Welke XC Hardtail van 3000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Probleem met een los frame kopen en dan zelf opbouwen is dat ik dan helemaal niet kan testen natuurlijk. En ik heb totaal geen idee wat het beste voor mij zou zijn kwa geometry of wat ik fijn vind.
Qprs schreef: di 17 maart 2020, 20:21
Wil je een stalen XC fiets met 650b wielen uitproberen op de route van Horst (18km met misselijkmakend veel bochtjes)?
https://ep1.pinkbike.org/p6pb18016532/p6pb18016532.jpg
Zadel zal iets omhoog moeten, maar verder zou het moeten passen.

Heeft geen 1x12 of 29" wielen, maar wel een stalen frame en dat maakt best een verschil. Zowel in je portemonnee, aan de weegschaal, als qua gevoel. Ik heb mijn carbon 29er verkocht ;)

Met jouw budget is veel mogelijk, meer dan de standaard merken die je bij iedere fietswinkel tegenkomt!
Horst is een leuke route om te testen, maar een stalen fiets is toch juist zwaarder lijkt me?

Misschien met huidige gedoe in Nederland niet zo slim om nu gelijk te gaan testen, maar wil het best een keer proberen ja. 650b zit tussen 26 en 29 inch toch?

Heb je die fiets zelf gemaakt?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als je een aantal fietsen getest hebt en je hebt een fijne fiets gevonden, kun je die kopen natuurlijk. Maar je kan dan ook fietsen zoeken met vergelijkbare geometrie (stuurhoek, zithoek, reach, stack, BB drop). Daarvan kun je vrij zeker zijn dat ze net zo fijn rijden. Maar zoals Mud zegt, je kan dan misschien eigen keuzes maken omtrent de vork, wielen, schakelunits, wel/geen dropper, etc. Al is 3000 euro voor een custom opbouw niet echt heel veel. Een leuk carbon los frame kost je al makkelijk 2000 euro en een top vork kost ook 800-1000 euro.

Maar stel dat je bij je proefrit vindt dat die Canyon/Specialized fijn rijdt, maar de kleur of de vorm (of de prijs) van het frame staat je niet aan, dan kun je vergelijkbare fietsen zoeken dmv. de geo te vergelijken. Nu zul je niet heel vaak een precies gelijke geo vinden, elk merk wil natuurlijk een beetje afwijken van de rest. Maar een paar mm in reach/stack maakt niet zoveel uit, dat kun je compenseren door een andere stuurpen. Worden het cm, dan is dat problematischer. Idem met de stuur- en zithoeken. Zo kun je zonder proefrijden op de uiteindelijke keuze toch vrij zeker zijn dat je een fijne fiets koopt.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1741
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Linc schreef: di 17 maart 2020, 23:40 Horst is een leuke route om te testen, maar een stalen fiets is toch juist zwaarder lijkt me?

Misschien met huidige gedoe in Nederland niet zo slim om nu gelijk te gaan testen, maar wil het best een keer proberen ja. 650b zit tussen 26 en 29 inch toch?

Heb je die fiets zelf gemaakt?
Zelf gekocht op marktplaats, nadat ik achter het net viste toen het frame in een aanbieding snel uitverkocht was. Anders zou ik 'm zelf hebben opgebouwd.

Het stalen frame is zwaarder, maar rijdt naar mijn mening veel fijner. Ik heb genoeg centen voor zo'n prijzig carbon frame, maar daar wordt ik gewoon niet zo blij van. De fiets zal ongeveer 1kg. meer wegen. Het kost je misschien 3 seconden (?) op een route zoals Horst. Zelf een fiets samenstellen met een luxe carbon frame wordt lastig. Fijne aluminium of stalen frames vind je voor <800 euro. Maar zoiets zelf opbouwen zal qua afmontage nooit kunnen tippen aan een afgeprijsde Canyon.

650b zie je niet veel (meer) bij XC fietsen. Ergens is dat logisch, want een 29" is net wat sneller. Een 650b wiel laat zich iets makkelijker van richting veranderen, maar als je echt het snelste van het snelste wilt moet je voor een 29er gaan. 650b stuitert wel al veel minder dan 26", en is daardoor ook al een vooruitgang.

Testritje is niet bedoeld om je weg te jagen van kant-en-klare carbon fietsen, maar om te laten zien dat er meer is dan de standaard opties. Met jouw budget kun je drie van dit soort fietsen van marktplaats afplukken. Kijk maar of je er gebruik van wilt maken, zodra de Corona voorbij is natuurlijk :-q
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik zat eigenlijk beetje te rekenen op die testdag van 9 mei zodat ik beter weet wat ik fijn zou vinden kwa geometry. Maar met de huidige Corona ontwikkelingen ben ik bang dat die dag niet door zal gaan en dat het misschien wel een tijdje gaat duren voordat er weer zoiets zal worden georganiseerd.

En nu die Start of Season Sale er is bij Canyon zit ik nu toch wel hard te denken om daar toch een fiets te bestellen. Als het dan niet bevalt kan ik hem gewoon terug sturen, dan heb ik die toch alvast getest. En 400 euro korting is toch wel de moeite.

Nu zit ik alleen te twijfelen tussen de

Exceed CF SL 8.0 (2699 euro) en de Exceed CF SL 7.0 (2299 euro)

Het enige verschil wat ik kan vinden is het volgende

trigger en derailleur:
SRAM XO1 Eagle
vs
SRAM GX Eagle

Crankstel:
Truvativ Stylo Carbon DUB 34T
vs
Truvativ Stylo 7K DUB 34T

Remmen:
SRAM Level TLM
vs
SRAM Level TL

De vraag is dus is dat die 400 euro prijs verschil waard. Of mis ik nog iets anders wat er verschillend is aan beide fietsen.

Eerlijk gezegd zou ik alleen al vanwege de kleurstellingen eigenlijk de Exceed CF SLX 9.0 willen hebben, maar ja 1000 euro extra is me iets te gortig :winkie:
Laatst gewijzigd door Linc op do 19 maart 2020, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Je vergeet de vork, de 7.0 heeft een SID Select en de 8.0 een SID Select+ (andere demper, charger vs charger2)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Financieel is het een eerlijke upgrade maar of het het qua rijden waard is dat hangt echt puur van de vork af, want die remmen, x01 en crank gaan je geen voordelen opleveren.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

TenZNL schreef: do 19 maart 2020, 01:24 Je vergeet de vork, de 7.0 heeft een SID Select en de 8.0 een SID Select+ (andere demper, charger vs charger2)
Ah ja, ik had over dat plusje heen gekeken. Wat ik lees over de verschillen tussen die 2, dan is de upgrade het misschien toch wel waard. Vanavond, maar eens beslissen wat ik zal doen.

edit:
De Exceed CF SL 8.0 Besteld. Volgens de site zou hij volgende week ergens geleverd worden. We zullen het zien.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

En hij is inmiddels al binnen! Had ik niet verwacht dat hij er zo snel zou zijn. Net even in elkaar gezet en alvast wat spulletjes van mijn oude fiets overgezet. Even kort rondje heen in weer in de straat, kwa houding voelt het goed enige wat vreemd aan voelt is hoe breed het stuur is. 9 cm breder dan bij mijn vorige fiets, dus dat zal wel even wennen zijn.

Moet ook even wennen aan de Sram shifters, voor mijn gevoel zijn de shimano shifter handiger, maar dat is waarschijnlijk wat je gewend ben.

Nu te laat om nog het bos in te gaan om te testen, dus morgen na werk maar eens doen dan. Tot nu toe tevreden, enige minpuntje was de doos waarin de fiets kwam. Die ziet eruit alsof hij meerdere keren gebruikt is, maar goed de fiets ziet er wel helemaal netjes uit en dat is het belangrijkste.

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zo, dat is snel gekozen en geregeld. Gaaf hoor, veel plezier ervan!

Nieuwe bike, nieuwe beleving. Ga je nu alle routes opnieuw fietsen? :wink:
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

ThijsE schreef: ma 23 maart 2020, 19:41 Zo, dat is snel gekozen en geregeld. Gaaf hoor, veel plezier ervan!

Nieuwe bike, nieuwe beleving. Ga je nu alle routes opnieuw fietsen? :wink:
Je die Season Sale hielp ook een beetje mee om de keuze sneller te maken.

En eerst maar eens de rest van de route's doen. Daarna beginnen we weer opnieuw :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Jeetje, wat heb jij een grote zadeltas. Wat zit hier allemaal in?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

rokl schreef: ma 23 maart 2020, 21:17 Jeetje, wat heb jij een grote zadeltas. Wat zit hier allemaal in?
Ja, niet zo veel. tool setje, binnen band, plak spullen, stukje ketting. Maar goed als ik een keer een lange rit wil doen kan ik er nog wat extra eten in doen enzo. Heb er nu ook een lampje inzitten voor als ik een keer onverhoopt toch te laat terug ben van een rondje en het donker begint te worden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Da`s idd snel gegaan :o
Mooi ding, hoor. Morgen hetzelfde rondje als zondag?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Mooie fiets!
Linc schreef: ma 23 maart 2020, 23:26Ja, niet zo veel.
Dat is geen tasje maar een hutkoffer.... :o :wink:

Wat eenvoudige oplossingen die veel handiger zijn en beter smoelen:

tool setje > (bijvoorbeeld) Lezyne heeft een heel mooie bidonhouder, de Flow Storage Cage, die bidonhouder en gereedschapsetje combineert

binnen band, plak spullen > maak je wielen tubeless! Volgens mij zit het juiste velglint er al in en zijn het alleen twee ventielen die je nodig hebt. Kans op lekrijden (in NL) is vrijwel nihil. En anders (eventueel) een reserveband achterin je shirt

stukje ketting > past denk ik nog wel erbij in de Flow Storage Case ;-)

extra eten > weet niet hoeveel je meeneemt maar een of twee extra reepjes passen eenvoudig achterin je shirt

lampje > om te zien of ok gezien te worden? Voor het laatste zijn die eenvoudige setjes voldoende. Gewoon op de fiets laten zitten

Ps1:
- ipv van zo een grote bidon zo ik er twee kleintjes op zetten. Is beter voor je frame... (uit ervaring.... :-( ). Bij grote dorst is een Camelbak nog handiger. Lost meteen alle bovenstaande ‘issues’ op.
- let even goed op de body van de achternaaf. uit ervaring is de body met 3 pallen niet echt top
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Eerst maar eens kijken hoe de fiets bevalt voordat we weer van alles gaan veranderen. Tubeless is denk ik wel het eerste wat ik ga doen inderdaad, maar ja dan moet je toch nog een binnenband meenemen voor de zekerheid.

Voor de rest bedankt voor de tips.
TenZNL schreef: di 24 maart 2020, 00:14 Da`s idd snel gegaan :o
Mooi ding, hoor. Morgen hetzelfde rondje als zondag?
Nee daar heb ik morgen niet genoeg tijd voor helaas :D

Ik zat te denken Austerlitz te doen, eerst maar eens wennen aan de fiets. En als ik dan nog tijd over heb Zeist er nog achteraan.
Plaats reactie