Los frame vs. Complete fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zit een beetje te kijken naar een andere fiets en wel een full sus.

Echter zit ik met het volgende dilemma.

Mijn huidige fiets heeft een goede moderne afmontage. Boost. 1x12 etc. Nieuwe goede wielset.

Dus mijn voorkeur gaat naar een frameset.
Maar een beetje los (carbon) frame wat ik wil is zo 2000+ euro.

Nu heb je voor vrijwel hetzelfde geld al hele aardige complete (alu) fietsen.

Dus of ik koop een complete fiets en zet mijn goede spullen over en probeer de rest te verkopen?

Of ik koop gelijk een frame wat ik echt wil en probeer over dat gevoel van "dan maar minder spullen voor hetzelfde geld" heen te stappen.

(Ik denk dat er ook meespeelt dat ik zo iemand ben die alles te duur vind.)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Deze full sus is dan bedoeld voor Winterberg en andere boomer-friendly fietsparken? :bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Met jouw geschiedenis van fietsen snel zat zijn zou ik het vooral zo goedkoop mogelijk houden. Zou jammer zijn als je die Yeti met 1000,- verlies moet verkopen, en daarbij zijn alu frames stiekem helemaal niet slechter dan carbon, hooguit een tikje zwaarder.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ja ik neig ook naar dat laatste.

Je hoopt toch op die ene fiets die je voor altijd wil blijven rijden maar dat is tegen beter weten in.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

maverick76 schreef: di 17 maart 2020, 11:03 (Ik denk dat er ook meespeelt dat ik zo iemand ben die alles te duur vind.)
Dat straalt er tot op heden niet echt vanaf he?
Wat voor een geometrie zoek je? Volgens mij was jij niet heel erg van de moderne geo.
Welke Santa Cruz had je ook alweer verkocht?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Het ligt ook een beetje aan hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken. Een complete fiets is haast altijd goedkoper ten opzichte van een los frame met (geheel) nieuwe onderdelen. Echter als je een deel van de onderdelen tweedehands of in de sale kan kopen, kun je best weer wat geld besparen ten opzichte van een complete fiets. Het nadeel is dat je geduld moet hebben en moet wachten op het tweedehands aanbod en de aanbiedingen van de shops. Plus dus ook wel een beetje flexibel moet zijn in de balans tussen wensen & aanbod.

Ik heb net zelf een Kona Process 153 DL van het frame af opgebouwd met een mix van tweedehands en sale onderdelen. Ter illustratie, een complete build daarvan kost 4000 euro retail, en dan heb je SRAM NX + Guide R, midrange Rockshox vork/demper en een middelmatige wielset. Nu ben ik ongeveer 3600 euro kwijt en zit ik qua afmontage ook nog een stuk beter dan stock. Dat heeft me wel ruim 3 maanden sprokkelen en wachten gekost. Ik denk zelfs dat als ik nog ietsjes geduldiger was geweest ik denk ik nog wel 300-500 euro had kunnen besparen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Maar je vergelijkt appelen met peren. Een Carbon frame v.s. een complete Alu fiets.
Waarom dan geen alu frame? Dan heb je meer geld over ;)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Honzo schreef: di 17 maart 2020, 11:52 Het ligt ook een beetje aan hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken. Een complete fiets is haast altijd goedkoper ten opzichte van een los frame met (geheel) nieuwe onderdelen. Echter als je een deel van de onderdelen tweedehands of in de sale kan kopen, kun je best weer wat geld besparen ten opzichte van een complete fiets. Het nadeel is dat je geduld moet hebben en moet wachten op het tweedehands aanbod en de aanbiedingen van de shops. Plus dus ook wel een beetje flexibel moet zijn in de balans tussen wensen & aanbod.

Ik heb net zelf een Kona Process 153 DL van het frame af opgebouwd met een mix van tweedehands en sale onderdelen. Ter illustratie, een complete build daarvan kost 4000 euro retail, en dan heb je SRAM NX + Guide R, midrange Rockshox vork/demper en een middelmatige wielset. Nu ben ik ongeveer 3600 euro kwijt en zit ik qua afmontage ook nog een stuk beter dan stock. Dat heeft me wel ruim 3 maanden sprokkelen en wachten gekost. Ik denk zelfs dat als ik nog ietsjes geduldiger was geweest ik denk ik nog wel 300-500 euro had kunnen besparen.
Ook complete fietsen komen in de sale, en hoe duurder, hoe groter de korting
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mark-V schreef: di 17 maart 2020, 12:17 Maar je vergelijkt appelen met peren. Een Carbon frame v.s. een complete Alu fiets.
Waarom dan geen alu frame? Dan heb je meer geld over ;)
Maar die worden vaak niet los verkocht...... Maar naar welke fietsen kijk je Maverick?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Nouja, wat ik zeg. De onderdelen heb ik eigenlijk al.

Dus het is echt de vraag, compleet en minder qua frame en afmontage of een duur hoogwaardig frame voor hetzelfde geld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zat te kijken naar een Vitus Mistique, Orbea Occam of Stumpjumper ST.

Qua losse frames is er een hoop keus.

Toevallig zijn er wat aanbiedingen bij CRC van Yeti. Leuk maar nog steeds 2500 euro

Dan heb je voor 2300 euro een complete Occam met redelijke specs.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

maverick76 schreef: di 17 maart 2020, 12:28 Ik zat te kijken naar een Vitus Mistique of een Orbea Occam.

Qua losse frames is er een hoop keus.

Toevallig zijn er wat aanbiedingen bij CRC van Yeti. Leuk maar nog steeds 2500 euro

Dan heb je voor 2300 euro een complete Occam met redelijke specs.
Ik snap niet dat je niet kunt kiezen tussen een frame wat bij een droombuild van 5-6 ruggen hoort en een instap-mooie fiets.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Mijn gierigheid staat er tussen samen met mijn wispelturigheid.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maverick76 schreef: di 17 maart 2020, 12:34 Mijn gierigheid staat er tussen samen met mijn wispelturigheid.
Je kunt natuurlijk ook alle losse onderdelen verkopen en dat geld bij je budget optellen en een complete bike kopen...
Voor dik 2k aan een frame heb je inderdaad keuze genoeg ;)

Past deze niet bij jouw plaatje?

https://www.santacruzbicycles.com/en-US/5010

En dan de R(+) of S(+), volgens mij is dat wel haalbaar frame-only.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb een 5010 gehad maar deze had wat onderliggend leed en daardoor nooit vrienden kunnen worden.

Ja alles verkopen en een complete fiets kopen kan natuurlijk ook nog.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie