
Proefritje dan weet je het snel genoeg.
Lars TB schreef: di 28 april 2020, 16:05 XL lijkt mij inderdaad wel groot, te groot wil ik nog net niet zeggen... .


En het is een wedtrijdgerichte fiets, wat I_do al zegt. Vraagt om een vaste hand en is ten opzichte van de Kato wel nerveus te noemen. Tenzij je Strava-records wil gaan rijden zou het niet de eerste keuze moeten zijn... .


(Op zo een aanbieding valt overigens meestal niets meer af te dingen)
Wat maakt de Anthem nerveuzer tov de Kato en waarin uit zich dat?
snelheid en kapot gaan, gaat wel een beetje gepaard met strava records. Ik houd er een extra lekker gevoel op na als ik gouden medailles zie staan in het verslag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jirure1984 schreef: di 28 april 2020, 16:41
Lars TB schreef: di 28 april 2020, 16:05 En het is een wedstrijdgerichte fiets, wat I_do al zegt. Vraagt om een vaste hand en is ten opzichte van de Kato wel nerveus te noemen. Tenzij je Strava-records wil gaan rijden zou het niet de eerste keuze moeten zijn... .
Wat maakt de Anthem nerveuzer tov de Kato en waarin uit zich dat?
snelheid en kapot gaan, gaat wel een beetje gepaard met strava records. Ik houd er een extra lekker gevoel op na als ik gouden medailles zie staan in het verslag.
De geometrie bepaalt grotendeels hoe een fiets stuurt. En hoe je er op zit. En die zithouding heeft ook weer invloed op het rij- en stuurgedrag.

De balhoofdhoek van de Giant is nog redelijk steil en de fiets reageert snel op bewegingen van het stuur. Hierdoor moet je dus je aandacht er bij houden.

Maar gezien je beschrijving van jezelf past zo een soort fiets daar prima bij!




Ik zit met mijn 180 cm trouwens prima op een M van Giant, hoewel ik inmiddels wel voor een L zou gaan. Dus bekijk die maatvoering nog even goed!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Jaja de Anthem staat te shinen bij mij thuis. :D Overigens niks aan te merken op het formaat XL, het zit goed.

Nu heb ik op de Kato een paar onderdelen zitten die beter zijn, maar dus wel gebruikt.

- Achterderailleur XT gebruikt ipv SLX
- Absolute black Oval 34t gebruikt ipv rond 32t

En 2 weken terug XT shifter met klemband gekocht. Nu zit er SLX op I-spec ii gecombineerd met de rem. De klemband gaat passen alleen kan de rem nog functioneren zonder de I-spec shifter?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jirure1984 schreef: wo 29 april 2020, 20:27 Jaja de Anthem staat te shinen bij mij thuis.
:-q

Je mag hem in SYS tonen (viewforum.php?f=14)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jirure1984 schreef: wo 29 april 2020, 20:27 De klemband gaat passen alleen kan de rem nog functioneren zonder de I-spec shifter?
Zonder shifter klem je een kunststof vulstukje tussen klem en stuur. Bij losse remmen wordt dat erbij geleverd.

Afbeelding
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Lars TB schreef: wo 29 april 2020, 22:31
Jirure1984 schreef: wo 29 april 2020, 20:27 Jaja de Anthem staat te shinen bij mij thuis.
:-q

Je mag hem in SYS tonen (viewforum.php?f=14)
Zal ik zeker doen. Even een mooi weer moment afwachten. Zondag ziet er goed uit.
RuudRuud schreef: do 30 april 2020, 05:43
Jirure1984 schreef: wo 29 april 2020, 20:27 De klemband gaat passen alleen kan de rem nog functioneren zonder de I-spec shifter?
Zonder shifter klem je een kunststof vulstukje tussen klem en stuur. Bij losse remmen wordt dat erbij geleverd.

Afbeelding
Precies wat ik zoek. Hopelijk kan ik het nog toevoegen aan een bestelling bij bike-components.
Plaats reactie