Welke XC Hardtail van 3000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Nu de winter aan het eind lijkt te komen wil ik binnekort ook een nieuwe MTB aanschaffen. Mijn huidge fiets heb ik al weer sinds 2012 en de laatste 2 jaar ben ik weer een stuk fanatieker bezig. Dat is een Bulls Copperhead 3, nog ouderwets met 26 inch wielen en 3x10 versnellingen. Deze dus: https://www.velovert.com/gammes/2012/bu ... pperhead-3

Opzich heel tevreden met de fiets, maar ik heb wel het gevoel dat ik een beetje achterloop op de fietsen van tegenwoordig.

Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken voor de Nederlandse MTB Routes, heel af en toe een uitstapje naar Duitsland of Belgie. Zeddam is de route die ik het meest doe, daar woon ik maar 12 km vandaan namelijk. Ik hou er van om volgas over de paden te gaan, daarom denk ik dat een XC hardtail het beste bij mij past.

Mijn wensenlijst

- 1x12 versnellingen
- lichter dan mijn huidge fiets, die is 10,9 kg
- 29 inch wielen

Budget rond de 3000 euro

Mijn specs:
72 kg
178 cm lang
847 mm binnenbeenlengte

Fietsen die ik op het moment op mijn lijstje heb:

- Specialized Epic Hardtail Comp https://www.specialized.com/nl/nl/epic- ... 137-171064
- Cube Reaction C:62 SLT https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-slt
- Trek Procaliber 9.7 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... de=reddark
- Canyon Exceed CF SL 8.0 https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2429.html

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik op moet letten. Ik denk dat vooral hoe de fiets aanvoelt het hardste mee telt. Aangezien het best veel geld is voor een fiets zou ik wel graag eerst een rondje hebben gedaan op een echte MTB route voordat ik een beslissing neem. Nu zag ik in een ander topic dit voorbij komen:
https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2020/

Een test dag waar allerlei merken zijn met fietsen om te testen. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe is dat bevallen? Is het mogelijk om van te voren aan te geven welke fietsen je graag wilt testen, of moet je gewoon geluk hebben?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Leuke selectie. De trek en de specialized zijn vast fantastische frames, maar die hebben. Dezelfde specificaties als een Decathlon fiets van 1600 euro. Dikke ripoff. NX eagle, RS reba, allu wielen... Echt belabberd voor dat geld. Ik kan voor dat geld nieuwe fullys vinden met betere afmontage.
De canyon is prachtig. Prima frame en echt top end spec. Carbon wielen, RS SID, SRAM XO1. Ik zou altijd voor de canyon kiezen want de veeeel betere spec is me meer waard dan het marginaal (discutabel) beter frame.
Ik zou de Cube niet aanraden want ik vind dat ze niet fijn fietsen. Ik weet niet of dit aan mij ligt, maar al mijn maten die hem ook hebben gefietst vonden hem ook echt slecht. Wat was onze kritiek: veel te stijf frame, slechte geometrie. Nog maals dit kan aan mij liggen, en dit was een korte test. Take it with a pinch of salt.

Overigens zou ik ook kijken naar een orbea Alma, ook pracht fietsen.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

cube of canyon, meeste waar voor je geld. de andere twee zijn imo duur voor wat je er voor krijgt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er zit een cube store in leersum, daar heb je vast een goede kans om die fiets aan te tand te voelen.

Ik zit in tegenstelling tot hierboven wel prima op cubes dus testen is de tip.
De Cube en de Canyon zijn met een betere vork en een betere groep aantrekkelijker maar als je er niet goed op zit dan heb je daar niks aan.

Die specialized wordt pas vanaf de volgende upgrade interessant tov die canyon en cube maar dan zit je ook meteen met brain en of je dat wilt naast de veel te hoge prijs dat lijkt me niet in dit geval.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ja inderdaad, vandaar dat ik graag echt een rondje door het bos doe ter test. Vandaar dat dat bike test event me wel aansprak, maar dan moet het wel zo zijn, dat ik op de fietsen mag rijden die ik graag wil testen. Anders heeft het nog weinig nut.

Die Cube Store in Leersum is een goede tip, bedankt.

Die Orbeo Alma ziet er ook interessant uit ja. Deze bijvoorbeeld:
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-m25

Als er nog andere tips zijn om fietsen in het bos te kunnen/mogen test hoor ik het ook graag.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb je al eens bij Bike Emotions in Beek geïnformeerd?

Die hebben oa Cube en Scott, wellicht dat de Scale wat voor je is?
Heb zelf de Spark bij hen gekocht.

Ze organiseren ook testdagen en volgens mij kun je er op verzoek ook testen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Nog even een kleine nuance op de eerdere opmerkingen over waar voor je geld: houd ook rekening met service en garantie. Zoek op dit forum bijvoorbeeld het verschil tussen de verschillende merken en de tijd dat je je fiets kwijt bent bij een garantiegeval. Niet onbelangrijk.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

En veel topics over Canyon fietsen waarin gebroken frames voorkomen. Hetzelfde met Specialized. Voordeel van die laatste is dat je binnen een week weer fietst. Over Trek hoor ik weinig gebroken frames. Maar je budget reikt veel verder dan standaard merk fietsen. Je zou eens kunnen kijken bij Rocky Mountain (Vertex) of Mondraker (beide bij bijv. Basta Bikes). Cannondale, Kona, Santa Cruz, Orbea. Scott als je heel licht wilt. Er is zoveel meer dan Cube en Specialized. Maar je moet dan wel weten wat je ongeveer wilt hebben qua geometrie, testrijden is een probleem.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linc schreef: ma 16 maart 2020, 13:16 Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik op moet letten. Ik denk dat vooral hoe de fiets aanvoelt het hardste mee telt. Aangezien het best veel geld is voor een fiets zou ik wel graag eerst een rondje hebben gedaan op een echte MTB route voordat ik een beslissing neem. Nu zag ik in een ander topic dit voorbij komen:
https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... -mei-2020/

Een test dag waar allerlei merken zijn met fietsen om te testen. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe is dat bevallen? Is het mogelijk om van te voren aan te geven welke fietsen je graag wilt testen, of moet je gewoon geluk hebben?
Een testdag is juist leuk dat je op allerlei verschillend materiaal kunt rijden en je verrast kunt worden door een fiets waar je helemaal niet aan gedacht hebt!


Maar houd met test-rijden er rekening mee dat als een fiets net wat anders zit dan je gewend bent of je er net iets anders mee moet sturen dan je gewend bent, die fiets helemaal niet lekker aan kan voelen. Terwijl als je er eenmaal aan gewend bent je er misschien wel het hardst mee kunt fietsen!!


Dus het is vooral wat Zonoskar hier boven als schrijft: hoe wil je rijden? Hoe is je rijstijl? Waar rijd je? En daaruit volgt een geometrie en soort fiets.

Nog een interessante als het gaat om echt hard rijden:
schepp schreef: zo 15 maart 2020, 00:49 Fiets rijdt als een hardtail, licht, super stijf en direct, wendbaar. Wennen hoefde ik totaal niet. Ik weet wel zeker dat deze fully het op zeker wint van mijn Canyon Exceed HT als het gaat om snelle tijden op de MTB routes, zeker als het gaat om hele rondes of meerdere rondes.
:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb een HT en een FS en kan vergelijken. Als je gaat testrijden zou ik ook een FS proberen. HT gaat prima lichter kan minder kapot, maar FS is in bepaalde omstandigheden sneller en prettiger.

Overweeg een Canyon Lux CF SL 7.0. Later de wielen ombouwen naar carbon - ja dat is echt het geld waard.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Crapton schreef: ma 16 maart 2020, 21:22 Ik heb een HT en een FS en kan vergelijken. Als je gaat testrijden zou ik ook een FS proberen. HT gaat prima lichter kan minder kapot, maar FS is in bepaalde omstandigheden sneller en prettiger.

Overweeg een Canyon Lux CF SL 7.0. Later de wielen ombouwen naar carbon - ja dat is echt het geld waard.
Mijn fully is in alle omstandigheden sneller :winkie: maar die is ook lichter dan mijn HT haha. Goede wielen, snelle bandjes en een efficient frame maken de fiets. Van de genoemde fietsen zou ik gaan voor de cube of canyon. Meeste waar voor je geld. Ik zeg altijd dat je jezelf moet aanpassen aan de fiets. Elke fiets is net weer anders maar ik heb veel fietsen gehad en heb nog nooit gehad dat ik niet na 2 trappen gewend was. Finetunen is daarna altijd leuk. Moet zeggen dat de Carbon wielen wel een grote plus is op de Canyon.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik heb ook wel aan een fully zitten denken, maar vooral om de genoemde redenen was ik toch meer naar een HT aan het kijken. Meer onderhoud, meer kans dat er iets stuk gaat. Duurder als je een lichte fiets wilt met ongeveer dezelfde specificaties. En met de fiets waar ik nu mee rijdt heb ik ook niet echt het gevoel dat ik FS mis.
Lars TB schreef: ma 16 maart 2020, 21:16
Dus het is vooral wat Zonoskar hier boven als schrijft: hoe wil je rijden? Hoe is je rijstijl? Waar rijd je? En daaruit volgt een geometrie en soort fiets.
Wat ik fijn vind aan mijn huidige fiets, is dat hij lekker wendbaar is en lekker licht. Kwa rijstijl houdt ik de wielen het liefst zoveel mogelijk aan de grond en probeer ik zo hard mogelijk over de singletracks te gaan. Korte bochtjes vind ik het mooist. Af en toe een dropje vol overheen is ook leuk, maar je zal mij niet zo snel expres een dikke jump zien nemen. Dan druk ik de fiets juist naar de grond toe.

En zoals ik al in de start post zei. Ik rij voornamelijk in Nederland, ik ben hard bezig om alle MTB route's een keer gedaan te hebben. Zeddam doe ik het meest omdat ik daar maar 12km vandaan woon.

Kwa geometry heb ik dus totaal geen idee wat ik fijn zou vinden. Ik heb geen idee hoe ik daar achter kom eerlijk gezegd. Behalve dan testen, maar ja dat kan dan ook weer gewenning zijn. Wat dat betreft ben ik dus een complete noob. Mijn vorig fiets heb ik bij Mantel gekocht, even test rondje op de straat en dat was het wel. Opzich prima want ik ben heel tevreden, maar wil weer eens wat nieuws en deze keer wel wat beters.
ThijsE schreef: ma 16 maart 2020, 17:12 Heb je al eens bij Bike Emotions in Beek geïnformeerd?

Die hebben oa Cube en Scott, wellicht dat de Scale wat voor je is?
Heb zelf de Spark bij hen gekocht.

Ze organiseren ook testdagen en volgens mij kun je er op verzoek ook testen.
Nee die ken ik nog niet. Zet ik erbij op het lijstje!
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Testen lijkt me een aanrader, zeker als je 3k gaat uitgeven. Ik ben zelf vorig jaar van een 2008 alu hardtail 26-er overgestapt naar een carbon 650b hardtail. Aan jouw beschrijving te zien ben ik hetzelfde type rijder, ook qua formaat trouwens. Mijne heb ik via MP gekocht, na reviews te hebben geraadpleegd heb ik de gok genomen. Ik zeg gok omdat de maatvoering ook erg lastig te vergelijken is met 26-er als uitgangspunt. Ik heb een sterke voorkeur (of afwijking) voor italiaans spul, dus ik heb uiteindelijk een Bianchi Ethanol gescoord. Een L, terwijl ik mezelf toch qua bouw een typische M vindt. Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ik heb het gevoel dat ik op deze L (1,78 met relatief korte benen) prima zit nu (80 mm stuurpen -17, zadelpen zonder setback). Maar dat vond ik best een lastig verhaal, omdat de 26-er qua maatvoering geen goede referentie is. Lijkt me ook iets om bij stil te staan dus en een reden temeer om wat te testen. Succes met de keuze! Gelukkig zit er op dit forum genoeg know how om je de juiste kant op te sturen.... :-q
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Linc schreef: ma 16 maart 2020, 23:50 Wat ik fijn vind aan mijn huidige fiets, is dat hij lekker wendbaar is en lekker licht. Kwa rijstijl houdt ik de wielen het liefst zoveel mogelijk aan de grond en probeer ik zo hard mogelijk over de singletracks te gaan. Korte bochtjes vind ik het mooist. Af en toe een dropje vol overheen is ook leuk, maar je zal mij niet zo snel expres een dikke jump zien nemen. Dan druk ik de fiets juist naar de grond toe.
Wil je een stalen XC fiets met 650b wielen uitproberen op de route van Horst (18km met misselijkmakend veel bochtjes)?
https://ep1.pinkbike.org/p6pb18016532/p6pb18016532.jpg
Zadel zal iets omhoog moeten, maar verder zou het moeten passen.

Heeft geen 1x12 of 29" wielen, maar wel een stalen frame en dat maakt best een verschil. Zowel in je portemonnee, aan de weegschaal, als qua gevoel. Ik heb mijn carbon 29er verkocht ;)

Met jouw budget is veel mogelijk, meer dan de standaard merken die je bij iedere fietswinkel tegenkomt!
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En een frame custom opbouwen naar eigen wens? Met €3000,- kun je echt wel iets leuks bouwen...
Plaats reactie