Keuze nieuwe mtb .

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Halo heb een vraagje zit te twijfelen tussen twee fietsen mijn is de vraag welke fiets jullie zouden kiezen en waarom. Het gaat niet om de kleur. Alleen technisch. Bedankt voor jullie reacties. Mvg Erwin. Scott scale rc team of de scott scale 910 .alle bij model 2020.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien even een link plaatsen? En wil je vooral wedstrijden rijden of juist vooral op de trails snelle tijden neerzetten?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Gewoon trails mee fietsen vooral nijmegen zeddam. Die link er op zetten luk me niet.sorry
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik neem aan dat het deze 2 zijn, je kunt gewoon de link kopiëren in de tekst.
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... e-910-bike
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... -team-bike
Ik zou denk ik voor de 910 gaan, fox vork en 12sp xt.
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Dat zijn ze .Maar waarom die keuze?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

shit schreef: do 23 april 2020, 12:31 Gewoon trails mee fietsen vooral nijmegen zeddam. Die link er op zetten luk me niet.sorry
Als je 'gewoon' de trails wil gaan rijden, dan zijn deze beide niet echt de keuze die je zou moeten maken. Tenzij je 65 kg bent en vooral wilt knallen (meer info graag!) zijn die vorken geen van beide goede keuze. Te hard wat afstelling betreft en te slap wat stijfheid betreft.

Maar goed, dat probleem heb je door de hele serie Scale heen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Heb hier voor ook een scott scale gehad en beviel mij heel goed ook een 910 .Maar dan met een fox .Maar in die rc zit een sid in maar wat voor een verschil zit er in die twee dan ?
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Waar Lars op doelt en wat wel belangrijke info is: wat is je doel als je "gewoon trails rijdt"? Probeer je zo snel mogelijk de routes over te knallen, of vind je het veel leuker on ieder hobbeltje als een jump te zien? Hoe zwaar ben je? Als je nl. 90kg weegt is een sid of fox 32 met de 32mm poten te slap.

Als je hiervoor ook een scale had en deze goed beviel, ga ik ervan uit dat je voor de snelheid gaat. Het zijn allebei goede fietsen, maar het gaat over je eigen voorkeur: schakelmateriaal shimano of sram? (Ik zou liever sram hebben) vork fox of sid (ik zou liever fox hebben).
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Ik weeg 78 kilo dus niet echt zwaar .Maar bedankt voor jullie reacties.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb je ook al het verschil in geometrie bekeken? Daar zit een verschil tussen bij RC en een 910, RC is meer race gericht. Dus als je niet vol voor snelheid gaat dan past de 910 wat beter?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

pimmedoris schreef: do 23 april 2020, 22:09 Waar Lars op doelt en wat wel belangrijke info is: wat is je doel als je "gewoon trails rijdt"? Probeer je zo snel mogelijk de routes over te knallen, of vind je het veel leuker on ieder hobbeltje als een jump te zien? Hoe zwaar ben je? Als je nl. 90kg weegt is een sid of fox 32 met de 32mm poten te slap.
Ik blijf er moeite mee hebben dat Lars Altijd roept dat 32 mm te slap is als je wat zwaarder bent. Ik denk dat 90% van de mensen dan rondrijd met een te slappe vork. Vroeger reed de wereldtop met nog veel slappere vorkjes. Voor iemand die niet beter weet is 32mm prima. Alleen als je als meer ervaren rijder ook met stijvere vorken gereden hebt weet je hoe het ook kan en wil je waarschijnlijk nooit meer terug. Een beginner van 100 kilo kan prima met een 32 mm vork rijden zonder ooit het gevoel te hebben dat het anders zou moeten, zeker in ons vlakke xc landje.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ikzelf heb gekozen voor de Scale910.
Voorkeur voor volledige XT groep. (die alles zelf aan de bike en Shimano is mij bekender dan Sram)
Wat ik nu wel een beetje als nadeel zie, is de beperktheid nog in wielsets met Micro Spline body. Maar ik ga er van uit dat dit tijdelijk is, omdat 12sp nog redelijk nieuw is.
De enige reden waarom ik voor de 900 zou gaan, is de SID vork. Maar dat is ook omdat ik niet bekend was met Fox en altijd een SID in m’n bikes gehad heb.
Maar de Fox werkt naar tevredenheid :winkie:
Ik rij zelf ook op de Utrechtse Heuvelrug en erg happy met m’n 910.

Succes met je keuze.
Eerst doen, dan denken
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: vr 24 april 2020, 08:16
pimmedoris schreef: do 23 april 2020, 22:09 Waar Lars op doelt en wat wel belangrijke info is: wat is je doel als je "gewoon trails rijdt"? Probeer je zo snel mogelijk de routes over te knallen, of vind je het veel leuker on ieder hobbeltje als een jump te zien? Hoe zwaar ben je? Als je nl. 90kg weegt is een sid of fox 32 met de 32mm poten te slap.
Ik blijf er moeite mee hebben dat Lars Altijd roept dat 32 mm te slap is als je wat zwaarder bent. Ik denk dat 90% van de mensen dan rondrijd met een te slappe vork. Vroeger reed de wereldtop met nog veel slappere vorkjes. Voor iemand die niet beter weet is 32mm prima. Alleen als je als meer ervaren rijder ook met stijvere vorken gereden hebt weet je hoe het ook kan en wil je waarschijnlijk nooit meer terug. Een beginner van 100 kilo kan prima met een 32 mm vork rijden zonder ooit het gevoel te hebben dat het anders zou moeten, zeker in ons vlakke xc landje.
Volgens mij gaat het hier specifiek over super licht geveerde stug gedempte race-georienteerde xc vorken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 24 april 2020, 08:16
pimmedoris schreef: do 23 april 2020, 22:09 Waar Lars op doelt en wat wel belangrijke info is: wat is je doel als je "gewoon trails rijdt"? Probeer je zo snel mogelijk de routes over te knallen, of vind je het veel leuker on ieder hobbeltje als een jump te zien? Hoe zwaar ben je? Als je nl. 90kg weegt is een sid of fox 32 met de 32mm poten te slap.
Ik blijf er moeite mee hebben dat Lars Altijd roept dat 32 mm te slap is als je wat zwaarder bent. Ik denk dat 90% van de mensen dan rondrijd met een te slappe vork. Vroeger reed de wereldtop met nog veel slappere vorkjes. Voor iemand die niet beter weet is 32mm prima. Alleen als je als meer ervaren rijder ook met stijvere vorken gereden hebt weet je hoe het ook kan en wil je waarschijnlijk nooit meer terug. Een beginner van 100 kilo kan prima met een 32 mm vork rijden zonder ooit het gevoel te hebben dat het anders zou moeten, zeker in ons vlakke xc landje.
Wat I_do inderdaad al zegt: ik heb het alleen maar over race-gerichte vorken. Anderen maken daar in het algemeen 32 mm vorken van. Maar een Reba voldoet aardig en een DVO Sapphire is ronduit stijf te noemen.

En dan ben ik nog van mening dat een 100 kg rijder wel met een SID kan rijden, maar je mist een stuk vertrouwen met sturen. Ook als je nooit een stijve vork ervaren hebt. Je blijft gewoon verder binnen de grenzen en laat meters liggen. Om die reden moet het niet de eerste keuze zijn. Ook niet de tweede of derde. Maar als iemand perse wil, dan moet die dat zelf weten.

De enige vork die echt niet te gebruiken is, is de FOX 32SC van de eerste generatie. Die van de 2e generatie is niet heel veel beter, maar voor een wedstrijdrijder onder de 75 kg nog te doen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 24 april 2020, 08:16
pimmedoris schreef: do 23 april 2020, 22:09 Waar Lars op doelt en wat wel belangrijke info is: wat is je doel als je "gewoon trails rijdt"? Probeer je zo snel mogelijk de routes over te knallen, of vind je het veel leuker on ieder hobbeltje als een jump te zien? Hoe zwaar ben je? Als je nl. 90kg weegt is een sid of fox 32 met de 32mm poten te slap.
Ik blijf er moeite mee hebben dat Lars Altijd roept dat 32 mm te slap is als je wat zwaarder bent. Ik denk dat 90% van de mensen dan rondrijd met een te slappe vork. Vroeger reed de wereldtop met nog veel slappere vorkjes. Voor iemand die niet beter weet is 32mm prima. Alleen als je als meer ervaren rijder ook met stijvere vorken gereden hebt weet je hoe het ook kan en wil je waarschijnlijk nooit meer terug. Een beginner van 100 kilo kan prima met een 32 mm vork rijden zonder ooit het gevoel te hebben dat het anders zou moeten, zeker in ons vlakke xc landje.
Specifieker toegespitst op de nieuwe route bij Nijmegen: met al die kombochten wil je eigenlijk materiaal wat je kunt dwingen te doen wat jij wil. Je wilt je fiets op veel plekken echt om gooien, je kunt een hoop van die kombochtstukken niet soepel of op flow rijden. Zowel de SID als de 32 zijn daarin weinig behulpzaam. Daarnaast is het stuggere karakter van beide vorken ook niet ideaal voor de zeker nu nog erg hobbelige ondergrond, maar de route zal nooit vlak worden.

Dus een Scale is prima als de rijder dat wil. Maar ik zou er een iets andere vork in zetten. Voor de extra snelheid.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie