Nieuwe MTB - zie ik nog iets over het hoofd?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Velox
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: za 3 januari 2015, 20:45

murphsy schreef: di 9 juni 2020, 21:35 Nee dat denk ik ook niet. De service was uiteindelijk prima. Wel traag, en jammer dat het probleem niet opgelost kon worden.

Ik merk dat ik het nu een beetje als kans zie om nog wat anders te proberen.

Kijkende naar de Neuron zou ik:

- best iets speelser willen (lichter? Meer veerweg? Iets minder lang?) zodat manuals, drops en springen minder moeite kosten
- best een kleurtje willen
- en ik sta nu meer open voor wat exotischere merken

De Neuron zelf was goed. Degelijk. Maar zou ik dus niet perse nu weer bovenaan mijn shortlist plaatsen, op basis van de rij ervaring. Los van de kwaliteitservaring dus.
Ik heb de Rose Ground Control al genoemd maar mogelijk komt de Rose Root Miller ook in aanmerking voor je. Hoop bang for the buck, niet alledaags en Rose timmert aardig aan de weg. Ze hebben een fysieke winkel in Bocholt, net over de grens bij Winterswijk (volgens mij). Ik weet niet waar je woont maar mogelijk ook nog iets om te overwegen.
Assumption is the mother of all fuckups.
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

De Root Miller is vet. Mooi uiterlijk en uitstekend afgemonteerd. Maar, zoals heel veel fietsen, nu niet op voorraad in XL.

Ik ben bang dat het wachten wordt voor mij. Maandenlang niet fietsen dus 😱 Hier ben ik oprecht verdrietig over.

De shortlist nu:

1. Orbea Occam
2. Radon Slide Trail 9.0
3. YT Jeffsy Base 29

Het gaat er ook een beetje vanaf hangen wanneer één en ander weer op voorraad komt. En hoe de prijzen eruit zien.

En dan als out of de box denkwerk:

Een budget Nukeproof Scout 290, een Bird Zero AM of een Ragley. Dus een LTHT voor ~€1250 en dan kijken of mijn rug het houdt.

Ik ga nog even bij Commencal kijken. Die zie ik veel online voorbijkomen.
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Deze bijvoorbeeld ziet er goed uit en zou ik later makkelijk kunnen upgraden qua vork, mocht dat nodig zijn. https://www.commencal-store.de/Mobile/m ... 2x29151445

Dit lijkt ook best een goede deal. Iets boven budget, maar top afgemonteerd. Kan geen reviews vinden. https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 0.0-912923
Laatst gewijzigd door murphsy op wo 10 juni 2020, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het lijkt dat liedje van de snollebollekes wel. En links! En rechts! En links! En rechts!

Wat nou als je rug het níet houdt? Dan zit je straks met een fiets die je niet lekker kunt gebruiken...? Kun je niet eerst een dagje huren / lenen om je te helpen in je keuze tussen (LT)HT en fully?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Haha. Ik snap wat je bedoelt. Maar eigenlijk zijn mijn wensen helemaal niet veranderd. Het is meer het oprekkende budget en de leveringsproblemen die me het gevoel geven dat ik misschien mijn wensen moet bijstellen.

Ik fiets al meer dan 15 jaar, dus ik weet precies wat ik leuk vind. Ik heb echter 10 jaar daarvan op dezelfde fiets gereden, ik heb dus geen enkele kennis van ‘modern’ aanbod. 😅 fietsenwinkels heb ik er vijf van bezocht, dat hielp weinig. Hardtails huren doe ik elke vakantie wel eens, dat bevalt dan ook wel. Maar is dat vergelijkbaar?

En in die 15 jaar is mijn fitheid en rug wel wat minder geworden.
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

De Commencal Meta TR 29 is het enige dat op voorraad is. En lijkt me volledig aan al mijn wensen te voldoen. De vork twijfel ik een beetje over, er zit een ROCKSHOX 35 Gold RL in. Dat is, begrijp ik, een ouderwetse vork. Ik gok dat ik het niet ga merken de eerste twee a drie jaar 😂

Iemand ervaring met de levering van Commencal?

Verder redenen om dit niet te doen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dit waren je wensen:

“Mijn wensen:
- Ik ben vooral een in NL fietser, dus geen berg in zicht
- Mijn rug heeft wat liefde nodig, dus geen diepe zit
- Ik hou wel van sprongetjes en drops, dus de vork moet tegen een stootje kunnen
- Ik wil absoluut geen voorderailleur meer
- Ik rij aardig wat km's over asfalt, dus een wat lichtere fiets zou fijn zijn”.

Die Meta is een loodzware 16kg AM fully met matige 150mm vork... die je niet meer terug kunt sturen binnen 1 maand... ik zou ‘m eerst maar eens trachten proef te rijden of ff verder kijken, gezien je oorspronkelijke wensenlijstje :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Ja daar heb je een punt. Dat is het cumulatieve effect van internet reviews en oneindig veel aanbod denk ik. Deze fietsen komen in elk van de trail bike tests van de grote sites / magazines naar boven.

Dat gewicht is inderdaad erg fors. Daar schrik ik wel een beetje van. Teveel veerweg is niet echt een nadeel, toch?

Het is moeilijk om iets aan te schaffen dat in de tests niet eens meegenomen wordt.

Heb je, kijkende naar mijn wensen, betere opties?

De wensen zijn eigenlijk nog steeds: relaxte zithouding (dus niet xc), alles in Nederland fietsen, jumps en drops allemaal meepikken, vrij veel heen- en terugfietsen naar de trails. Al snel 10km asfalt enkele heen en 10km terug. En met een minder dan sterke rug.

Ik ben niet perse getrouwd met fully’s, maar dat was mijn vorige fiets.

Afgelopen jaaaaren met veel plezier op een Kona Tanuki gefietst. Zelf omgebouwd naar 1x9. Beviel goed.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ervan uitgaande dat je oorspronkelijke wensenlijstje nog steeds staat: wat is nou je precieze budget?

En die trailtests, wie deed de test in wel terrein?
Alpentrails, Schotse Hooglanden, Moab, Whistler.... of Hollandse 2.0 routes én veel asfalt... je hebt trails en trails natuurlijk :winkie: .
Ik denk dat je wensenlijstje prima vervuld wordt met iets van pak en beet 120-140mm.
Maar... wat is je budget?
Lichter frame, lichtere afmontage, goede vork en demper, lichte stevige wielset... het komt allemaal met een prijs...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Radon Skeen met 130 mm voor en 120 achter en op voorraad volgens mij.
"This species has amused itself to death"
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

De Canyon Neuron was 130/130 en dat was plenty volgens mij. Ik vond de fiets zelfs een tikje te stabiel / lang misschien. Saaiig. Op zich niet onlogisch, want de Tanuki was nog 26”.

Budget is maximaal €2500. Maar onder de €2000 zou ik eigenlijk wel heel fijn vinden. Daarboven dus vooral voor een echt betere voorvork.

Deze blijft ook maar naar boven komen https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... -100-2020/ - een beetje een xc volgens mij, dus diepe zit? Wel mooie aanbieding.
Laatst gewijzigd door murphsy op do 11 juni 2020, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Alles nog eens gelezen en is die Canyon niet terecht de eerste keuze geworden?

Die kraakproblemen zijn niet leuk en terugsturen is een hoop geneuzel geweest maar Canyon heeft zich ook wel van z'n goede kant laten zien met de geld-terug-actie. Elk merk heeft wel eens een pechgeval er tussen zitten.

Ik vind die Neuron nog steeds de beste keuze, en je was er ook heel lovend over tot de kraak kwam => Neuron bestellen :-q
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Klopt, de Neuron was een logische winnaar.

En misschien moet ik inderdaad wel gewoon een nieuwe bestellen en daarop wachten. Maar ze beginnen pas halverwege Augustus weer te leveren. Dat is lang wachten, want mijn Kona heb ik al verkocht :roll: Ik vond de Canyon moeilijk om los te krijgen, ik denk dat dat een combinatie van gewicht en wielbasis is. Ik kreeg daardoor moeilijk het voorwiel van de grond, dat vond ik jammer. Kan een kwestie van wennen zijn natuurlijk.

Als de fiets stil was geweest was ik zeker gewoon blij geweest. Maarja... Daarna ging ik reviews lezen, vooral lettende op speelsheid. En dan ga je snel twijfelen, natuurlijk.

Radon heeft een leuke Neuron tegenhanger, de Skeen, https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 9.0-912913 en die lijkt iets lichter te zijn. Misschien daardoor iets speelser? En Shimano vind ik toch wel een pluspunt. En deze is op voorraad (nog steeds 4 weken levertijd).

En ik vraag me dus inmiddels af of ik niet beter een high end trail hardtail kan kopen, in plaats van een low end trail full sus.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Is het voor jou een optie om een stukje te rijden en een fiets in Duitsland op te halen?

Bij Giant Duitsland zijn nog enkele Trance en Stance modellen te koop, binnen jouw budget. Die staan dan in een Giant store waar je de fiets kunt ophalen.

Misschien het kijken waard.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor 2500,- koop je een hele mooie relatief lichte goed afgemonteerde hardtail, een fully kan net, maar voor 2000,- gaat 'ie gegarandeerd zwaar en matig afgemonteerd worden (vork, wielset…), zeker bij de duurdere merken.

In het 2500,- lichtere trailfully's-segment, en qua prijs net erboven, categorie Neuron zeg maar:
Cube Stereo 120 en Giant Trance zijn relatief licht en netjes afgemonteerd, naast de al genoemde nieuwe Radon Skeen in carbon.
Stereo in goede afmontage echter 2799,-, https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... ange-2020/ (model eronder.... is het net/niet).
Trance 2600,-, https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-29-2 (het model eronder.... net-niet).
Skeen 2499,-: https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... f-90-2020/.

Internetbikes, daarvan weet je nu hoe dat ongeveer gaat, waarbij Canyon gewoon een goede service verleent, maar wel....internet. Dus accepteren dat je naar Eindhoven moet of de bike moet opsturen als er wat mocht zijn. Dat zal met Radon ook niet anders zijn (en ik denk dat Canyon nog wat makkelijker is, met servicecenter in Eindhoven).
Cube en Giant zijn in Nl te bestellen via de LBS, en daar kun je deur altijd platlopen, mocht het nodig zijn :wink:

Lichte snelle meer trailgerichte (LT-)hardtail voor 2500,- kan natuurlijk altijd en makkelijk. Prima vork, mooie lichte degelijke wielset… 2500,- is meer dan genoeg budget!
Bij bv een 120mm Canyon Grand Canyon houd je dan nog geld over, met die bike kun je echt alle Nl'se trails makkelijk rijden, 12kg, 1699,-, https://www.canyon.com/en-gb/mountain-b ... ection-tab.
Wil je iets nog trailwaardigers, iets wat nog meer bestand tegen sprongen etc is, dan kun je ook iets als een Kona Honza overwegen. Los frame zelf opbouwen, maar je hebt ze ook kant en klaar. Die vallen ook 'groot' uit, wat je met jouw lengte wel nodig hebt. (Vind ze wel wat te duur als jet het afzet tegen de afmontage).
120mm Honza ST bv, staal, wel 14,6kg, 2199,- (kan wat vanaf, met andere banden), https://www.bikester.nl/1002488.html...
120mm Honza DL, alu, 13,2kg, 2300,-, https://www.bikester.nl/1002491.html.
Googelen op trail hardtail dus.

En tsja.... bij welke van al deze fietsen het voorwiel zich het makkelijkst laat loskomen van de grond...??
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie